• 1
  • 2
2015-12-23, 11:54
Medlem
Hej.

Jag har nyligen fått fast anställning och tänkte köpa en bil, max 50.000 kr, för min gamla är inte värd att rädda p.g.a ålder och ökade utgifter, vilket blir ett bottenlöst hål. I alla fall, så jag kontaktade min bank, men kunde inte hjälpa p.g.a att jag inte har någon taxerad inkomst för förra året - inga konstigheter, men sen ringde jag Ikano-banken och fick samma svar.

Jag förklarade att jag nyligen fått fast och han i telefonen sade att det kan fungera, om jag visar de senaste två månadernas inkomst ( vilket jag var mer än beredd att göra ), men sedan tog det stopp och han sade att datorn/programmet säger stopp. Jag tjänar över snittet, så är inte låginkomsttagare och jag har inga betalningsanmärkningar, ändå tog det stopp.

Testade Ica-banken, detsamma, det i å för sig via datorn, men ändå? Har inte deras system ( eller vad det kan vara ) reagerat på att jag blivit fast? För ändå gått strax över 3 veckor, och jag har spelat med på noterna ( d.v.s varit beredd att skicka in nödvändig information ), men ändå säger det stopp.

Fick inte heller till svar vad som gör att det tar stopp. Någon som vet? Ska det vara så svårt att ta ett lån på 50.000 kr, även om jag har fast och kan visa upp stabil inkomst de senaste 6 månaderna? Jag kan även intyga på att jag har fast månadslön, som jag får oavsett om jag jobbar 2 timmar eller 167 timmar den aktuella månaden.

Någon som kan rekommendera någon bank som det kan fungera hos?
Citera
2015-12-23, 12:04
Medlem
BeatConducters avatar
Inga betalningsanmärkningar?
Citera
2015-12-23, 12:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdLikeHelp

Bluestep?

(Många banker kräver två års tillsvidareanställning för blancolån)
Citera
2015-12-23, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdLikeHelp
Hej.

Jag har nyligen fått fast anställning och tänkte köpa en bil, max 50.000 kr, för min gamla är inte värd att rädda p.g.a ålder och ökade utgifter, vilket blir ett bottenlöst hål. I alla fall, så jag kontaktade min bank, men kunde inte hjälpa p.g.a att jag inte har någon taxerad inkomst för förra året - inga konstigheter, men sen ringde jag Ikano-banken och fick samma svar.

Jag förklarade att jag nyligen fått fast och han i telefonen sade att det kan fungera, om jag visar de senaste två månadernas inkomst ( vilket jag var mer än beredd att göra ), men sedan tog det stopp och han sade att datorn/programmet säger stopp. Jag tjänar över snittet, så är inte låginkomsttagare och jag har inga betalningsanmärkningar, ändå tog det stopp.

Testade Ica-banken, detsamma, det i å för sig via datorn, men ändå? Har inte deras system ( eller vad det kan vara ) reagerat på att jag blivit fast? För ändå gått strax över 3 veckor, och jag har spelat med på noterna ( d.v.s varit beredd att skicka in nödvändig information ), men ändå säger det stopp.

Fick inte heller till svar vad som gör att det tar stopp. Någon som vet? Ska det vara så svårt att ta ett lån på 50.000 kr, även om jag har fast och kan visa upp stabil inkomst de senaste 6 månaderna? Jag kan även intyga på att jag har fast månadslön, som jag får oavsett om jag jobbar 2 timmar eller 167 timmar den aktuella månaden.

Bluestep.. men där är det väl högre ränta tror jag.
Citera
2015-12-23, 12:08
Medlem
Bluestep lånar bara mot pant i lägenhet eller fastighet.
Det dummaste du kan göra är att söka fler lån då alla kreditgivare ser hur många förfrågningar du har på dig.
Skulle rekommendera att du går till en bilhandlare som kanske har bilen som säkerhet...dom har oftast bra ränta numera
Citera
2015-12-23, 12:09
Medlem
iggesundarns avatar
Som de säger du har ingen taxerad inkomst från föregående år,, men då brukar dom kunna begära ett anställningsintyg,. Och nej det syns inte i bankernas datorer att du har fast jobb.
Citera
2015-12-23, 12:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1claes
Bluestep lånar bara mot pant i lägenhet eller fastighet.

Fel.

Hade så varit fallet hade jag icke föreslagit det.
Citera
2015-12-23, 12:14
Medlem
Gurglarens avatar
Man kan också fråga dem varför det inte går.
Citera
2015-12-23, 12:14
Medlem
frank_pes avatar
Det finns banker som lånar ut till högre ränta utan säkerhet som kan funka för dig t.ex
Santander CONSUMER BANK
Bigbank

Ett till alternativ skulle vara att ansöka om kreditkort istället och ta ut kontanter eller köpa med kort hos bilförsäljare, kolla t.ex med Remember.
Citera
2015-12-23, 12:59
Medlem
Gå till din arbetsgivare och be att få ett intyg om Tillsvidareanställning med inkomstuppgift.
Sen tar du det till en av de "vanliga" svenska affärsbankerna.
Citera
2015-12-23, 13:21
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Man kan också fråga dem varför det inte går.

Man kan ju också fråga sig varför du inte läser hela TS innan du svarar?
Citera
2015-12-23, 13:24
Medlem
Macki83s avatar
Vänta några månader så du får 2-3st lönebesked, sen går du till banken så kommer du garanterat att få ett lån.

Om inte annat så tar du två stycken snabblån med hög ränta. Tex cash2you och cashbuddy så har du fått ihop pengarna du vill ha. Men som sagt, det har väldigt hög ränta.

Jag gjorde förstnämnda. Och inte tror jag att du behöver ha ny bil omgående, även om du har en äldre bil. Vad är det för bil som kostar så mycket i reparation?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in