Citat:
Så som jag använder ordet cirkelargument innebär det alltså att argument i vilket slutsatsen redan finns som axiom; min erfarenhet säger mig också att detta är så som ordet oftast används. Så som du använder ordet, enligt exemplet ovan, är att ett argument kan vara ett cirkelargument om slutsatsen erhålls genom bruk av axiom från en särskild mängd; vi kan kalla mängden förbjudna axiom. Spontant vill jag inte hålla med om dina sista ord ovan om att exemplet naturligtvis är ett cirkelargument. Särskilt har jag svårt att se en generell metod för att bestämma de förbjudna axiomen för en slutsats, vilket en demonstreringsmetod (som du möjligtvis sade i ett tidigare finns, men det kanske kan redas ut nedan) torde innehålla.
Bäst med ett exempel: För att fastställa hurvida den abrahamiska 'guden' eller nån av dennas bad guys är "god" eller "ond" användar abrahamiska apologeter en version av abrahamismens etiska system som referens ... vilket naturligvis är ett cirkelargument.
Citat:
Ack, ett förslag skulle jag försöka erbjuda om jag visste vad som ville sägas ursprungligen. Kanske var det ej en viktig mening, men det var en av två meningar jag erhöll i ditt första svar till mig och verkade innehålla ett påstående jag själv hade (och fortfarande har) svårt att inse. Den slog mig också som obegriplig om eventuellt används så som det konventionellt görs som i svenskan. Om vi skulle ge ordet betydelsen av engelskans eventually skulle dock meningen bli mer begriplig för mig igen, men här ville du bara tolka ordet med "VISS lutning åt engelskan". Då försvann min primära gissning om meningens betydelse. Nästa förslag: om man bara tar bordet ordet eventuellt, skulle meningens betydelse så som du tänkte dig den vara intakt?
Nu hade ordet "eventuellt" inte den centrala semantiska betydelse för mitt resonemang du vill ge det. För att undvika mera onödig definitions-dansande kan jag kanska framöver använda ett annat ord i min kritik av Milmerokin. Har du ett förslag?