Citat:
Ursprungligen postat av
526
Jag vet inte varför, men det där låter ganska tilltalande. Jag tror jag börjar bli gammal.
Kan inte låta bli att tycka att vissa gubbar är rätt sköna med sin lite påklistrade livsnjutarstil. Bara den görs med viss elegans. Det är småstadsskrytet och den billiga småaktigheten som är problemet.
Livsnjuta är väl härligt, men den där grejen att liksom hela tiden showa med sitt livsnjutande. Typ att stå mitt på en gågata och yvigt kindpussa sina vänner. Att liksom göra en "scen" när man kommer in på saluhallsrestaurangen med sitt sällskap - att "fylla upp rummet" med sina åsikter om mat och dryck och liksom med dramatenröst prata om att den och den råvaran är BRA JUST NU och skratta högt och tydligt och "Kontinentalt" och högljutt oooha sig och aaaha sig inför maten så att alla ska höra vilket härligt viktigt gäng man är.. det tycker jag är spyframkallande
Att livsnjuta utan att showa är jag helt för däremot. Nu kommer säkert nån indignerad brat komma och prata om "svenska lagom" "jante" osv - men fuck you iså fall. Jag har inga problem med riktig överklass. Den kännetecknas av diskretion inte av showa-off. Tacky medelklass älskar att showa och visa för hela världen hur konstruerat sofistikerade de är. Kindpussar i sverige är ett bra exempel.