2015-11-03, 20:26
Medlem
Phantom042s avatar
Du är verkligen inte misslyckad, civilingenjör är mer än vad jag skulle klara av.
Förstår inte vad felet med att bo hemma är? Du är arbetslös för tillfället och då har du en familj som hjälper dig, det är själva syftet med en familj, man älskar och hjälper varandra.
Koncentrera dig på att skaffa ett jobb, resten kommer med det.
Har du bara ett anställningskontrakt kan du få lån även utan någon deklarerad inkomst året innan.
Hur bor dina föräldrar? Har de haft hus/lägenhet länge som gått upp rejält med åren kan de ta ett lån med huset som säkerhet som du kan använda som kontantinsats.

Du har en del pengar själv, sen kan de få ett lån på sitt hus på några hundratusen som du kan betala varje månad. Som kompensation får de skatteavdraget så är det en win-win situation. Du får råd till kontantinsatsen med ett lån som bara har ca. 1,5% ränta.

Men se till att hitta ett jobb så kan du köpa en BR på bostadsorten enkelt.
Citera
2015-11-05, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Du är verkligen inte misslyckad, civilingenjör är mer än vad jag skulle klara av.
Förstår inte vad felet med att bo hemma är? Du är arbetslös för tillfället och då har du en familj som hjälper dig, det är själva syftet med en familj, man älskar och hjälper varandra.
Koncentrera dig på att skaffa ett jobb, resten kommer med det.
Har du bara ett anställningskontrakt kan du få lån även utan någon deklarerad inkomst året innan.
Hur bor dina föräldrar? Har de haft hus/lägenhet länge som gått upp rejält med åren kan de ta ett lån med huset som säkerhet som du kan använda som kontantinsats.

Du har en del pengar själv, sen kan de få ett lån på sitt hus på några hundratusen som du kan betala varje månad. Som kompensation får de skatteavdraget så är det en win-win situation. Du får råd till kontantinsatsen med ett lån som bara har ca. 1,5% ränta.

Men se till att hitta ett jobb så kan du köpa en BR på bostadsorten enkelt.
Det är detta som gör att jag främst mår dåligt. Jag har inget liv annat än att sitta hemma och söka jobb som jag aldrig får. Arbetslöshet på CV en längre tid är negativt och försämrar chanserna för varje dag.

Antar att jag fått de bästa råden och att jag bara ska ta tag i det. Tack för råden!
Citera
2015-11-05, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannover
Det är detta som gör att jag främst mår dåligt. Jag har inget liv annat än att sitta hemma och söka jobb som jag aldrig får. Arbetslöshet på CV en längre tid är negativt och försämrar chanserna för varje dag.

Antar att jag fått de bästa råden och att jag bara ska ta tag i det. Tack för råden!

Du har lite dåligt självförtroende tycker jag mig se. Och det högst sannolikt utan anledning. Passa på at jobba med detta om du nu är arbetslös. Arbetslöshet kan vara en mycket god lärotid för en som person och som människa...

Är arbetslöshet dålit på cv:t så bredda ditt sökande, skaffa jobb inom något annat men fortsätt naturligtvis söka dig mot det du vill jobba med. Fyll hålet i cv:t med något utvecklande, jag vet inte, praktik? Ideelt arbete av något slag? Föreningsuppdrag för något du är intresserad av eller finner viktigt av andra skäl?

Jag önskar jag hade haft dina goda förutsättningar när jag var arbetslös förrut, så kämpa på, håll humöret uppe, ha tålamod!
Citera
2015-12-26, 10:32
Bannlyst
Riktiga problemet är att jag bor hemma när jag är 28. Mår grymt dåligt av situationen och vet inte hur jag ska lyckas flytta med så lite kontantinstats som jag har och så dyra som bopriserna är. Känns som att jag alltid kommer bo kvar hos föräldrarna som jag tröttnat på för längesedan.

Bo hemma är rena depressionen, man lever deras skitliv i stället för att skapa sitt eget. Det tär på mig psykiskt hela tiden.
Citera
2015-12-27, 01:11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Riktiga problemet är att jag bor hemma när jag är 28. Mår grymt dåligt av situationen och vet inte hur jag ska lyckas flytta med så lite kontantinstats som jag har och så dyra som bopriserna är. Känns som att jag alltid kommer bo kvar hos föräldrarna som jag tröttnat på för längesedan.

Bo hemma är rena depressionen, man lever deras skitliv i stället för att skapa sitt eget. Det tär på mig psykiskt hela tiden.

Nu är det snart 2016 och en relativt bra arbetsmarknad för personer med akademisk examen. 2009, när finanskrisens verkningar var som störst på realekonomin, befann sig långt fler med samma bakgrund som dig i exakt samma situation. Folk som nyligen tagit examen kom ut på en stendöd arbetsmarknad och dom som hade tidsbegränsade anställningar blev av med dom. Väldigt många mellan 25 och 30 tvingades flytta från studentlägenheten eller från den första lägenheten de hyrt efter plugget, tillbaks hem till mamma och pappa.

Men, för dom allra flesta löste det sig så småningom. Dom fick jobb, kunde flytta och är nu etablerade på arbetsmarknaden. Även för dig kommer det att lösa sig Mitt råd är dock att inte begränsa ditt jobbsökande. Som färsking måste du vara beredd att ta jobb där det erbjuds. Om du bara söker på din hemort finns risk att du håller kvar dig själv i arbetslöshet och utan egen bostad. Har man en relevant ingenjörsexamen och som dig dessutom lite erfarenhet, då får man jobb om man är beredd att flytta till jobbet. Är man inte beredd att flytta eller veckopendla, då kan man förbli arbetslös nästan oavsett vilken utbildning man har.
Citera
2016-04-03, 11:10
Bannlyst
Var kan man hitta hyreslägenheter om man inte har stått i kö? Jag vill kunna flytta in direkt och bara betala hyran. Stockholm och gärna lite utanför.
Citera
2016-04-03, 11:19
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Var kan man hitta hyreslägenheter om man inte har stått i kö? Jag vill kunna flytta in direkt och bara betala hyran. Stockholm och gärna lite utanför.

Lättare sagt en gjort. Börja bevaka alla fastighetsbolag som har hyresrätter i sthlm och försök vara först på bollen om det kommer ut någon där det är först till kvarn.
Citera
2016-04-03, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer
Lättare sagt en gjort. Börja bevaka alla fastighetsbolag som har hyresrätter i sthlm och försök vara först på bollen om det kommer ut någon där det är först till kvarn.
Kan man köpa villa med 200.000 i kontantinsats och med en årsinkomst på 350.000 så att man får resten i lån?

Jag har ingen koll på bostadsmarknaden men jag gör vad som helst för att slippa föräldrarna för gott. Finns det ens villor mellan Uppsala och Stockholm för en överkomlig peng?
Citera
2016-04-03, 12:34
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Kan man köpa villa med 200.000 i kontantinsats och med en årsinkomst på 350.000 så att man får resten i lån?

Jag har ingen koll på bostadsmarknaden men jag gör vad som helst för att slippa föräldrarna för gott. Finns det ens villor mellan Uppsala och Stockholm för en överkomlig peng?
Ja det verkar finnas som du borde få lån till med den inkomsten t.ex dessa:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-3r...gen-14-8978175
http://www.hemnet.se/bostad/villa-78...vag-24-8846655
Är det inte ett måste att bo i villa så finns dessa alternativ som förmodligen ligger bättre till avståndsmässigt:
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...tan-29-8975819
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...gen-11-8754516
Citera
2016-04-03, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Ja det verkar finnas som du borde få lån till med den inkomsten t.ex dessa:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-3r...gen-14-8978175
http://www.hemnet.se/bostad/villa-78...vag-24-8846655
Är det inte ett måste att bo i villa så finns dessa alternativ som förmodligen ligger bättre till avståndsmässigt:
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...tan-29-8975819
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...gen-11-8754516
Tack, synd att den sista lägenheten har så hög avgift på drygt 6000 kr. Den i Märsta var väl inte illa den heller.

Vad tycker ni att jag ska göra? Läget är som följer. För tillfället bor jag själv i farsans lägenhet och betalar 3000 kr, resten av lönen kommer jag kunna lägga undan (jag har nyligen fått jobb men är inte fastanställd), jag har 200.000 i sparkapital och lån hos CSN på 140.000. Totalt har jag 60.000 själv ungefär och bil också iofs. Problemet är att relationen mellan mig och farsan är katastrof och han vill hyra ut lägenheten som jag bor i och ta ännu mer för att göra vinster, så jag vill bara fly. Jag har även bundit 20.000 i lägenheten för att jag får bor där och de kommer jag nog inte få tillbaka.

Vi har slutat prata pga det här och han är ju inställd på att bara tjäna mer och mer. Tycker ni det är en bra idé att köpa eget (hyresrätt kommer jag aldrig få tag i verkar det som) när jag inte har fastjobb?
Citera
2016-04-03, 14:16
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:

Det finns boenden att hyra i andra hand. Lite dyrare visst, men du kan få dem med kort varsel. Sedan ska du naturligtvis fortsätta söka boende, och ev köpa boende när du får möjlighet. Fast anställning bör du nog ha innan du köper ett boende tycker jag personligen, såvida du inte är villig att ta stora risker för inte särskilt jättehäftiga vinstmöjligheter.
Citera
2016-04-03, 14:30
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tack, synd att den sista lägenheten har så hög avgift på drygt 6000 kr. Den i Märsta var väl inte illa den heller.
Hmm... okej men kolla själv på Hemnet så hittar du säkert med lägre avgift till liknande försäljningspris om den ligger i områden utanför centrala Stockholm.

Såg att du inte har fast anställning som kan bli problem vid lån om du inte har någon som kan gå i borgen för dig samtidigt vid lånet? Hur är din relation med andra släktingar och vänner med inkomst?
I värsta fall får du anlita en långivare med sämre ränta som lånar ut bara du visar anställningsbevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in