Citat:
När jag gör en enkel sökning får jag fram andra direkta ord från Paulus om att han ansåg Jesus vara en fysisk verklig person:
1 Kor 2:2 "Jag hade nämligen bestämt mig för att inte veta av något annat hos er än Jesus Kristus och honom som korsfäst."
Rom 10:9 "För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst."
Det verkar vara centralt i Paulus förkunnelse att Jesus blev korsfäst och således en dödlig människa, men att Gud uppväckte Jesus från det döda, och att denna uppväckelse gällde en fysisk kroppslig uppståndelse, dessutom att det var viktigt att förstå detta.
Vidare:
1 Tim 2:5 "Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor: människan Kristus Jesus,"
Paulus skriver här rakt ut att Jesus var en verklig fysisk människa.
1 Tim 6:13 "Jag uppmanar dig inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Kristus Jesus som vittnade för Pontius Pilatus med den goda bekännelsen:"
Paulus menar här att Jesus som människa stod inför Pontius Pilatus och vittnade.
2 Tim 2:8 "Tänk på Jesus Kristus, som är uppstånden från de döda och född av Davids ätt enligt evangeliet jag predikar."
Paulus menar att Jesus var född som människa i Davids ättelinje.
Paulus verkar mena att detta att Jesus var en verklig människa rentav var grundläggande i hans budskap.
Idén att Paulus verkade omedveten om att Jesus var en verklig fysisk människa verkar vara grundad på rejält cherrypickande för att få till det.
1 Kor 2:2 "Jag hade nämligen bestämt mig för att inte veta av något annat hos er än Jesus Kristus och honom som korsfäst."
Rom 10:9 "För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst."
Det verkar vara centralt i Paulus förkunnelse att Jesus blev korsfäst och således en dödlig människa, men att Gud uppväckte Jesus från det döda, och att denna uppväckelse gällde en fysisk kroppslig uppståndelse, dessutom att det var viktigt att förstå detta.
Vidare:
1 Tim 2:5 "Gud är en, och en är medlare mellan Gud och människor: människan Kristus Jesus,"
Paulus skriver här rakt ut att Jesus var en verklig fysisk människa.
1 Tim 6:13 "Jag uppmanar dig inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Kristus Jesus som vittnade för Pontius Pilatus med den goda bekännelsen:"
Paulus menar här att Jesus som människa stod inför Pontius Pilatus och vittnade.
2 Tim 2:8 "Tänk på Jesus Kristus, som är uppstånden från de döda och född av Davids ätt enligt evangeliet jag predikar."
Paulus menar att Jesus var född som människa i Davids ättelinje.
Paulus verkar mena att detta att Jesus var en verklig människa rentav var grundläggande i hans budskap.
Idén att Paulus verkade omedveten om att Jesus var en verklig fysisk människa verkar vara grundad på rejält cherrypickande för att få till det.
Citat:
Läste lite i 1 Kor 15 och fick syn på orden Paulus skriver så klart och tydligt, men som du måste ha missat i vers 21: "Eftersom döden kom genom en människa, kom också de dödas uppståndelse genom en människa."
Alltså grundas hela Paulus resonemang på att Jesus var en verklig person en högst verklig och levande människa.
Alltså grundas hela Paulus resonemang på att Jesus var en verklig person en högst verklig och levande människa.
De flesta historiker anser att en person vid namn Jesus (eller Yoshua) faktiskt också levde. Denne Yoshua kan dock i princip vara att jämföra med John Frum, en person vi egentligen bara vet namnet på.
För övrigt citeras heller knappt Jesus och evangelierna i de andra breven i NT.
Även om man ser till den tidiga texten Didache innehåller den mycket förmaningar om att inte synda -- men dessa kommer inte från evangeliet utan påminner om Paulus.
Kapitel 11
1. Om någon kommer och undervisar er allt detta som tidigare sagts, tag emot honom.
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/didache.htm
Alltså, om evangelierna hade funnits nedskrivna såsom vi har dem så hade Didache inte behövt ha med dessa förmaningar. Inte heller det budskap som låter väldigt likt det man kan läsa i Markus och Matteus.
Dock skriver Didache följande:
Kapitel 15
1. Utse därför åt er själva församlingsföreståndare och diakoner som är värdiga Herren, ödmjuka män som inte älskar pengar och som är ärliga och beprövade. De utför också profeters och lärares uppgifter för er.
2. Därför skall ni inte missakta dem. De är värda samma aktning bland er som profeterna och lärarna.
3. Tillrättavisa varandra, men inte i vrede utan fridsamt, så som ni finner det sagt i evangeliet. Låt inte någon tala med den som handlat orätt mot sin nästa, och låt inte heller honom höra ett ord från er förrän han ångrar sig.
4. Men beträffande era böner och allmosor och alla era handlingar skall ni göra så som ni finner det sagt i vår Herres evangelium.
Vilket skulle kunna indikera att något slags evangelium fanns tillgängligt.
Dock, ser man ser till det först skrivna evangeliet, Markus, är det inte så jättemycket visdomsord där att citera. Det är mest helanden och berättelser för att informera om att Jesus faktiskt är Guds son. Även om en person vid namn Jesus existerade så kan han lika gärna ha varit en vagabond som blev korsfärst, och kanske genom vagabondens uppsyn så fick folk för sig att han var syndfri och Guds son.
Man kan jämföra Jesus med folk som verkligen levt, såsom Simon bar Kokhba. Om denne finns det många historiska källor. Av Jesus finns däremot inget, bara av Paulus. I övrigt är det väldigt tomt angående Jesus, vilket är extremt förvånande om denne Jesus på något sätt liknade den som evangelierna beskriver. (som talade till fler tusen och helade folk)
Om det ens finns något ursprungligt evangelium som spreds med lärjungarna, varför är inte några ursprungsord bevarade på de platser som lärjungarna påståtts ha besökt? Det som står i Markus är inte ett ursprungsevangelium och det går inte ens att härleda ett ursprungsev. utifrån Markus. Det är extremt förvånande att de mest "ursprungliga" orden av Jesus först kan härledas till minst 40 år efter att Jesus dog.
Så vad Roger säger är att Jesus mycket väl kan ha levt, och jag håller med. Jag är rätt säker på att en person vid namn Jesus levde och blev korsfäst (yoshua var f ö ett mkt vanligt namn på den tiden, hade någon velat hitta på en guds son utifrån profetior borde han kallat honom t.ex. Emmanuel istället). Och denne Jesus gjorde nog stort intryck på folket då av okänd anledning. Men i övrigt vet vi egentligen inget om denne Jesus, det finns faktiskt inget som helst trovärdiga texter bevarat .
Senast redigerad av grelin1999 2015-12-23 kl. 18:26.
Senast redigerad av grelin1999 2015-12-23 kl. 18:26.