Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jesus själv sade att hans kusin Johannes var Elia. Det står i evangelierna.

Du säger att det står i bibeln att det ska komma profeter efter Jesus, men vad står det i koranen? Om det står något annat där så följer väl muhammedanerna koranen före bibeln. Såvitt jag förstått så motsäger koranen bibeln på många punkter.
Jag vet vad det står, men de var inte en och samma person. Johannes hade Elias ande precis som Elisha. Där nämns både profetskaran som bekräftar att det var vanigt med flera profeter samtidigt, och att Elisha fick Eias ande, trots att han var en annan person.

Femtio man ur profetskaran följde med och stannade på avstånd, medan de två ställde sig vid Jordan. Elia tog sin mantel och vek ihop den och slog med den på vattnet. Då delade sig vattnet, och de kunde gå över torrskodda. När de var på väg över sade Elia till Elisha: ”Säg vad du vill att jag skall göra för dig innan jag tas bort från dig.” Elisha sade: ”Låt mig få dubbla arvslotten av din ande.” – ”Det är ingen lätt sak du ber om”, sade Elia. ”Om du ser mig när jag tas bort från dig skall du få vad du begär, annars inte.” Medan de gick där och talade med varandra kom plötsligt en vagn av eld med hästar av eld och skilde dem åt. Och i en stormvind for Elia upp till himlen. Elisha såg det, och han ropade: ”Min fader, min fader, du Israels vagnar och ryttare!” När han inte såg Elia längre grep han tag i sina kläder och rev itu dem. Han tog upp Elias mantel, som hade fallit av honom, och gick tillbaka och ställde sig på stranden av Jordan. Där tog han manteln som hade fallit av Elia och slog med den på vattnet och sade: ”Var är Herren, Elias Gud?” När Elisha slog på vattnet delade det sig, och han kunde gå över. Profeterna från Jeriko hade stått på avstånd och sett Elisha. ”Nu finns Elias ande hos Elisha”, sade de, och så gick de honom till mötes och kastade sig till marken inför honom. 2Kung 2:7-15

Så blev Elisha profeternas nya ledare. Som sagt, om misslimer menar allvar med att de erkänner de gamla profeterna, då borde de erkänna deras ord för de kommer från en och samma Gud. Men det gör de inte utan förkastar deras ord för att låta sina egna ord gälla. De motsäger vad andra profeter har skrivit pga brist på kunskap och brist på tro. Att ha flera profeter är en kontrollfunktion så att en profet kan bekräfta vad en annan säger eller avslöja profeten som falsk. Det gör det ännu mer anmärkningsvärt för alla stora profeter hade andra profeter vid sin sida eller i sin bekanstskapskrets. För övrigt säger de som släktforskat att Johanns D. och Jesus var sysslingar eftersom Maria och Elisabeth (Johannes mor) var kusiner.
Senast redigerad av DindooNuffin 2016-01-01 kl. 21:38.
Citera
2016-01-01, 21:23
Medlem
HORJESUSs avatar
Det är väl tur att dom bara har en, med tanke på att han var våldtäktsman, pedofil å
människohatare
Citera
2016-01-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Det är väl tur att dom bara har en, med tanke på att han var våldtäktsman, pedofil å
människohatare
Människohatare i största allmänhet är väl lite over the top, men han var nitisk för att han trodde att andras motgångar och i vissa fall död skulle innebära framgångar för dem själva. Samma ideologi ligger bakom jhadisternas framfart om jag fattat saken rätt. En apostel skrev:

Om någon säger: ”Jag älskar Gud” men hatar sin broder, då ljuger han. Ty den som inte älskar sin broder, som han har sett, kan inte älska Gud, som han inte har sett. 1Joh 4:20

Med det sagt skulle jag vilja påstå att det inte är på uppmaning av Gud jihadister gör vad de gör.
Citera
2016-01-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Därför att alla profeter före Muhammed inte skrivit ett ord av koranen. Det är till att vara trögftattad när jag förklarat detta flera gånger i denna tråd. Det handlar alltså inte om vad ni tror på, frågan handlar om varför islam bara har EN profet, nämligen Muhammed .

Jag vet vem som framstår som trögfattad i den här tråden. Lär dig skriva på korrekt svenska så slipper du kanske bli behandlad som en idiot i framtiden.
Citera
2016-01-01, 21:52
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Jag vet vad det står, men de var inte en och samma person. Johannes hade Elias ande precis som Elisha. Där nämns både profetskaran som bekräftar att det var vanigt med flera profeter samtidigt, och att Elisha fick Eias ande, trots att han var en annan person.

Femtio man ur profetskaran följde med och stannade på avstånd, medan de två ställde sig vid Jordan. Elia tog sin mantel och vek ihop den och slog med den på vattnet. Då delade sig vattnet, och de kunde gå över torrskodda. När de var på väg över sade Elia till Elisha: ”Säg vad du vill att jag skall göra för dig innan jag tas bort från dig.” Elisha sade: ”Låt mig få dubbla arvslotten av din ande.” – ”Det är ingen lätt sak du ber om”, sade Elia. ”Om du ser mig när jag tas bort från dig skall du få vad du begär, annars inte.” Medan de gick där och talade med varandra kom plötsligt en vagn av eld med hästar av eld och skilde dem åt. Och i en stormvind for Elia upp till himlen. Elisha såg det, och han ropade: ”Min fader, min fader, du Israels vagnar och ryttare!” När han inte såg Elia längre grep han tag i sina kläder och rev itu dem. Han tog upp Elias mantel, som hade fallit av honom, och gick tillbaka och ställde sig på stranden av Jordan. Där tog han manteln som hade fallit av Elia och slog med den på vattnet och sade: ”Var är Herren, Elias Gud?” När Elisha slog på vattnet delade det sig, och han kunde gå över. Profeterna från Jeriko hade stått på avstånd och sett Elisha. ”Nu finns Elias ande hos Elisha”, sade de, och så gick de honom till mötes och kastade sig till marken inför honom. 2Kung 2:7-15

Så blev Elisha profeternas nya ledare. Som sagt, om misslimer menar allvar med att de erkänner de gamla profeterna, då borde de erkänna deras ord för de kommer från en och samma Gud. Men det gör de inte utan förkastar deras ord för att låta sina egna ord gälla. De motsäger vad andra profeter har skrivit pga brist på kunskap och brist på tro. Att ha flera profeter är en kontrollfunktion så att en profet kan bekräfta vad en annan säger eller avslöja profeten som falsk. Det gör det ännu mer anmärkningsvärt för alla stora profeter hade andra profeter vid sin sida eller i sin bekanstskapskrets. För övrigt säger de som släktforskat att Johanns D. och Jesus var sysslingar eftersom Maria och Elisabeth (Johannes mor) var kusiner.
Du menar alltså att islam inte lär den rätta tron.

Tror du verkligen att Muhammed skrev koranen? Det står ju faktiskt i koranen att Muhammed var analfabet.
Citera
2016-01-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Jag vet vem som framstår som trögfattad i den här tråden. Lär dig skriva på korrekt svenska så slipper du kanske bli behandlad som en idiot i framtiden.
Och vad, o store lärare, har jag gjort för fel?
Citera
2016-01-01, 21:58
Medlem
Citat:
Du menar alltså att islam inte lär den rätta tron.

Tror du verkligen att Muhammed skrev koranen? Det står ju faktiskt i koranen att Muhammed var analfabet.
De trodde bevisligen inte på det evangelium som Gabriel förkunnade. Det handlar alltså inte om FEL tro, det handlar om BRIST på tro - för att de INTE trodde trots att de fått höra sanningen.

Jag vet inte om Muhammed skrev koranen och ja, jag vet att han sa till ängeln att han inte kunde läsa. Men inte bara det gör mig tveksam, även hur vissa passager är skrivna får mig att tänka att inte allt kan vara skrivet av Muhammed eller att det är hans egna ord som citeras.
Citera
2016-01-01, 22:02
Medlem
Citat:
Och vad, o store lärare, har jag gjort för fel?

Du skriver illa som en syrisk flykting och det framgår inte av op att du menar det du tydligen menar, ändå idiotförklarar du folk för att de inte fattar.
Du är bara ännu en rasse med uppblåst självbild.
Citera
2016-01-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Du skriver illa som en syrisk flykting och det framgår inte av op att du menar det du tydligen menar, ändå idiotförklarar du folk för att de inte fattar.
Du är bara ännu en rasse med uppblåst självbild.
Jag är inte svensk men från Europa och svenska är inte mitt språk. Att du inte förstår vad jag skriver är inte mitt problem. Eftersom du trots min uppmaning inte lyckas förklara med egna ord vad det är du inte förstår får jag väl idiotförklara dig, också för att du inte ens kan skilja en rasist från en kristen.

Redan i första meningen i mitt första inlägg i tråden skriver jag att jag INTE menar profeter som Moses och Jesus som jag vet att misslimer erkänner. Då är det till att vara trögfattad när man inte förstår vad jag skriver.
Senast redigerad av DindooNuffin 2016-01-01 kl. 22:30.
Citera
2016-01-01, 22:18
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Jesus själv sade att hans kusin Johannes var Elia. Det står i evangelierna.

Du säger att det står i bibeln att det ska komma profeter efter Jesus, men vad står det i koranen? Om det står något annat där så följer väl muhammedanerna koranen före bibeln. Såvitt jag förstått så motsäger koranen bibeln på många punkter.

Ja bibeln pratar om det iblandannat Johannesevangeliet

Det är Profeten Muhammed som ska komma efter Jesus det är honom bibeln syftar på.
Citera
2016-01-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Ja bibeln pratar om det iblandannat Johannesevangeliet

Det är Profeten Muhammed som ska komma efter Jesus det är honom bibeln syftar på.
Som sagt, de som har släkforskat säger att Maria och Elisabeth var kusiner, så Johannes och Jesus var sysslingar.

NT talar inte om EN profet efter Jesus för apostlarna hade också profetisk gåva. Jesus säger att han skulle sända oss profetER i Matt 23:34. Dessutom sa en annan profet:

Det skall komma en tid då jag utgjuter min ande över alla. Era söner och döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män se syner. Joel 2:28

Så det finns ingen anledning att tro att Muhammed var den sista profeten. Tidigare, innan andens utgjutelse, var Guds ande förbehållen profeterna, men får ALLA Guds ande, precis som det är förutsagt. Så alla KAN profeter men inte alla ÄR profeter.

Nådegåvorna är olika, men Anden densamma. Tjänsterna är olika, men Herren densamme. Verksamheterna är olika, men Gud är densamme, han som verkar i allt och överallt. Hos var och en framträder Anden så att den blir till nytta. Den ene får genom Anden gåvan att meddela vishet, den andre kan med samma Andes hjälp meddela kunskap. En får tron genom Anden, en annan genom samma Ande gåvan att bota, en annan får kraft att göra under. En får förmågan att tala profetiskt, en annan att skilja mellan olika andar. En kan tala olika slags tungotal, en annan kan tolka tungotal. Allt detta åstadkommer en och samma Ande genom att fördela sina gåvor på var och en så som den själv vill. 1Kor 12:4-11

Och VISA nu var det står i NT att Jesus syftade till Muhammed.
Senast redigerad av DindooNuffin 2016-01-01 kl. 22:27.
Citera
2016-01-01, 22:26
Medlem

Nåja, Muhammad är den senaste profeten. Det är ju nämligen så att Islam inte har erkänt Jesus som Mahdi, precis som Judendomen (Messias). Därför väntar faktiskt Islam på en till profet som ska vara den hjälte som till slut kan ersätta kung David och då sluts cirkeln till Judendomen och Abraham.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in