2015-12-29, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kan någon med kunskap och kunnande om precis allting förutse om du väljer ost eller skinka på din frukostmacka imorgon?

Hur går detta till menar du rent vetenskapligt?
Vi känner inte till någon med kunnande och kunskap om precis allting, så vi kan inte undersöka det vetenskapligt. Känner du till någon sådan varelse?
Citera
2015-12-29, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vi känner inte till någon med kunnande och kunskap om precis allting, så vi kan inte undersöka det vetenskapligt. Känner du till någon sådan varelse?

Nej, men eftersom det används som argument, så antar man att det finns en möjlighet att en sådan person finns.

Och om det finns en sådan person, vad är det som säger att den personen kan förutsäga vad en människa med en fri vilja, väljer att lägga på sin frukostmacka dagen efter?

Det går att förutsäga detta om man t.ex. har kunskap om att det saknas skinka i människans kylskåp, men om både ost och skinka finns, hur kan man förutsäga att människan väljer osten istället för skinkan nästa morgon, eller varför inte både ost och skinka? Och om någon annan äter upp skinkan innan frukosten, hur kan man med all världens kunskap och kunnande kunna förutsäga att personen kommer att äta skinka på morgonen?

Man kan förutsäga människors handlande till en viss del, beroende på omständigheter, men man kan inte veta vad en människa med en fri vilja till slut väljer att göra.

Inte ens människan själv kan veta detta förrän han väljer detta på morgonen (om nu inte personer bestämt sig innan).

Jag förstår inte varför ateister och motståndare till bibeln har så svårt att förstå denna enkla tankegång om människans fria vilja. Det är som att man inte vill förstå, utan bara är ute efter att käfta emot andra.
Citera
2015-12-29, 12:38
Avslutad
Citat:
Kan någon med kunskap och kunnande om precis allting förutse om du väljer ost eller skinka på din frukostmacka imorgon?

Kan någon, som kan gå igenom alla väggar gå igenom en vägg som ingen kan gå igenom? Motivera ditt svar vetenskapligt tack.

Förstår du nu felet i din egna frågeställning?
Citera
2015-12-29, 12:41
Avslutad
Citat:

Och om det finns en sådan person, vad är det som säger att den personen kan förutsäga vad en människa med en fri vilja, väljer att lägga på sin frukostmacka dagen efter?

Om vi skall se på det hypotetiskt.
Om en person kan förutse exakt allting så kan han förutse vad du lägger på din frukostmacka, annars är han inte en person som kan förutse allt, eller hur?
Citera
2015-12-29, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Kan någon, som kan gå igenom alla väggar gå igenom en vägg som ingen kan gå igenom? Motivera ditt svar vetenskapligt tack.

Förstår du nu felet i din egna frågeställning?

Ogiltig premiss.
Citera
2015-12-29, 12:45
Medlem
Citat:
Om vi skall se på det hypotetiskt.
Om en person kan förutse exakt allting så kan han förutse vad du lägger på din frukostmacka, annars är han inte en person som kan förutse allt, eller hur?

Jag har aldrig påstått att Gud kan förutse exakt allting, jag säger ju exakt tvärtom i mitt inlägg som du citerar, hur är det med läsförståelsen?
Citera
2015-12-29, 12:48
Avslutad
Citat:
Jag har aldrig påstått att Gud kan förutse exakt allting, jag säger ju exakt tvärtom i mitt inlägg som du citerar, hur är det med läsförståelsen?

Vad snackar du om?

Du lade upp en frågeställning "Om en person kan förutse allt, kan han förutse vad du väljer för pålägg". Svaret är måste ju vara "ja" på den frågan, annars är den första premissen (att denne kan förutse allt) falsk.

Enkel satslogik.

Om en viss variant av gud sedan kan förutse allt eller inte är en annan fråga. Men iom att vi inte kan utforska denna gudshypotes så är det ointressant frågeställning.
Citera
2015-12-29, 12:50
Medlem
Citat:
Vad snackar du om?

Du lade upp en frågeställning "Om en person kan förutse allt, kan han förutse vad du väljer för pålägg". Svaret är måste ju vara "ja" på den frågan, annars är den första premissen (att denne kan förutse allt) falsk.

Enkel satslogik.

Var säger jag detta?
Citera
2015-12-29, 12:54
Avslutad
Citat:
Var säger jag detta?

Här:
Citat:

Om man är allvetande, så kan man se förutse allt annars är man inte allvetande då det finns saker man inte vet något om.
Senast redigerad av se_där... 2015-12-29 kl. 12:57.
Citera
2015-12-29, 13:04
Medlem
Citat:
Här:

Om man är omnipotent, vilket du pratar om så kan man se förutse allt annars är man inte omnipotent.

Ser du ingen skillnad mellan:

"Om en person kan förutse allt, kan han förutse vad du väljer för pålägg"

Och:

"Kan någon med kunskap och kunnande om precis allting förutse om du väljer ost eller skinka på din frukostmacka imorgon?"

Om en människa skulle ha all kunskap och kunnande i världen, innebär det att den människan då kan förutse allt?

Som jag frågade proconsul, hur kan du påstå detta? Med vilka vetenskapliga argument menar du att det är möjligt att förutse allt om man har all kunskap och kunnande i världen?

Jag menar att även om man har all kunskap i världen så kan man inte förutse hur en skapelse med fri vilja väljer att agera i vissa situationer. Påstår du alltså motsatsen?
Citera
2015-12-29, 13:04
Avslutad
Citat:
Ogiltig premiss.

Poängen var att du lade upp en ovetenskaplig premiss "någon är allvetande" och sedan bad om vetenskaplig förklaring vilken slutsats man kom fram till.
Citera
2015-12-29, 13:11
Medlem
Citat:
Poängen var att du lade upp en ovetenskaplig premiss "någon är allvetande" och sedan bad om vetenskaplig förklaring vilken slutsats man kom fram till.

Din felaktiga premiss är att du antar att jag säger att Gud är allvetande med tanke på hur människan väljer med sin fria vilja, men den tanken existerar inte i bibeln. Visa mig i så fall vilka skriftställen som förmedlar denna tanke.

Tanken med "allvetande" är t.ex. detta:

"Ingenting kan döljas för honom, allt skapat ligger naket och blottat för hans öga. Och inför honom är det vi skall avlägga räkenskap."(Hebr 4:13 Bibel2000)

Gud vet alltså allt som händer på jorden, alltså allvetande om jordens händelser, och dessutom allvetande om hur skapelsen är skapad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in