Citat:
Ursprungligen postat av
Hannover
Jag menar att det är tillfälligt att bo i andrahand när jag vill ha en egen lägenhet/villa. Tanken är att köpa utanför staden och pendla in, jag kan leva med att pendla 6 - 7 mil. Egen bil har jag.
Amorteringskraven och räntorna är vad som hindrar mig från att köpa bostadsrätt nu. I Stockholm har priserna stigit 300.000 - 400.000 på ett år på en 2 rok, ökningen har varit i den takten i några år nu och det tror inte jag håller i sig.
Hyresrätt i andrahand är tyvärr riktigt dyrt. Jag betalade 8000 kr för en 2 rok och kunde inte lägga undan särskilt myclet med en lön på 31.000 kr.
Vet inte hur det blir. Framtiden är så oviss.

Om du är utbildad civilingenjör så blir jag mörkrädd...
Du är så snett ute unge man så du anar inte!
Nej, det är inte amorteringskraven eller räntorna som hindrar dig från att köpa en bostadsrätt. Det som hindrar dig från att ta nästa steg i livet, är att du saknar arbete och inkomst! Helst ett arbete som har någon form av bäring mot din utbildning att göra...
repeat: Du skall med andra ord lägga all tid på att hitta ett "ingenjörs-jobb"... Du bara dravvlar med allt snack om studieskulder, sparkonton, amorteringar, önskan om att köpa en lgh/villa, dyra andrahands boenden, hur det suger att bo hemma hos päronen etc.
Det är ett jobb du ska landa! The rest will follow...