2015-12-20, 12:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Man kan spekulera i att förmodligen handlade mycket om sex, så som det även gör idag, och som det gjorde i Sodom och Gomorra som Gud förintade på grund av deras ondska. Om Gud inte hade förintat Sodom och Gomorra så hade den ondskan riskerat att sprida sig till hela jorden, och Gud hade fått förinta mänskligheten tidigare.

Det fanns också promiskuös handlande från andevarelsers sida, som materialiserade sig och hade umgänge med människorna. Något som var helt emot "naturen", alltså så som Gud hade tänkt med skapelsen.

Ät det sån cirkelargumentation du avser, när du talar om bibel-logik?
Citera
2015-12-20, 12:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Rättegång mot Gud?

Jo han står inför rätta, det är just det hela handlar om, att Satan, anklagaren/åklagaren anklagar Gud för att inte göra det rätta, för att inte vara rättvis, för att han inte låter människor få bestämma själva vad som är gott och ont o.s.v.

Gud låter då Satan få möjlighet att bevisa att hans anklagelser stämmer, med hela världen som åskådare i denna rättegång, därför låter Gud människan få bestämma helt själva vad som är gott och ont en tillräckligt lång tid. Men resultatet av det kan vi se i historien och idag, jag tycker inte människan har skött sig så bra.

Hela skapelsen är vittnen för vad som händer, även andevarelser som varit med från första början och sett hur Gud har handlat med Adam och Eva, med människorna i floden o.s.v. Och trots floden och människorna som dödades, så finns det många av Guds skapelser som är på hans sida och tycker att han har varit rättvis.

Japp, och i denna process har det tydligt demonstrerats, att DIN 'gud' fokuserar på makt, underkastelse och fördummelse.

Om nån "är på denna sida" är deres val, men det är absurd att postulera att detta är allmänt attraktivt eller att det beskrivar verkligheten.
Citera
2015-12-20, 22:50
Medlem
Citat:
Självklart finns det en originaltext att granska. Problemet är bara att du inte är intresserad, och du då följer tolkningen därefter, du tolkar som du vill, utan vetenskapliga metoder, så länge de stödjer dina förutfattade meningar om verkligheten.

Men så fort det handlar om ben från Neandertalare o.s.v. så är det jätteintressant, och du ägnar forskning av detta detta dag och natt, eller hur? Och allt är kristallklart, du vet exakt hur allt hänger ihop, eller hur?

https://www.youtube.com/watch?v=JPkf10DV_RU
Citera
2015-12-29, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det är ju väldigt underligt att människan, guds skapelse, blev 100% felaktig. En allsmäktig och allvetande figur skapar nåt som blir diametralt motsatt hans intention.

Det blev inte 100% felaktigt, tvärtom, det Gud skapade var 100% rätt, allting Gud skapade blev mycket gott:

"Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott." (1 Mose 1:31 Bibel2000)

Det var verkligen Guds intention att skapa en skapelse som är som han (1Mose 1:26), som själv kan skapa det människan vill, som vi kan se exempel på: skyskrapor, flygplan, datorer, mobiler o.s.v.

Och Gud skapade en skapelse som kunde älska andra, som kunde älska sina barn, och barnen kunde älska föräldrarna tillbaka. Att barnen kunde älska sina föräldrar av fri vilja, inte av tvång.

Jag har ännu inte fått ett bra svar från motståndare av Gud, om hur han skulle ha kunnat skapa sin skapelse på ett bättre sätt. Kärnfrågan är vill man själv vara skapad så att man tvingas att älska sina barn och sina föräldrar? Eller känns det bra när ens barn säger "jag älskar dig" utan tvång eller automatik? Och att barnen gör rätt för att barnet vill göra rätt, inte för att föräldrarna styr och tvingar och hotar sina barn att göra rätt.
Citera
2015-12-29, 10:02
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Det blev inte 100% felaktigt, tvärtom, det Gud skapade var 100% rätt, allting Gud skapade blev mycket gott:

"Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott." (1 Mose 1:31 Bibel2000)

Det var verkligen Guds intention att skapa en skapelse som är som han (1Mose 1:26), som själv kan skapa det människan vill, som vi kan se exempel på: skyskrapor, flygplan, datorer, mobiler o.s.v.

Och Gud skapade en skapelse som kunde älska andra, som kunde älska sina barn, och barnen kunde älska föräldrarna tillbaka. Att barnen kunde älska sina föräldrar av fri vilja, inte av tvång.

Jag har ännu inte fått ett bra svar från motståndare av Gud, om hur han skulle ha kunnat skapa sin skapelse på ett bättre sätt. Kärnfrågan är vill man själv vara skapad så att man tvingas att älska sina barn och sina föräldrar? Eller känns det bra när ens barn säger "jag älskar dig" utan tvång eller automatik? Och att barnen gör rätt för att barnet vill göra rätt, inte för att föräldrarna styr och tvingar och hotar sina barn att göra rätt.
Grejen med gud är ju att han kan, enligt er fundamentalister skapa vad som helst och kalla det för vad som helst och vips så blir det till vad han kallade det som. Han kan exempelvis diktera fruktansvärda lagar och kalla de goda, så blir de goda enligt er och även tillverka skapelser med en massa defekter och kalla dessa goda eller perfekta och vips så måste ni även tycka det eftersom eran åsikt väger lätt i relation till guds åsikter. I detta läget har man slutat tänka och blivit farlig... En fundamentalist.
Citera
2015-12-29, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Grejen med gud är ju att han kan, enligt er fundamentalister skapa vad som helst och kalla det för vad som helst och vips så blir det till vad han kallade det som. Han kan exempelvis diktera fruktansvärda lagar och kalla de goda, så blir de goda enligt er och även tillverka skapelser med en massa defekter och kalla dessa goda eller perfekta och vips så måste ni även tycka det eftersom eran åsikt väger lätt i relation till guds åsikter. I detta läget har man slutat tänka och blivit farlig... En fundamentalist.

Jag har aldrig påstått att Gud kan skapa vad som helst.

Jag kan inte ta ansvar för vad andra säger och gör.
Citera
2015-12-29, 10:15
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att Gud kan skapa vad som helst.

Jag kan inte ta ansvar för vad andra säger och gör.
Jag har inte påstått att du påstått att gud kan skapa vad som helst (även om han borde kunna det om han är allsmäktig). Det jag anmärkte på var att du tar saker som gud bestämmer som goda för att gud säger att de är goda. Och att det är då man överger sitt eget tänkande och kan betrakta sig som en farlig fundamentalist.
Citera
2015-12-29, 10:43
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått att du påstått att gud kan skapa vad som helst

Nu är du inte ärlig i diskussionen, du inkluderade visst mig när du skrev:

"Grejen med gud är ju att han kan, enligt er fundamentalister skapa vad som helst"

Citat:
(även om han borde kunna det om han är allsmäktig).

Det är bara fundamentalister som drar sådana slutsatser sade du ju själv. Innebär detta att du är en fundamentalist?

Citat:
Det jag anmärkte på var att du tar saker som gud bestämmer som goda för att gud säger att de är goda. Och att det är då man överger sitt eget tänkande och kan betrakta sig som en farlig fundamentalist.

Jag har inte övergett mitt eget tänkande, tvärtom utmanas jag dagligen t.ex. här på Flashback, och tvingas argumentera för min tro och mina åsikter. Långt mer än medelsvensson någonsin behöver göra.

Du själv tar saker som demokratin Sverige bestämmer som goda, bara för att riksdagen säger att de är goda. Men vad riksdagen säger är bevisat tusentals gånger godtyckligt och beroende av vart vinden har vänt opinionsmässigt.
Ena dagen är det gott och riktigt att ta emot alla flyktingar, nästa dag har opinionen vänt och det är inte gott, man vänder kappan efter vinden.

Och du själv verkar överge ditt eget tänkande eftersom du inte ens berör mitt inlägg som du skenbart svarar på. Du argumenterar inte en enda gång emot mina argument, utan skiftar fokus på något helt annat och anklagar mig för att vara fundamentalist.

Vad i mina argument #112 är feltänkt menar du?
Citera
2015-12-29, 10:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

"Grejen med gud är ju att han kan, enligt er fundamentalister skapa vad som helst"

Så DIN 'gud' är alltså INTE omnipotent. Finns det bortom denna din 'gud' "högre" existentiella principer?
Citera
2015-12-29, 11:02
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:

Min ärlighet är konsistent. Hur är det med din? Fick du med hela meningen där eller var det kanske en quoteminering?

Citat:

Det är bara fundamentalister som drar sådana slutsatser sade du ju själv. Innebär detta att du är en fundamentalist?

Nu känns det som att du missförstår med flit? Det var inte detta jag anmärkte på. Vad jag anmärkte på har jag redan meddelat dig.
Citat:

Jag har inte övergett mitt eget tänkande, tvärtom utmanas jag dagligen t.ex. här på Flashback, och tvingas argumentera för min tro och mina åsikter. Långt mer än medelsvensson någonsin behöver göra.

Fast nu känns det som att du flyr genom avsiktliga missförstånd.
Citat:

Du själv tar saker som demokratin Sverige bestämmer som goda, bara för att riksdagen säger att de är goda. Men vad riksdagen säger är bevisat tusentals gånger godtyckligt och beroende av vart vinden har vänt opinionsmässigt.
Ena dagen är det gott och riktigt att ta emot alla flyktingar, nästa dag har opinionen vänt och det är inte gott, man vänder kappan efter vinden.

Och du själv verkar överge ditt eget tänkande eftersom du inte ens berör mitt inlägg som du skenbart svarar på. Du argumenterar inte en enda gång emot mina argument, utan skiftar fokus på något helt annat och anklagar mig för att vara fundamentalist.

Vad i mina argument #112 är feltänkt menar du?
Du skrev att det blev 100 procent rätt och stödde detta med ett bibelcitat. Är det ett argument tycker du? Tänkte du själv där? Vad gäller demokratiska styren är jag med och bestämmer vilka som styr. Det är det som är demokrati. För att du ska kunnas säga argumentera måste du först argumentera.
Citera
2015-12-29, 12:09
Medlem
Citat:
Sex är värre än oljekatastrofer och atombomber alltså.

Jag har inte graderat vad som är värre, pedofili eller atombomb, vad tycker du?
Citera
2015-12-29, 12:12
Medlem
Citat:
Igen, en varelse med kunskap och kunnande om precis allting lyckades inte förutse resultatet av sina handlingar. Mysko.

Kan någon med kunskap och kunnande om precis allting förutse om du väljer ost eller skinka på din frukostmacka imorgon?

Hur går detta till menar du rent vetenskapligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in