2015-12-23, 13:54
Medlem
CannonDorfs avatar
Var har du gjort av pengarna du tjänat ihop de senaste 6 månaderna med "stabil inkomst"? Det är det första jag hade undrat som kreditgivare.

Har du medelinkomst så är ju 50 000 kr ingenting, det ska du kunna spara ihop själv på nolltid. Får du inget lån, vilket verkar vara fallet, så får du väl helt enkelt spara i några månader.
Citera
2015-12-23, 13:59
Medlem
SBAB.

Enligt min erfarenhet är de mest generösa med att låna ut pengar. Finns ingen möjlighet att förhandla om räntan, men de ligger rätt bra till.
Citera
2015-12-23, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdLikeHelp
Hej.

Jag har nyligen fått fast anställning och tänkte köpa en bil, max 50.000 kr, för min gamla är inte värd att rädda p.g.a ålder och ökade utgifter, vilket blir ett bottenlöst hål. I alla fall, så jag kontaktade min bank, men kunde inte hjälpa p.g.a att jag inte har någon taxerad inkomst för förra året - inga konstigheter, men sen ringde jag Ikano-banken och fick samma svar.

Jag förklarade att jag nyligen fått fast och han i telefonen sade att det kan fungera, om jag visar de senaste två månadernas inkomst ( vilket jag var mer än beredd att göra ), men sedan tog det stopp och han sade att datorn/programmet säger stopp. Jag tjänar över snittet, så är inte låginkomsttagare och jag har inga betalningsanmärkningar, ändå tog det stopp.

Testade Ica-banken, detsamma, det i å för sig via datorn, men ändå? Har inte deras system ( eller vad det kan vara ) reagerat på att jag blivit fast? För ändå gått strax över 3 veckor, och jag har spelat med på noterna ( d.v.s varit beredd att skicka in nödvändig information ), men ändå säger det stopp.

Fick inte heller till svar vad som gör att det tar stopp. Någon som vet? Ska det vara så svårt att ta ett lån på 50.000 kr, även om jag har fast och kan visa upp stabil inkomst de senaste 6 månaderna? Jag kan även intyga på att jag har fast månadslön, som jag får oavsett om jag jobbar 2 timmar eller 167 timmar den aktuella månaden.

Någon som kan rekommendera någon bank som det kan fungera hos?

du får full lön även om du är sjuk halva månaden? låter helt sjukt. Inte så att du har fast lön men får avdrag för sjukdagar etc?
Citera
2015-12-23, 14:42
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LugnarNerMig
Man kan ju också fråga sig varför du inte läser hela TS innan du svarar?

Det gjorde jag. Inte en chans att en bank svarar "vi vet inte" på varför det inte gick. Förutom Nordea då, jag sökte lån hos dem och svaret var i stil med "tyvärr kan du inte få lån". Trots att jag enligt beräknat kan låna 500k mer än vad jag begärde. Det var inga problem genom Ica-banken däremot.

Alltså ska man undvika Nordea.
Citera
2015-12-23, 14:54
Medlem
Jag har lån via arbetsgivaren betydligt bättre ränta om inte de är ett alternativ kan du även höra med facket. Brukar gå att få helt ok lån via dom oxå
Citera
2015-12-23, 15:02
Medlem
mediekratis avatar
Kan det vara så att du har tagit många kreditupplysningar den senaste tiden?
Har du flera lån i olika kreditinstitut?
Har du ett månadssparande?
Har du över huvud taget en sparbuffert?

Detta brukar banker titta på.

Datorn säger väl nej eftersom du var arbetslös(?) förra året och därmed inte haft någon inkomst.
Om du sedan har sökt flera lån tidigare har banken tagit en kreditupplsyning på dig, har man för många kreditupplsyningar blir du nekad.

Behöver du bilen i tjänsten? 50 000 tar väl några månader att spara ihop till, eller?
Hur länge har du farit fast-anställd?
Citera
2015-12-23, 16:23
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flemch
du får full lön även om du är sjuk halva månaden? låter helt sjukt. Inte så att du har fast lön men får avdrag för sjukdagar etc?

Regerade också på detta vad menar du TS?

Inte betalar din arbetsgivare dig full lön om du är sjuk eller bara jobbar 2 timmar en månad.
Det låter som du missuppfattat vad månadslön innebär.

Angående lånen så skulle jag bokat ett möte med min huvudbank. Ansök där och blir du nekad be dem förklara varför. De kollar på dina inkomster,utgifter, betalningsanmärkningar, anställningsform, andra lån & krediter, abonnemang, förfrågningar, etc.

Jag har även hört att de ibland nekar lån till personer som frekvent övertrasserat sitt konto i slutet av månaden även om det bara varit belopp under 100 kr.

Om du blir nekad kanske du får inse att du inte har råd med ett lån på 50K utan för försöka med en lägre summa.

Hur akut är bilköpet?
Ett bättre alternativ är att spar ihop till en bil eller köpa en billigare och sen spara ihop till en dyrare.
Citera
2015-12-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flemch
Menar han inte att han får fast lön från bemanningsföretaget trots att de kanske inte har några uppdrag åt honom den månaden? Dagens kids jobbar ju så.
Citera
2015-12-23, 17:18
Medlem
SpecialEditions avatar
https://www.marginalen.se/Privat/
Citera
2015-12-23, 18:21
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngerManagement
Menar han inte att han får fast lön från bemanningsföretaget trots att de kanske inte har några uppdrag åt honom den månaden? Dagens kids jobbar ju så.

Så kan det var men då är kanske det också svaret till TS.

Ts har bara en liten del garanterad inkomst och är sen beroende på vilken efterfråga företaget har för hans tjänster....

Ts ge oss lite mer info.

Vad har du för inkomst?
Har du fler lån och krediter?
Har du många Mobilabonnemang?
Har du gjort många förfrågningar för krediter, faktura etc?

Du kan även kolla din egen UC och se vad som står där. Hur ser den ut? Den bör du fått skickad till dig om de gjort kontroller annars kan du kolla själv på deras hemsida. Det är gratis en gång / år tror jag.
Citera
2015-12-23, 19:12
Medlem
TeleporteraTalibans avatar
Det du bör göra är att boka ett personligt lånemöte hos en bank typ Nordea/Handelsbanken/SEB och ta med dig så mycket handlingar som möjligt, dina senaste lönespecar, kontoutdrag på sparkonto om du har något undansparat och ditt anställningsavtal/arbetsgivarintyg. Detta gjorde jag och jag lyckades få ett bostadslån även fast jag har betalningsanmärkning och endast är timanställd.
Citera
2015-12-23, 19:33
Medlem
messiasibids avatar
UC baseras på senaste årets deklaration om jag minns rätt.
Du säger att du inte taxerade något förra året. Där har du svaret.
Som någon nämnde boka personligt lånemöte. För systemet kommer fortsätta skrika nej.
Då du inte uppfyller grundkraven utifrån kreditupplysningen.

Dock avråder jag dig att låna 50K till en bil. Det vill säga hyfsat hög ränta för något som kraftigt faller i värde. Nej fan du. Spara ihop slantarna.
Innan du vet om det är pepparkakshuset belånat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in