2015-11-03, 16:22
Medlem
Ålens avatar
Starta eget företag kanske?
Citera
2015-11-03, 16:26
Medlem
Kolla upp kooperativa hyresrätter, typ skb.org i stockholm. Det är i princip noll kö till nyproducerade hyresrätter via kooperativ. Nackdelen är att du får slanta upp ett antal hundra tusen för ett förstahandskontrakt (jämförbart med kontantinsatsen till motsvarande bostadsrätter), men dessa pengar får du tillbaka när du flyttar (eftersom man inte får sälja hyreskontrakt). Du kan heller inte flytta in förrän huset står klart (1 - 2 år framåt), men det går ju hyra i andrahand under den tiden iom att du vet när du får ditt förstahandskontrakt. Det är ofarligt för dig att teckna en sådan hyresrätt, eftersom du bara säger upp den om du inte vill flytta när den står klar.

Som boende i kooperativ hyresrätt så hyr du i princip av dig själv, då du måste vara med i hyresföreningen. Det är som bostadsrätter fast du kan inte tjäna några pengar på lägenhetens eventuella värdeökning.

Du gör klokt i att undvika storstäderna om du ska hyra i andrahand på obegränsad tid. Den höga hyran gör det ofta omöjligt att spara till en kontantinsats pga de snabbt skenande priserna.
Citera
2015-11-03, 16:27
Medlem
Vet inte riktigt vad det är du vill att vi ska diskutera? Att du har studieskuld på xxx pengar och xxx pengar på sparkontot, och/eller att du bor hemma? Eller att du har en bra (?) utbildning? Men som inte passar sig för din hemstad?

Du har fel fokus! Läs "aktieStrindbergs" inlägg ett par gånger.

Ditt prio är att skaffa dig ett jobb! Helst bör du hitta ett jobb inom ditt utbildningsområde, givet din långa utbildning och din (måhända korta) arbetslivserfarenhet.

Då är det som "aktieStrindberg" säger - du får nog (vilket inte torde vara en överraskning!) vara öppen för att söka jobb i ett lite större geografiskt område än att enbart fundera på din "hemort", och nojja över hyresrätt vs. bostadsrätt.

Sök jobb! Det är vad du skall lägga din vakna (kontorstid) tid på!
Citera
2015-11-03, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley
Du är ju duktig, du har en bra utbildning, bra familj osv. Du skulle ju kunna söka jobb i andra städer och leta andra hands kontrakt där eller börja med att vara inneboende. Just nu är det ju tyvärr ont om lediga bostäder och priserna är höga. Dessutom kommer tusentals nya personer hela tiden :/
Men du är bra, du konkurrerar ut dom, så var stark och se framåt !
Ganska bra har jag klart mig men känslan av misslyckande finns där. Jag är 28, inte lyckats flytta och har netto räknat bara 40.000 på kontot. Andra 28-åringar har det betydligt bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Starta eget företag kanske?
Faktiskt så har jag tänkt tanken men jag vet inte om jag skulle vara vinstdrivande och om jag har en tillräckligt bra idé. Utöver det känner jag dessutom ångest inför framtiden, känns som att framtidens vägar smalnar av för varje dag.

Enda hoppet är att få jobb, sedan får jag väl hyra i andrahand.
Citera
2015-11-03, 16:36
Medlem
Hyran på de där kooperativa hyresrätterna är, iaf i fallet skb, fullt jämförbara med motsvarande bostadsrätt exkl amortering. Inkl amortering blir bostadsrättens månadsutgift högre (men den sjunker ju å andra sidan i takt med att du amorterar, hyresrättens hyra går ju bara uppåt). På kort sikt är hyresrätten att föredra, på lång sikt bostadsrätten.

Ett annat alternativ, om du inte har möjlighet att betala med pengar, är att betala med tid. Dvs bosätt dig så pass långt (tidsmässigt) från jobbet det är möjligt för att få boendet billigare, och arbetspendla sedan medans du bor billigt och sparar pengar. Se bara till att räkna på det ordentligt, så inte månadskostnaden för pendlingen överstiger besparingen i boendekostnad. Krävs bilpendling är det sannolikt svårt att få ihop kalkylen, kan du åka kollektivt kan det fungera.
Citera
2015-11-03, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannover
Jag menar att det är tillfälligt att bo i andrahand när jag vill ha en egen lägenhet/villa. Tanken är att köpa utanför staden och pendla in, jag kan leva med att pendla 6 - 7 mil. Egen bil har jag.

Amorteringskraven och räntorna är vad som hindrar mig från att köpa bostadsrätt nu. I Stockholm har priserna stigit 300.000 - 400.000 på ett år på en 2 rok, ökningen har varit i den takten i några år nu och det tror inte jag håller i sig.

Hyresrätt i andrahand är tyvärr riktigt dyrt. Jag betalade 8000 kr för en 2 rok och kunde inte lägga undan särskilt myclet med en lön på 31.000 kr.

Vet inte hur det blir. Framtiden är så oviss.

Om du är utbildad civilingenjör så blir jag mörkrädd...

Du är så snett ute unge man så du anar inte!

Nej, det är inte amorteringskraven eller räntorna som hindrar dig från att köpa en bostadsrätt. Det som hindrar dig från att ta nästa steg i livet, är att du saknar arbete och inkomst! Helst ett arbete som har någon form av bäring mot din utbildning att göra...

repeat: Du skall med andra ord lägga all tid på att hitta ett "ingenjörs-jobb"... Du bara dravvlar med allt snack om studieskulder, sparkonton, amorteringar, önskan om att köpa en lgh/villa, dyra andrahands boenden, hur det suger att bo hemma hos päronen etc.

Det är ett jobb du ska landa! The rest will follow...
Citera
2015-11-03, 16:40
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Mår förstås dåligt över det jag ska berätta och försöker göra allt jag kan för att starta upp livet och lämna föräldrarna.

Jag har en akademisk utbildning på 5 år och har jobbat som civilingenjör i 1 år efter avslutade studier. Jag är 28 och bor fortfarande hemma med studieskulder på 155.000 kr. Jag har 190.000 kr på sparkontot och är för tillfället arbetslös pga att jag hade en visstidsanställnig på tidigare jobbet. När jag jobbade hyrde jag i andrahand på arbetsorten till en väldigt hög hyra och det är främst därför som jag inte har kunnat spara ihop mer. När jobbet upphörde lämnade jag lägenheten och fick flytta hem.

Jag söker jobb och bostad men har inte stått i kö någonstans. I den stad jag bor i finns det få jobb och det blir därför besvärligt att köpa någon bostadsrätt eller villa. För mig är det helt omöjligt även om jag skulle ha jobb pga dålig ekonomi.

Nåväl, kort trådstart om ett stort problem. Vad kan jag göra för att flytta hemifrån?

Du ska söka jobb, kan du inte hitta jobb där du bor får du söka på annan ort, annan kommun, annan del av Sverige, helst i närområdet så du skulle kunna pendla dit från föräldrahemmet. Sök helst jobb på ftg där din examen kan användas och du kan avancera till bättre arbetsuppgifter. Försök få in en rutin om att söka minst ett jobb om dagen. När du har ett fast jobb kan du börja fundera på bostad, hýra/köpa och var den ska ligga. Men jobb kommer först.
Senast redigerad av another-devil 2015-11-03 kl. 16:44.
Citera
2015-11-03, 16:43
Medlem
Citat:
Jag är 28, inte lyckats flytta och har netto räknat bara 40.000 på kontot. Andra 28-åringar har det betydligt bättre.
Du har en civ ing (motsv) och studieskulden är en investering i din utbildning. En investering som kommer betala sig (till skillnad från om du tex studerat till bibliotekarie eller lärare). Studielånet är dessutom otroligt billigt, var glad att du tog det så du nu har grundplåten till en kontantinsats.

Parallellt med att du letar jobb ska du för övrigt skicka in ditt cv till, eller ta kontakt med rekryterare på, alla it-konsulter du kan hitta. Då letar de jobb parallellt med att du letar. It-konsulter och liknande bemanningsföretag är jättebra för nyutexade, du får in foten på flera olika ställen och bygger på så vis upp ditt kontaktnät och ditt cv. Är du dessutom beredd att flytta till jobb kan du ju utan problem anmäla detta till de stora konsultdrakarna, så kan de leta på flera orter än den du bor på just nu.
Citera
2015-11-03, 17:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tack för råden. Hur ordnar jag hyresrätt när jag inte har stått i kö? Finns det möjlighet att få lägenhet trots att man inte står i kö?
Ja du söker hyresrätt i mindre städer där det är lätt att få bostad och ordnar så en förälder som jobbar går i borgen för dig och sedan lever du på A-kassan som jag förmodar att du har då du hade jobbat något år?
Hört att det är väldigt lätt med bostad i Västervik där personer med socialbidrag får fast kontrakt men finns säkert andra städer också som har liknande sits.

En till variant är att du köper något för dina sparmedel, måste det inte vara i en populär storstad så har du definitivt råd t.ex http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...en-7-d-8212778

Du kan också flytta in till någon flickvän om du får en på kroken
Senast redigerad av frank_pe 2015-11-03 kl. 17:26.
Citera
2015-11-03, 17:31
Bannlyst
greatesthits och mcLarsson

Ok, ska lägga fokus på jobbsökandet. Ingenjörsjobben finns inte överallt och konkurrensen är stor men jag får väl bita ihop och köra vidare.

Förresten har jag tillgång till a-kassa i 290 dagar ungefär. Jag är med i AEA.

Citat:
Ursprungligen postat av another-devil
Du ska söka jobb, kan du inte hitta jobb där du bor får du söka på annan ort, annan kommun, annan del av Sverige, helst i närområdet så du skulle kunna pendla dit från föräldrahemmet. Sök helst jobb på ftg där din examen kan användas och du kan avancera till bättre arbetsuppgifter. Försök få in en rutin om att söka minst ett jobb om dagen. När du har ett fast jobb kan du börja fundera på bostad, hýra/köpa och var den ska ligga. Men jobb kommer först.
Även om jag får ett jobb vet jag inte hur jag ska spara undan med tanke på att hyrorna nära jobben är höga och ska jag bo i andrahand är det omöjligt att spara.

Får in sista lönen i november och då landar jag på drygt 200.000 i likvider.
Citera
2015-11-03, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du kan också flytta in till någon flickvän om du får en på kroken
Ha ha om någon ville ha mig hade det varit ett alternativ.

Kapade ditt inlägg lite men a-kassa har jag och vad gäller hemnetlänken hur kan den kosta 55.000?
Vad händer om bostadsbubblan spricker, kostar den 15.000 då? Ska kolla om det finns jobb i finspång. Stal Laval (Alfa Laval) ska ju finnas där som gör rotorblad till kärnkraftsindustrin.
Citera
2015-11-03, 18:29
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ha ha om någon ville ha mig hade det varit ett alternativ.

Kapade ditt inlägg lite men a-kassa har jag och vad gäller hemnetlänken hur kan den kosta 55.000?
Vad händer om bostadsbubblan spricker, kostar den 15.000 då? Ska kolla om det finns jobb i finspång. Stal Laval (Alfa Laval) ska ju finnas där som gör rotorblad till kärnkraftsindustrin.
Då har du i varje fall råd med månadsavgiften ett tag och sedan baseras din aktivitetsersättning från AF på A-kassan om du inte skulle fått jobb tills dess.
Priserna på bostäder varierar mycket i Sverige och i de städer som saknar stor efterfrågan kan priserna vara riktigt bra trots att de kan ligga inom okej pendlingssträcka till större städer ...vet inte hur mycket den kan sjunka men det är nog inte så farligt med tanke på vad du betalat från början.

Arboga kan också vara ett alternativ:
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...ink-anchor-map
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in