2015-12-28, 11:44
Medlem
Antagen till Juristprogrammet i Uppsala. Bör jag vänta med att beställa kurslitteraturen från Iustus på nätet eftersom den säljs på Jontes stuga? Eller brukar det bara vara några få upplagor så det är lika bra att beställa för att få dem och gå några hundringar back?
Citera
2015-12-28, 12:42
Medlem
Antagen i Uppsala. Vad gäller med kurslitteraturen? Viktigt att köpa senaste upplagor?
Citera
2015-12-28, 18:47
Medlem
Välkomna! PM:a gärna om ni har fler frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av egnom
Antagen till Juristprogrammet i Uppsala. Bör jag vänta med att beställa kurslitteraturen från Iustus på nätet eftersom den säljs på Jontes stuga? Eller brukar det bara vara några få upplagor så det är lika bra att beställa för att få dem och gå några hundringar back?

På Jontes stuga säljs såväl ny som begagnad litteratur; den begagnade brukar ta slut men inte de nya upplagorna (om det var det som du undrade över?). Är det är billigare på Jontes stuga än online? Då kan det väl vara värt att köpa på Jontes.

Citat:
Ursprungligen postat av basic369
Antagen i Uppsala. Vad gäller med kurslitteraturen? Viktigt att köpa senaste upplagor?

Här är litteraturlistan för VT. Som du ser är det många böcker från 2014-2015, så om du ska köpa begagnat kan det vara en god idé att göra det av någon som nyss läst T1.

Till skillnad mot vad många i tråden förespråkar, tycker jag att det är en jättebra idé att köpa ny litteratur.
  • Du slipper överstrykningar och kommentarer från tidigare innehavare
  • När terminen är slut kan du sälja din litteratur för en bättre peng jämfört med om den varit begagnad
  • Vetskapen om att ens litteratur är up-to-date är allmänt betryggande
  • Att lukta i en nytryckt bok är det bästa som finns
Som svar på din fråga: det är inte viktigt att köpa ny kurslitteratur men det skadar inte!
Citera
2015-12-28, 20:55
Medlem
Wintexs avatar
Det är otvivelaktigt viktigt med att man läser många rättsfall och försöka lösa dem om man vill lyckas bra på utbildningen. Finns det någon hemsida när man läsa om olika fall (påhittade som verkliga) för att på så sätt förbereda sig i bästa möjliga mån till juristutbildningen?
Citera
2015-12-28, 20:59
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wintex
Det är otvivelaktigt viktigt med att man läser många rättsfall och försöka lösa dem om man vill lyckas bra på utbildningen.

Förstå dem, snarare.

Citat:
Finns det någon hemsida när man läsa om olika fall (påhittade som verkliga) för att på så sätt förbereda sig i bästa möjliga mån till juristutbildningen?

Du kommer inte tjäna någonting på att läsa dem innan utbildningen. Med det sagt, gå in på lagen.nu så får du en rätt stor samling.

I flashbacks "Aktuella brott"-forum postas ofta domar från uppmärksammade brottmål.
Citera
2015-12-28, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Välkomna! PM:a gärna om ni har fler frågor.

På Jontes stuga säljs såväl ny som begagnad litteratur; den begagnade brukar ta slut men inte de nya upplagorna (om det var det som du undrade över?). Är det är billigare på Jontes stuga än online? Då kan det väl vara värt att köpa på Jontes.

Här är litteraturlistan för VT. Som du ser är det många böcker från 2014-2015, så om du ska köpa begagnat kan det vara en god idé att göra det av någon som nyss läst T1.

Till skillnad mot vad många i tråden förespråkar, tycker jag att det är en jättebra idé att köpa ny litteratur.
  • Du slipper överstrykningar och kommentarer från tidigare innehavare
  • När terminen är slut kan du sälja din litteratur för en bättre peng jämfört med om den varit begagnad
  • Vetskapen om att ens litteratur är up-to-date är allmänt betryggande
  • Att lukta i en nytryckt bok är det bästa som finns
Som svar på din fråga: det är inte viktigt att köpa ny kurslitteratur men det skadar inte!
Tack för svaret! Du tog även upp bra poänger i ditt svar till basic369 angående att köpa nya böcker (lukten givetvis det viktigaste) som jag inte tänkt på.

Det var ganska många hundralappar man kunde spara genom att köpa via Jontes istället för t.ex Bokus när jag räknade lite snabbt så det blir att knalla dit när man är på plats i Uppsala.

Var kommer man som jurist hålla till mest för föreläsningar och sånt? "Munken" är bara en administrativ byggnad (och bibliotek?) som jag förstått det eller har man föreläsningar/seminarier där också? I välkomstbrevet står det "Den 18 januari kommer de två första föreläsningarna att äga rum klockan 08.15-10.00 i universitetshusets aula samt klockan 13.15-15.00 i sal X universitetshuset". Hur hittar jag t.ex sal X?
Citera
2015-12-28, 21:58
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Tack för svaret! Du tog även upp bra poänger i ditt svar till basic369 angående att köpa nya böcker (lukten givetvis det viktigaste) som jag inte tänkt på.

Det var ganska många hundralappar man kunde spara genom att köpa via Jontes istället för t.ex Bokus när jag räknade lite snabbt så det blir att knalla dit när man är på plats i Uppsala.

Var kommer man som jurist hålla till mest för föreläsningar och sånt? "Munken" är bara en administrativ byggnad (och bibliotek?) som jag förstått det eller har man föreläsningar/seminarier där också? I välkomstbrevet står det "Den 18 januari kommer de två första föreläsningarna att äga rum klockan 08.15-10.00 i universitetshusets aula samt klockan 13.15-15.00 i sal X universitetshuset". Hur hittar jag t.ex sal X?
Därför att det är sal X, vilket tydligt anges på skylten. En lika dum fråga är hur du hittar sal IV.
Citera
2015-12-28, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Därför att det är sal X, vilket tydligt anges på skylten. En lika dum fråga är hur du hittar sal IV.
Får ta på mig dumstruten direkt, jag läste det som X = okänd/obestämt och inte som romerska tecknet för 10. Tack ändå!
Citera
2015-12-28, 23:50
Medlem
Citat:

I princip allt utom föreläsningar har man vid Munkenkvarteret, dessa hålls istället vanligen vid Ekonomikum eller Universitetshuset.

Citat:
Får ta på mig dumstruten direkt, jag läste det som X = okänd/obestämt och inte som romerska tecknet för 10. Tack ändå!

Att bli dumförklarad av eXtremo är lite av en officiell invigningsrit för nya juriststudenter i den här tråden.
Citera
2016-01-02, 22:39
Medlem
Citat:
Det är otvivelaktigt viktigt med att man läser många rättsfall och försöka lösa dem om man vill lyckas bra på utbildningen. Finns det någon hemsida när man läsa om olika fall (påhittade som verkliga) för att på så sätt förbereda sig i bästa möjliga mån till juristutbildningen?

Rättsfall är som pedagogiskt verktyg kanske inte vansinnigt lyckat. Särskilt om man inte vet vad rättsområdet handlar om. Har man en massa tid över kan man förslagsvis läsa lite läroböcker. Inte för att det lär behövas, men det kan väl inte skadas. Tenderar finnas en hel del tid under utbildningen att läsa.
Citera
2016-01-02, 23:12
Medlem
Citat:

Det är otvivelaktigt att ytterst få försöker lösa gamla rättsfall, utan snarare att försöka förstå dessa. Dessutom tror jag att det snarare kommer att stjälpa än att hjälpa för att: 1) Under första kursen på JP lägger en inte så stort fokus på rättsfall. 2) Du kommer läsa rättsfall innan du har studerat respektive rättsområde och det kan då bli svårt för dig att förstå dessa. Lycka till på utbildningen och grattis!
Citera
2016-01-05, 12:07
Medlem
DeFrummeris avatar
Hej! Jag har till min stora glädje blivit antagen och här kommer ännu en fråga om kurslitteraturen för termin 1. Behöver vi köpa alla böckerna på en gång eller kommer böckerna att användas vid olika tidpunkter under terminen så att vi kan köpa några i taget? Vilka ska man i så fall börja med?

Tacksam för svar.
Sol!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in