2015-12-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tronpretendent
Detta inlägg banar väg för en förr eller senare oundviklig kategorisering av olika sorters TM. Å ena sidan har vi de som vill framstå som överklass - röda byxor, bankman eller civilingenjör, segelbåt, Moderaterna, ungar med långt blont hår och röd dunväst, skryter om franska restauranger - och å andra sidan de moderna och hippa - sopsortering, surdegsbröd, Hammarby Sjöstad, MP, skryter om afrikanska restauranger. Båda kännetecknas av viss ängslighet, men är i övrigt ganska olika.

Ja, det håller jag med om. Egentligen betyder ju ordet tacky vulgärt, smaklöst etc. och den definitionen är väl den sanna om man bara tittar på ordet tacky. Däremot tycker jag att vi här i tråden har skapat en egen betydelse av tacky när det används tillsammans med medelklass som kanske inte är tacky i dess "rätta bemärkelse" men som alla i tråden ändå vet vad som åsyftas.

En stor guldklocka med 100 diamanter är tacky.

Att berätta om sin resa till Provence och hur man åt middag hemma hos den lokala slaktaren är tacky medelklass.

Att det alltså finns en skillnad (eller diskrepens om vi nu ska vara TM) mellan att använda ordet tacky ensamt och att använda det tillsammans med medelklass.

Så även om vi inte använder ordet i dess rätta bemärkelse så tycker jag denna tråds definition av ordet är betydligt intressantare att diskutera än den ursprungliga betydelsen (smaklös, vulgär o.s.v.)
Citera
2015-12-12, 21:16
Medlem
Blodsritens avatar
TM vill gärna agera som hyresvärdar om tillfället ges. Det får dem känna som "godsägare" och fulla med makt då de faktiskt har ett ansvar över någon. Dom blir tryggade över ett litet cashflow och tror att dom har gjort århundrades klipp
Citera
2015-12-12, 22:15
Medlem
Matte99ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Att livsnjuta utan att showa är jag helt för däremot. Nu kommer säkert nån indignerad brat komma och prata om "svenska lagom" "jante" osv - men fuck you iså fall. Jag har inga problem med riktig överklass. Den kännetecknas av diskretion inte av showa-off. Tacky medelklass älskar att showa och visa för hela världen hur konstruerat sofistikerade de är. Kindpussar i sverige är ett bra exempel.

Det är väl det som är grejen med tacky medelklass i mina ögon. Överklassen brukar sköta sina liv enligt ganska strikta former och umgängesregler, alla följer en viss klädkod och ett visst beteende för att inte sticka ut och för att inte genera värd/-inna/-par.

Tacky medelklass (och nyrika) brukar oftast försöka visa hur bra dom verkligen har det och vara väldigt skrytsamma med vilken utbildning dom har, hur mycket huset/lägenheten kostade att renovera och så vidare. Dessutom är dom väldigt medvetna om vänners inkomster och utbildningar bara för att röra sig i "rätt" umgängeskrets.
Citera
2015-12-13, 13:12
Medlem
Vireks avatar
Alla "Min helg"-reportage i SvD Perfect Guide är väl TM så det skriker om det ?

http://www.svd.se/min-helg-jag-ar-overambitios-i-koket/om/min-helg
Citera
2015-12-13, 13:21
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Apropå åldrad tm så ser jag dom rätt ofta på lördagar då dom tidigt gå till en saluhall och där söker upp en restaurang tillsammans med ett annat tm-par och gärna kramas med serveringspersonalen innan dom sjunker ner i nån fotölj, Männen i just röda byxor, ett par nötta sebago seglarskor, skjorta eller piké och gärna en gul gant-tröja knyten runt halsen. Fånigt. Kvinnan i raffig mellanchef-i-offentlig-sektor-frisyr och starka färger, absolut glasögon. Så sitter dom där och äter chark och dricker och liksom bara puttrar. Kvinnan mer driven än mannen, hon gillar att nätverka och går på frukostmöten med kvinnoföretagarföreningen. Pratar gärna om var barnen läser.
Kramar och pussar servitören hej då några timmar senare innan dom hanldar med sig nåt dom ska laga till senare. Anser sig ha en nära relation med sina handlare i hallen och berättar dom vidare vad dom handlade så säger dom '-Fredrik hade ju fått in så fina havskräfor och piggvar!' som om alla vet vem Fredrik är.

Just den ljusgula färgen på tröjor , byxor och halsdukar känns väldigt TM/"framgångsbyxman"/mellanchefs-aktigt som diskuterats de senaste sidorna!
Citera
2015-12-13, 13:24
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodsriten
Hur är det med alternativmedicin över lag? Vilket fack hörs det till ?

Alternativmedicin för mig är mer kulturtantsdelen av medelklass än den typiska som diskuteras här. Såna med virkade ponchos, stora glasögon med blåa bågar och som gillar konstig finsk design och så där
Citera
2015-12-13, 17:46
Medlem
Blodsritens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Alternativmedicin för mig är mer kulturtantsdelen av medelklass än den typiska som diskuteras här. Såna med virkade ponchos, stora glasögon med blåa bågar och som gillar konstig finsk design och så där
Ok, så inte TM? Någonstans inne i mig låter det som om de skulle falla för det. Det är ju trots allt "pikant" och "fräscht" att häva i sig murgrönsextrakt när man känner sig "krasslig" i halsen. När man egentligen borde gå till riktig läkare för att man har angina
Citera
2015-12-14, 19:51
Medlem
Triremers avatar
Att drömma om en ljus och fräsch lägenhet som den här är TM: http://www.mohv.se/till-salu/bostad.aspx?gid=OBJ12922_1391695116&ViewAllImages= 1

Självklart har de en klädhängare ståendes väl synlig i ett rum där de kan visa upp några få utvalda plagg för alla TM-par som kommer på besök.

Eller så köper de ett gammalt skyddsrum/cykelförråd och skryter om deras "basement flat" http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-city-norrmalm-stockholms-kommun-snickarbacken-7-8304658
Senast redigerad av Triremer 2015-12-14 kl. 19:55.
Citera
2015-12-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Att drömma om en ljus och fräsch lägenhet som den här är TM: http://www.mohv.se/till-salu/bostad.aspx?gid=OBJ12922_1391695116&ViewAllImages= 1

Självklart har de en klädhängare ståendes väl synlig i ett rum där de kan visa upp några få utvalda plagg för alla TM-par som kommer på besök.

Eller så köper de ett gammalt skyddsrum/cykelförråd och skryter om deras "basement flat" http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-city-norrmalm-stockholms-kommun-snickarbacken-7-8304658

Håller helt med! Riktigt klockrent.

Dock är cykelförrådet jävligt coolt, TM att kalla det "Basement flat" och skryta om den men den är ju inte ful direkt!
Citera
2015-12-20, 00:56
Medlem
Att som f.d. arbetarklass tvätta bort sin grova dialekt och öva fram en övre sociolekt. Innan de fick det gott ställt åt de spagetti och köttfärssås som 10 år senare blev färskpasta bolognese.
Citera
2015-12-20, 22:17
Medlem
Amors avatar
Att säga "Spaghetti bolognese" eller bara "Bolognese" i stället för spagetti med köttfärssås.
Senast redigerad av Amor 2015-12-20 kl. 22:21.
Citera
2015-12-27, 19:34
Medlem
Carbuncles avatar
Det börjar redan vid 10-fikat på jobbet på fredagarna. Då får varje TM "glimten i ögat" och börjar berätta vad han ska göra i helgen. Först ska han till "glasbanken" och "köpa ut". Medan han berättar detta blinkar han med ena ögat och kör armbågen i sidan på den som sitter bredvid. Sedan berättar han att han ska förfesta för att sedan gå ut och dansa. Och dricka groggar förstås. Medan han berättar hur mycket han ska häva i sig gapskrattar han hysteriskt mellan varven: "Ja, å se'n blir det bira och Absolut. HAHAHAHAHAHA! Kommer det fram nå'n jävel till baren och kaxar så smäller det direkt! Ove och Lars kommer förbi med en platta Arboga 7,2. Allt under 7,2 procent är för kärringar. HAHAHAHAHAHAHA! På kvällen efter dansen blir det vitt vin och räkor hemma hos Mårten och Sonja. Jag kan dra i mig tre vinare på en kväll! Du tror mej inte? Va? Du tror mej inte? Fråga Mårten då för fan så får du se. Jag drog i mej tre vinare förr-förra helgen. HAHAHAHAHAHA! Jag blev knappt full fast jag dragit i mej en halv platta Elefantöl och en hela Absolut innan. Kommer du ihåg den där jäveln jag sänkte med en höger i Eskilstuna när det var visfestival? Då hade jag dragit i mej fyra vinare, en hela Koskenkorva och 14 violshots innan. HAHAHAHAHAHA! Nej, fan, nu går jag och attesterar de sista fakturorna. Se'n är det helg! HAHAHAHAHAHA! Det börjar suga som fan i alkoholtarmen! HAHAHAHAHAHA!"

Väl hemma drar TM i sig ett par strama groggar innan han byter om. Snyggbyxor och bästa skjortan. Nytvättade kallingar och strumpor på det. Sedan dränker han in kroppen med AXE Jungle Fever och knäpper de första 7,2:orna. Medan han byter om och förvärmer spelar han Lionel Richie Say You, Say Me högt på stereon. En guldfärgad Marantz från 1987. Givetvis från bästa samlingsskivan med hits och med Loudness-knappen intryckt. Sedan kommer Ove och Lars med fler 7,2:or och en flaska Marinella. När det är dags att gå ut ska TM in och pissa för sista gången, men råkar skita på sig när han ska släppa en brakare medan pisset skvalar i porslinet. Då blir det till att byta kallingar igen till de skitiga som ligger i tvättkorgen. Lite AXE Jungle Fever mellan skinkorna så att Ove, Lars och damerna på dansstället inte anar ugglor i mossen. Resten av kvällen förlöper som TM berättade vid 10-fikat på jobbet. Oräkneliga groggar och bira på dansstället, aggressiva utfall mot medelålders överberusade charmörer med överkammad halvflint och sedan vin och räkor hos Mårten och Sonja. TM tjatar på Sonja att sätta på Lionel Richie Say You, Say Me för 3:e gången. Vid 5-snåret på morgonen är han hemma igen och kan sova fram tills V75 börjar på TV4. Det är tävlingar på Axevalla och Leif "Loket" Olsson har dragning i lotteriet till en drömresa till Paris under Prix d'Amerique-helgen. TM har Kilhström som spik i gulddivisionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in