2015-12-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiegoCosta
Om du hade förstått dig på den äkta överklassen så hade du ej skrivit det där.
Det handlar om kontraster, den gammla generationen är oftast nyfikna på "patrasket"

Du har högst kommit i kontakt med en sjukskriven läkare.
Det är nästan sjukt hur du målar upp en bild utav övremedelklass som tror sig vara mer förnäma.

Edit: veta vad man ska prata om?
Har du svårt att anpassa dig?
Överaskande saker är oftast mer banbrytande än något skryt inom den äkta överklassen.

Vad pratar du om?
Citera
2015-12-14, 17:58
Medlem
beardbraids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Vad pratar du om?

Diego försöker på ett fint sätt säga att du har fel. Då du inte kan koderna verkar detta gått dej förbi.
Om jag översätter till medelklassiska: slappna av och var dej själv och var inte så svensk.
Citera
2015-12-14, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Diego försöker på ett fint sätt säga att du har fel. Då du inte kan koderna verkar detta gått dej förbi.
Om jag översätter till medelklassiska: slappna av och var dej själv och var inte så svensk.

Kan du upplysa mig om vilka koderna är då, tack?
Citera
2015-12-28, 17:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Man ska ha någon form av hög maktposition (högt uppsatt position i yrkeslivet/stor förmögenhet/hög position inom kultur), socialt accepterad bland övrig överklass och där ha korrekt aktivitet i de sociala sammanhangen samt även korrekt uppförande och införskaffade ting i övrigt som visar prov på kvalité och värde som är högre än genomsnittet.
Tveksam till den definitionen. Som du beskriver det kan man alltså gå från arbetarklass till överklass i Sverige, bara man har "rätt" position och "rätt" prylar? Nej, så enkelt är det nog inte. Jag skulle vilja säga att du måste födas in i överklassen för att kunna definiera dig som äkta överklass.

Däremot kan du givetvis diskvalificera dig ur överklassen via diverse felsteg i livet...
Citera
2015-12-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tveksam till den definitionen. Som du beskriver det kan man alltså gå från arbetarklass till överklass i Sverige, bara man har "rätt" position och "rätt" prylar? Nej, så enkelt är det nog inte. Jag skulle vilja säga att du måste födas in i överklassen för att kunna definiera dig som äkta överklass.

Däremot kan du givetvis diskvalificera dig ur överklassen via diverse felsteg i livet...

Det har jag redan påpekat i säkert minst tio inlägg i tråden, kände att det räckte, men tydligen inte.
Citera
2015-12-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran333
Var går gränsen för överklass tycker ni?
När man lever på att köpa andras arbete.
Citera
2015-12-30, 10:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det har jag redan påpekat i säkert minst tio inlägg i tråden, kände att det räckte, men tydligen inte.
Ursäkta att jag inte läst alla dina inlägg, men här kan jag citera ännu ett där du hävdar att man kan vara överklass utan att födas in i den (bara man gör allting "rätt):
(FB) Den stora tråden om överklass (sammanslagen tråd /Mod)

Eller tolkar jag dig fel igen?
Citera
2015-12-30, 10:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameradschaft
När man lever på att köpa andras arbete.
Nej, det håller inte. I så fall skulle varje företagare som har anställda vara "överklass".
Citera
2015-12-30, 16:01
Medlem
Citat:
Nej, det håller inte. I så fall skulle varje företagare som har anställda vara "överklass".
Egentligen är det helt ointressant att ta ner klass på individnivå, eftersom att det bara slutar i identitetspolitisk smörja eller helt analyslösa försök att definiera klass efter vem man umgås med eller vad man klär sig i. Det intressanta är relationen arbete-kapital och ens roll i produktionen. Det är uppenbart i vilken ände egenföretagare och ägaren av kebabhaket på hörnet har, även om de har ont om cash och inte passar in i den stereotypa bilden av överklassen.
Citera
2015-12-30, 17:57
Medlem
Citat:
Ursäkta att jag inte läst alla dina inlägg, men här kan jag citera ännu ett där du hävdar att man kan vara överklass utan att födas in i den (bara man gör allting "rätt):
(FB) Den stora tråden om överklass (sammanslagen tråd /Mod)

Eller tolkar jag dig fel igen?

Ja det gjorde du. Inlägget syftade på att man kan ge sken av att vara överklass om man uppfyller vissa attribut.
Citera
2016-01-01, 18:35
Medlem
Kapitalismmm...s avatar
Jag är kapitalist, nationalist, konservatist, avskyr vänstern, antirasism, naivitet, feminism osv. Jag skiter i politisk korrekthet och vill bara minska invandringen och sänka skatterna.

Jag är 100% mot droger

Jag har helst kavaj och slips eller fluga på mig och svarta eller bruna läderskor. Håret har jag i sidbena.

Jag är trevlig mot andra som är trevliga och nya människor, de som jag utvärderat och inte gillar är jag ofta otrevlig mot.

Jag älskar Volvo

Jag tycker allt, exakt allt var bättre förr, älskar -50 talet!

Ja så gör jag iaf, vet inte om jag är en typisk höger stereotyp eller inte, har inte studerat andra höger människor så noga än.
Senast redigerad av Kapitalismmm... 2016-01-01 kl. 18:38.
Citera
2016-01-02, 12:20
Medlem
Rockmans avatar
Man ska lägga till en mellan bokstav i namnet t ex
Sven G Andersson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem