Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-01, 19:37
Medlem
Jag vet att man inom islam erkänner flera profeter, däribland Moses, en av judendomens viktigaste profeter, och Jesus, de kristnas största profet. Jag vill inte ha någon diskussion om Jesus är en profet eller inte. David och hans son Salomo var också profeter - och kungar av Israel. Och David kallade Jesus herre (Ps 110).

Så varför har islam bara en profet, Muhammed, medan både judar och kristna har flera, däribland Johannes Döparen och apostlarna, som givetvis också hade profetisk gåva förutom tjänsten som apostel. Jesus sa ju att han skulle sända oss profeter (Matt 23:34), så ingen kan hävda vad många har sagt, att en viss profet varit den sista i en lång rad av profeter. Det borde ju vara den senaste om man vill tro profeten Jesus ord.

Min hypotes är att Sonen, själv Gud eftersom han har FÅTT samma makt som Gud av Gud och sitter på hans tron, inte sände fler profeter för att misslimer inte trodde på evangeliet. A dead end så att säga. De blir förklarade rättfärdiga av Fadern för att de tror att Fadern finns, men de saknar kunskap och brister i tron, därför är jag tämligen säker på att Gud övergett sina försök till omvändelse. Det skulle väl inte vara första gången. En annan fråga är ju förstås under vilket förbund misslimer hamnar för jag har inte hört eller läst något om att Muhammed hade ett förbund med Gud som Moses eller Jesus. Om någon vänlig själ kan förklara det så...
Senast redigerad av DindooNuffin 2016-01-01 kl. 19:43.
Citera
2016-01-01, 19:45
Medlem
Ducadreams avatar
Islam har flera profeter.
Citera
2016-01-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Islam har flera profeter.
Men namedroppa då! Nu vill jag inte höra listan med profeter som NÄMNS i Koranen, för jag har redan skrivit att de erkänner flera profeter som även nämns i BIBELN. Vem mer än Muhammed är erkänd som profet och har skrivit texter riktade endast till misslimer i koranen?
Citera
2016-01-01, 19:55
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Men namedroppa då! Nu vill jag inte höra listan med profeter som NÄMNS i Koranen, för jag har redan skrivit att de erkänner flera profeter som även nämns i BIBELN. Vem mer än Muhammed är erkänd som profet och har skrivit texter riktade endast till misslimer i koranen?

Adam
Idris (Enoch)
Nuh (Noah)
Hud (Heber)
Salih (Methusaleh)
Lut (Lot)
Ibrahim (Abraham)
Ismail (Ishmael)
Ishaq (Isaac)
Yaqub (Jacob)
Yusuf (Joseph)
Shu’aib (Jethro)
Ayyub (Job)
Dhulkifl (Ezekiel)
Musa (Moses)
Harun (Aaron)
Dawud (David)
Sulayman (Solomon)
Ilias (Elias)
Alyasa (Elisha)
Yunus (Jonah)
Zakariya (Zachariah)
Yahya (John the Baptist)
Isa (Jesus)
Muhammad

http://www.qul.org.au/library/our-messengers/1-25-prophets-of-islam
Citera
2016-01-01, 20:01
Medlem
I koranen står att de (eller i alla fall den som skrev det) tror att Muhammed var en profet som alla andra profeter före honom. Men historiskt sett är det ovanligt med bara EN profet. En ledare ja, men när Elias levde fanns det en annan profet vid namn Elisha, som tog över ledarrollen för en grupp profeter efter Elias när han togs upp till himlen. Jesus och Johannes Döparen och andra profeter som tjänade vid templet levde alla samtidigt för att nämna några exempel. Därför är det enligt mig väldigt märkligt att islam bara har en profet.
Citera
2016-01-01, 20:01
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Jag vet att man inom islam erkänner flera profeter, däribland Moses, en av judendomens viktigaste profeter, och Jesus, de kristnas största profet. Jag vill inte ha någon diskussion om Jesus är en profet eller inte. David och hans son Salomo var också profeter - och kungar av Israel. Och David kallade Jesus herre (Ps 110).

Så varför har islam bara en profet, Muhammed, medan både judar och kristna har flera, däribland Johannes Döparen och apostlarna, som givetvis också hade profetisk gåva förutom tjänsten som apostel. Jesus sa ju att han skulle sända oss profeter (Matt 23:34), så ingen kan hävda vad många har sagt, att en viss profet varit den sista i en lång rad av profeter. Det borde ju vara den senaste om man vill tro profeten Jesus ord.

Min hypotes är att Sonen, själv Gud eftersom han har FÅTT samma makt som Gud av Gud och sitter på hans tron, inte sände fler profeter för att misslimer inte trodde på evangeliet. A dead end så att säga. De blir förklarade rättfärdiga av Fadern för att de tror att Fadern finns, men de saknar kunskap och brister i tron, därför är jag tämligen säker på att Gud övergett sina försök till omvändelse. Det skulle väl inte vara första gången. En annan fråga är ju förstås under vilket förbund misslimer hamnar för jag har inte hört eller läst något om att Muhammed hade ett förbund med Gud som Moses eller Jesus. Om någon vänlig själ kan förklara det så...

Varför tror du att vi bara har en profet ?

Nej vi har inte bara en profet.

Däremot är profeten Muhammed frid vare med honom vår sista profet.

Vi tror även på profeten Jesus frid vare med honom och vi tror också att han kommer komma tillbaka igen.

Islam, kristendom och judendom är alla besläktade vi har mycket gemensamt och vår uppkomst kommer från samma.

Vi tror alla på att Abraham är vår stamfader och vi tror att Adam var den första människan på jorden.

Vi tror på Moses och vi tror på Johannes medflera.

Gamla testamentet, nya testamentet och koranen bekräftar varandra.

Gamla testamentet fanns först här finns moseböckerna med mera dessa finns även i koranen.

Sedan sände Gud Jesus som en profet till jorden genom jungfru Maria så långt är vi muslimer och kristna överens.

De kristna tror Jesus dog och uppstod och att han är Guds son och även Gud.

Vi tror aldrig Jesus dog och miraklens utfördes med hjälp av Gud och Gud tog upp Jesus till himlen innan han korsfästes.

Den viktiga skillnaden här är dock att kristna anser Jesus är mer än em profet det gör inte vi. Vi följer dock hans lag och ord.

Nya testamentet skrivs sedan av människor och vissa saker stämmer men människan har missuppfattat vissa av Jesus saker t.ex att de gamla lagarna inte skulle gälla längre från de andra profeterna vilket de självklart gör.

I nya testamentet står det att en slutlig profet ska komma efter Jesus.

Enligt oss muslimer är det profeten Muhammed nya testamentet pratar om här.

Så ungefär 600 år efter Gud sände Jesus så sänder Gud profeten Muhammed för att klargöra och upplysa människan om det de kristna blandannat missförstått.

Så vi tror på alla profeterna de nämns i koranen och i bibeln.

Vi följer alla profeternas lagar.

Judarna valde att inte tro på Jesus eller Muhammed.

De kristna valde att inte tro på Muhammed och missförstod vissa av Jesus saker.

Muslimer erkänner alla profeterna och har den kompletta boken koranen. 100 procent

Bibeln stämmer kanske till 70 procent.
Citera
2016-01-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Adam
Idris (Enoch)
Nuh (Noah)
Hud (Heber)
Salih (Methusaleh)
Lut (Lot)
Ibrahim (Abraham)
Ismail (Ishmael)
Ishaq (Isaac)
Yaqub (Jacob)
Yusuf (Joseph)
Shu’aib (Jethro)
Ayyub (Job)
Dhulkifl (Ezekiel)
Musa (Moses)
Harun (Aaron)
Dawud (David)
Sulayman (Solomon)
Ilias (Elias)
Alyasa (Elisha)
Yunus (Jonah)
Zakariya (Zachariah)
Yahya (John the Baptist)
Isa (Jesus)
Muhammad

http://www.qul.org.au/library/our-messengers/1-25-prophets-of-islam
Det var exakt vad du INTE skulle göra, att nämna alla profeter som NÄMNS i koranen. Inte en enda av dessa levde samtidigt som Muhammed och kan därför inte ha skrivit ett jota av koranen.
Citera
2016-01-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94

Vi tror alla på att Abraham är vår stamfader

Vi följer dock hans (Jesus) lag och ord.

Så ungefär 600 år efter Gud sände Jesus så sänder Gud profeten Muhammed för att klargöra och upplysa människan om det de kristna blandannat missförstått.

Muslimer erkänner alla profeterna och har den kompletta boken koranen. 100 procent

Därför att alla profeter före Muhammed inte skrivit ett ord av koranen. Det är till att vara trögftattad när jag förklarat detta flera gånger i denna tråd. Det handlar alltså inte om vad ni tror på, frågan handlar om varför islam bara har EN profet, nämligen Muhammed.

Ni har inga belägg för att Muhammed är den sista profeten. Enligt er är han ju både den första efter Jesus (ni erkänner inte apostlarna som profeter eftersom du säger att kanske 70% av bibeln är sann)) och samtidigt den sista vilket nogräknat gör antalet profeter Jesus sände till en (1), och det stämmer inte med vad Jesus sa i Matt 23:34, att han skulle sända oss profetER, dvs FLERA.

Abraham är judarnas stamfader, så hur får du det till att han är afrikaners stamfader, som ju också är misslimer? Eller Rohingya?

Gör ni det? Vilken lag då? Det finns ingen lag att följa enligt kristen tro. Nej, i Matt 5 syftar Jesus inte till lagen utan till förbundet.

En slutlig profet? Var har du läst det nånstans? Verser från NT vill jag ha. Som sagt, det stämmer inte med orden i Matt 23:34 och varje generation behöver sina profeter. Profeter ska finnas i varje församling för att bl a kunna tolka profeternas ord korrekt, så var det på GT:s tid och på Jesus och apostlarnas tid, så varför har islam bara en profet och ingen efter honom som kan tolka hans ord rätt?

Apostlarna missförstod ingenting. Det är snarare så att vissa kristna tolkningar inte stämmer, av samma anledning som misslimer, av brist på kunskap, insikt och tro.

Nej, ni erkänner inte alla profeter för ni har bara en. Och ni har inte inkorporerat GT och NT i era heliga skrifter på samma sätt som kristna har gjort, så hur trovärdigt är det när ni påstår att ni tror på alla profeter? Om ni gjorde det skulle ni tro på deras ord, i stället förkastar ni Guds eviga ord till förmån för era egna. För koranen är inte skriven av Muhammed, det finns många exempel på det, bl a när det står "vi tror på dig Muhammed". Så skriver ingen om sig själv, det är skrivet av någon annan.
Senast redigerad av DindooNuffin 2016-01-01 kl. 20:32.
Citera
2016-01-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94

Nej vi har inte bara en profet.

Vi tror även på profeten Jesus frid vare med honom och vi tror också att han kommer komma tillbaka igen.

Islam, kristendom och judendom är alla besläktade vi har mycket gemensamt och vår uppkomst kommer från samma.

Vi tror alla på att Abraham är vår stamfader och vi tror att Adam var den första människan på jorden.

Vi tror på Moses och vi tror på Johannes medflera.

Gamla testamentet, nya testamentet och koranen bekräftar varandra.

Gamla testamentet fanns först här finns moseböckerna med mera dessa finns även i koranen.

Sedan sände Gud Jesus som en profet till jorden genom jungfru Maria så långt är vi muslimer och kristna överens.

De kristna tror Jesus dog och uppstod och att han är Guds son och även Gud.

Vi tror aldrig Jesus dog och miraklens utfördes med hjälp av Gud och Gud tog upp Jesus till himlen innan han korsfästes.

Den viktiga skillnaden här är dock att kristna anser Jesus är mer än em profet det gör inte vi. Vi följer dock hans lag och ord.

Nya testamentet skrivs sedan av människor och vissa saker stämmer men människan har missuppfattat vissa av Jesus saker t.ex att de gamla lagarna inte skulle gälla längre från de andra profeterna vilket de självklart gör.

Enligt oss muslimer är det profeten Muhammed nya testamentet pratar om här.

Så vi tror på alla profeterna de nämns i koranen och i bibeln.

Vi följer alla profeternas lagar.

Judarna valde att inte tro på Jesus eller Muhammed.

De kristna valde att inte tro på Muhammed och missförstod vissa av Jesus saker.

Och hur menar du med komplett? Skulle Koranen vara ofelbar dvs inga motsägelser?

Just alla dessa likheter visar bara Islam har hämtat idéer från Judendomen, "traditionell Kristendom" och "Kristen gnosticism" då Islam kom till sist av alla.
Citera
2016-01-01, 20:31
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Det var exakt vad du INTE skulle göra, att nämna alla profeter som NÄMNS i koranen. Inte en enda av dessa levde samtidigt som Muhammed och kan därför inte ha skrivit ett jota av koranen.
Din fråga är alltså: Varför fanns det inga med Muhammed samtida profeter?

Svaret är att islam menar, rätta mig gärna om jag har fel, att Muhammed var den sista profeten. Det behövdes inga mer, varken samtida eller sentida honom.

Visste ni förresten att Johannes döparen är Elia? Det står så i bibeln.
Citera
2016-01-01, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Din fråga är alltså: Varför fanns det inga med Muhammed samtida profeter?

Svaret är att islam menar, rätta mig gärna om jag har fel, att Muhammed var den sista profeten. Det behövdes inga mer, varken samtida eller sentida honom.

Visste ni förresten att Johannes döparen är Elia? Det står så i bibeln.
Jag vet, men det stämmer alltså inte med vad Jesus sa i Matt 23:34, att han skulle sända oss profetER. Misslimer har inga belägg för att Muhammed är den sista profeten för Gud har i alla tider sänt profeter, men ändå hävdar misslimer att han var den siste, för övrigt i gott sällskap av Jehåvas men de menar att de profetiska gåvan försvann när apostlarna dog, vilket inte stämmer men det har väl mer med deras egna "profeters" falska förutsägelser om världens undergång. Med det hävdar dessa falska profeter att Guds ande slutat verka, trots att Gud själv genom en tidigare profet sagt:

Det skall komma en tid då jag utgjuter min ande över alla. Era söner och döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män se syner. Joel 2:28

Och den tiden kom pingsten år 33 när Guds ande blev utgjuten. Jag vet att det är den traditionella kristna tolkningen, men den nämns i NT. Årtalet kan dock diffa lite. Guds ande, som gör det möjligt att kunna profetera, blev alltså utgjuten över ALLA, inte bara profeterna som på GT:s tid, och de skulle profetera Trots det vill vissa här göra gällande att den siste profeten föddes och dog som Muhammed, även om någon sluttid för Joels profetia inte finns angiven. Som sagt, brist på kunskap och tro. Det är islam i ett nötskal.

Nej, Johannes D. var inte Elia. Hans egna ord:

De frågade: ”Vad är du då? Är du Elia?” Han svarade: ”Nej, det är jag inte.” – ”Är du Profeten?” – ”Nej”, svarade han. Joh 1:21

Och han skall gå före honom med Elias ande och kraft, för att vända fädernas hjärtan till deras barn och ge de ohörsamma ett rättfärdigt sinne, så att Herren får ett folk som är berett.” Luk 1:17

Dessutom visade sig Elia tillsammans med Moses för Jesus och några lärjungar på berget, troligtvis när Johannes D. fortfarande var vid liv. Profeten Elisha fick också Eias ande när han togs upp till himlen så det var inte första gången. Johannes D. fick genom anden tillgång till all information Elia hade, det är poängen i det som står där.
Citera
2016-01-01, 21:05
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Jag vet, men det stämmer alltså inte med vad Jesus sa i Matt 23:34, att han skulle sända oss profetER. Misslimer har inga belägg för att Muhammed är den sista profeten för Gud har i alla tider sänt profeter, men ändå hävdar misslimer att han var den siste, för övrigt i gott sällskap av Jehåvas men de menar att de profetiska gåvan försvann när apostlarna dog, vilket inte stämmer men det har väl mer med deras egna "profeters" falska förutsägelser om världens undergång. Med det hävdar dessa falska profeter att Guds ande slutat verka, trots att Gud själv genom en tidigare profet sagt:

Det skall komma en tid då jag utgjuter min ande över alla. Era söner och döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män se syner. Joel 2:28

Och den tiden kom pingsten år 33 när Guds ande blev utgjuten. Jag vet att det är den traditionella kristna tolkningen, men den nämns i NT. Årtalet kan dock diffa lite. Guds ande, som gör det möjligt att kunna profetera, blev alltså utgjuten över ALLA, inte bara profeterna som på GT:s tid, och de skulle profetera Trots det vill vissa här göra gällande att den siste profeten föddes och dog som Muhammed, även om någon sluttid för Joels profetia inte finns angiven. Som sagt, brist på kunskap och tro. Det är islam i ett nötskal.

Nej, Johannes D. var inte Elia. Hans egna ord:

De frågade: ”Vad är du då? Är du Elia?” Han svarade: ”Nej, det är jag inte.” – ”Är du Profeten?” – ”Nej”, svarade han. Joh 1:21

Och han skall gå före honom med Elias ande och kraft, för att vända fädernas hjärtan till deras barn och ge de ohörsamma ett rättfärdigt sinne, så att Herren får ett folk som är berett.” Luk 1:17

Dessutom visade sig Elia tillsammans med Moses för Jesus och några lärjungar på berget, troligtvis när Johannes D. fortfarande var vid liv. Profeten Elisha fick också Eias ande när han togs upp till himlen så det var inte första gången. Johannes D. fick genom anden tillgång till all information Elia hade, det är poängen i det som står där.
Jesus själv sade att hans kusin Johannes var Elia. Det står i evangelierna.

Du säger att det står i bibeln att det ska komma profeter efter Jesus, men vad står det i koranen? Om det står något annat där så följer väl muhammedanerna koranen före bibeln. Såvitt jag förstått så motsäger koranen bibeln på många punkter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in