2015-12-30, 11:40
Medlem
jugbandbluess avatar
nåja, i boken har jag för mig att han är typ 11-12 när han tänker tankar om att ha kål på sin morsa. hemskt kanske men ganska intetsägande om någons moraliska kompass.

gw är helt klart en vattendelare, där de som ogillar honom tycks hysa en djup avsky av närmast personliga skäl. där har han väl sig själv att skylla eftersom han med regelbundenhet häver ur sig negativa saker om poliskåren, retar upp jaktmotståndare/veganer/feminister eller kommer med förolämpande omdömen om politiker och andra kändisar.

för egen del uppskattar jag hans formuleringskonst och intellekt, andra delar av hans person och gärning är jag mer neutral till.
Citera
2015-12-30, 11:57
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Jag förstår inte varför folk vill döma människor baserat på diverse diagnoser. Eller döma honom efter om de bedömmer honom som en sympatisk person. Det intressanta är vad han uträttar, inte vad han har för eventuella diagnoser eller hur sympatisk han råkar vara.
OK. Vad har han uträttat? Akademiskt ingenting. Polisiärt kan han på autopilot rabbla statistik från 70- och 80-talen. Om dagens kriminalitet vet han ingenting. Som författare är han extremt endimensionell och på sin höjd blekt medioker. Han är för feg att skriva faktaböcker och väljer att underhålla fanklubben med usla nyckelromaner där man skall sitta och gissa vem det kan vara han upplever sig driva med. Ryggradslöst är bara förnamnet. Till TV-rpgrammen kommer han till synes helt oförberedd. Han har förstått att det räcker att sitta där med käppen för att den svagbegåvade publiken skall jubla ihåligt åt plattetyderna. För dessa betyder inte kvalité och resultat någonting utan endast billig dråplig underhållning för stunden. Kul att man förgyllt pöbelns jul med två timmar exklusiv självupptagenhet i klass med The Best of Hollywoodfruar.
Citera
2015-12-30, 12:06
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Visst har GW mytomaniska drag och han är inte främmande för att krydda sina historier när det passar honom.

När det gäller Jens Lind så agerade denne perfekt. Detta var inget intervjuprogram där utfrågaren ständigt skulle föra handlingen framåt utan GW är som ett självspelande piano. Lind försöker hålla GW på gott humör samtidigt som han lite omärkligt försöker se till att programmets manus följs. Vi skall inte heller glömma att en del av Linds göranden och låtanden i programmet har klippts bort.

Precis, Lind gör ett bra jobb. GW är ingen man enkelt går i polemik med, han är van att få sin vilja fram och det krävs ett djävla lirkande för att helt enkelt inte ska sätta sig ned på arselet och vägra delta eller helt sonika bara avvika utan vidare förklaring.

När dom tog skogspromenaden så skyndade sig Lind att vika undan små grenar för honom, GW som på sina jakter genom åren fått otaliga betydligt större grenar i pallet smickras av just gester som denna, det får honom att känna sig upphöjd och aktad.

Jag vet inte om jag ska kalla det skickligt av Lind men hans fjäsk uppnår det avsedda resultatet dvs att GW stannar och babblar på.

/Provokatör
Citera
2015-12-30, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
OK. Vad har han uträttat? Akademiskt ingenting. Polisiärt kan han på autopilot rabbla statistik från 70- och 80-talen. Om dagens kriminalitet vet han ingenting. Som författare är han extremt endimensionell och på sin höjd blekt medioker. Han är för feg att skriva faktaböcker och väljer att underhålla fanklubben med usla nyckelromaner där man skall sitta och gissa vem det kan vara han upplever sig driva med. Ryggradslöst är bara förnamnet. Till TV-rpgrammen kommer han till synes helt oförberedd. Han har förstått att det räcker att sitta där med käppen för att den svagbegåvade publiken skall jubla ihåligt åt plattetyderna. För dessa betyder inte kvalité och resultat någonting utan endast billig dråplig underhållning för stunden. Kul att man förgyllt pöbelns jul med två timmar exklusiv självupptagenhet i klass med The Best of Hollywoodfruar.

Jag har räknat till 30 Vetenskapliga artiklar och rapporter
Citera
2015-12-30, 12:56
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Jag förstår inte varför folk vill döma människor baserat på diverse diagnoser. Eller döma honom efter om de bedömmer honom som en sympatisk person. Det intressanta är vad han uträttar, inte vad han har för eventuella diagnoser eller hur sympatisk han råkar vara.
Jag har undrat om han möjligen har nån diagnos. Jag har fått den misstanken tidigare. Därför bänkade jag mig för att se om det möjligen skulle komma fram något sådant. Jag har intresse av autism.
Du kan ju ha andra intressen av GW. t.ex. gilla hans böcker, eller tycker om att frossa i brott.
Jag är intresserad av psykriatri helt enkelt.
Jag har även tidigare funderat en del på hans vetenskapliga arbeten. GW blev proffessor i ett nytt ämne som inte funnits tidigare. När jag ser del 2 kommer min tyngdpunkt att vara på just det.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2015-12-30 kl. 13:02.
Citera
2015-12-30, 13:09
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Alla tonåringar har sina stunder med hatiska tankar om föräldrarna. Det är en normal del av uppväxten.
Skulle inte säga att hat mot föräldrarna är något normalt. Det är en sak med hatiska tankar som uppkommer ur att ett barn inte får som han/hon vill men som är högst övergående. Det är en helt annan med ett hat som pågår under en längre tid och som tar sig sådana uttryck som GW's agerande. Det kan knappast ses som normalt att roas av att plåga sin mor psykiskt samt ha långtgående planer på att mörda henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Författare till kriminalromaner har klarat för sig hur mord går till samt beskriver det detaljerat. Det är liksom deras grej.
Kan hända att hans planer att mörda sin mor inte var allvarligt menade men så som det framställdes i programmet så kändes det som om det hela var rätt seriöst och noggrant planerat.
Senast redigerad av Lostworld 2015-12-30 kl. 13:14.
Citera
2015-12-30, 13:11
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Förvånar mig mycket att folk är så positiva till G W här. Jag slog mig ner för att se om jag kunde hitta spår av asperger i hans bakgrund.
Till min stora förvåning handlade det snarare psykopatiska drag. Den stora benägenheten att ta risker: Ljuga om att fadern var VD, sälja sprit.
G W ser också "konstig" ut som barn. Han har öppen mun på varenda kort som indikerar att något står inte rätt till i motoriken.
Att g w har en grandios självuppfattning behöver inte ens nämnas. Att han hade allvarliga planer på att giftmörda sin mor men även hela skolan.
Du kan lägga till djurplågeri vid tidig ålder (fasanen som han sköt med luftgevär i parken).

Allt detta till trots så har jag ändå roats av GW, hans förmåga att berätta osv.
Men rent psykologiskt så finns det ju helt klart varningstecken. Känns som att han lika gärna kunde haft en fortsatt god karriär inom den kriminella banan efter smuggelspriten som inom akademin.
Att han hade möjlighet att gå på Norra Real har nog varit rätt avgörande för hans framtid.
Citera
2015-12-30, 13:22
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan

Det som störde mig mest var dock Jens Linds uppenbara förtjusning i sitt intervjuobjekt. Han ler och nickar mest hela tiden och verkar tycka att Leif är en särdeles kul kille. I vanliga fall är jag ett stort fan av Jens Lind, men så här får inte en intervjuare bete sig, enligt mig! Ungefär som att en 13-årig Justin Bieber-brud får i uppdrag att intervjua idolen...

Exakt min reaktion också. Men jag väljer att lägga det på dokumentärens allmänna pluskonto. Kanske inser Lind fort att GW går igång på gillande nickar och smicker i lagom dos. Det blir Linds nyckel till att komma GW närmare, att nicka, le och låta den gamle mytomanen brodera ut de fantasifulla skrönorna. kanske är det ett dramaturgiskt journalistknep för att få fläskberget att mala på och sedan klippa ut godbitarna.
Citera
2015-12-30, 13:42
Medlem
midvintermorkers avatar
Ingen kan säga att Leif GW inte hade både motiv och förmåga att fälla Palme. Sitter man och skakar i sin jaktstuga med ett gevär i käften för att den enväldige statsministern går ut och försvarar en uppenbar horbock har man motiv att ta livet av denne. Har man dessutom både jaktvana och jaktstuga har man förmågan och kunskapen att göra det. Man får inte glömma att Palme blev skjuten i ryggen, vilket alla kan vara överens om är ett förnedrande sätt att skjuta någon på. Lika förnedrande är det att bli "huggen i ryggen" av någon man trodde hade ethos såväl som patos.

Strax efter palmemordet lämnade Hans Holmér uppgifter till media om en man som var klädd i "en keps med öronlappar", vilket är typiskt för en jägare. Om den informationen var påhitt eller riktig är svårt att belägga då Hans Holmér ställde till med mycket skit och förvirring i mordutredningen.

03:05 och 03:12 in i nedanstående klipp ser vi GW med en "jägarkeps":

http://www.svt.se/leif-gw-persson--m...skallen-av-mig
Citera
2015-12-30, 13:52
Medlem
GW är ju ofta lite självupptagen, självgod och skrävlande, men vilken människa är perfekt? Har man överseende med dessa personlighetsdrag så finner jag honom mycket intressant.

Jag har alltid gillat att lyssna på hans formuleringar och redogörelser i tex Veckans brott. Några av hans böcker är också väldigt välskrivna, humoristiska (Evert Bäckström är en underbar karaktär) och betydligt mer komplexa än många kritiker här vill hävda. Nog för att hans senare verk inte håller någon högre klass, men att påstå att hans skrivande alltid hållit samma nivå som Liza Marklund m fl är helt absurt.

Läs "Mellan sommarens längtan och vinterns köld" eller "En annan tid, ett annat liv" och återkommer därefter.
Citera
2015-12-30, 14:08
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzoftw
Om han var i England vid det tillfället så förstår jag inte varför det skulle vara omöjligt för honom att ha sett Elton spela piano, då min tidigare länk bevisar att Elton faktiskt spelade piano på en pub just de åren som Leif var i 18-19-års åldern.

Sen det här du drar upp med att Elton inte var känd då, menar du att man inte kan se någon så länge denne inte är känd? Massor med människor borde rimligen ha sett Elton spela piano under de åren han spelade på puben, bara under ett annat namn (Reggie)?

Men men, eftersom du inte har någon källa där Leif påstår sig ha sett Elton spela, och jag inte hittar någon källa där han påstår det heller, så kan vi nog endast spekulera.

Grejen var att Leif sa att han tyckte mannen vid pianot var lik Elton John (vilket bör innebära att Elton då faktiskt var känd för gemene man). Då påpekade någon annan att "det är ju Elton John". Vilket helt utesluter åren 1963-1964 för den påstådda händelsen.

Detta om detta...
Citera
2015-12-30, 14:34
Medlem
NestTests avatar
Jag gillade serien! GW är en intressant filur.

Förstod inte riktigt vad som hände i samband med pappans olycka. Och att familjen därefter verkade ha massa pengar som gjorde att han kunde gå på Norra Real? Var det morfarnsom klev in?
Senast redigerad av NestTest 2015-12-30 kl. 14:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in