2015-07-27, 16:59
Medlem
TorrFlamingos avatar
Överdrivet användande av smileys ÄR ett intelligent tilltag för idioter, eftersom det kryddar en annars efterbliven mening så att det ser mindre efterblivet ut, på ett "skönt" vis.

Jämför "öh skavi oxå gå på bio ja måste ba dusha". Det här är ju bara en sorglig idiot.

Mot "öh skavi oxå gå på bio ja måste ba dusha ) :P:P xDDD". Detta är en sprallig sköning. Han är lurig också, för man kan ana en dold ironi i texten, där varje ord kan vara kodord för nåt annat. Kan vara ett mongo, men kan också vara en hyperintelligent 4-barnsmamma i förorten.
Citera
2015-08-30, 16:05
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Det är svårt att få tonen från ens huvud in i språket utan "smileys ". Ibland läser jag om mail och SMS och ser hur jäkla konstigt det blir utan "smileys ". Skiftningar från seriöst till flams och pladder försvinner ofta och då kan det framstå som schizofrent, otrevligt eller bara konstigt i ett och samma mail.
Citera
2015-11-20, 20:54
Medlem
Jag tar och bumpar den här tråden, i och med att det svenska talspråket bara blir sämre och sämre på alla håll och kanter, vilket ju är ett tecken på lågt IQ.

Fett, skit, liksom, typ, svin, shit, ba (bara) och många andra ord bara spottas ut mest hela tiden från höger och vänster ute i samhället, på teve, på radio och i många andra media-kanaler. Vad är det som håller på att hända? "Fett-bra", skit-kul". Folk förstår inte ens innebörden av vad de faktiskt säger.

Har folk överlag lägre IQ idag? Eller är ungdomar generellt latare i skolorna? Kan det ha något att göra med att människor har ett för stort fokus på sin mobiltelefon?
Senast redigerad av herrtanke 2015-11-20 kl. 20:56.
Citera
2015-11-20, 21:05
Medlem
Hörrö liksom så där har folk gnällt sen aristoteles tid, fett länge. Språket formas av de som använder det, och det är ju en himla tur ska farbror veta.

Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Jag tar och bumpar den här tråden, i och med att det svenska talspråket bara blir sämre och sämre på alla håll och kanter, vilket ju är ett tecken på lågt IQ.

Fett, skit, liksom, typ, svin, shit, ba (bara) och många andra ord bara spottas ut mest hela tiden från höger och vänster ute i samhället, på teve, på radio och i många andra media-kanaler. Vad är det som håller på att hända? "Fett-bra", skit-kul". Folk förstår inte ens innebörden av vad de faktiskt säger.

Har folk överlag lägre IQ idag? Eller är ungdomar generellt latare i skolorna? Kan det ha något att göra med att människor har ett för stort fokus på sin mobiltelefon?
Citera
2015-12-15, 20:15
Medlem
Soxis avatar
Tycker också att det ser efterblivet ut men på vilket sätt menar du att de fördummar samhället? Tror du det blir en massreaktion och att flera hakar på emoji-tåget?

Med risk för att låta som ett besserwisser måste jag påpeka att IQ varken innefattar intellektualitet, social kompetens, etc. Där av passar det inte in den kontext du bildar tråden på.
Senast redigerad av Soxi 2015-12-15 kl. 20:34.
Citera
2015-12-15, 20:22
Medlem
everythingiss avatar
Nej det tror jag inte... jag vet inte ens hur man gör en smiley.. och jag är inte särskilt smart :½"
Citera
2015-12-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Nej det tror jag inte... jag vet inte ens hur man gör en smiley.. och jag är inte särskilt smart :½"

Heh.
Citera
2015-12-15, 20:33
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrFlamingo
Överdrivet användande av smileys ÄR ett intelligent tilltag för idioter, eftersom det kryddar en annars efterbliven mening så att det ser mindre efterblivet ut, på ett "skönt" vis.

Jämför "öh skavi oxå gå på bio ja måste ba dusha". Det här är ju bara en sorglig idiot.

Mot "öh skavi oxå gå på bio ja måste ba dusha ) :P:P xDDD". Detta är en sprallig sköning. Han är lurig också, för man kan ana en dold ironi i texten, där varje ord kan vara kodord för nåt annat. Kan vara ett mongo, men kan också vara en hyperintelligent 4-barnsmamma i förorten.

Haha skön cynism där, men det är nyttigt att styra den här diskussion i mål med frispel, annars blir det bara ett evigt grupprunkande om att de som använder emojis är efterblivna. Nu ska vi undvika att måla in oss i ett hörn.

Min slarvaktiga analys är att den yngre generationen har större tendens till att missbruka smileys för att de är att lättare att sätta färg på de man skriver. Du behöver inte lirka lite mycket med språket. På så sätt kan de vara skadligt.
Citera
2015-12-16, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 308winwin
Hörrö liksom så där har folk gnällt sen aristoteles tid, fett länge. Språket formas av de som använder det, och det är ju en himla tur ska farbror veta.

Så med andra ord tycker du alltså det är bra att språket blir sämre?
Citera
2015-12-21, 11:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Haha skön cynism där, men det är nyttigt att styra den här diskussion i mål med frispel, annars blir det bara ett evigt grupprunkande om att de som använder emojis är efterblivna. Nu ska vi undvika att måla in oss i ett hörn.

Min slarvaktiga analys är att den yngre generationen har större tendens till att missbruka smileys för att de är att lättare att sätta färg på de man skriver. Du behöver inte lirka lite mycket med språket. På så sätt kan de vara skadligt.

Tror att språkförståelsen hr blivit sämre. Svårare ord och känslobeskrivningar ersätt med förkortningar och emojios eller hur de nu stavas. Tråkig trend, tror också det kan bero på att ( vad jag tycker i alla fall) är att barn också läser mindre böcker. det var bättre förr
Citera
2015-12-21, 11:47
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Tror att språkförståelsen hr blivit sämre. Svårare ord och känslobeskrivningar ersätt med förkortningar och emojios eller hur de nu stavas. Tråkig trend, tror också det kan bero på att ( vad jag tycker i alla fall) är att barn också läser mindre böcker. det var bättre förr
Läsförståelsen har försämrats i Sverige 3-4 ggr mer än de andra Nordiska länderna (PISA) och läsning överlag minskar, relativt. Men om man fyller på med nära en miljon analfabeter och illiterära så är ju det väntat.

Snart är det som på 1600-talet, bara de vilka läser Bibeln är läskunniga.
Citera
2015-12-21, 12:00
Medlem
BewilderedHulders avatar
Såg ett inlägg här häromdagen och det var rätt så kritiskt men sen tog smilisarna udden av det hela när det var arrangerat i ett utstuderat mönster i texten. Det såg roligt ut och fick mig att skratta, härligt faktiskt! Om för många inlägg var strösslat på det viset så skulle jag nog tröttna fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in