2015-07-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Är det någon skillnad på
1. Jag köper ett hus för 2 mkr, värdet står still och jag amorterar 200000 kr
2. Jag köper ett hus för 2 mkr, värdet ökar med 10% och jag amorterar noll kr?

Förklara skillnaden.
Skillnaden är att du ahr 200k i lägre skuld med alt 1, med en ränta på 2% så betalar du 2000:- mindre i ränta vart år som du kan lägga på amortering vilket kommer att göra att du får en positiv ränta på ränta effekt.
2015-07-07, 09:36
Medlem
Smulhamsterns avatar
Citat:
I det första exemplet är huset värt 2 mkr, i det andra 2,2 mkr. Men det missade du eller så tyckte du inte att det var viktigt. Hur som, du ser bara halva bilden.
Du undrade vad skillnaden var i exemplen som svar på tidigare frågan hur värdeökningen löser din amortering. Det var detta du fick ett idiotsvar på, men du undviker ändå att förklara hur dina lån löses av din fastighets fiktiva värdeökning, som var ursprungspåståendet.
Senast redigerad av Smulhamstern 2015-07-07 kl. 09:41.
2015-07-07, 09:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Då är det väl ett ypperligt tillfälle att ta bort det, då påverkan blir låg.
Men stigande bolån minskar inte övrig konsumtion menar du?

Det kommer inte att tas bort på så kort tid, så det är inte en seriös frågeställning.

Nej stigande bolån (antar att du menar räntor) behöver inte påverka konsumtionen om lönenivåerna samtidigt stiger.
2015-07-07, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Att ränteavdraget skulle vara borta inom 4 år känns väl ändå ytterst osannolikt?

Att man börjar att ens trappa ner ränteavdraget inom den tidsramen är kanske inte så värst troligt heller men man kan ju hoppas. Idag handlar det väl mest om att beskatta vinst på kapital hårdare i sann kommunistisk anda. Och sedan ger man bröd till folket..

Kommer helt säkert att börja trappas ned under denna mandatperiod.

Och även jag hoppas.
2015-07-07, 10:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det kommer inte att tas bort på så kort tid, så det är inte en seriös frågeställning.

Nej stigande bolån (antar att du menar räntor) behöver inte påverka konsumtionen om lönenivåerna samtidigt stiger.
Du babblar fantasier, att lönerna ska orka hänga med den takten som bopriserna har med en svag BNP tillväxt är omöjligt.

Som sagt låga räntor pumpar lån, massinvandring pumpar kostnader, om 4 år har Sverige 300.000-400.000 st nya bidragstagare att försörja.
Skattehöjningar räcker inte.
2015-07-07, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är väl en jävla skillnad på att låna till bostäder och till konsumtion? Eller hur?

Lånen skall betalas var månad oavsett vad du lånat till.
2015-07-07, 10:25
Bannlyst
Citat:
Så du sitter bara och gläfser och när ditt dravel synas så börjar du gapa och kasta förolämpningar, så låt höra varför en räntehöjning I USA är helt utesluten enligt din djupa kunskap på området?

Nej, nej du har ju rätt ju. FED har verkligen lyckats med att framkalla ett positivt investeringsklimat. Du pekar ju själv på den fantastiska statistiken. Yeah, man! Och att Yellen hela tiden skjutit upp detta med de jobbiga räntehöjningarna, ja det kan ju inte betyda någonting, neheeeeej då.

Nej fan alltså Ska det verkligen vara så satans svårt att fråga sig saker om hur olika anställningsformer har utvecklat sig? Hur handelsunderskottet har utvecklats. Vad som drivit på den senaste utvecklingen. Hur fundamenta ser ut. JA TYDLIGEN.
2015-07-07, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
Först och främst är det falsk dikotomi att måla upp alternativen som att "amortera - stå utanför prisökningen" och "inte amortera - prisökningar". Sen räknar du fel, vid generell nedgång på 10% kommer alternativ två ha lån som överstiger värderingen av huset en aning.
Nu var det ju inte en komplett uttömmande bild av verkligheten jag försökte förmedla med mitt exempel. Det var exempel för att visa hur amortering och värdeökningar bägge påverkar skuldsättningsgraden, och att man därför kan tala om att värdeökning amorterar på lånet.

Du är en sån där som gnäller på räkneexemplet i matteboken om mjölkpriset i exemplet är 5 kr. Idiot.
Du missar poängen för att du fastnar i detaljerna.
2015-07-07, 10:27
Medlem
Citat:
I det första exemplet var värdeökningen noll. I det andra var värdeökningen 10%. Husägarna är i bägge exemplen lika känsliga för ett prisfall på 10%. Så vad är skillnaden?
Skillnaden är att du har 200k mer i skuld och då också en större kostndad var månad.
2015-07-07, 10:31
Medlem
Citat:
Du babblar fantasier, att lönerna ska orka hänga med den takten som bopriserna har med en svag BNP tillväxt är omöjligt.

Som sagt låga räntor pumpar lån, massinvandring pumpar kostnader, om 4 år har Sverige 300.000-400.000 st nya bidragstagare att försörja.

Många gånger du kommer in på invandringen, kan vi inte hålla de frågorna i andra forum?

I denna tråden är det bubbelbabblare mot fantasibabblare som gäller
2015-07-07, 10:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Nja det är väl snarare du som fantiserar om lite väl negativa scenarion som inte kommer att ske. Ränteavdragen kommer inte att tas bort...

Det har man pratat om sålänge jag kan minnas, men inget händer. Och det lär inte hända något på den fronten de närmaste åren heller.
2015-07-07, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Skillnaden är att du ahr 200k i lägre skuld med alt 1, med en ränta på 2% så betalar du 2000:- mindre i ränta vart år som du kan lägga på amortering vilket kommer att göra att du får en positiv ränta på ränta effekt.
Och om jag istället har använt de 200000 kr till nån annan investering som ger mig 20% i avkastning? Då har jag ett hus värt 2,2 mkr med lån på 2 mkr, samt 240000 i andra tillgångar. Du sitter i ett hus värt 2 mkr med 1,8 i lån o noll kr i andra tillgångar. Samma skuldsättningsgrad (ungefär, för alla petimetrar) men betydligt fattigare än mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in