2015-12-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Vad är din lösning? Istället för att fabulera gissningar på vad 15kvm i sumpan ska kosta så kan du komma med idéer själv?

Att bygga nytt med skattemedel. Vilket jag sagt otaliga gånger. Men först utvisar man alla invandrare som inte arbetar och betalar skatt.
Citera
2015-12-25, 22:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Att bygga nytt med skattemedel. Vilket jag sagt otaliga gånger. Men först utvisar man alla invandrare som inte arbetar och betalar skatt.

Då borde staten även bygga bilar åt folket och finansiera det med skattemedel, detsamma för mat också förstås. Låter fint det där, tror att kommunism har provats förut och inte fungerat så bra.
Citera
2015-12-25, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Då borde staten även bygga bilar åt folket och finansiera det med skattemedel, detsamma för mat också förstås. Låter fint det där, tror att kommunism har provats förut och inte fungerat så bra.

Varför betalar du inte dina egna bilvägar? Varför ska staten göra det? Jävla kommunist.
Citera
2015-12-25, 22:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varför betalar du inte dina egna bilvägar? Varför ska staten göra det? Jävla kommunist.

Infrastrukturen i samhället är den kärna som bör finansieras gemensamt, inte minst därför att det är ett naturligt monopol då det inte är praktiskt genomförbart att alla bygger sitt eget vägnät. Det förstår nog de flesta.

Bilar, kläder, mat, bostäder mm. är det däremot inget som hindrar att var och en finansierar själv.
Citera
2015-12-25, 23:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Varför ska staten betala för hyresrätter när inte alla vill bo i hyresrätt? Det är du som är kommunisten!

Du är inte bättre än invandrarna du klagar på som går på bidrag...
Citera
2015-12-25, 23:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Studielån som blattar redan idag kan avskriva för de inte vill betala? Ja det låter ju jävligt bra...

Det är inte samma typ av lån. Studielån är ett konsumtionslån mer eller mindre, medan lån till bostad är nåt helt annat med bestående värde.

Citat:
Haninge är knappast innerstaden som du tjatar om, det ligger en bra bit från centrum.

Ja det lär vara billigare där än i city?
Citat:
Ja eller så förbjuder vi folk som har råd med BR från att hyra eftersom kurt-sune är svartsjuk. Det är ju en lika *bra* lösning som din.

Alla ska självklart kunna hyra, men då krävs marknadsanpassade hyror.

Idag är hyresmarknaden ett pyramidspel med få vinnare i toppen.

Det är dax att riva den en gång för alla.
Citera
2015-12-26, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför ska staten betala för hyresrätter när inte alla vill bo i hyresrätt? Det är du som är kommunisten!

Du är inte bättre än invandrarna du klagar på som går på bidrag...

Jag behöver vägarna lika mycket som jag behöver hyresrätter. Dvs inte alls eftersom jag redan har bostad. Jag behöver heller inte invandringen eller skatter så vad fan ska jag betala något till någon annan för? Det gynnar inte mig ett skit.
Citera
2015-12-26, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte samma typ av lån. Studielån är ett konsumtionslån mer eller mindre, medan lån till bostad är nåt helt annat med bestående värde.

Ja det lär vara billigare där än i city?

Alla ska självklart kunna hyra, men då krävs marknadsanpassade hyror.

Idag är hyresmarknaden ett pyramidspel med få vinnare i toppen.

Det är dax att riva den en gång för alla.

Lån som lån som lån. Vad spelar det för roll? Pengarna måste betalas tillbaka på något sätt.

Att bo i Haninge i nybyggen är inte billigare än i innerstaden nej. Lika dyrt. Och med din egoistiska syn så kommer ALLA bostäder att öka till dessa värden eller högre.

Hur ska alla kunna hyra när det inte finns bostäder åt alla? Bygg först SEDAN ändrar du reglerna. Inte tvärtom. När du bygger ett bostadsöverskott kan vi införa marknadshyror.

"vinnare" ja man är en vinnare om man har en bostad, enligt dig ska bara de rika kunna bo och resten får tälta i skogen.

Dags att skjuta av sådana avundsjuka jävlar som dig istället.
Citera
2015-12-26, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Infrastrukturen i samhället är den kärna som bör finansieras gemensamt, inte minst därför att det är ett naturligt monopol då det inte är praktiskt genomförbart att alla bygger sitt eget vägnät. Det förstår nog de flesta.

Bilar, kläder, mat, bostäder mm. är det däremot inget som hindrar att var och en finansierar själv.

Jag vill inte betala vägar, jag vill betala nybyggen så folk kan bo. Vart kryssar jag i det på skatten? Vägarna är jag inte i behov av, vad fan ska jag med vägar i Säffle till? Jag kan vara med och betala vägen som går från tågstationen till min lokala Coop affär men det är allt. Resten har jag 0 nytta av så jag vill välja vart mina pengar går. Att bygga bostäder så folk kan bo är ju tydligen en jävligt dålig idé eftersom folk kan bo i tält utan att det påverkar servicen som du förmodligen gillar.

Vägar är som sagt inte viktiga i samhället utom vägen som går från tåget till MIN affär där JAG handlar. Men nu är det ju så att den är byggd redan så jag ska inte behöva betala för andras vägar någon annanstans. Jag har heller inte behov av invandring (ingen annan heller) så varför sitter jag och betalar för den? Jävla kommunister som vill ta MINA pengar och lägga på sådant som NI vill ha.
Senast redigerad av Kratatch 2015-12-26 kl. 00:46.
Citera
2015-12-26, 01:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag vill inte betala vägar, jag vill betala nybyggen så folk kan bo. Vart kryssar jag i det på skatten? Vägarna är jag inte i behov av, vad fan ska jag med vägar i Säffle till? Jag kan vara med och betala vägen som går från tågstationen till min lokala Coop affär men det är allt. Resten har jag 0 nytta av så jag vill välja vart mina pengar går. Att bygga bostäder så folk kan bo är ju tydligen en jävligt dålig idé eftersom folk kan bo i tält utan att det påverkar servicen som du förmodligen gillar.

Vägar är som sagt inte viktiga i samhället utom vägen som går från tåget till MIN affär där JAG handlar. Men nu är det ju så att den är byggd redan så jag ska inte behöva betala för andras vägar någon annanstans. Jag har heller inte behov av invandring (ingen annan heller) så varför sitter jag och betalar för den? Jävla kommunister som vill ta MINA pengar och lägga på sådant som NI vill ha.

Om du har den extrema uppfattningen om vägar ska du definitivt inte förespråka statligt subventionerade hyresbostäder. Exakt hur stor kärnan som vi gemensamt finansierar ska vara kan förstås diskuteras men att infrastrukturen ingår där anser de flesta. Just eftersom som jag skrev tidigare att det är ett naturligt monopol då det inte är praktiskt genomförbart att flera aktörer bygger upp flera egna vägnät. Samt även att alla, även de som inte själva direkt använder vägarna ändå är beroende av dem.
Citera
2015-12-26, 08:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag behöver vägarna lika mycket som jag behöver hyresrätter. Dvs inte alls eftersom jag redan har bostad. Jag behöver heller inte invandringen eller skatter så vad fan ska jag betala något till någon annan för? Det gynnar inte mig ett skit.

Ändå vill du att "nån annan" ska betala för nya hyresrätter? Bostäder som knappast är till för alla eftersom alla inte ens vill bo i hyresrätt.

Varför ska staten välja hur folk ska bo? Bara det luktar unken kommunism lång väg.
Citera
2015-12-26, 08:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Lån som lån som lån. Vad spelar det för roll? Pengarna måste betalas tillbaka på något sätt.

Nej men staten kan exempelvis garantera lån så att ungdomar kan köpa sin första bostad. Ungdomarna själva får stå för räntan givetvis.

Citat:
Att bo i Haninge i nybyggen är inte billigare än i innerstaden nej. Lika dyrt. Och med din egoistiska syn så kommer ALLA bostäder att öka till dessa värden eller högre.
jag hoppas du jämför nyproduktion mot nyproduktion. I annat fall är inte jämförelsen relevant.

Jag skulle tro att bo nyproducerat i city är mycket dyrare än att bo nyproducerat i Haninge redan idag.

Nej alla bostäder kommer inte öka i hyra. Det finns hyresområden i landet som tack vare bruksvärdessystemet har högre hyra än en marknadshyra skulle landa på.

Citat:
Hur ska alla kunna hyra när det inte finns bostäder åt alla?
bostäder finns, men inte lediga förstahandskontrakt till alla. Eller menar du att alla som inte har bostad är hemlös?

Citat:
Bygg först SEDAN ändrar du reglerna. Inte tvärtom.

Jaha och vem ska betala för det? Finns inga sådana pengar.
Citat:
När du bygger ett bostadsöverskott kan vi införa marknadshyror.

Problemet är att det saknas finansiering å det grövsta till dina fantasier.
Citat:
"vinnare" ja man är en vinnare om man har en bostad, enligt dig ska bara de rika kunna bo och resten får tälta i skogen.
enligt dig ska bara rika hyresgäster i innerstan få gotta sig och använda hyresrätter som förråd/gästbostäder. Medan jag vill öppna upp marknaden för alla.

Citat:
Dags att skjuta av sådana avundsjuka jävlar som dig istället.
jag är inte avundsjuk, jag tycker fler borde få hyra om de vill det utan att köa i 20 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in