Citat:
Ursprungligen postat av
DindooNuffin
Jag vet att man inom islam erkänner flera profeter, däribland Moses, en av judendomens viktigaste profeter, och Jesus, de kristnas största profet. Jag vill inte ha någon diskussion om Jesus är en profet eller inte. David och hans son Salomo var också profeter - och kungar av Israel. Och David kallade Jesus herre (Ps 110).
Så varför har islam bara en profet, Muhammed, medan både judar och kristna har flera, däribland Johannes Döparen och apostlarna, som givetvis också hade profetisk gåva förutom tjänsten som apostel. Jesus sa ju att han skulle sända oss profeter (Matt 23:34), så ingen kan hävda vad många har sagt, att en viss profet varit den sista i en lång rad av profeter. Det borde ju vara den senaste om man vill tro profeten Jesus ord.
Min hypotes är att Sonen, själv Gud eftersom han har FÅTT samma makt som Gud av Gud och sitter på hans tron, inte sände fler profeter för att misslimer inte trodde på evangeliet. A dead end så att säga. De blir förklarade rättfärdiga av Fadern för att de tror att Fadern finns, men de saknar kunskap och brister i tron, därför är jag tämligen säker på att Gud övergett sina försök till omvändelse. Det skulle väl inte vara första gången. En annan fråga är ju förstås under vilket förbund misslimer hamnar för jag har inte hört eller läst något om att Muhammed hade ett förbund med Gud som Moses eller Jesus. Om någon vänlig själ kan förklara det så...
Varför tror du att vi bara har en profet ?
Nej vi har inte bara en profet.
Däremot är profeten Muhammed frid vare med honom vår sista profet.
Vi tror även på profeten Jesus frid vare med honom och vi tror också att han kommer komma tillbaka igen.
Islam, kristendom och judendom är alla besläktade vi har mycket gemensamt och vår uppkomst kommer från samma.
Vi tror alla på att Abraham är vår stamfader och vi tror att Adam var den första människan på jorden.
Vi tror på Moses och vi tror på Johannes medflera.
Gamla testamentet, nya testamentet och koranen bekräftar varandra.
Gamla testamentet fanns först här finns moseböckerna med mera dessa finns även i koranen.
Sedan sände Gud Jesus som en profet till jorden genom jungfru Maria så långt är vi muslimer och kristna överens.
De kristna tror Jesus dog och uppstod och att han är Guds son och även Gud.
Vi tror aldrig Jesus dog och miraklens utfördes med hjälp av Gud och Gud tog upp Jesus till himlen innan han korsfästes.
Den viktiga skillnaden här är dock att kristna anser Jesus är mer än em profet det gör inte vi. Vi följer dock hans lag och ord.
Nya testamentet skrivs sedan av människor och vissa saker stämmer men människan har missuppfattat vissa av Jesus saker t.ex att de gamla lagarna inte skulle gälla längre från de andra profeterna vilket de självklart gör.
I nya testamentet står det att en slutlig profet ska komma efter Jesus.
Enligt oss muslimer är det profeten Muhammed nya testamentet pratar om här.
Så ungefär 600 år efter Gud sände Jesus så sänder Gud profeten Muhammed för att klargöra och upplysa människan om det de kristna blandannat missförstått.
Så vi tror på alla profeterna de nämns i koranen och i bibeln.
Vi följer alla profeternas lagar.
Judarna valde att inte tro på Jesus eller Muhammed.
De kristna valde att inte tro på Muhammed och missförstod vissa av Jesus saker.
Muslimer erkänner alla profeterna och har den kompletta boken koranen. 100 procent
Bibeln stämmer kanske till 70 procent.