Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det har jag ingen aning om, det är ju du som hävdar att du är i samma liga, t.o.m. i en bättre liga än Gud, så det är upp till bevis.
Du menar ju att du har bättre lösningar på skapelsen än Gud, och jag är genuint intresserad av hur du skulle lösa alla dessa problem.
Det har jag redan sagt, skapa människan med en högre empatiförmåga.
Citat:
Hallå, det är ju du som påstår att man kan tillverka en bättre människa än Gud kan, så upp till bevis.
Om gud kan skapa en människa med låg empati kan han väl skapa en människa med hög empati.
Om han kan skapa detta obegripligt stora och komplexa universum borde det ligga inom möjlighetens gräns att skruva upp empatin ett par snäpp. Eller går det bortom hans allsmäktighet?
Citat:
Så en människa kan välja att älska Gud och hans lagar av fri vilja?
Ja.
Citat:
På vilket sätt visade Gud oempatiska känslor mot Adam och Eva där han gav människan allt vad människan behövde? Hur många tror du inte skulle vilja byta plats med Adam och Eva som fick allt som dom behövde i sina liv? Dom behövde inte oroa sig för mat, det fanns i överflöd, dom kunde ha sex hur mycket som helst för att uppfylla hela jorden. Vad fattades dom? Det var ett paradis som många människor på jorden längtar efter.
Tja, hur skulle de kunna förstå att de inte fick äta av frukten? Det var ju först efteråt de fick förstånd.
Det var oempatiskt att kräva något av dem som de uppenbarligen inte klarade av.
Citat:
Jag är lite trött på enfaldiga människor.
Kanske ska gå ur JV då.
Citat:
Men nu är inte människor "utrustade" med en viss grad empati, detta beror ju helt på deras egna val i livet. Om man väljer ett oempatiskt liv så är det helt i linje med ett liv enligt en fri vilja. Något annat kan det inte bli tal om.
Tvärtom. Empatin beror inte på valen utan valen beror på empati. Och man väljer utifrån den grad man är utrustad med.