2015-12-30, 00:50
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
En bra sammanfattning av de oklarheter som finns i fallet och av sådant som bekymrar oss som vågar ifrågasätta den officiella bilden.

Att Expressen skriver i den här i tråden så hyllade artikeln nu senast, att Lisa mördades av Nerijus Bilevicius, innan domen mot honom vunnit laga kraft är mycket lågt. De kan åka på skadestånd om han blir dömd för griftefridsbrott t.ex., vilket är det som befintlig bevisning pekar mot som mest.

Är det jättevanligt att en person mördar en flicka och en annan begår brott mot griftefriden? Hur kan man komma till den slutsatsen?

Det är alltså så, att i Blomberg kl 18, en ljus sommarkväll så begår en människa ett mord, och en ANNAN människa hittar den döda flickan.

Var finns logiken? Sjukt tankesätt enligt mig, att det skulle finnas två störda individer i Blomberg denna kväll.

Om jag skulle hitta en hängd/strypt flicka i min lada skulle jag ringa polis och jag skulle definitivt inte förvänta mig att bli dömd för brott mot griftefriden. Jag skulle vilja veta vem som dödade henne.

Om NB hittade henne strypt, varför ringde han inte polis? Vad slags belöning skulle hindra honom? Han får ju trots allt livstid!
2015-12-30, 02:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Är det jättevanligt att en person mördar en flicka och en annan begår brott mot griftefriden? Hur kan man komma till den slutsatsen?
Det är alltså så, att i Blomberg kl 18, en ljus sommarkväll så begår en människa ett mord, och en ANNAN människa hittar den döda flickan.
Var finns logiken? Sjukt tankesätt enligt mig, att det skulle finnas två störda individer i Blomberg denna kväll.
Om jag skulle hitta en hängd/strypt flicka i min lada skulle jag ringa polis och jag skulle definitivt inte förvänta mig att bli dömd för brott mot griftefriden. Jag skulle vilja veta vem som dödade henne.
Om NB hittade henne strypt, varför ringde han inte polis? Vad slags belöning skulle hindra honom? Han får ju trots allt livstid!

Alldeles självklara, logiska och förnuftiga frågor.

Jag hoppas du får några svar och förklaringar på det du tar upp.

Uteblivet svar är i och för sig också ett svar, såklart.
2015-12-30, 07:05
Medlem
För mig finns bara två frågetecken och de är - som även Expressen tar upp i sin utomordentligt välskrivna artikel: varför var Lisas ägodelar utspridda och hur kommer det sig att man hittade även fruns DNA på Lisas kläder?

Jag tror att NB är ensam gärningsman därför att han har inget intresse av att blanda in fler personer

Denna kväll när han mördade Lisa hade han en tid att passa
Han skulle Skypa med sin mamma 19.30 och därför hade han bråttom annars kunde det bli besvärligt att förklara var han varit om han inte hörde av sig till mamma denna söndagkväll

Han tog med Lisas döda kropp och saker i bilen och körde till Martorp och lastade in
Därefter in till frun som tvättade hans byxor osv...

Men plötsligt senare på kvällen är det fullt av militärer, poliser och Lisas pappa som letar efter flickan

Nu kan han inte röja undan mordet som han hade tänkt
Och han måste räkna med att förr eller senare hittar dom den döda kroppen

Då placerar han fruns DNA på Lisas kläder (svartsjukedrama kanske och kvinnor kan man offra...)
Sedan sprider han ut Lisas saker (kanske gör NB detta på måndagsmorgon - iallafall innan MP är på plats)

Om man hittar Lisa kan han skylla på frun och få folk att tro att var ett svartsjukedram med dödlig utgång
2015-12-30, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
För mig finns bara två frågetecken och de är - som även Expressen tar upp i sin utomordentligt välskrivna artikel: varför var Lisas ägodelar utspridda och hur kommer det sig att man hittade även fruns DNA på Lisas kläder?

Jag tror att NB är ensam gärningsman därför att han har inget intresse av att blanda in fler personer

Han skulle Skypa med sin mamma 19.30 och därför hade han bråttom annars kunde det bli besvärligt att förklara var han varit om han inte hörde av sig till mamma denna söndagkväll

Han tog med Lisas döda kropp och saker i bilen och körde till Martorp och lastade in

Men plötsligt senare på kvällen är det fullt av militärer, poliser och Lisas pappa som letar efter flickan

Då placerar han fruns DNA på Lisas kläder (svartsjukedrama kanske och kvinnor kan man offra...)
Sedan sprider han ut Lisas saker (kanske gör NB detta på måndagsmorgon - iallafall innan MP är på plats)

Om man hittar Lisa kan han skylla på frun och få folk att tro att var ett svartsjukedram med dödlig utgång

Vist är NB ensam gärningsman, jag har nyligen läst igenom FUP och alla handlingar och tycker inte allt är så konstigt som folk vill göra gällande.
När han mördat Lisa blev han stressad och insåg att han måste göra sig av med kroppen.
Han snabbt plastade in henne och lyfte in henne i bilen,och han viste om byssjan som bra plats.
På väg från Ladan till Martorp körde han som en dåre och slände ut Lisas saker. Det blev som en snittslad bana till Martorp och fyndplatsen.
Han hade tänkt göra sig av med kroppen för gott, men det började krylla av folk som du skriver.
Han hade inte räknat med att det så snabbt skulle bli fullt med folk som letade efter Lisa.
Han insåg att risken finns att kroppen hittas, och ber då bror och hustru om alibi.
Men det genomskådas senare.
Att han mördat Lisa råder det inget tvivel om, med all teknisk bevisning och alla vittnen som kan styrka att han kört fort i området vid aktuella tider. Samt alla DNA och det är sällan nästan alldrig som man hittar så många DNA vid ett mord.
Jag tycker tingsrättens dom är väl genomtänkt också med syn på platsen.
Sen kan man vrida och vända på varför ett snöre låg si och så, men det saknar betydelse.
Det är det hela stora som är avgörande för TR dom. En väl genomtänkt dom.
Det kommer att bli likaså i Hovrätten.
I Hovrätten kan man inte sitta och spela pajas hur som helst.
I Hovrätten är det mer fakta som tas upp, och NB har spridit spår efter sig som en dyngspridare.
I Hovrätten fastställer dom domen.
2015-12-30, 09:10
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013

Men han har ju inte skyllt på frun. Hennes DNA är ditsatt av NB pga att han inte är den renliga typen.

Exakt hur LHs saker har hamnat där de ligger kan bara NB svara på. Tveklöst är dock att det är NB som har placerat dem där.
2015-12-30, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Men han har ju inte skyllt på frun. Hennes DNA är ditsatt av NB pga att han inte är den renliga typen.

Exakt hur LHs saker har hamnat där de ligger kan bara NB svara på. Tveklöst är dock att det är NB som har placerat dem där.

Det har framgått på många ställen att NB inte är den renliga typen, det håller jag med om och han hade kanske på morgonen varit på hustrun med sex därav hennes DNA om han inte tvättat sig.
Han kanse sedan torkade av snoppen med Lisas trosor och därav DNA ifrån hustrun.
Det mest (troligaste) är att han kastat ut Lisas saker ifrån bilen på väg till Martorp.
Men som du skriver, det är bara NB som vet.
Man måste när man inte vet, resonera om det mest troligaste senario.
Att han är en i mina ögon en sjuk person som begått ett så avskyvärt brott, som troligen kommer att gå till historien.
2015-12-30, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Det har framgått på många ställen att NB inte är den renliga typen, det håller jag med om och han hade kanske på morgonen varit på hustrun med sex därav hennes DNA om han inte tvättat sig.
Han kanse sedan torkade av snoppen med Lisas trosor och därav DNA ifrån hustrun.
Det mest (troligaste) är att han kastat ut Lisas saker ifrån bilen på väg till Martorp.
Men som du skriver, det är bara NB som vet.
Man måste när man inte vet, resonera om det mest troligaste senario.
Att han är en i mina ögon en sjuk person som begått ett så avskyvärt brott, som troligen kommer att gå till historien.

Borde det inte ha blivit blandat DNA då?
2015-12-30, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Borde det inte ha blivit blandat DNA då?

Din fråga är relevant, men vi vet inte vi kan bara försöka samtala om det mest troligaste.
På trosorna bör både NB och hustruns DNA finnas.
Men vi kan bara spekulera om saker som bara NB vet.
2015-12-30, 10:06
Medlem
Grandiosos avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då lär IR beställa nya analyser och lägga frågan på en helt annat plan bortom sitt fokus på psoriasis. Då blir det nästintill NFC som ska till HovR istället för NB...Det blir en ny juridisk fråga och det kan hon roa sig med till rättshaverister, konspirationsteoretiker och andra sorters NB försvarares stora glädje.

Själv är jag mer fascinerad över hennes fokus på DNA-släpparens psoriasis.
I sin slutplädering gick hon hårt fram om vittnet från NFC:

Citat:
Vad gäller psorisis verkade hon väldigt okunnig. Det är känt att personer med sjukdomen tappar mycket hudavlagringar, säger Rönnbäck.

Citat:

Han har psoriasis, jobbar utan handskar och det kryllar förmodligen dna av honom. Det är inte konstigt att det finns en del när han dyker upp. Vad har han gjort för fel? live nlt.
Förutom att han gjort jävligt fel som mördat Lisa så är det intressant att kolla vad IR påstår i sin överklagan med märkligheter (har snart fått ihop en hel novell..)

Vad det gäller vittnet från NFC så är hon inte medicinare gällande hudsjukdomen Psoriasis. Däremot Forensisk generalist på NFC vilket innebär att man får handha större komplexa ärenden:

Vid aktuell bevisning har kärn-DNA (DNA i cellens kärna, 15 områden) analyserats. Vad NFC-vittnet däremot säger i TR är följande:

" Man kan avsätta DNA genom blod, genom kroppsvätskor, genom hårstrån, det finns ju DNA i det yttersta hudlagret men där är ju cellen död, där finns det inga cellkärnor men i underliggande hudlager så finns det cellkärna." ljudfil TR i trådstart

Fortsättningsvis från en sida med kriminalteknik från en person som varit polis i 19 år, arbetat med utredningar, varit förundersökningsledare samt 11 år som kriminaltekniker:

Över till det medicinska. Psora betyder skorv. Huden fjällar kraftigt vid psoriasis.

Citat:
"Det yttersta hudlagret kallas överhuden. Ytterst i överhuden ligger hornlagret, som består av döda hudceller."
"När man har psoriasis bildas cellerna i överhuden snabbare än vanligt. Ett normalt hornlager hinner inte bildas och cellerna lossnar inte längre en och en utan flagar av i stora sjok, man fjällar."
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-o...iasis/?ar=True

.. Så man undrar vem som är okunnig - NFC eller Rönnbäck när hon pekar med full hand och nedvärderar vittnet?
Samt lämnar in detta till HovR i sin överklagan då det har nada zip zero med den tekniska bevisningen att göra och kärn-DNA (blod):
Citat:
Då Nerujus Bilevicius dagligen under ca två års tid, inte ca ett halvår som tingsrätten angett i domen, har arbetat i aktuella utrymmen finns hans DNA avsatt där i stor omfattning. Eftersom han därtill har hudsjukdomen psoriasis avsätter han hans DNA avsatt där i stor omfattning. mer DNA än andra.

Rönnbäck gör alltså ett stort nummer av det här och så visar det sig att hon är helt fel ute.
Citat:
Döda hudceller (varje dag tappar man tusentals hudceller, men dessa är döda och i döda celler finns ingen DNA).http://www.evidenz.se/text2_9.html
Hon har underlåtit att inhämta grundläggande kunskaper om ämnet hon ger sig i kast med
och det är ju rent pinsamt att skåda. I all synnerhet som det görs så stort väsen av saken.

Det är alltså helt värdelöst det hon försöker prestera med psoriasisbiten.
På så sätt kan inte DNA-bevisningen angripas det ringaste. Men det har hon inte insett själv
ännu tydligen.
Okunnigheten är markant hos vederbörande. Det är slarv och det är allt annat än seriöst.
Senast redigerad av Grandioso 2015-12-30 kl. 10:29.
2015-12-30, 10:18
Medlem
klurigklurings avatar
Nu finns Hovrättens dagboksblad också på "infosidan". Lite kul att se att det var en del kommunikations via telefon och mejl mellan parterna och rätten, även om jag inte får ut något speciellt av det.

Längst ner på sidan finns en rad med "gallringsbara bilagor". Verkar som att vi har dom väsentliga handlingarna som finns. Använd länken i min signatur och öppna fliken "Hovrätt" för att titta.
2015-12-30, 10:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Nu finns Hovrättens dagboksblad också på "infosidan". Lite kul att se att det var en del kommunikations via telefon och mejl mellan parterna och rätten, även om jag inte får ut något speciellt av det.

Längst ner på sidan finns en rad med "gallringsbara bilagor". Verkar som att vi har dom väsentliga handlingarna som finns. Använd länken i min signatur och öppna fliken "Hovrätt" för att titta.

Yttrande från åklagare 28/12, vilket innebär att det möjligtvis kommer mer uppdatering med ev åberopat vittne (Helena Eriksson/NFC).
Senast redigerad av rotesau 2015-12-30 kl. 10:37.
2015-12-30, 10:46
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Yttrande från åklagare 28/12, vilket innebär att det möjligtvis kommer mer uppdatering med ev åberopat vittne (Helena Eriksson/NFC).
Åk har svarat för hand på en kopia av IR:s komplettering. Kopian som jag fick omfattar båda, alltså bara ett papper.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in