Citat:
Men det är inte troligt (bortom rimligt tvivel) att du kan sätta en tekanna i omlopp.Om jag sätter en tekanna i omlopp mellan jupiter och saturnus och sedan påstår att det är fakta, då kan man tro på det eller tro att jag ljuger. Även om jag sen inte kan bevisa att det finns en tekanna därute så vet jag personligen att så är fallet.
Så vitt jag vet finns det ingen som påstår att det finns en tekanna därute så analogin är felaktig. Om man vill kan man tro att denna tekanna finns, men utan att ha bevittnat den kan ingen säga att det är fakta.
Så vitt jag vet finns det ingen som påstår att det finns en tekanna därute så analogin är felaktig. Om man vill kan man tro att denna tekanna finns, men utan att ha bevittnat den kan ingen säga att det är fakta.
Därför skulle min "vetskap" om detta vara att du ljuger.
Nej, det är ingen som påstått att tekannan existerar, bara att det inte går att bevisa att den inte existerar. Därför KAN det vara så att den existerar. Men, precis som med gud, så finns det ingen rimlig anledning att tro att den existerar. Därför hävdar jag att det är mer vetskap än tro att den inte existerar.
Citat:
Teorin om Abiogenesis handlar om hur det skulle gå till, om det vore en naturlig process.Vetenskapen utesluter inte axiomatiskt att det inte kan finnas andra sätt som "allt blivit till".
Vi känner inte till någon process där något "blivit till", vad vi vet kan "bara" befintlig energi/materia omvandlas.
Du är välkommen att presentera en vetenskaplig teori som beskriver hur det skulle gå till om det vore en övernaturlig eller gudomlig process där saker "blir till" på något annat sätt.
Citat:
Inte alls, det är dit evidens och observationer pekar.Tanken på evolution i form av gradvis utveckling från "enklare" organismer till mer "komplicerade" organismer genom årmiljoner är inte fakta utan tro. De förklaringar som alltid dyker upp när man hävdar evolutionens "faktum" ingår som förklaring även i en Biblisk förklaringsmodell,så att hävda exklusivitet och att tanken om gradvis utveckling är bevisad är helt felaktigt, och är ett dogmatiskt uttalande.
Igen, du är välkommen att förklara arternas mångfald på ett bättre sätt, om du kan.
Har du liknande tvivel mot vetenskapen i andra grenar än Big Bang, Abiogenesis och Evolutionen?
Citat:
Inte alls, vetenskapen tar endast ställning till det som är falsifierbart, dit hör inte Russels tekanna eller gud. Vetenskapen gör förklaringar, inte bortförklaringar.
Citat:
Ja, med den skillnaden att du menar att "vetskap, bortom rimligt tvivel" är tro.
Citat:
Nej, man håller sig inte till ett sådant axiom.Om det fanns en teori eller till och med en hypotes som påvisar hur saker blir till utan naturliga processer så skulle detta inkluderas i vetenskapen. Innan dess är det ett icke-falsifierbart postulat.
Citat:
Om det fanns övertygande evidens för en global översvämning så skulle vetenskapen "stå ut" med det. Men, i nuläget så är det mer som talar för en långsammare process.Ett exempel är den geologiska kolumnen, där tanken på att enbart naturliga processer skapat gjort att man är blind för att det över stora delar inte finns tecken på att årmiljoner förflutit, lagren har lagts ovanpå varann utan att man ser några årmiljoner av erosion mellan dem. Men man står inte ut med alternativet (världsomspännande översvämning) så man proklamerar "fakta" trots att teorin om gradvis avlagring över årmiljoner helt klart är felaktig.
Förklara hur den "helt klart är felaktig", som då de flesta geologer har missat.
Citat:
Nej det menar jag inte. Jag menar att vi ännu inte känner till några övernaturliga processer.Nej, inte som absolut vetskap, men som vetskap med hög sannolikhet, bortom rimligt tvivel.
pleasant coincidence you got there.. friend.