Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-01, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag är inte svensk men från Europa och svenska är inte mitt språk. Att du inte förstår vad jag skriver är inte mitt problem. Eftersom du trots min uppmaning inte lyckas förklara med egna ord vad det är du inte förstår får jag väl idiotförklara dig, också för att du inte ens kan skilja en rasist från en kristen.

Ojdå, en religiös fanatiker. Samma pack oavsett vilken bok ni läser.
Citera
2016-01-01, 22:28
Medlem
Citat:
Det var exakt vad du INTE skulle göra, att nämna alla profeter som NÄMNS i koranen. Inte en enda av dessa levde samtidigt som Muhammed och kan därför inte ha skrivit ett jota av koranen.

De är fortfarande profeter (i triviala ordalag, en del av de listade är faktiskt apostlar). Dock nämner inte lista patriarker som Abraham själv. Den nämner heller inte Gabriel.
Citera
2016-01-01, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicAt
De är fortfarande profeter (i triviala ordalag, en del av de listade är faktiskt apostlar). Dock nämner inte lista patriarker som Abraham själv. Den nämner heller inte Gabriel.
Men inte ISLAMS profeter. Islam har bara EN profet och han heter Muhammed. Vem av de listade är apostel? De flesta är GT:s profeter. Abraham finns med i listan. Gabriel är en ängel så han kan inte vara en profet, han är en budbärare. Trollvarning på dig.
Citera
2016-01-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ojdå, en religiös fanatiker. Samma pack oavsett vilken bok ni läser.
Och vem är fascist nu?
Citera
2016-01-01, 22:42
Medlem
Citat:
Därför att alla profeter före Muhammed inte skrivit ett ord av koranen. Det är till att vara trögftattad när jag förklarat detta flera gånger i denna tråd. Det handlar alltså inte om vad ni tror på, frågan handlar om varför islam bara har EN profet, nämligen Muhammed.

Det är uppenbart att Koranen nämner olika profeter. Det är uppenbart att Islam har fler än en profet:

Citat:
Herre! Låt ett sändebud uppstå bland dem, [en man] ur deras mitt - som framför till dem Dina budskap och undervisar dem i Skriften och i [profeternas] visdom och som renar dem [från avgudadyrkans synd]. Du är den Allsmäktige, den Allvise."

Säg: "Vi tror på Gud och på det som har uppenbarats för oss och det som uppenbarades för Abraham och Ismael och Isak och Jakob och deras efterkommande och det som uppenbarades för Moses och Jesus och för [de andra] profeterna av deras Herre; vi gör ingen åtskillnad mellan dem. Och vi har underkastat oss Hans vilja."

Det är också uppenbart att Abraham är Islams patriark:

Citat:
Vem utom den tanklöse, den lättsinnige, vänder ryggen åt Abrahams tro? [Abraham] som Vi har utvalt och upphöjt i denna värld och som i det kommande livet helt visst har sin plats bland de rättfärdiga.

OCH [MINNS att] Vi gjorde Helgedomen till en samlingsplats för människorna och en fristad [för förföljda]. Välj därför platsen där Abraham [en gång] stod för er bön. Och Vi gav Abraham och Ismael uppdraget att rena Helgedomen för dem som skall vandra runt den, och för dem som där skall dra sig tillbaka i stillhet, och för dem som skall böja rygg och knän och falla ned på sina ansikten [i tillbedjan].
Citera
2016-01-01, 22:44
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:

Nåja, Muhammad är den senaste profeten. Det är ju nämligen så att Islam inte har erkänt Jesus som Mahdi, precis som Judendomen (Messias). Därför väntar faktiskt Islam på en till profet som ska vara den hjälte som till slut kan ersätta kung David och då sluts cirkeln till Judendomen och Abraham.

Muhammed är den sista profeten.

Ja det stämmer men vi älskar fortfarande Jesus och tror på honom som den profet han är och följer ävens hans lag.

Vi tror också på de övriga profeterna såsom Moses.

Ja fast när mahdi kommer så kommer han komma tillsammans med Jesus.
Citera
2016-01-01, 22:54
Medlem
Citat:
Det är uppenbart att Koranen nämner olika profeter. Det är uppenbart att Islam har fler än en profet:

Det är också uppenbart att Abraham är Islams patriark:
Det är inte alls uppenbart att islam har flera profeter. De erkänner inte ens vad vissa profeter har skrivit och då spelar det väl ingen roll vad de säger om själva profeterna. Det är som när man säger "jag respekterar din åsikt". Men de håller inte med. De tror alltså inte. Och den brist på tro beror på brist på kunskap och insikt.

Ta det med bergwall94 för han skrev:

Citat:
Vi tror alla på att Abraham är vår stamfader

Mao precis som judarna vilket ter sig lite konstigt när man vet att många misslimer är från Afrika eller Asien.
Citera
2016-01-01, 22:56
Medlem
Citat:
Så blev Elisha profeternas nya ledare. Som sagt, om misslimer menar allvar med att de erkänner de gamla profeterna, då borde de erkänna deras ord för de kommer från en och samma Gud. Men det gör de inte utan förkastar deras ord för att låta sina egna ord gälla. De motsäger vad andra profeter har skrivit pga brist på kunskap och brist på tro.

Okej, vi tar det igen:

Citat:
Vem utom den tanklöse, den lättsinnige, vänder ryggen åt Abrahams tro? [Abraham] som Vi har utvalt och upphöjt i denna värld och som i det kommande livet helt visst har sin plats bland de rättfärdiga.

Herre! Låt ett sändebud uppstå bland dem, [en man] ur deras mitt - som framför till dem Dina budskap och undervisar dem i Skriften och i [profeternas] visdom och som renar dem [från avgudadyrkans synd]. Du är den Allsmäktige, den Allvise."

Säg: "Vi tror på Gud och på det som har uppenbarats för oss och det som uppenbarades för Abraham och Ismael och Isak och Jakob och deras efterkommande och det som uppenbarades för Moses och Jesus och för [de andra] profeterna av deras Herre; vi gör ingen åtskillnad mellan dem. Och vi har underkastat oss Hans vilja."

EFTERFÖLJARE av tidigare uppenbarelser! Gå inte till överdrift i [utövningen av] er religion och påstå inte om Gud annat än det som är sant! Kristus Jesus, Marias son, var Guds Sändebud och Hans ord förkunnat för Maria och ande av Hans [ande]. Tro därför på Gud och Hans sändebud och säg inte: "[Gud är] tre." Upphör för ert eget bästa! Gud är den Ende Guden. Stor är Han i Sin härlighet, fjärran från [tanken] att Han skulle ha en son! Honom tillhör allt det som himlarna rymmer och det som jorden bär. Ingen behöver en ytterligare beskyddare utöver Gud.

De erkänner ALLA profeter som har kommit och gått från Judendom till Islam. Dock gör det två saker

1. "vi gör ingen åtskillnad mellan dem"
2. "Gud är den Ende Guden." dvs. Gud kan sicka hur många sändebud och profeter som helst, det är fortfarande Guds ord. I en vers jag nu har tappat står det att även om det kommer en profet och berättar något annorlunda än den förra, så är det Gud som ni ska tro på.

3. Islam erkänner (som du kan läsa ovan) konceptet "Guds Son" och treenigheten. Det är som sagt fjärran långt att Gud har en son.
Citera
2016-01-01, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Muhammed är den sista profeten.

Ja det stämmer men vi älskar fortfarande Jesus och tror på honom som den profet han är och följer ävens hans lag.
Det motsägs av en av GT:s profeter.

Det skall komma en tid då jag utgjuter min ande över alla. Era söner och döttrar (flera) skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män se syner. Joel 2:28

Tidigare, före andens utgjutelse, var Guds ande endast tillgänglig för profeterna, men efteråt kan, som profeten skriver, ALLA profetera, så det finns inga som helst belägg för att Muhammed var den siste profeten. Den som inte erkänner profeternas ord blir själv inte erkänd, snarare avslöjad som en falsk profet.

Jesus kom inte med någon lag för oss att följa, så du snackar som vanligt skit för att du ärså pass förblindad av din gamla tro att du inte kan se ljuset i det profeterna skrivit. Inte bara sagt som Muhammed.
Citera
2016-01-01, 23:06
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Det är inte alls uppenbart att islam har flera profeter. De erkänner inte ens vad vissa profeter har skrivit och då spelar det väl ingen roll vad de säger om själva profeterna. Det är som när man säger "jag respekterar din åsikt". Men de håller inte med. De tror alltså inte. Och den brist på tro beror på brist på kunskap och insikt.

Mao precis som judarna vilket ter sig lite konstigt när man vet att många misslimer är från Afrika eller Asien.

Abraham födde 2 soner.

1 son Ismail som vi araber härstammar ifrån och sedan en broder till Ismail som israelerna härstammar ifrån.

Alltså härstammar vi båda från Abraham.

Sedan har väll islam senare spridit sig till Afrika precis som kristendomen och judendomen spridit sig vidare också till andra delar av världen.

Vi erkänner vad slla profeter sagt och gjort om det står i koranen.

Koranen är dem enda bok som inte blivit ändrad av människan.

Så de saker som står i bibeln och koranen det stämmer.

Det som står i bibeln och går emot det som står i koranen det stämmer inte utan är människor som hittat på och ändrat på.
Senast redigerad av bergwall94 2016-01-01 kl. 23:10.
Citera
2016-01-01, 23:17
Medlem
Citat:

Nu visar du på en väldigt stor okunskap när du blandar ihop den abrahamitiska religionen Judendom med det folk som sägs komma från Juda (Judeen). I religionens linda befann sig alla de tre religionerna i det gamla Juda som sedan upplöstes och blev "Gaza-remsan". Det folk som ursprungligen kom från Juda och Kung Davids rike kallades av annat folk för Juda.
I samma veva bildades den abrahamitiska religionen Judendom och sedan Kristendom och Islam.

Judeen ligger i Asien. Tack vare Islams spridning tror en del afrianska länder på Islam, precis som att hela västvärlden tror på Kristendomen pga det romerska riket.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Juda_rike

Jag skulle nog sätta min hatt på att över 90% av de som sägs vara judar idag inte kommer från Juda-ätt om man gör en mDNA-analys. De få som absolut kan tänkas härstamma från Juda-ätt är antingen kvarstannade i Israel och dess trakter, eller spridda med vinden som offer för andra världskriget. Väldigt få kan ha flyttat iom diasporan över världen. Däremot är envar helt fri att tro på Judendomen, utan att härstamma från Juda-ätt.

Eftersom att Koranen i praktiken är uppbyggd på Torah och Bibeln så är även Judendomens historia skriven däri. Därför tror också afrikanska länder på Abraham, David etc. på precis samma sätt som Kristna skall göra detta.

Som du kan utläsa av en del verser jag har citerat påpekar Islam att det är Guds ord som gäller och inte hur olika profeter har tolkat budskapen som ängeln Gabriel har kommit med.
Citera
2016-01-01, 23:20
Medlem
Citat:
Okej, vi tar det igen:

De erkänner ALLA profeter som har kommit och gått från Judendom till Islam. Dock gör det två saker

1. "vi gör ingen åtskillnad mellan dem"
2. "Gud är den Ende Guden." dvs. Gud kan sicka hur många sändebud och profeter som helst, det är fortfarande Guds ord. I en vers jag nu har tappat står det att även om det kommer en profet och berättar något annorlunda än den förra, så är det Gud som ni ska tro på.

3. Islam erkänner (som du kan läsa ovan) konceptet "Guds Son" och treenigheten. Det är som sagt fjärran långt att Gud har en son.
Visst.

Nej, islam erkänner inte alla profeter för det fattas en hel drös i listan över profeter som NÄMNS i koranen, bl a apostlarna.

1. Att upprepa det gör det inte mer trovärdigt när ni inte erkänner vad profeterna faktiskt har skrivit. Du ville ta det igen, då gör jag det. Det är som när man säger "jag respekterar din åsikt". Men de håller inte med. De tror alltså inte. Och den brist på tro beror på brist på kunskap och insikt.

2. Nu låter du som en helylle taqqiyyatomte igen. Eller som vargen i fårakläder. Det är sant att om en profet kommer med en uppenbarelse att man ska tro på det. Men inte när det gäller om Jesus var Messias eller om treenigheten, som är en falsk lära. Visa mig vilka NYA uppenbarelser Muhammed kom med, sånt som tidigare profeter INTE kommit med först.

3. Som jag läser "konceptet" står det att man inte ska tro på treenigheten. Vilket är helt rätt. Det står i NT att alla som leds av Guds ande är Guds söner. Men inte heller det konceptet har islam accepterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in