Citat:
Detta inlägg banar väg för en förr eller senare oundviklig kategorisering av olika sorters TM. Å ena sidan har vi de som vill framstå som överklass - röda byxor, bankman eller civilingenjör, segelbåt, Moderaterna, ungar med långt blont hår och röd dunväst, skryter om franska restauranger - och å andra sidan de moderna och hippa - sopsortering, surdegsbröd, Hammarby Sjöstad, MP, skryter om afrikanska restauranger. Båda kännetecknas av viss ängslighet, men är i övrigt ganska olika.
Ja, det håller jag med om. Egentligen betyder ju ordet tacky vulgärt, smaklöst etc. och den definitionen är väl den sanna om man bara tittar på ordet tacky. Däremot tycker jag att vi här i tråden har skapat en egen betydelse av tacky när det används tillsammans med medelklass som kanske inte är tacky i dess "rätta bemärkelse" men som alla i tråden ändå vet vad som åsyftas.
En stor guldklocka med 100 diamanter är tacky.
Att berätta om sin resa till Provence och hur man åt middag hemma hos den lokala slaktaren är tacky medelklass.
Att det alltså finns en skillnad (eller diskrepens om vi nu ska vara TM) mellan att använda ordet tacky ensamt och att använda det tillsammans med medelklass.
Så även om vi inte använder ordet i dess rätta bemärkelse så tycker jag denna tråds definition av ordet är betydligt intressantare att diskutera än den ursprungliga betydelsen (smaklös, vulgär o.s.v.)