2015-12-29, 15:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag fattar inte heller den oro som har uppstått i tråden angående den nya expert som IR har kallat, helt normalt försvarsarbete som väl ligger inom de ramar som IR har att jobba efter, NB nekar i sten fortfarande och då måste IR jobba därefter men de besudlingar som fällt NB är av graden +4, det kommer inte IR,s expert kunna förklara bort.
NB,s förklaringsbörda är ofantlig och eftersom han vidhåller idiotförsvaret att han aldrig har träffat LH så blir det en ren formsak för HR att fastställa TR,s dom.
Och jag fattar inte vilken oro det är ni åberopar? Vem är orolig över kommande vittne som IR kallar menar du? Grandiosos inlägg är väl skrivet med ironi (dock inte mot den han citerar) som debatteras utifrån idag.
Ser snarare övervägande personer som anser att IRs försvar/överklagan inte är vatten värt och ihop med befintlig bevisning lär det knappast hända nån förändring utifrån detta.
Senast redigerad av develi 2015-12-29 kl. 16:16.
2015-12-29, 16:19
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Försvaret verkar kasta in nya vittnen i bästa Hollywood stil nu ska det in en expert på DNA, Hur NB:s DNA hamnat på LH:s kropp/kläder försvaret har inte tänkt på om han säger blödarsjukdom då är åklagaren där och frågar hur fick du såret i närheten av LH???

Nej nej kommer bli en parodi av denna försvarare i slutet då hon inte inser själv bristerna hon har i sitt försvar, Åklagaren sitter med alla 4 ess i kortleken försvaret sitter med Svarte-Petter och domen kommer antigen skärpas eller fastslås till vad den är i dags dato!
Svårt att skärpa den domen.
Det är liksom tvärstopp vid livstid.
Det skulle vara ifall dödsstraff plötsligt infördes i landet, men det har jag svårt att tänka mig.
Fast det hade faktiskt inte suttit fel i baltens fall.
Tycker han har förverkat sitt existensberättigande genom sitt F R U K T A N S V Ä R D A
illdåd. Det är så jävla ondskefullt det han gjorde. Så ofattbart grymt och bestialiskt.
Det minsta man kan begära är att han aldrig mer släpps ut i ett samhälle.
Här bör sannerligen LIVSTID gälla i bokstavlig mening.

Edit: Vi skulle kanske satsa på såna här straff i framtiden vid extremt grova mord:

Under onsdagen fick ”Batmanmördaren” sin formella dom.

James Holmes döms formellt till tolv livstidsstraff plus 3318 år i fängelse – utan chans på villkorlig frigivning, skriver CNN.

– Det är domstolens avsikt att svaranden aldrig sätter sin fot i ett fritt samhälle igen, säger domaren Carlos Samour Jr.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21315507.ab
Senast redigerad av Grandioso 2015-12-29 kl. 17:13.
2015-12-29, 16:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
I Inger Rönnbäcks begäran står att läsa att Anne Kihlgren ska höras om den tekniska utredningen vad avser DNA-spår och blodförekomst – för att styrka den åtalades, Nerijus Bilevicius, inställning.

Den kvinnliga DNA-experten bekräftar att hon är kallad att vittna i hovrätten – men är i övrigt fåordig:

Jag har inget att uttala mig om i nuläget. Jag vill inte kommentera någonting i nuläget.

Är det känsligt?

Nej, jag säger ingenting. Jag vill inte uttala mig någonting.

Det är hur DNA-spår har avsatts som du ska vittna om?

Du, jag vill inte kommentera någonting. Så jag vill inte uttala mig i nuläget.

Åklagaren är kritisk

Åklagaren Lars-Göran Wennerholm har i lämnat in sitt yttrande om advokatens begäran. Och han är kritisk.

"Jag önskar ett mer preciserat bevistema – vad skall exakt styrkas med den åberopade bevisningen", skriver han.
http://www.expressen.se/gt/sa-ska-dna-sparet-pa-lisa-holm-forklaras/
2015-12-29, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahaahahaa - härligt ironiskt skrivet men det krävs kanske att man inte är konspirationsteoretiker för att se det?

KONSPIRATION??

Skulle inte tro det. Vad man glömmer då man för fram detta är att utredarna i så fall tycker att Lisa Holm kan hålla till godo med något slags EPA-rättvisa. Nån variant på Nord-Koreansk rättvisa. Skulle inte tro det. Så här sa Sven Erik Alhem "Även förhärdade typer som en gammal åklagare som jag själv kan fälla en tår av rörelse av sådana här fall.....Hade det inte förhållit sig så skulle vi ju vara riktigt kallhamrade typer."

Inblandad personal har lite till mans vid tillfälle visat prov på sin personliga inlevelse i fallet. Hur är det möjligt att dessa skulle lägga ner sin själ i en EPA-utredning?
2015-12-29, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.expressen.se/gt/sa-ska-dna-sparet-pa-lisa-holm-forklaras/

IR har hitills inte en enda gång klarat av att redogöra för ett bevistema som kunde förvänta. Möjligen för att hon helt enkelt inte vet. Hon verkar plocka in vittnen och hoppas på det bästa, vad det nu kan betyda.
2015-12-29, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Äntligen tar det lite fart i rätt riktning.
Kanske kan det leda till rättvisa.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/expertvittne-ska-forklara-dna-sparen

Så du tror att det nya vittnet har åtagit sig vad journalisten tror (själv har hon avböjt varje kommentar):
Advokat Inger Rönnbäck har kallat henne som vittne för att ge en förklaring till dna-spåren som hittats på brottsplatsen, i vissa fall bland-dna mellan 35-åringen och Lisa Holm. Hon ska också försöka ge en förklaring till det blod som kommer från 35-åringen och som hittats på Lisa Holms jacka. Detta för att styrka att det kan ha avsatts på annat sätt än att 35-åringen skulle ha varit i direktkontakt med Lisa Holm

Ett mäktigt åtagande i så fall och i strid med den expertinstans som hon jobbade hos för 14 år sedan.
2015-12-29, 16:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
IR´s slutplädering är det enda som är officiellt resultatet av hela hennes arbete för sin klient, så att välja att lägga bort det är detsamma som att inte vilja/ha kunskapen att begripa läget.

Citat:
På saklig grund kan man konstatera att hon gjort ungefär vad hennes klient tillåtit henna göra, men på en lika saklig grund är det helt åt helvete i vilken grad hon förtalat genom rättegången, men det är klart att det går att acceptera om man av av sorten att man drar en tydlig gräns mellan etik och professionalitet och placerar innebörden av de bägge i varsin pärm, i varsin bokhylla, i skilda rum och på helt olika våningsplan.
Citat:
Se efter, så ser du att jag anser att IR gör allt hon kan och mer därtill med klienten och i den delen står jag fast på att hon gör det bra, oavsett (bortseende från) arbetsmetoder.
Det jag reagerar på är att hon offrar etiken på professionalitetens altare. I hennes mening ska tydligen ännu fler göras till offer utan betänkligheter.
Helt enig.
Slutpläderingen kan givetvis inte bortses från då det är hennes försvar i en sammanfattning.
IR må jobba på frenetiskt och är ambitiös, inte tu tal om annat, och har en besvärlig klient (det ska ingen anklaga henne för) - det är snarare kvalité och "arbetmetod" man funderar kring.
Bra symbolspråk om profession och etik. Det borde sitta i samma pärm för att visa på en duktig person. Att arbeta i en profession inkluderar etik förutom att arbeta på vetenskaplig grund - annars är det enbart yrkesgupp. Tom, skramlande tunna. Kanske ett pucko som du sa i IQ diskussionen. Nu ligger det nära begreppet EQ också.
2015-12-29, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
KONSPIRATION??

Skulle inte tro det. Vad man glömmer då man för fram detta är att utredarna i så fall tycker att Lisa Holm kan hålla till godo med något slags EPA-rättvisa. Nån variant på Nord-Koreansk rättvisa. Skulle inte tro det. Så här sa Sven Erik Alhem "Även förhärdade typer som en gammal åklagare som jag själv kan fälla en tår av rörelse av sådana här fall.....Hade det inte förhållit sig så skulle vi ju vara riktigt kallhamrade typer."

Inblandad personal har lite till mans vid tillfälle visat prov på sin personliga inlevelse i fallet. Hur är det möjligt att dessa skulle lägga ner sin själ i en EPA-utredning?

Inser att ordet ironi borde stått med versaler
2015-12-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Svårt att skärpa den domen.
Det är liksom tvärstopp vid livstid.
Det skulle vara ifall dödsstraff plötsligt infördes i landet, men det har jag svårt att tänka mig.
Fast det hade faktiskt inte suttit fel i baltens fall.
Tycker han har förverkat sitt existensberättigande genom sitt F R U K T A N S V Ä R D A
illdåd. Det är så jävla ondskefullt det han gjorde. Så ofattbart grymt och bestialiskt.
Det minsta man kan begära är att han aldrig mer släpps ut i ett samhälle.
Här bör sannerligen LIVSTID gälla i bokstavlig mening.
Dödsstraff som sådant är ett eget ämne, men man må ju göra den iakttagelsen att i USA en viktig effekt av detta är, att sådana här brottslingar väljer att bekänna i utbyte mot livet, varvid erkännandet ska vara fullständigt, sanningsenligt och uppriktigt. Förr i tiden kunde man åberopa Gud och helvetet. Erkännandet har en viktig funktion i de efterlevandes rehabiliteringsprocess, så man kan ju säga att en skyldig som tiger, begår ytterligare en kränkning. Hur man i dagens samhälle ska kunna ge den dömde något betydelsefullt i utbyte för ett erkännande vet jag inte - att vädja till samvetet är ju fåfängt.
2015-12-29, 17:22
Medlem
har han blod som aldrig torkar advokaten menar väl att lillebror har passat på att ta storebrors blod när han blödde? . före eller efter?

varför begär inte advokat ska kolla hans blod och hur enkelt han blöder jämfar med oss vanliga
Senast redigerad av hater1 2015-12-29 kl. 17:24.
2015-12-29, 17:28
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Att vi som ser tveksamheterna i FUP och värnar om rättssystemet har stämplats som konspirationsteoretiker (inkluderat försvaret) här i tråden är upp till er som har dömt NB till 110% innan förhandlingarna ens har startat, därmed är det är ni som är rättshaveristerna. Skuldfrågan ska avgöras i domstol inte här på FB eller i media.
Han är inte friad och utsläppt på gatorna.
Hur ser du på TR? värsta rättshaveristerna som dömt honom till mord på livstid?
Utifrån detta domslut sker diskussionerna och har inte ett jota med att ni då skulle värna mer om rättssystemet. Märkliga slutsatser må jag säga.
Eftersom domen i TR blev överklagad blir skuldfrågan avgjord först eter HR förhandlingarna. Tveksamt om det finns grund för att gå vidare till HD. Som jag skrev, skuldfrågan ska avgöras i domstol, endast värsta rättshaverister lär ha en annan åsikt.
Citat:
Citat:
Tråden ska behandla rättfallet, inte vara en hattråd mot NB och IR eller en kondoleanstråd till LH. När jag nämnde en möjlighet om att LH kan ha besökt ladan frivilligt vid ett tigare tillfälle blev det ett ramaskri om kränkning och skuldbeläggning av offret, det anser jag inte som seriöst varför jag hoppade över att bemöta dessa inlägg.
Självklart ska det skrivas om offret likaväl och att det finns sörjande är givet. Vem sänder kondoleanser? Det som diskuteras handlar om offret, om eftersöket och folks engagemang och varför fallet berör. Föräldrarnas sorg etc. Har du problem med det?
Angående "ramaskri" så det ser du som ett mycket bättre inlägg då.
Jag har inga problem med det om sorgen inte används som argument mot eventuell kritik av utredningen. Det finns många inlägg som inte berör fallet med ett enda ord och endast handlar den tunga sorgen efter Lisa, om du har hängt med i tråden.
Citat:
Citat:
Lisa kan ha besökt ladan och utbyggnaden en/flera gånger under andra arbetsdagar en just den ödesdigra dagen då hennes liv ändades. Av ren nyfikenhet och upptäckarlust. Kanske för att söka efter användbara prylar till små egna händiga uppfinningar. Snören kan man göra mycket skoj med om man har den sortens kreativa läggning. T ex binda en krans inför midsommarafton.
Du t ror inte snarare att man ser det som 1.) extremt långsökt och 2.) som rent kränkande mot offret som mördats med flera meter silvertejp runt huvudet, strypt och hängd?
"Snören kan man göra mycket skoj med" är en vägledande mening om du inte förstår protesterna.
"upptäckarlust" ett annat ord.
Att själva gärningen var grov kränkning av offret håller jag med om och ska då inte anklagas för kränkning på grund av vad jag skrev. Själ praktiserade jagbyggarbetsplats när jag var i Lisas ålder och var genuint intresserad av allt som hade med byggen att göra då jag hade liknande framtidsplaner som Lisa som Lisa hade. Enligt uppgift från föräldrarna drömde Lisa om plugga till arkitekt. Jag har absolut inte skrivit något som var kränkande mot Lisa. Och ja, snören och tejp är attraktiva ”gör det själv” material inför stundande skolavslutning och midsommarfirande.
2015-12-29, 17:37
Medlem
katws avatar
Citat:

Att själva gärningen var grov kränkning av offret håller jag med om och ska då inte anklagas för kränkning på grund av vad jag skrev. Själ praktiserade jagbyggarbetsplats när jag var i Lisas ålder och var genuint intresserad av allt som hade med byggen att göra då jag hade liknande framtidsplaner som Lisa som Lisa hade. Enligt uppgift från föräldrarna drömde Lisa om plugga till arkitekt. Jag har absolut inte skrivit något som var kränkande mot Lisa. Och ja, snören och tejp är attraktiva ”gör det själv” material inför stundande skolavslutning och midsommarfirande.

Vad du själv praktiserade eller gjorde i samma ålder som Lisa är inte relevant överhuvudtaget; det ger inget facit på hur folk beter sig eller har för intressen.

Om du letade attraktiva snören och tejp i en ödslig lada 1962 är likväl lika irrelevant och driver inte tråden framåt. Applicera inte dina åsikter/tankar som något allmänrådande.
Senast redigerad av katw 2015-12-29 kl. 17:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in