Citat:
Ursprungligen postat av
DindooNuffin
Det är inte alls uppenbart att islam har flera profeter. De erkänner inte ens vad vissa profeter har skrivit och då spelar det väl ingen roll vad de säger om själva profeterna. Det är som när man säger "jag respekterar din åsikt". Men de håller inte med. De tror alltså inte. Och den brist på tro beror på brist på kunskap och insikt.
Ta det med bergwall94 för han skrev:
Mao precis som judarna vilket ter sig lite konstigt när man vet att många misslimer är från Afrika eller Asien.
Nu visar du på en väldigt stor okunskap när du blandar ihop den abrahamitiska religionen Judendom med det folk som sägs komma från Juda (Judeen). I religionens linda befann sig alla de tre religionerna i det gamla Juda som sedan upplöstes och blev "Gaza-remsan". Det folk som ursprungligen kom från Juda och Kung Davids rike kallades av annat folk för Juda.
I samma veva bildades den abrahamitiska religionen Judendom och sedan Kristendom och Islam.
Judeen ligger i Asien. Tack vare Islams spridning tror en del afrianska länder på Islam, precis som att hela västvärlden tror på Kristendomen pga det romerska riket.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Juda_rike
Jag skulle nog sätta min hatt på att över 90% av de som sägs vara judar idag inte kommer från Juda-ätt om man gör en mDNA-analys. De få som absolut kan tänkas härstamma från Juda-ätt är antingen kvarstannade i Israel och dess trakter, eller spridda med vinden som offer för andra världskriget. Väldigt få kan ha flyttat iom diasporan över världen. Däremot är envar helt fri att tro på Judendomen, utan att härstamma från Juda-ätt.
Eftersom att Koranen i praktiken är uppbyggd på Torah och Bibeln så är även Judendomens historia skriven däri. Därför tror också afrikanska länder på Abraham, David etc. på precis samma sätt som Kristna skall göra detta.
Som du kan utläsa av en del verser jag har citerat påpekar Islam att det är Guds ord som gäller och inte hur olika profeter har tolkat budskapen som ängeln Gabriel har kommit med.