• 3
  • 4
2015-12-25, 09:53
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Det gjorde jag. Inte en chans att en bank svarar "vi vet inte" på varför det inte gick. Förutom Nordea då, jag sökte lån hos dem och svaret var i stil med "tyvärr kan du inte få lån". Trots att jag enligt beräknat kan låna 500k mer än vad jag begärde. Det var inga problem genom Ica-banken däremot.

Alltså ska man undvika Nordea.

Kul att du i ena meningen säger att TS fick aldrig kunde
Få "vi vet inte" till svar, och i andra att du själv fått typ samma svar från en annan bank.

Ska andra undvika Nordea för att du inte ansågs vara kreditvärdig?

Klipp dig, skaffa ett jobb
Citera
2015-12-25, 10:33
Medlem
carlpetersen73s avatar
Gå in till en bilhandlare och kör via exempelvis Wasa, de tar bilen som säkerhet. Lite högre ränta men inte så blodigt.
Citera
2015-12-25, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Har du verkligen noll kronor på kontot? Ingen buffert alls? Låter konstigt. Läxa till framtiden: Man ska alltid lägga undan pengar varje månad för att undvika lån som kostar väldigt mycket.

2000 låter väldigt lite i sparandet. Snåla så får du lätt 5000 i mån. Då får du pengarna på tio månader. Är "nolltid" i sammanhanget. Och du borde ha 10 000-20 000 i fonder/aktier/whatever du kan sälja av? Eller har du verkligen noll i förmögenhet..?

Läser du ens vad jag skriver? Det var inte jag som skrev att jag sparar 2000 kr, det var du som skrev;

Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
50 000 är inte mycket. Och några tiotusen har väl "alla" som buffert? Men om man vet att bilen börjar bli risig lägger man undan en par tusenlappar per månad. Att låna till en bil är bara dumt.

Nolltid är typ ett halvår.

Jag kommenterade att endast spara 2000 kr/månaden inte gör att man kommer upp i 50.000 kr i nolltid, utan det skulle rättare sagt ta 2 år och 1 månad, vilket för mig inte låter som nolltid.

Vem har sagt något om att jag inte sparar? Jag har bara inte lyckats spara undan tillräckligt för 50.000 kr, då jag är relativt ny på mitt jobb och mycket i mitt hem har behövts att bytas/ta itu med, samt jag har en tidigare bil och jag har faktiskt tagit itu med att njuta lite och åkt iväg. Har inte gjort det på åratal, utan har tidigare begränsats och har nu försökt att hitta på något lite dyrare varje månad ( festival, bio, åktur m.m ).

Jag har sparat, men inte den mån jag siktar på, men jag behöver fortfarande en bil och ser det så att jag hellre tar lån på hela bilen, så har jag kvar min budget i så fall om något skulle krångla i början.

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du behöver konsumera mindre och öka ditt sparande. Även om du inte sparade till något specifikt borde du varje månad lägga undan åtminstone 5K, och om du vet att större utgifter snart väntar (som du nu vet) borde du öka sparandet ytterligare, låt säga 8K.

Du behöver läsa mer innan du svarar.
Citera
2015-12-25, 18:12
Medlem
Bättre du söker genom Lendo i stället så du inte får överdrivet många UC, för den sitsen sitter jag i.

Visst du lär få rätt hög ränta via Lendo men bättre än massa UC i ditt fall.
Citera
2015-12-26, 11:08
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Pallar inte förklara hur det fungerar för dig, det är mellan mig och TS. Tattare.

Jag kan förklara för dig

Tror de inte att du har möjlighet att betala, får du inget lån.
Citera
2015-12-26, 16:30
Medlem
KlopFers avatar
Varför så besatt av att köpa en bil för 50k. Det behöver inte betyda att du kommer slippa onödiga och dyra kostnader. Jag tycker du ska tänka tvärtom.

Om du tar ett lån så ska du betala ränta och amortering varje månad. Köper du en dyr bil kan säkert försäkringen vara dyrare också. Det kanske är dags för besiktning/skatt som kan kännas i plånboken om du har otur. Eller så snöar du in dig på exempelvis en saab för du får en relativt schysst modell för en billig peng. Men helt plötsligt sitter du där med en bil som inte startar eller kamkedjan rasar och slår sönder varenda del i motorn. Den blir stulen och du har varit snål och tagit trafikförsäkring. Mycket skit kan hända med en bil som kan kosta mycket pengar.

Köper du en bil för en relativt billig summa som ändå verkar vettig så har du krut kvar i plånboken att fixa om något händer. Samtidigt som du slipper betala ränta, dyr försäkring osv. Gör bara inte som alla idioter som då springer och köper en bmw 740 eller liknande.

När du jobbat några år och kirrat stabilt boende och inte längre behöver köpa möbler eller springa på krogen då kan du börja fundera på att skaffa en nyare bil. Då kommer nog inte samtalet med banken vara några problem heller.

Take it or leave it
Citera
2015-12-27, 03:20
Medlem
neuron-drones avatar
Nordea är en snobb-bank. Snorkigare folk får man leta efter. Och ta lån där får man typ om man bevisar att man inte behöver lånet...

Skulle kolla med en av de mindre bankerna som är hungriga på nya kunder, typ Länsförsäkringars bank, enbjud att flytta ditt lönekonto dit samt andra konton om de finns. Mot att du får lånet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in