Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Det har sagts tidigare och jag säger det igen, rättspsyk är för dem som är såpass störda att det i princip är ogjort att få denne i en vettig uppsåtsbedömning. Denna GM synes ju begripa vad han gjort, verkar inte ha problem med att förstå vilka konsekvenser som är plausibla av vissa handlingar. Bristande impulskontroll kan vara symptom på psykisk störning men inte tillräckligt för att han ska anses otillräknelig, det är inte en allvarlig störning bara för detta.
Exakt, för de som tycker att KA är solklar för psyk: Prova att läs hans förhör som en lögnare som vill framstå som psyksjuk och en stackars pojke som har begått brott som är utanför hans kontroll. Kom ihåg att han har haft gott om tid för att förbereda sig för vad han ska säga, dels en dryg månad mellan brott och första förhör och sedan, om jag minns rätt, ca 12 timmar mellan förhör och gripande. Man skulle ju verkligen vilja se dessa förhör i videoform för att kunna göra en egen bedömning av hur han egentligen mår och hur hans personlighet är. Jag tror han är en person vars hela liv i stort sett är en teaterföreställning där det gäller att framstå som så normal som möjligt och dölja de mörka tankar och drifter som ockuperar hans sinne. Man ska inte undervärdera honom när det gäller hans förmåga att förställa sig, så här såg hans "schema" ut för kvällen:
- Middag med familj
- Sms med kompis
- Leta offer i skogen
- Mörda och våldta okänt offer
- Snabbt litet samtal med farsan
- Pinnar ner i halsen på avlidet offer
- Täcka över offer med pinnar
- Hemåt, försök inte bli sedd
- Duscha, umgås med familj
- Sedan flyter en dryg månad förbi innan gripande
Allt detta utan att någon märker något som helst avvikande beteende, killen är nog mer slipad än de flesta på att förställa sig. Detta bör tas med i beräkningarna när man läser förhören. Förhörsledaren och medhjälpare måste dessutom ta hänsyn både till självmordstankar, diagnoser, att KA är inskriven på psyk när dessa förhör äger rum. Jag tror KA är väl medveten om dessa faktum och utnyttjar de till sin fördel så väl han kan. Jag skulle verkligen vilja se hans reaktion som man kan läsa om när de visar honom bilder på Idas kropp, detta händer i sista förhöret om jag minns rätt. Känner mig rätt säker på att han spelar teater.