2015-12-19, 20:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Jag är inte det minsta förvånad över att du inte svarade på frågan.

Om du vill ha svar på nya frågor som jag inte har tagit upp får du åtminstone skärpa till dig och sluta vara oseriös. Jag står för det jag har sagt och vill du diskutera annat får du visa att du är värd tiden. Nu lär du däremot inte kunna konkurrera med tjejen som gör sig sexig för mig.
2015-12-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
1. Jag minns inte vilken som kom med dessa felaktiga påståendena att högre räntor måste leda till lägre priser men sa bara att detta är felaktigt och att det är lätt att googla fram bevis på detta. Vad är ditt problem med det?
Kanske att du kommer med påståenden som du inte vill/kan backa upp?
2015-12-19, 21:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Kanske att du kommer med påståenden som du inte vill/kan backa upp?

Någon annan påstod motsatsen och jag sa att det är fel och att det lätt kan kollas upp med en enkel googling som sagt. Den som kom med det felaktiga påståendet från början är den som bör kunna styrka det. Tramspelle.
2015-12-19, 21:27
Medlem
Citat:
Detta som kurt-sune skrev är inte att förneka att "högre lån vid lägre räntor utgör högre risk än lägre lån vid högre räntor" som du skrev. kurt-sune pekar på andra faktorer som slår åt motsatt riktning, för det är inte så enkelt att risken bara utgörs av nivåerna på lånet och räntorna. Säkerheten har förstås också mycket avgörande betydelse för risken.

Citat:
2. Nej det var inte alls det kurt-sune påstod, det är bara du som vantolkar det han skriver. kurt-sune tog även in säkerheten som en parameter vid riskbedömningen och det var inte en parameter du hade med i ditt påstående om vad andra sagt.

Citat:
Det är ingen så vitt jag sett som påstått att högre lån vid lägre räntor utgör högre risk än lägre lån vid högre räntor, givetvis under förutsättning att allt annat är lika. Är inte allt annat lika, t.ex. om säkerheten vid två olika exempel är helt olika måste förstås det beaktas vid en jämförelse av risken. För även du måste väl hålla med om att säkerhet är av mycket stor betydelse vid en riskbedömning, eller hur?

Citat:
Om du vill ha svar på nya frågor som jag inte har tagit upp får du åtminstone skärpa till dig och sluta vara oseriös. Jag står för det jag har sagt och vill du diskutera annat får du visa att du är värd tiden. Nu lär du däremot inte kunna konkurrera med tjejen som gör sig sexig för mig.
Jag vill inte ha svar på nya frågor du inte tagit upp, jag frågar dig hur du resonerar när du försvarar Kurt-Sunes påstående att den högre insatsen gör att den högre räntekostnaden inte påverkar mer än den lägre räntekostnaden.
2015-12-19, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det bevisar att du inte har en aning om någonting.

2002-2007 steg räntorna och bostadspriserna.
Självklart, det var i början på 2000 talet som bubblan började, men varför klippa ut ett par ynka år?
2015-12-19, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Jag skulle i din situation vara försiktig med att kalla andra för korkade.

Unga som saknar kapital kan inte köpa en etta i stan för att de trängs undan av de som har kapital. Resultatet av detta är knappast att "efterfrågan på små lägenheter faller och kedjans första länk bryts" som du skrev tidigare. Det kan du väl knappast tro på själv?
hahahahahaha du driver med oss va?
2015-12-19, 21:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag vill inte ha svar på nya frågor du inte tagit upp, jag frågar dig hur du resonerar när du försvarar Kurt-Sunes påstående att den högre insatsen gör att den högre räntekostnaden inte påverkar mer än den lägre räntekostnaden.

Jag försvarar inte hans påståenden (det kan han göra själv) men jag säger att han inte har påstått det du ursprungligen hävdade. Du måste lära dig att skilja på olika frågor.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-12-19 kl. 21:59.
2015-12-19, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
hahahahahaha du driver med oss va?

Efter att ha läst några av dina djupa insikter i denna tråd tråd tror jag inte du behöver någon hjälp med att göra dig till åtlöje, det sköter du alldeles utmärkt på egen hand.
2015-12-19, 22:21
Medlem
Citat:
Jag försvarar inte hans påståenden (det kan han göra själv) men jag säger att han inte har påstått det du ursprungligen hävdade. Du måste lära dig att skilja på olika frågor.
Det är bara om den högre insatsen gör att den högre räntekostnaden inte påverkar mer än den lägre räntekostnaden som han inte påstår det jag hävdar. Om du säger att han inte påstår det jag hävdat så innebär det att frågan jag ställt är rimlig att ställa även till dig, eftersom att du då gör samma påstående: att högre insats innebär att man klarar högre räntekostnader.
2015-12-19, 22:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är bara om den högre insatsen gör att den högre räntekostnaden inte påverkar mer än den lägre räntekostnaden som han inte påstår det jag hävdar. Om du säger att han inte påstår det jag hävdat så innebär det att frågan jag ställt är rimlig att ställa även till dig, eftersom att du då gör samma påstående: att högre insats innebär att man klarar högre räntekostnader.

Fel, han tog med säkerheten och det fanns inte med i ditt påstående om vad som enligt dig var en förhärskande inställningen i tråden.
2015-12-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad du inte förstår är att säkerheten ökar proportionellt eftersom insatsen också ökar när priserna ökar på bostäder.

Citat:
Citat:
Fel, han tog med säkerheten och det fanns inte med i ditt påstående om vad som enligt dig var en förhärskande inställningen i tråden.
Okej...

Har man (1) höga lån till lägre ränta eller (2) låga lån till högre ränta så att månadskostnaden är identisk i (1) och (2) så påverkas ens räntekostnader mer av en procentenhets räntehöjning i (1) än i (2).

Tycker du att det är ett felaktigt påstående? Anser du att svaret på den frågan beror på hur mycket man lade in i handpenning?
2015-12-20, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
För att vara så ärlig som möjligt, tror du att priserna dem 6 kommande månaderna komma att stiga eller sjunka?

jag tror de svagt svagt kommer gå uppåt, årstakt a indexfond

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in