2015-12-24, 05:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Fast om man tar bort regleringen finns ju bostäder för alla säger du ju. Hur går det ihop? Menar du att det kommer bli en massiv byggboom inne i Sthlm city där du vill bo över en natt? För det enda som sprutar från din dator och infekterar resten av folkets hjärnor är ren och skär avundsjuka. "Jag har pengar men kan inte få det jag vill WAAAAAAAAAAAAAAAAH!" Och vart har du tänkt att folk som inte har råd att betala 15.000kr för en 15kvadrat i flempan ska bo? Säger du "höjda bidrag" så kan du gå och dränka dig. Då tjänar man mer långsiktigt på att ta de bidragen och spendera på nybyggen istället.

Till skillnad mot kommunist-SDare som dig så ser jag inget problem med att alla inte kan bo i city.

Med marknadshyror blir det hyror för alla plånböcker och inte en totalt stängd hyresmarknad som idag.

Varför skulle man tjäna på att ge bidrag till byggherrar och (rika)hyresgäster generellt menar du?
Citera
2015-12-24, 05:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hyresrätt =||= Bostadsrätt.
Räkneexemplet är viktigt eftersom det illustrerar hur hög en marknadshyra verkligen är på den fria marknaden.

Mer än så betalar inte marknaden och så kommer det också bli på den hyrda med friare hyror.
Citera
2015-12-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Till skillnad mot kommunist-SDare som dig så ser jag inget problem med att alla inte kan bo i city.

Med marknadshyror blir det hyror för alla plånböcker och inte en totalt stängd hyresmarknad som idag.

Varför skulle man tjäna på att ge bidrag till byggherrar och (rika)hyresgäster generellt menar du?

Vet du jag är inte den som tar upp city som mätmått konstant. Det är du. Jag vet att bristen är stor även utanför tullarna. Det är du och alla utomsocknes som tar upp innerstaden konstant.

Nej det blir det inte, det blir skyhöga hyror i city och det blir skyhöga hyror i förorterna. Att tro att hyrorna kommer sänkas eller stanna kvar på nivåerna idag när det är sådan akut bostadsbrist tyder på at man antingen är efterbliven eller äger ett hyreshus och vill tjäna grova pengar men man är bitter eftersom man valt fel bransch att bli snorrik på.

Varför skulle man tjäna på att ge högre bostadsbidrag menar du? Vem tjänar på det?
Citera
2015-12-24, 14:40
Medlem
Citat:
Räkneexemplet är viktigt eftersom det illustrerar hur hög en marknadshyra verkligen är på den fria marknaden.

Mer än så betalar inte marknaden och så kommer det också bli på den hyrda med friare hyror.

Nej räkneexemplet har 0 med verkligheten att göra. Om det hade stämt hade vi inte haft hyror för 15-20k redan idag inne i Sthlm innerstad och hyror på 10-13k i förorterna. Senast jag tittade efter (några år sedan ska erkännas tror runt 2010) så kostade en tvåa på 50kvadrat vid Sabbatsberg(Vasaparken) 11.500kr i månaden.
Citera
2015-12-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Hyresrätt följer inte riktigt priserna för bostadsrätt. Det är betydligt billigare att bo i bostadsrätt när räntan är låg. Faktum är att jag har tjänat grova pengar på att bo i bostadsrätt, det är vad som gjort mig till miljonär. I praktiken har jag haft en inkomst via bostaden som jag bott i och gått plus varje månad efter betalt hyra + ränta genom att bostaden ökat kraftigt i värde.

Hyresrätt är inte ens i närheten av det, där har man sin hyra på 5000-9000 kr oavsett ränteläget.

När det gäller andrahandsmarknaden har man konstaterat att den redan slagit i "taket", dvs det skulle varit ännu dyrare på andrahandsmarknaden om folk hade haft råd betala mer, men eftersom de inte har råd betala mer så blir det svårt att höja hyran på andrahandsmarknaden.

Men skulle folk få råd betala mer så höjs andrahandshyran givetvis direkt.

Man får inte bostadsbidrag för att hyra i andrahand heller. Men höjs hyrorna måste man höja bostadsbidragen om inte någon miljon svenskar(och andra diverser) ska bli hemlösa.
Citera
2015-12-24, 17:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Man får inte bostadsbidrag för att hyra i andrahand heller. Men höjs hyrorna måste man höja bostadsbidragen om inte någon miljon svenskar(och andra diverser) ska bli hemlösa.

Det är just därför man ska satsa på bospar mm så att fler får tillgång till den billigaste boendeformen: den ägda.
Citera
2015-12-24, 17:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej räkneexemplet har 0 med verkligheten att göra. Om det hade stämt hade vi inte haft hyror för 15-20k redan idag inne i Sthlm innerstad och hyror på 10-13k i förorterna. Senast jag tittade efter (några år sedan ska erkännas tror runt 2010) så kostade en tvåa på 50kvadrat vid Sabbatsberg(Vasaparken) 11.500kr i månaden.

Hyra kommer alltid vara dyrare än att äga eftersom du betalar för en tjänst.

15-20 k hade det säkert kostat vid de mest attraktiva platserna, men vad är problemet med det?
Citera
2015-12-24, 17:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vet du jag är inte den som tar upp city som mätmått konstant. Det är du. Jag vet att bristen är stor även utanför tullarna. Det är du och alla utomsocknes som tar upp innerstaden konstant.

Nej det blir det inte, det blir skyhöga hyror i city och det blir skyhöga hyror i förorterna. Att tro att hyrorna kommer sänkas eller stanna kvar på nivåerna idag när det är sådan akut bostadsbrist tyder på at man antingen är efterbliven eller äger ett hyreshus och vill tjäna grova pengar men man är bitter eftersom man valt fel bransch att bli snorrik på.

Varför skulle man tjäna på att ge högre bostadsbidrag menar du? Vem tjänar på det?

Jag tror hyrorna skulle få ungefär samma spridning som priserna på bostadsrätter.

Att det skulle bli några fantasihyror i förorten är inte sannolikt eftersom ingen skulle betala överpris där när det blir ledigt på mer attraktiva ställen.

Riktade bostadsbidrag till de som verkligen behöver det för att överhuvdtaget kunna efterfråga en bostad är betydligt billigare än breda subventioner till byggherrar och indirekt till rika hyresgäster.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-12-24 kl. 17:53.
Citera
2015-12-24, 20:59
Medlem
Citat:
Det är just därför man ska satsa på bospar mm så att fler får tillgång till den billigaste boendeformen: den ägda.

Och du går i borgen för de som inte får lån annars?

Citat:
Hyra kommer alltid vara dyrare än att äga eftersom du betalar för en tjänst.

15-20 k hade det säkert kostat vid de mest attraktiva platserna, men vad är problemet med det?

Så du menar att Haninge är en attraktiv plats? Där kostar en nyproducerad 2a mellan 10 och 12 tusen.

Citat:
Jag tror hyrorna skulle få ungefär samma spridning som priserna på bostadsrätter.

Att det skulle bli några fantasihyror i förorten är inte sannolikt eftersom ingen skulle betala överpris där när det blir ledigt på mer attraktiva ställen.

Riktade bostadsbidrag till de som verkligen behöver det för att överhuvdtaget kunna efterfråga en bostad är betydligt billigare än breda subventioner till byggherrar och indirekt till rika hyresgäster.

Vad tror du priserna skulle bli i förorten då? Bostadsbidrag gynnar enbart de som hyr ut ingen annan, det är mycket bättre att skapa en byggboom med skattemedel än det är att slänga pengar i sjön på höjda hyror.
Citera
2015-12-25, 00:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Och du går i borgen för de som inte får lån annars?

Nej men staten skulle kunna göra det likt studielån etc. Man har ett sådant system (startlån) i norge som gör att en majoritet kan äga sin bostad från start. Billigast och bäst så för den enskilda individen.

Citat:
Så du menar att Haninge är en attraktiv plats? Där kostar en nyproducerad 2a mellan 10 och 12 tusen.
Ja varför skulle inte Haninge vara attraktivt? Bor hellre där än i många andra förorter.

Citat:
Vad tror du priserna skulle bli i förorten då?

Ingen aning, men knappast mer än folk har råd att betala.

Citat:
Bostadsbidrag gynnar enbart de som hyr ut ingen annan, det är mycket bättre att skapa en byggboom med skattemedel än det är att slänga pengar i sjön på höjda hyror.

Nej det är det inte. Subventioner togs bort på 90-talet av en fullständigt enig riksdag. Till och med vänstern protesterade inte (hör och häpna). Och så ska kaplan försöka återuppfinna något som inte fungerar igen. Det är inget annat än urbota korkat.

Subventioner leder till hackighet i byggandet, eftersom byggbranschen kommer att anpassa sitt byggande efter när det kommer subventionspengar. Det gör byggherrarna rika och framförallt så fördyrar och försenar det byggandet i stort.

Plus att man kastar pengar på hyresgäster som har råd att betala för sig samtidigt. Varför ska man göra det? Är det inte bättre att svaga hyresgäster får bidrag istället?

Och varför ska staten välja hur folk ska bo? Alla vill inte bo i hyresrätt...
Citera
2015-12-25, 14:26
Medlem
Citat:
Nej men staten skulle kunna göra det likt studielån etc. Man har ett sådant system (startlån) i norge som gör att en majoritet kan äga sin bostad från start. Billigast och bäst så för den enskilda individen.

Ja varför skulle inte Haninge vara attraktivt? Bor hellre där än i många andra förorter.

Ingen aning, men knappast mer än folk har råd att betala.

Nej det är det inte. Subventioner togs bort på 90-talet av en fullständigt enig riksdag. Till och med vänstern protesterade inte (hör och häpna). Och så ska kaplan försöka återuppfinna något som inte fungerar igen. Det är inget annat än urbota korkat.

Subventioner leder till hackighet i byggandet, eftersom byggbranschen kommer att anpassa sitt byggande efter när det kommer subventionspengar. Det gör byggherrarna rika och framförallt så fördyrar och försenar det byggandet i stort.

Plus att man kastar pengar på hyresgäster som har råd att betala för sig samtidigt. Varför ska man göra det? Är det inte bättre att svaga hyresgäster får bidrag istället?

Och varför ska staten välja hur folk ska bo? Alla vill inte bo i hyresrätt...

Studielån som blattar redan idag kan avskriva för de inte vill betala? Ja det låter ju jävligt bra...

Haninge är knappast innerstaden som du tjatar om, det ligger en bra bit från centrum.

Ja eller så förbjuder vi folk som har råd med BR från att hyra eftersom kurt-sune är svartsjuk. Det är ju en lika *bra* lösning som din.
Citera
2015-12-25, 19:51
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Studielån som blattar redan idag kan avskriva för de inte vill betala? Ja det låter ju jävligt bra...

Haninge är knappast innerstaden som du tjatar om, det ligger en bra bit från centrum.

Ja eller så förbjuder vi folk som har råd med BR från att hyra eftersom kurt-sune är svartsjuk. Det är ju en lika *bra* lösning som din.

Vad är din lösning? Istället för att fabulera gissningar på vad 15kvm i sumpan ska kosta så kan du komma med idéer själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in