Citat:
Ursprungligen postat av
klurigkluring
Eftersom domen i TR blev överklagad blir skuldfrågan avgjord först eter HR förhandlingarna. Tveksamt om det finns grund för att gå vidare till HD. Som jag skrev, skuldfrågan ska avgöras i domstol, endast värsta rättshaverister lär ha en annan åsikt.
Missade ditt svar igår.
...Och jag skrev att domstolen (TR) har dömt NB för mord till livstid (=skuldfråga). Han är med andra ord inte friad än. Man kan således se från två vinklar, ny granskning inväntas via HovR och utifrån detta sker den nuvarande diskussionen:
Du ser honom som oskyldig.
Jag anser att han är skyldig.
Båda anser/tror en sak. Min åsikt är baserad på ett domslut. Ditt?
Personligen anser jag du kan ha den åsikten, inte mig emot. Men kommer det inte en bra förklaring, ett grundläggande, sakligt argument som är bärande så ser jag inte en trovärdighet.
Där ligger diskussionerna i tråden. Ert ifrågasättande och försvar för NB visar inte på nån högre grad på värnande om rättsäkerhet per automatik. Det kommer nämligen inte fram nåt konkret utifrån
rättsfallet. Det är allmänna farhågor.
Däremot är det överklagat och ska till HovR - som givetvis har ansvar för skuldfrågan, vilket väl ingen missat.
Jag ser inte att det skapades tillräckligt tvivel om annan gärningsman i TR. Jag ser inte att alla andra anklagelser i slutplädering hade bäring (media, GW, NFC, polisen, krim.tekniker, brodern, tidigare hot två år innan som avtog helt, påhopp om FU, rättsläkaren, mycket bilar som rört sig i området) och inledningsvis sa hon nåt om Blombergsborna.
Jag har tidigare skrivit att vid en förändrad dom, att jag ser det som att det skulle behövas nåt alldeles extraordinärt, och hittills har inget sådant framkommit i TR och därifrån utgår diskussionen.
Med
alldeles extraordinärt menas:
Att via nåt
med bäring skapa så pass mycket tvivel om annan gärningsman så att IRs vågskål väger tyngre än 10 DNA-träffar på Lisas kläder bl.a på insidan av hennes jeans, DNA på snören, vittnen, brist på alibi, ingen förklaring, aldrig mött Lisa. Är detta rimligt att tro? Nej, i mitt tycke.
Att NB gör uttalanden
som har bäring om annan gärningsman men det räcker inte att påstå att det är nån annan bara alt. att han plötsligt minns ett möte med Lisa (förtroendekapital förbrukat, befintlig teknisk bevisning).