2015-12-21, 12:27
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Tror att språkförståelsen hr blivit sämre. Svårare ord och känslobeskrivningar ersätt med förkortningar och emojios eller hur de nu stavas. Tråkig trend, tror också det kan bero på att ( vad jag tycker i alla fall) är att barn också läser mindre böcker. det var bättre förr

Håller med, men man får också ha i baktanke att vi har en vana att försköna dåtid. Tror de här är en produkt av ett överutvecklat samhälle där inget längre är analogt. Folk är för lata för att bry sig helt enkelt. När kunskap eller information alltid är ett klick bort får de inte samma tyngd. Kan vi dra en parallell till Smileygenerationen i de här resonemanget? Menar att det är skadligt att få allting serverat på guldfat.
Senast redigerad av Soxi 2015-12-21 kl. 12:34.
Citera
2015-12-21, 12:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soxi
Håller med, men man får också ha i baktanke att vi har en vana att försköna dåtid. Tror de här är en produkt av ett överutvecklat samhälle där inget längre är analogt. Folk är för lata för att bry sig helt enkelt. När kunskap eller information alltid är ett klick bort får de inte samma tyngd. Kan vi dra en parallell till Smileygenerationen i de här resonemanget? Menar att de skadar att få allting serverat på guldfat.

Jo lite så jag tänker, böcker är inte spännande och "snabbt". Det krävs tid och tålamod för att läsa en bok. Det räcker inte med fina målade bilder.

Det ska vara visuell action med ljud och rörliga bilder( låter som jag kommer från 1800talet). Sen kryper teknologin ner i åldrarna. Istället för att läsa godnatt sagor för barnen så ger man de en film eller mobil att somna in till istället. Tror också de påverkar mycket det skriftliga språket.
Citera
2015-12-21, 14:17
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Haha alltså tror folk att högintelligenta ska vara personer som alltid är superseriösa?
Citera
2015-12-22, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Haha alltså tror folk att högintelligenta ska vara personer som alltid är superseriösa?

Nej självklart inte. Men om man ständigt använder slang förkortningar och emojis ser jag den personen ej som intelligent
Citera
2015-12-24, 03:41
Medlem
ljugerbaras avatar
Citat:
Håller med, men man får också ha i baktanke att vi har en vana att försköna dåtid. Tror de här är en produkt av ett överutvecklat samhälle där inget längre är analogt. Folk är för lata för att bry sig helt enkelt. När kunskap eller information alltid är ett klick bort får de inte samma tyngd. Kan vi dra en parallell till Smileygenerationen i de här resonemanget? Menar att det är skadligt att få allting serverat på guldfat.

Sokrates var emot skrift av samma anledning; minnet skulle förslappas av att ord förevigades och alltid fanns tillgängliga. Hur långt är du villig att dra ditt resonemang?
Citera
2015-12-24, 12:36
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljugerbara
Sokrates var emot skrift av samma anledning; minnet skulle förslappas av att ord förevigades och alltid fanns tillgängliga. Hur långt är du villig att dra ditt resonemang?

Vilken tur att inte våra minnen blev förslappade då. Jag är beredd att dra mitt resonemang till helvetet så länge jag ser att de folk sysslar med kan skada.

Ge mig en antites.
Ditt mothugg var inte vidare matigt.

Du måste väl hålla med om att de är bättre att jobba mot en bred språkgrund istället för att använda smileys?
Senast redigerad av Soxi 2015-12-24 kl. 12:50.
Citera
2015-12-24, 13:19
Medlem
ljugerbaras avatar
Citat:
Vilken tur att inte våra minnen blev förslappade då. Jag är beredd att dra mitt resonemang till helvetet så länge jag ser att de folk sysslar med kan skada.

Ge mig en antites.
Ditt mothugg var inte vidare matigt.

Du måste väl hålla med om att de är bättre att jobba mot en bred språkgrund istället för att använda smileys?

Jag måste alltså hålla med om att bokstäver är överlägsna symbolsystem i kommunikation? Varför? Gäller det alla språk?

Du skrev att "När kunskap eller information alltid är ett klick bort får de inte samma tyngd". Precis samma resonemang som Sokrates förde gällande skrift öht. Du vill alltså rätta honom, det är endast viss sorts skrift som är skadlig för inlärning och minne?

Börja med att överbevisa nollhypotesen innan du ber om mothugg.
Citera
2015-12-24, 16:38
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljugerbara
Jag måste alltså hålla med om att bokstäver är överlägsna symbolsystem i kommunikation? Varför? Gäller det alla språk?

Du skrev att "När kunskap eller information alltid är ett klick bort får de inte samma tyngd". Precis samma resonemang som Sokrates förde gällande skrift öht. Du vill alltså rätta honom, det är endast viss sorts skrift som är skadlig för inlärning och minne?

Börja med att överbevisa nollhypotesen innan du ber om mothugg.

Förlåt om jag var elak. Var lite sur imorse och uppfattade dig som spydig.

Absolut. Jag vill rätta honom i en viss aspekt. Att skriva är en konstform, smileys är ett packeterat format. De kan bromsa upp en individs kapacitet till att tyda eller skapa en uttrycksform då det inte är ett lika brett system. De behöver inte alltid vara bra att förslöa något. Förstår du vad jag menar?

De här är bara en tanke, se det inte med vetenskaplig förankring.

Själv vill jag påstå att vi blivit lata och inte längre lika törstiga på kunskap, för vi inte längre behöver lägga möda på att hitta den.

Den kvalitativa kunskapen kanske vi finner i dialetik?
Senast redigerad av Soxi 2015-12-24 kl. 16:50.
Citera
2015-12-24, 21:15
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Nej självklart inte. Men om man ständigt använder slang förkortningar och emojis ser jag den personen ej som intelligent
Blev du kränkt nu? Om någon har hög IQ eller inte spelar inte så stor roll vad du tycker. Det är inget att skryta med det är bara så det är för en del människor och andra som du har inte det. Man kan vara en bra människa ändå IQ betyder inte så mkt.
Citera
2015-12-24, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Blev du kränkt nu? Om någon har hög IQ eller inte spelar inte så stor roll vad du tycker. Det är inget att skryta med det är bara så det är för en del människor och andra som du har inte det. Man kan vara en bra människa ändå IQ betyder inte så mkt.

Varför skulle jag bli kränkt? Ger bara min syn på saken. Inget emot människor med lägre iq. Tycker bara att den typen av skrift är lågbegåvat
Citera
2015-12-24, 22:03
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Varför skulle jag bli kränkt? Ger bara min syn på saken. Inget emot människor med lägre iq. Tycker bara att den typen av skrift är lågbegåvat
Det verkade så för du tog det så personligt. Men jag tror då isåfall att personer som tror dom behöver bevisa något kan skriva mer seriöst när det inte krävs, och kanske vet med sig att dom inte är så smarta egt
Citera
2016-01-02, 13:35
Medlem
johanjosefssons avatar
Smileys är väl OK, det skapar en god stämning i många Flashback-trådar. Tycker ni inte!?

Emojis däremot är ett jävla satans påfund, dels namnet, men sen ser de ju skitfula ut.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in