2015-11-15, 14:46
Medlem
ThaliaModestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Det må ha dött ut bland på riktigt framgångsrika människor i storstad men lever kvar bland halvvälbärgade 60+ moderatmän i mellanstora städer, småchefer osv. Dvs den grupp som framförallt uppfyller ordet "tacky medelklass" i ordets rätta bemärkelse

Det här är samma personer som bygger ut huset stort och vräkigt i "spansk" stil med valvbågar och grejer. På 80-talet var de "Mexitegel"-älskare.

Inte kanske den bästa eller mest trovärdiga källan direkt men jag var i vår huvudstad för några veckor sedan och promenerade genom "innerstan" (eller vad man ska kalla det) i ca 30 minuter och observerade detta makabra men ack så humoristiska fenomen till en ganska stor utsträckning.

Har ej öga att avgöra om folk är (tacky) medelklass (aka tror sig vara överklass) eller om dom tillhör överheten på riktigt men röda byxor alltså! Haha!
Citera
2015-11-15, 16:33
Medlem
swimp78s avatar
De rödbyxade gubbarna har förvånandsvärt ofta kärringar (50+) med såna där semi-hippa stålbågade pilotglasögon

Det är nån sorts hipstergrej från för 10 år sedan som blivit lyxtantens försök att signalera "jag är fresch och hänger med!"
Citera
2015-11-15, 17:47
Medlem
montanabananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av telefonforsaljaren
Det låter mer som wt fenomen

Japp. Det var mitt förslag på hur man pratar runt sin öl om man inte vill framstå som tacky medelklass utan om ens sikte är ställt på wt som du säger.
Citera
2015-11-15, 21:34
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Skriver med 0,7 mm stift i sin mekaniska blyertspenna.

En TM kan inte skriva med 0,5 som vanliga arbetare, studenter och ingenjörer. Nej då, det ska vara 0,7 eftersom det tar ordentligt på pappret. Från slumpmässig TM:s Facebook: "Jag gillar när texten jag skriver syns och tar plats på pappret. Texten jag skriver kommer alltid från hjärtat och då vill jag att det fyller ut". Givetvis med bilden på anteckningsboken där man skrivit ner "tankarna för dagen" och ritat ett hjärta. Anteckningsboken är självfallet en Moleskine för 150 spänn. Jag brukar ta upp kvitton från papperskorgen när jag handlar på Lidl och använder baksidan på dem för att skriva ner saker. Naturligtvis med 0,5. En TM måste ha en anteckningsbok som kostar som en begagnad småbil och en Mont Blanc-penna med 0,7 i.

Nästa gång ni är på bibblan eller i bokhandeln, kolla vilken kaliber personen bredvid dig använde i sin mekaniska blyertspennar. Är det 0,5 så är det lugnt. Är det 0,7 så var på din vakt.
Citera
2015-11-15, 23:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Det må ha dött ut bland på riktigt framgångsrika människor i storstad men lever kvar bland halvvälbärgade 60+ moderatmän i mellanstora städer, småchefer osv. Dvs den grupp som framförallt uppfyller ordet "tacky medelklass" i ordets rätta bemärkelse

Det här är samma personer som bygger ut huset stort och vräkigt i "spansk" stil med valvbågar och grejer. På 80-talet var de "Mexitegel"-älskare.
Citat:
60+ män med quiltad jacka och knallröda byxor
Sk "framgångsbyxor"
Gärna med det grå tunna håret klippt lite fräsigt. Kanske frugan lagt på lite hårgele eller liknande.

Inte sällan dessa grå magerlagda gubbar med framgångbyxor och quiltad jacka som går omkring och drygar sig på nån svennnig ica maxi och tycks i sitt inre föreställa sig att de är på nån exklusiv saluhall,

De äälskar att ta lång tid på sig i charkdisker. Jag antar det där med att bli personligt betjänade får deras hjul att spinna

(framgångsbyxor är nåt som en viss typ av över medelinkomst-moderatgubbe-medelklass klär sig i för att det i vissa kretsar anses andas "framgång", det är nån sorts gubb-brat-grej. Finns inget så tacky som knallröda byxor på medelklassmoderatgubbar)

Citat:
De rödbyxade gubbarna har förvånandsvärt ofta kärringar (50+) med såna där semi-hippa stålbågade pilotglasögon

Det är nån sorts hipstergrej från för 10 år sedan som blivit lyxtantens försök att signalera "jag är fresch och hänger med!"
Åh. . .hade tänkt starta en tråd om rödabyx gubbarna. Har alltid funderat vad grejen är med det där?
Vill komma ihåg att det fanns redan på 80-talet. Men vad är det som ska signaleras? Och varifrån kommer det från? Är det bara en överklassgrej? Tycker mig ha sett en del "kulturgubbar" med liknande stil, men mer uppknäppta sidenskjortor och bohem kavaj.
Fanns en annan avart som kanske är besläktad och det är "cowboymannen". Hatt, brun marlboro-kappa med såna där slag över axlarna
Citera
2015-11-17, 11:14
Medlem
Jag har en medelålders herre i min vänlista på Facebook som nog måste klassas som TM, vanliga uppdateringar är "Så där ja, nu avslutas arbetsveckan med en "valfri exklusiv cigarr", "valfri öl från svenskt mikrobryggeri", "Fokus, Time Magazine eller liknande tidning" och en oxfilé från lokala charken tillsammans med grönsaker från lokala grönsakshandlaren.", kort sagt ett evigt skryt om alla finare saker han unnar sig.

Samma herre hade till sin dotters studentskiva köpt en massa exklusiv mikrobryggeriöl, inget fel i det förutom att innan man fick ta för sig var du tvungen att lyssna på en tio minuter lång utläggning om varenda detalj om var ölet kom ifrån, vad det var gjort av och det förmodligen viktigaste - hur mycket bättre det var en massproducerad öl som Staropramen, Pilsner Urquell, Jämtlands, Grebbestads och liknande. Det var ingen större skillnad kan jag personligen tycka förutom att priset var betydligt högre.
Citera
2015-11-17, 18:02
Medlem
tronpretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Åh. . .hade tänkt starta en tråd om rödabyx gubbarna. Har alltid funderat vad grejen är med det där?
Vill komma ihåg att det fanns redan på 80-talet. Men vad är det som ska signaleras? Och varifrån kommer det från? Är det bara en överklassgrej? Tycker mig ha sett en del "kulturgubbar" med liknande stil, men mer uppknäppta sidenskjortor och bohem kavaj.
Fanns en annan avart som kanske är besläktad och det är "cowboymannen". Hatt, brun marlboro-kappa med såna där slag över axlarna
Jag tror det är en seglargrej till en början. Bara de som seglat över atlanten "fick" bära röda byxor, och då seglarstilen spred sig hängde väl de röda byxorna med, dock utan reglerna. Jag tror du hittar många av de röda byxorna just på män som i övrigt bär seglardojjor och klubblazer.

Att kulturgubbar gillar det har jag inte lagt märke till - möjligen att de bär byxor som går i något slags roströd nyans?
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Jag har en medelålders herre i min vänlista på Facebook som nog måste klassas som TM, vanliga uppdateringar är "Så där ja, nu avslutas arbetsveckan med en "valfri exklusiv cigarr", "valfri öl från svenskt mikrobryggeri", "Fokus, Time Magazine eller liknande tidning" och en oxfilé från lokala charken tillsammans med grönsaker från lokala grönsakshandlaren.", kort sagt ett evigt skryt om alla finare saker han unnar sig.

Samma herre hade till sin dotters studentskiva köpt en massa exklusiv mikrobryggeriöl, inget fel i det förutom att innan man fick ta för sig var du tvungen att lyssna på en tio minuter lång utläggning om varenda detalj om var ölet kom ifrån, vad det var gjort av och det förmodligen viktigaste - hur mycket bättre det var en massproducerad öl som Staropramen, Pilsner Urquell, Jämtlands, Grebbestads och liknande. Det var ingen större skillnad kan jag personligen tycka förutom att priset var betydligt högre.
Ja, det där låter minst sagt enerverande. Det sämsta av det maskulina och det feminina - männens envisa snobberi blandat med kvinnornas osäkra uppmärksamhetssökande.
Citera
2015-11-17, 21:51
Medlem
langaocbs avatar
Citat:

Gud vad jag känner igen det där. Tack för att du påminde mig om de lite äldre TM i mellanstora svenska städer och att TM har funnits länge. Det fick mig nämligen att tänka på att jag har bevistat ett evenemang smockfullt med TM. Linköpings jazz och bluesfestival.
Det är (var?) en tvådagars inomhusfestival på konsert&kongress i Linköping.
Biljetterna är ganska dyra vilket gör att bara jazzfantaster och folk med för mycket pengar går på festivalen, typ 50/50 mellan grupperna. Var i äldre tonåren och min kompis föräldrar gick varje år. En läkare och en högre tjänsteman. Inte fan gillade de jazz eller blues.
Det var kulturellt på något vis. Mingla med societeten med ett vinglas i handen. För hippa och för unga (50-talister) för klassisk musik. För gamla för ny populärmusik. Fan vilken klockren TM-familj det var när jag tänker efter. Minns någon fredag när vi satt i deras källare och kollade på video och kompisen kom ner med en tallrik råbiff .
Bokhyllorna fulla med olästa (gissar jag) klassiska verk och videoapparaten inställd på att spela in Rederiet. Reste till Florens för att låtsas gilla konsthistoria.
Citera
2015-11-17, 22:31
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tronpretendent
Jag tror det är en seglargrej till en början. Bara de som seglat över atlanten "fick" bära röda byxor, och då seglarstilen spred sig hängde väl de röda byxorna med, dock utan reglerna. Jag tror du hittar många av de röda byxorna just på män som i övrigt bär seglardojjor och klubblazer.
Tack. Mysteriet äntligen löst.

Citat:
Att kulturgubbar gillar det har jag inte lagt märke till - möjligen att de bär byxor som går i något slags roströd nyans?
Tidigt 80-tal var det hippt med röda byxor bland rockers. Gärna i kombination med en snusnäsduk runt halsen. Kanske är kulturgubbens röda inslag en kvarleva därifrån?
Citera
2015-11-17, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Gud vad jag känner igen det där. Tack för att du påminde mig om de lite äldre TM i mellanstora svenska städer och att TM har funnits länge. Det fick mig nämligen att tänka på att jag har bevistat ett evenemang smockfullt med TM. Linköpings jazz och bluesfestival.
Det är (var?) en tvådagars inomhusfestival på konsert&kongress i Linköping.
Biljetterna är ganska dyra vilket gör att bara jazzfantaster och folk med för mycket pengar går på festivalen, typ 50/50 mellan grupperna. Var i äldre tonåren och min kompis föräldrar gick varje år. En läkare och en högre tjänsteman. Inte fan gillade de jazz eller blues.
Det var kulturellt på något vis. Mingla med societeten med ett vinglas i handen. För hippa och för unga (50-talister) för klassisk musik. För gamla för ny populärmusik. Fan vilken klockren TM-familj det var när jag tänker efter. Minns någon fredag när vi satt i deras källare och kollade på video och kompisen kom ner med en tallrik råbiff .
Bokhyllorna fulla med olästa (gissar jag) klassiska verk och videoapparaten inställd på att spela in Rederiet. Reste till Florens för att låtsas gilla konsthistoria.
Det fetade gör att jag tror dig till 150%
Maken till TM-stad får man leta efter. Hela staden är på det viset och det blir vidrigt efter ett tag.
Citera
2015-11-18, 11:07
Medlem
Frolmlansts avatar
Angående röda byxor...

Exakt varifrån det härstammar vet jag inte, men grundregeln var en gång att röda byxor hade man om man:

1. Seglat över Atlanten/På alla sju världshaven (två olika skolor beroende på vem man frågar).
2. Om man är ekonomiskt oberoende.

Jag tror det är del två av detta som gör att vissa har röda byxor, man vill ge intrycket av att vara ekonomiskt oberoende. Att ingen längre lever efter detta och urfattiga stureplansvalpar med studielån och extrajobb som kundtjänst på någon bank har kutat runt med röda byxor för ett antal år sedan gör ju att signalvärdet är heldött.
Citera
2015-11-18, 22:19
Medlem
Isnatts avatar
Apropå åldrad tm så ser jag dom rätt ofta på lördagar då dom tidigt gå till en saluhall och där söker upp en restaurang tillsammans med ett annat tm-par och gärna kramas med serveringspersonalen innan dom sjunker ner i nån fotölj, Männen i just röda byxor, ett par nötta sebago seglarskor, skjorta eller piké och gärna en gul gant-tröja knyten runt halsen. Fånigt. Kvinnan i raffig mellanchef-i-offentlig-sektor-frisyr och starka färger, absolut glasögon. Så sitter dom där och äter chark och dricker och liksom bara puttrar. Kvinnan mer driven än mannen, hon gillar att nätverka och går på frukostmöten med kvinnoföretagarföreningen. Pratar gärna om var barnen läser.
Kramar och pussar servitören hej då några timmar senare innan dom hanldar med sig nåt dom ska laga till senare. Anser sig ha en nära relation med sina handlare i hallen och berättar dom vidare vad dom handlade så säger dom '-Fredrik hade ju fått in så fina havskräfor och piggvar!' som om alla vet vem Fredrik är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in