Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-30, 10:09
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast det här var väl tänkt som mys-tv och inget journalistiskt hardcore jobb!?

Lind brukar inte göra mys-tv, endast välgjorda hardcore-jobb...
Citera
2015-12-30, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Lind brukar inte göra mys-tv, endast välgjorda hardcore-jobb...

Jo, jag förstår det. Men jag tror varken svt eller svenska folket hade blivit så förtjusta om han hade tagit ett nacksving på gw, dragit in honom bland buskarna på gärdet, satt en fot över bröstet och börjat en valstugereportageutfrågning om varför han tex ljuger så mycket.

Ser inget konstigt i att Lind anpassar sin roll efter formatet och tycker din kritik mot honom är lite löjlig.
Citera
2015-12-30, 10:24
Medlem
Benzoftws avatar
Citat:
Visst, Elton John spelade på lokala pubar som 15-åring. Men han var helt okänd för den stora allmänheten 1963, i England såväl som i Sverige! Skivdebuten kom först 1969.

Så din länk bevisar ju bara än mer vad jag hävdade i mitt inlägg.
Tack för hjälpen!

Edit: Visst kan Leffe ha sett Elton John i en bar någon gång. Dock inte runt 1963-1964...

Vassego.

Kan du länka där han säger sig ha sett Elton John spela?
Citera
2015-12-30, 10:32
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzoftw
Vassego.

Kan du länka där han säger sig ha sett Elton John spela?

Eftersom jag inte minns vad tv-programmet hette så kan jag tyvärr inte det. Men jag minns väldigt tydligt att Leif sa "...jag var nog inte mer än 18-19 år då". Lägg på 10-15 år på Leffes ålder så kan dock hans påstående stämma. Då var Elton John en kändis och Leif kan ha sett Elton i en bar, absolut.
Citera
2015-12-30, 10:36
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jo, jag förstår det. Men jag tror varken svt eller svenska folket hade blivit så förtjusta om han hade tagit ett nacksving på gw, dragit in honom bland buskarna på gärdet, satt en fot över bröstet och börjat en valstugereportageutfrågning om varför han tex ljuger så mycket.

Ser inget konstigt i att Lind anpassar sin roll efter formatet och tycker din kritik mot honom är lite löjlig.

"Formatet" i detta fall är alltså att göra en dokumentär om en försupen mys-farbror med livlig fantasi och ett fritt förhållande till sanningen? En sagoberättare för vuxna? I så fall är med. Lind brukar dock inte göra sådana jobb, men någon gång ska väl vara den första...
Citera
2015-12-30, 10:44
Medlem
motarbetars avatar
säga vad man vill om GW men han är en utav väldigt få som får mig att sätta mig framför tvn.

hyser väldigt stor respekt för den mannen, även om han vore en mytoman så är han en intressant människa som sticker ut.

Och när jag snackar om sticka ut så menar jag inte som HBTQ-människorna som man brukar se stup i kvarten i vanliga fall.

tyvärr tror jag inte han kommer få så många år till i livet, hans hälsa verkar inte vara på topp och inget han verkar engagerar sig i heller.
Citera
2015-12-30, 10:49
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Writer.X
Jaså, det är "roligt" att planlägga ett mord på familjemedlem?

Jag förstår ärligt talat inte varför det inte det blivit mer reaktioner angående det. Karln verkade ju helt allvarlig när han berättade om planerna! Hur kan man vara Sveriges "trivselprofessor" proffs-tyckare och programledare i SVT om man erkänner att man haft långt gångna planer på att mörda sin mor? Och programformatet fick det att likna ett lustigt pojkstreck.

Efter vad som framgick var det huvudsakliga motivet att hon snokat bland hans saker.
Har du aldrig i hjärnan gått igenom ett potentiellt brott för att se om det finns några hål i det? Och om det inte finns genomför du det.

On topic tyckte jag dokumentären var bra. Längtar till del 2. Känner dock att jag borde läsa boken. Böcker är som en inbjudan till personens hjärna medan film och intervjuer halvt målar upp en fasad, känner jag. Detaljer gillar jag och det får man väl i boken?
Citera
2015-12-30, 11:01
Medlem
Benzoftws avatar
Citat:
Eftersom jag inte minns vad tv-programmet hette så kan jag tyvärr inte det. Men jag minns väldigt tydligt att Leif sa "...jag var nog inte mer än 18-19 år då". Lägg på 10-15 år på Leffes ålder så kan dock hans påstående stämma. Då var Elton John en kändis och Leif kan ha sett Elton i en bar, absolut.

Om han var i England vid det tillfället så förstår jag inte varför det skulle vara omöjligt för honom att ha sett Elton spela piano, då min tidigare länk bevisar att Elton faktiskt spelade piano på en pub just de åren som Leif var i 18-19-års åldern.

Sen det här du drar upp med att Elton inte var känd då, menar du att man inte kan se någon så länge denne inte är känd? Massor med människor borde rimligen ha sett Elton spela piano under de åren han spelade på puben, bara under ett annat namn (Reggie)?

Men men, eftersom du inte har någon källa där Leif påstår sig ha sett Elton spela, och jag inte hittar någon källa där han påstår det heller, så kan vi nog endast spekulera.
Citera
2015-12-30, 11:07
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Snyggt jobbat av Lind???

Att som intervjuare vara så märkbart fascinerad av sitt intervjuobjekt måste vara snudd på tjänstefel! Lind ler och nickar åt allt Leif säger och utstrålar "äntligen får jag intervjua min stora idol!"

Tror faktiskt inte jag sett något liknande från en journalist tidigare. Ungefär som om Justin Bieber-fantasten Lisa, 13 år, skulle få göra en dokumentär om sin stora idol...

Jag är vanligen en stor beundrare av Lind men här vet jag inte vad som flugit i honom.

Jag håller med helt.

Jens Lind är alldeles för förtjust i och insmickrande mot GW så det blir lite väl mycket idoldyrkan av det hela. Det är lite för mycket hyllning och beröm så det blir nästan lite parodi av alltsammans.

När Lind muntert berättar att GW ville ta livet av sin mamma och GW skrattar så han nästan gråter över hur han plågade modern psykiskt då vet man inte om man ska skratta eller gråta.

Om man skrattar då så skrattar man inte med GW. Man skrattar åt honom.
Citera
2015-12-30, 11:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Orkade med typ en kvart. För det första så föddes GW 1945 och inte 1905 och de flesta av de där bilderna i början vad från långt innan den här gubben föddes. Sedan blev det snabbt lite för mycket smicker och trams. Jo kul att höra gubben tala om brott men en hel serie om hans liv det passar väl bäst för hans egen släkt det.
Citera
2015-12-30, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Förvånar mig mycket att folk är så positiva till G W här. Jag slog mig ner för att se om jag kunde hitta spår av asperger i hans bakgrund.
Till min stora förvåning handlade det snarare psykopatiska drag. Den stora benägenheten att ta risker: Ljuga om att fadern var VD, sälja sprit.
G W ser också "konstig" ut som barn. Han har öppen mun på varenda kort som indikerar att något står inte rätt till i motoriken.
Att g w har en grandios självuppfattning behöver inte ens nämnas. Att han hade allvarliga planer på att giftmörda sin mor men även hela skolan.

Jag förstår inte varför folk vill döma människor baserat på diverse diagnoser. Eller döma honom efter om de bedömmer honom som en sympatisk person. Det intressanta är vad han uträttar, inte vad han har för eventuella diagnoser eller hur sympatisk han råkar vara.
Citera
2015-12-30, 11:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Man måste ändå komma ihåg att Leif har mytomaniska anlag, och man bör nog ta hans vissa av hans minnen och berättelser med, hm, en stor nypa salt. Det hindrar dock inte att han ofta är underhållande...

Det som störde mig mest var dock Jens Linds uppenbara förtjusning i sitt intervjuobjekt. Han ler och nickar mest hela tiden och verkar tycka att Leif är en särdeles kul kille. I vanliga fall är jag ett stort fan av Jens Lind, men så här får inte en intervjuare bete sig, enligt mig! Ungefär som att en 13-årig Justin Bieber-brud får i uppdrag att intervjua idolen...

Visst har GW mytomaniska drag och han är inte främmande för att krydda sina historier när det passar honom.

När det gäller Jens Lind så agerade denne perfekt. Detta var inget intervjuprogram där utfrågaren ständigt skulle föra handlingen framåt utan GW är som ett självspelande piano. Lind försöker hålla GW på gott humör samtidigt som han lite omärkligt försöker se till att programmets manus följs. Vi skall inte heller glömma att en del av Linds göranden och låtanden i programmet har klippts bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in