Citat:
Ursprungligen postat av
5549
Ok, men skumt. Jag trodde det gällde en helt ny bedömning av en annan personal. Om jag vill göra en omvärdering av min lägenhet så träffar jag inte samma mäklare på en snabb fika liksom.
Dock kan jag väl sträcka mig till att det vore lite underligt om olika personal kom fram till helt andra slutsatser, det skulle visa på att resultatet nästan enbart beror på vem man pratar med.
Kan vi inte bara slänga in Kristoffer i en ugn?
Inget skumt alls för det blir en ny bedömning av annan "personal". RR tar sig an detta nu.
I rättspsykiatriska ärenden består RR avjurist med domarerfarenhet, två rättspsykiatriker en allmänpsykiatriker och en lekman som ofta är en nämdeman. Utöver detta kan RR ta in en expert, måste dock inte men troligtvis kommer att göra så här från vetenskapliga rådet.
Rådet ser själva till att dom inte hamnar i jäv. Alltså den rättspsykiatriker som utförde RPU,n
får inte att sitta i rådet. Man försöker även i RR se till att experten (vetenskapliga rådet) som eventuellt kommer anlitas helst inte "jobbar på" samma klinik som någon av rättsliga rådets tre (rätts)psykiatriker.
Summa summarum är det således helt ny "personal" som bedömmer om RPU,n är korrekt
men å andra sidan vet jag inte vad RR fått för uppgift av rätten. Är det överlag en "second
opinion" eller önskar man svar endast på specifika frågor. RR gör endast det dom blivit ombedda
att göra. Gissningsvis blir det "överlag" här men det kan vi ju inte veta.
Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Så hur ska någon kunna göra en annan bedömning på dom premisserna?

Det sker att andra bedömningar görs fastän det inte tillhör vardagen men omöjligt
är det definitivt inte. Däremot kan man nästa säga till 100 % (etterst få undantag) att rätten
alltid följer RR,s bedömning. Praxis är satt så av HD att rådet har den högsta sakkunskapen.
Där är jag inte direkt enig med HD mycket pga RR,s konstruktion men det är ett annat ämne
det.
Citat:
Ursprungligen postat av
allegrageller
http://www.expressen.se/nyheter/idas-foraldrars-kritik-mot-rattegangen/
"–
Vi föräldrar kan rent objektivt se och förstå syftet med lyckta dörrar men det är provocerande och svårt att som anhörig förstå att man tar hänsyn till den man som dödat min dotter, säger pappan."
Det är ledsamt att läsa men tyvärr är det så här så det är tyvärr bara att acceptera. Artikeln
är uppbyggd på känslor och inte fakta. Offerjournalistiken fick sitt stora genombrott i
samband med Englas Mamma. Även Arbogamamman hjälpte till. Medialafokusen är numera på offren och deras familjer vare sig dom vill det eller inte. Pratar inte dom utsatta familjerna själva
med media pratar andra åt dom istället, finns alltid någon som är villig att förmedla.
Offerjournalistiken ger fler klick, känslor till salu.