2015-12-29, 13:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ser du ingen skillnad mellan:

"Om en person kan förutse allt, kan han förutse vad du väljer för pålägg"

Och:

"Kan någon med kunskap och kunnande om precis allting förutse om du väljer ost eller skinka på din frukostmacka imorgon?"

Om en människa skulle ha all kunskap och kunnande i världen, innebär det att den människan då kan förutse allt?

Som jag frågade proconsul, hur kan du påstå detta? Med vilka vetenskapliga argument menar du att det är möjligt att förutse allt om man har all kunskap och kunnande i världen?

Jag menar att även om man har all kunskap i världen så kan man inte förutse hur en skapelse med fri vilja väljer att agera i vissa situationer. Påstår du alltså motsatsen?

Jag ser ingen skillnad på att vara "allvetande" och att ha "kunskap och kunnande om precis allting", nej.
Och är man allvetande så vet man vad som händer i framtiden annars är man inte allvetande. Ganska enkelt faktiskt, vad är det DU inte förstår.

Sedan när det gäller filosofin om "fri vilja" så är den så mycket större diskussion än att man läser bibeln och kommer fram till "ja, det finns fri vilja" för det står i bibeln att så är fallet". Kan du ens fundamentat bakom begreppen "Kompatibilism", "Libertarianism", "Emergens" och "Determinism"?
Citera
2015-12-29, 13:16
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ser du ingen skillnad mellan:

"Om en person kan förutse allt, kan han förutse vad du väljer för pålägg"

Och:

"Kan någon med kunskap och kunnande om precis allting förutse om du väljer ost eller skinka på din frukostmacka imorgon?"

Om en människa skulle ha all kunskap och kunnande i världen, innebär det att den människan då kan förutse allt?

Som jag frågade proconsul, hur kan du påstå detta? Med vilka vetenskapliga argument menar du att det är möjligt att förutse allt om man har all kunskap och kunnande i världen?

Jag menar att även om man har all kunskap i världen så kan man inte förutse hur en skapelse med fri vilja väljer att agera i vissa situationer. Påstår du alltså motsatsen?
Men "att ha all kunskap i världen" var ju inte det du skrev. Du skrev "någon med kunnande och kunskap om precis allting". All kunskap i världen innefattar endast den kunskap som finns i världen. Att ha kunskap om precis allting i världen är något annat. Något hypotetiskt som inte är kompatibelt med såkallad fri vilja. Mina val tillhör denna värld nämligen. Har man inte kunskap om dessa har man inte kunskap om allt i världen. All kunskap som finns att få kan man däremot ha. Men det var ju inte det du skrev.

Edit : nvm. Fortsätt bemöt sedär istället.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2015-12-29 kl. 13:20.
Citera
2015-12-29, 13:20
Avslutad
Citat:
Tanken med "allvetande" är t.ex. detta:

"Ingenting kan döljas för honom, allt skapat ligger naket och blottat för hans öga. Och inför honom är det vi skall avlägga räkenskap."(Hebr 4:13 Bibel2000)

Gud vet alltså allt som händer på jorden, alltså allvetande om jordens händelser, och dessutom allvetande om hur skapelsen är skapad.

Det blir extra tydligt hur du hoppar över logiska hål för att komma till dina slutsatser här.

För det första är texten väldigt öppen för tolkning, så redan där faller din konstruktion.
För det andra så talas det ingenstans i texten om att guds kunskap har en begränsning till enbart vad som händer kring jorden.

Men om vi ändå antar att din gud vet allt om jordens händelser...
...och vi antar att valet om frukost pålägg är en sådan händelse, så vet gud vad du kommer välja på din macka.
...och vi antar att valet om frukost pålägg INTE är sådan händelse, så vet gud inte vad du kommer välja.

Du har snurrat in dig själv i något du inte kan ta dig ur. Lägg ner istället för att fäkta så illa som du gör.
Senast redigerad av se_där... 2015-12-29 kl. 13:23.
Citera
2015-12-29, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Jag ser ingen skillnad på att vara "allvetande" och att ha "kunskap och kunnande om precis allting", nej.
Och är man allvetande så vet man vad som händer i framtiden annars är man inte allvetande. Ganska enkelt faktiskt, vad är det DU inte förstår.

Ordet ska betyda det som du tycker det betyder, annars får det vara, det känns lite, ska vi säga fundamentalistiskt?

Vill du att jag ska använda ett annat ord? Ok, vilket ord beskriver Gud som vetande om allt som sker på jorden, men inte vetande om hur människor agerar fullt ut, tycker du?

Citat:
Sedan när det gäller filosofin om "fri vilja" så är den så mycket större diskussion än att man läser bibeln och kommer fram till "ja, det finns fri vilja" för det står i bibeln att så är fallet". Kan du ens fundamentat bakom begreppen "Kompatibilism", "Libertarianism", "Emergens" och "Determinism"?

Fast det är ju bibeln vi pratar om här, eller hur? Har du missat trådens rubrik: "Bibelns läror enligt logiska, förnuftiga, vetenskapliga argument."
Citera
2015-12-29, 13:33
Medlem
Citat:
Det blir extra tydligt hur du hoppar över logiska hål för att komma till dina slutsatser här.

För det första är texten väldigt öppen för tolkning, så redan där faller din konstruktion.
För det andra så talas det ingenstans i texten om att guds kunskap har en begränsning till enbart vad som händer kring jorden.

Men om vi ändå antar att din gud vet allt om jordens händelser...
...och vi antar att valet om frukost pålägg är en sådan händelse, så vet gud vad du kommer välja på din macka.
...och vi antar att valet om frukost pålägg INTE är sådan händelse, så vet gud inte vad du kommer välja.

Du har snurrat in dig själv i något du inte kan ta dig ur. Lägg ner istället för att fäkta så illa som du gör.

Som sagt, jag kan släppa ordet "allvetande" om du kommer med ett bättre ord som beskriver Gud som vetande om allt som sker i världen och i hela skapelsen, och som vet allt om hur hela skapelsen fungerar (löjlig diskussion om ord egentligen, lägg ner det själv).
Citera
2015-12-29, 13:39
Avslutad
Citat:
Som sagt, jag kan släppa ordet "allvetande" om du kommer med ett bättre ord som beskriver Gud som vetande om allt som sker i världen och i hela skapelsen, och som vet allt om hur hela skapelsen fungerar (löjlig diskussion om ord egentligen, lägg ner det själv).

Det är inte jag som påstår något om gud utan det är du, och då är det du som får precisera dig.

Men ok, vi är eniga om att det inte finns någon vetenskapligt resonemang för en gud som kan se in i framtiden. Däremot så påstår du att det finns en gud som är "vetande om allt som sker i världen och i hela skapelsen". Hade du något vetenskapligt, logiskt och förnuftigt resonemang för detta?
Citera
2015-12-29, 13:58
Medlem
Citat:
Det är inte jag som påstår något om gud utan det är du, och då är det du som får precisera dig.

Jag försökte, men du ville inte lyssna. Du var så upptagen med att motsäga mig.

Citat:
Men ok, vi är eniga om att det inte finns någon vetenskapligt resonemang för en gud som kan se in i framtiden.

Nej vi är inte eniga, jag anser att Gud kan förutsäga vissa saker i framtiden på grund av hans fullständiga kunskap om människorna, vad dom tänker och kunskap om hur hela hans skapelse fungerar på liknande sätt som skaparen av klockan vet exakt hur klockan är konstruerad och hur den fungerar.

Citat:
Däremot så påstår du att det finns en gud som är "vetande om allt som sker i världen och i hela skapelsen". Hade du något vetenskapligt, logiskt och förnuftigt resonemang för detta?

Detta är OT i denna tråd, här pratar vi om bibelns läror, vilka dom är enligt logiska, förnuftiga, vetenskapliga argument.
Citera
2015-12-29, 14:21
Medlem
Citat:
Jag försökte, men du ville inte lyssna. Du var så upptagen med att motsäga mig.

Nej vi är inte eniga, jag anser att Gud kan förutsäga vissa saker i framtiden på grund av hans fullständiga kunskap om människorna, vad dom tänker och kunskap om hur hela hans skapelse fungerar på liknande sätt som skaparen av klockan vet exakt hur klockan är konstruerad och hur den fungerar.

Detta är OT i denna tråd, här pratar vi om bibelns läror, vilka dom är enligt logiska, förnuftiga, vetenskapliga argument.
Vilka saker kan Gud förutse? Kan du vetenskapligt gå in på det?
Citera
2015-12-29, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilka saker kan Gud förutse? Kan du vetenskapligt gå in på det?

Det är ungefär som säkra väderprognoser som man kommit fram till genom vetenskapliga metoder.

Gud skapade universum, jorden och människorna, han vet hur allting fungerar exakt, in i minsta detalj, molekyl, atom och kvarkar. Och han vet vad som händer på hela jorden och hela universum.

Då finns det stora möjligheter att förutse historiens gång, som är det man tänker på när det gäller Guds förutseende genom profetior.

T.ex. förutsåg han Alexander Greklands uppgång och fall.
Citera
2015-12-29, 15:05
Avslutad
Citat:
Det är ungefär som säkra väderprognoser som man kommit fram till genom vetenskapliga metoder.

Gud skapade universum, jorden och människorna, han vet hur allting fungerar exakt, in i minsta detalj, molekyl, atom och kvarkar. Och han vet vad som händer på hela jorden och hela universum.

Då finns det stora möjligheter att förutse historiens gång, som är det man tänker på när det gäller Guds förutseende genom profetior.
Han ville att du skulle elaborera på den vetenskapliga förklaringen till hur han kan förutse detta. Tycker du att du har gjort det iom detta?

Citat:
T.ex. förutsåg han Alexander Greklands uppgång och fall.
Men var inte det resultatet av olika människors fria vilja? Dessa kunde han ju inte förutse enligt dig själv?
Citera
2015-12-29, 15:15
Medlem
Citat:
Han ville att du skulle elaborera på den vetenskapliga förklaringen till hur han kan förutse detta. Tycker du att du har gjort det iom detta?

Kan du elaborera på den vetenskapliga förklaringen till hur meteorologer kan förutsäga vädret?

Citat:
Men var inte det resultatet av olika människors fria vilja? Dessa kunde han ju inte förutse enligt dig själv?

Jag sade att Gud kan förutse till en viss del, du får börja läsa det jag skriver lite mer noggrant. Här har du också ett exempel på att man kan "missförstå" vad andra skriver, du är inte så perfekt i att tolka andras skrifter.
Citera
2015-12-29, 15:50
Medlem
Citat:
Kan du elaborera på den vetenskapliga förklaringen till hur meteorologer kan förutsäga vädret?

Jag sade att Gud kan förutse till en viss del, du får börja läsa det jag skriver lite mer noggrant. Här har du också ett exempel på att man kan "missförstå" vad andra skriver, du är inte så perfekt i att tolka andras skrifter.
Var i bibeln står det att "Gud kan förutse vissa saker", "eller till en viss del" ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in