2015-12-27, 22:04
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Har glömt bort min kemi lite så tänkte höra om någon orkade hjälpa mig med ett lite halvlätt fråga.

Jag vill lösa ett salt i destillerat vatten 1l, låt säga NaCl. Jag vill att lösningen skall bli mättad(som väl betyder att allt NaCl och H2o har löst sig med varandra?) och frågorna jag undrar är:
1 Hur räknar jag ut hur mycket NaCl jag kan ha i min vattenlösning?
2 Och eftersom det kommer bli en reaktion i vattnet hur ser den ut?
3. För att sedan göra reaktionen åt andra hållet, dvs göra så att man får NaCl från H2On, kan man genom värme(destilation?) få en övermättad lösning som man sedan får tillbaka NaCl?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Tjackad-Tullare 2015-12-27 kl. 22:08.
2015-12-28, 17:24
Medlem
Vad är det för reaktion som sker när acetylsalicylsyra reagerar med vatten och varför bildas det ättiksyra? Jag kan se att det sker genom formeln, men förstår inte varför.
2015-12-28, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Har glömt bort min kemi lite så tänkte höra om någon orkade hjälpa mig med ett lite halvlätt fråga.

Jag vill lösa ett salt i destillerat vatten 1l, låt säga NaCl. Jag vill att lösningen skall bli mättad(som väl betyder att allt NaCl och H2o har löst sig med varandra?) och frågorna jag undrar är:
3. För att sedan göra reaktionen åt andra hållet, dvs göra så att man får NaCl från H2On, kan man genom värme(destilation?) få en övermättad lösning som man sedan får tillbaka NaCl?

Tack på förhand!

Att det blir mättat kommer innebära att varje vattenmolekyl är bundet till saltet. Du kan lätt se om en lösning är mättad genom att hälla ner mer salt. Om saltet inte löser sig är lösningen mättad på salt. Resten kan du läsa själv i din bok skulle jag tro.
2015-12-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
En sådan uträkning kräver en superdator; det är inget du gör själv. Därför finns det experimentella värden tabulerade (de kallas för löslighet). Enligt Wikipedia så "får det plats" 359 gram NaCl per liter vattenlösning vid 25 grader Celsius. Du kan förstås dra på med bra mycket mer och sedan filtrera bort överskottet.
Citat:
"Reaktionen" är jonerna i saltet som hydratiseras och lämnar kristallgittret. NaCl(s) -> Na+(aq) + Cl-(aq).
Citat:
Genom att koka bort vattnet så blir saltet naturligtvis kvar, men om du värmer i ett slutet kärl så kanske lösligheten för NaCl rentav ökar vid högre temperatur (det måste man kolla upp). Om så är fallet, så ska du istället kyla för att få saltet att falla ut.
2015-12-29, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vad är det för reaktion som sker när acetylsalicylsyra reagerar med vatten och varför bildas det ättiksyra? Jag kan se att det sker genom formeln, men förstår inte varför.
När acetylsalicylsyra reagerar med vatten så bildas det hydroniumjoner (H3O+) och en anjon vid namn acetylsalicylat. Ingen ättiksyra bildas!
2015-12-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
När acetylsalicylsyra reagerar med vatten så bildas det hydroniumjoner (H3O+) och en anjon vid namn acetylsalicylat. Ingen ättiksyra bildas!

Jo, det bildas ättikssyra när reaktionen får fortskrida under torra förhållanden. Det står i min lärobok.
2015-12-30, 12:51
Bannlyst
Citat:
Jo, det bildas ättikssyra när reaktionen får fortskrida under torra förhållanden. Det står i min lärobok.

Sönderfaller genom hydrolys till ättiksyra och salisylsyra. http://4sbccfaculty.sbcc.edu/lecture/90s/images/carroll_images/fig18_pg18.jpg
2015-12-30, 13:04
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Sönderfaller genom hydrolys till ättiksyra och salisylsyra. http://4sbccfaculty.sbcc.edu/lecture/90s/images/carroll_images/fig18_pg18.jpg
I det här fallet talar vi om en betydligt trögare reaktion än den initiala protolysen. Den hydrolysen som visas i den bifogade länken kommer vara syrakatalyserad och basunderstödd, vilket betyder att processen kommer gå snabbare vid lågt eller högt pH (vid högt pH är dessutom jämvikten förskjuten).

Mekanismen är uppenbart en nukleofil attack på karbonylkolet av vatten (eller vid högt pH OH-).
2015-12-31, 10:28
Medlem
Citat:
I det här fallet talar vi om en betydligt trögare reaktion än den initiala protolysen. Den hydrolysen som visas i den bifogade länken kommer vara syrakatalyserad och basunderstödd, vilket betyder att processen kommer gå snabbare vid lågt eller högt pH (vid högt pH är dessutom jämvikten förskjuten).

Mekanismen är uppenbart en nukleofil attack på karbonylkolet av vatten (eller vid högt pH OH-).

Hur ser mekanismen ut? Försöker finna men hittar ej
2015-12-31, 11:53
Medlem
Citat:
Hur ser mekanismen ut? Försöker finna men hittar ej
Varsågod.

http://forumbilder.se/EDGL5/mekanism
2015-12-31, 11:55
Medlem
Citat:
Varsågod.

http://forumbilder.se/EDGL5/mekanism

I det andra steget är det naturligtvis syreatomen som är bundet till kolet och inte väteatomen. Exporten av bilden till PNG-format förstörde en del av arrangemanget. Jag förmodar att du har tillräckligt mycket kemikunskaper för att inse problemet.
2015-12-31, 14:37
Medlem
Citat:
I det andra steget är det naturligtvis syreatomen som är bundet till kolet och inte väteatomen. Exporten av bilden till PNG-format förstörde en del av arrangemanget. Jag förmodar att du har tillräckligt mycket kemikunskaper för att inse problemet.

Ja, det insåg jag ganska fort. Skulle dock inte kalla det "fel" eftersom det på flera platser i min bok står -HO och -OH när man hänvisar till hydroxidgruppen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in