2015-12-09, 01:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Kan någon vänlig själ upplysa om vad hann anses ha för diagnos? Står väl någonstans, jag har faktiskt letat, men tråden är lång.
När jag såg honom i rättssalen på teve (en arm, delar av hans figur, hans förmodade kroppslängd, han såg ut att var knubbig och rund och kortare än sin kvinnliga advokat) fick jag en känsla av att han lider av Downs syndrom. Dessa gossar kan vara Mycket starka, vet jag av egen erfarenhet.

Sedan verkar det ha lutat åt Aspergers syndrom. Men aspergare brukar inte ljuga, deras brist på empati = kunna sätta sig in i hur andra tänker, brukar medföra att de inte ljuger (samtidigt som de är lättlurade eftersom de tror att andra inte heller ljuger). Den här gärningsmannen tycks ju ljuga (usla historier) som en häst travar.
Vad är det för fel med killen?

Brist på empati är inte att inte förstå hur andra tänker.
Empati handlar om att förstå andras känslor, just betoningen på andras känslor. Psykopater brukar kännetecknas av detta, de kan vara känslostyrda till stor del själva och oerhört lättkränkta vid minsta ifrågasättande av något konkret och helt objektivt men totalt ignorant inför andra. En aspergare lever mycket "i huvudet" att de inte visar känslouttryck, kramar sina nära och kära är snarare en brist i deras behov (jämfört med normalt) och omgivningen kanske upplever detta beteende som sårande men beteendet har a priori inte med att aspergaren inte förstår andras känslor, det är snarare en följd av ett eget begränsat behov.

Med detta kan man ju även tänka att modern inte alls verkar udda om hon anser att hon blir bortstött utan låter det bero om han nu fått diagnosen aspergers?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-12-09 kl. 01:20.
Citera
2015-12-09, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Kan någon vänlig själ upplysa om vad hann anses ha för diagnos? Står väl någonstans, jag har faktiskt letat, men tråden är lång.
När jag såg honom i rättssalen på teve (en arm, delar av hans figur, hans förmodade kroppslängd, han såg ut att var knubbig och rund och kortare än sin kvinnliga advokat) fick jag en känsla av att han lider av Downs syndrom. Dessa gossar kan vara Mycket starka, vet jag av egen erfarenhet.

Sedan verkar det ha lutat åt Aspergers syndrom. Men aspergare brukar inte ljuga, deras brist på empati = kunna sätta sig in i hur andra tänker, brukar medföra att de inte ljuger (samtidigt som de är lättlurade eftersom de tror att andra inte heller ljuger). Den här gärningsmannen tycks ju ljuga (usla historier) som en häst travar.
Vad är det för fel med killen?

Det ena dumma påhittet efter det andra! Denna GM lider inte av Downs Syndrom vilket lätt går att konstatera genom att titta på honom. Han har inte det karakteristiska utseende som människor med Downs Syndrom har.
Citera
2015-12-09, 01:26
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
The diagnosis of Asperger's was eliminated in the 2013 fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) and replaced by a diagnosis of autism spectrum disorder on a severity scale.
https://en.wikipedia.org/wiki/Asperger_syndrome

Pluto är fortfarande en planet, eller?
Senast redigerad av CarolSeaver 2015-12-09 kl. 01:38.
Citera
2015-12-09, 01:26
Medlem
Denna GM är tokig så det räcker och blir över enligt Leif GW. Jag håller med honom. Man behöver inte vara professor för att begripa att denna GM är ordentligt felskruvad i huvudet. Påföljden anser jag ska ta hänsyn till farligheten hos individen också. Denna GM kommer nu antagligen bara bli inlåst i 9 år och sedan utsläppt, vilket innebär att han med största sannolikhet kommer att begår fler brott av samma karaktär framöver. Har utredarna överhuvudtaget tagit hänsyn till att GM bara är 19 år och redan gjort ett så allvarligt brott? Vad kommer han vilja göra när han kommer ut om 9 år och blivit äldre? Det vågar jag inte ens tänka på. Det är ingen större chans att han skulle vara mindre farlig om 9 år. Men utredarna inom rättspyk vill förstås bereda plats åt "finfolk" som låtsas vara paranoida istället. Pseudovetenskapen psykiatri har åter visat att det just är en pseudovetenskap.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21907268.ab
Citera
2015-12-09, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Denna GM är tokig så det räcker och blir över enligt Leif GW. Jag håller med honom. Man behöver inte vara professor för att begripa att denna GM är ordentligt felskruvad i huvudet. Påföljden anser jag ska ta hänsyn till farligheten hos individen också. Denna GM kommer nu antagligen bara bli inlåst i 9 år och sedan utsläppt, vilket innebär att han med största sannolikhet kommer att begår fler brott av samma karaktär framöver. Har utredarna överhuvudtaget tagit hänsyn till att GM bara är 19 år och redan gjort ett så allvarligt brott? Vad kommer han vilja göra när han kommer ut om 9 år och blivit äldre? Det vågar jag inte ens tänka på. Det är ingen större chans att han skulle vara mindre farlig om 9 år. Men utredarna inom rättspyk vill förstås bereda plats åt "finfolk" som låtsas vara paranoida istället. Pseudovetenskapen psykiatri har åter visat att det just är en pseudovetenskap.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21907268.ab

Det är en väldigt ung vetenskap. Man reviderar tidigare kunskap i andra vetenskaper också ständigt och jämt. Det är liksom vad vetenskap karakteriseras av till skillnad från moses stentavlor.
Citera
2015-12-09, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är en väldigt ung vetenskap. Man reviderar tidigare kunskap i andra vetenskaper också ständigt och jämt. Det är liksom vad vetenskap karakteriseras av till skillnad från moses stentavlor.

Och vad har man reviderat för att i detta fall kunna påstå att denna GM är för frisk för rättspsyk och lämplig att släppas ut om 9 år? Faktum är att både GW och Alhem är mycket förvånade över vad denna utredning kommit fram till. Visst, de är inte psykiater, men de har sett en jävla massa fall och vet vad man ska titta efter. Denna utredning är dravel! Lika mycket som utredningen om Onsalamördaren kommer vara dravel om han döms till rättspsyk för man vill rädda "finfolk" från livstid. Kanske utredarna rent av tycker det blir spännande att släppa ut KA och se vem han mördar nästa gång. För mörda kommer han göra igen om han släpps ut. Kanske blir det ett barn nästa gång.
Citera
2015-12-09, 01:49
Medlem
Citat:
Och vad har man reviderat för att i detta fall kunna påstå att denna GM är för frisk för rättspsyk och lämplig att släppas ut om 9 år? Faktum är att både GW och Alhem är mycket förvånade över vad denna utredning kommit fram till. Visst, de är inte psykiater, men de har sett en jävla massa fall och vet vad man ska titta efter. Denna utredning är dravel! Lika mycket som utredningen om Onsalamördaren kommer vara dravel om han döms till rättspsyk för man vill rädda "finfolk" från livstid. Kanske utredarna rent av tycker det blir spännande att släppa ut KA och se vem han mördar nästa gång. För mörda kommer han göra igen om han släpps ut. Kanske blir det ett barn nästa gång.

Det har sagts tidigare och jag säger det igen, rättspsyk är för dem som är såpass störda att det i princip är ogjort att få denne i en vettig uppsåtsbedömning. Denna GM synes ju begripa vad han gjort, verkar inte ha problem med att förstå vilka konsekvenser som är plausibla av vissa handlingar. Bristande impulskontroll kan vara symptom på psykisk störning men inte tillräckligt för att han ska anses otillräknelig, det är inte en allvarlig störning bara för detta.
Citera
2015-12-09, 01:52
Medlem
Citat:

Det är inte psykiatrikernas område att bestämma längd på fängelsestraffen väl?!? Eller vilket straffvärde vissa gärningar har?
Citera
2015-12-09, 02:17
Medlem
Citat:
Det är inte psykiatrikernas område att bestämma längd på fängelsestraffen väl?!? Eller vilket straffvärde vissa gärningar har?

Nej, det har jag inte påstått heller. Men de ska ta i beaktande att denna GM är 19 år. En person som bara är 19 år kan det vara svårt att få exakt rätt diagnos på. De skulle också tagit i beaktande att han redan vid 19 år begår ett så allvarligt brott som detta m.m. Utredningsresultatet är helt åt helvete och det tycker flera experter. Det fanns en i gruppen som gjorde rätt bedömning. Hänsyn ska enligt min mening också tas till personens farlighet och om vederbörande riskerar att göra samma sak igen. Ett straff är inte bara till för att straffa den som begått brottet utan är också till för att skydda människor i samhället.

– Det är väldigt beroende av vad den slutliga rättspsykiatriska undersökningen kommer fram till. För det är ju mycket som tyder på att undersökningen kommer att prövas av det Rättsliga rådet, och det hoppas jag verkligen görs eftersom gränsdragningsproblematiken har varit väldigt tydlig i det här målet. Det har väldigt stor betydelse ur samhällsskyddssynpunkt om han får fängelse eller rättspsykiatrisk vård, säger Sven-Erik Alhem.

http://www.expressen.se/nyheter/sven-erik-alhem-livslangt-lidande/
Citera
2015-12-09, 03:00
Medlem
Citat:
Nej, det har jag inte påstått heller. Men de ska ta i beaktande att denna GM är 19 år. En person som bara är 19 år kan det vara svårt att få exakt rätt diagnos på. De skulle också tagit i beaktande att han redan vid 19 år begår ett så allvarligt brott som detta m.m. Utredningsresultatet är helt åt helvete och det tycker flera experter. Det fanns en i gruppen som gjorde rätt bedömning. Hänsyn ska enligt min mening också tas till personens farlighet och om vederbörande riskerar att göra samma sak igen. Ett straff är inte bara till för att straffa den som begått brottet utan är också till för att skydda människor i samhället.

– Det är väldigt beroende av vad den slutliga rättspsykiatriska undersökningen kommer fram till. För det är ju mycket som tyder på att undersökningen kommer att prövas av det Rättsliga rådet, och det hoppas jag verkligen görs eftersom gränsdragningsproblematiken har varit väldigt tydlig i det här målet. Det har väldigt stor betydelse ur samhällsskyddssynpunkt om han får fängelse eller rättspsykiatrisk vård, säger Sven-Erik Alhem.

http://www.expressen.se/nyheter/sven-erik-alhem-livslangt-lidande/

Ja det är det jag menar. Skyddet för andra människor kan gott tilgodose genom fängelse. Och även om det är svårt att få rätt diagnos ställd så blir det ju inte mer "rätt" om man ställer en diagnos för annat syfte än att man konstaterar att det är det den personen lider av.
Även om man bara kan finna ett "mindre psykiskt fel" och personen får fängelse så får ju personen vård i fängelse. Visar det sig efter ett tag att diagnosen är fel, eller snarare då att personen blir sjukare, så finns inget hinder mot att föra personen till rättspsyk (om vården inom fängelse är otillräcklig). Vad GM kan tänkas göra om några veckor, månader eller år påverkar ju i sak inte uppsåtsbedömningen för det som ska bedömas i rätten nu.Och det är tillståndet vid gärningen som väl är relevant vid påföljd?
Citera
2015-12-09, 03:06
Medlem
drunknars avatar
Citat:
Det har sagts tidigare och jag säger det igen, rättspsyk är för dem som är såpass störda att det i princip är ogjort att få denne i en vettig uppsåtsbedömning. Denna GM synes ju begripa vad han gjort, verkar inte ha problem med att förstå vilka konsekvenser som är plausibla av vissa handlingar. Bristande impulskontroll kan vara symptom på psykisk störning men inte tillräckligt för att han ska anses otillräknelig, det är inte en allvarlig störning bara för detta.

Exakt, för de som tycker att KA är solklar för psyk: Prova att läs hans förhör som en lögnare som vill framstå som psyksjuk och en stackars pojke som har begått brott som är utanför hans kontroll. Kom ihåg att han har haft gott om tid för att förbereda sig för vad han ska säga, dels en dryg månad mellan brott och första förhör och sedan, om jag minns rätt, ca 12 timmar mellan förhör och gripande. Man skulle ju verkligen vilja se dessa förhör i videoform för att kunna göra en egen bedömning av hur han egentligen mår och hur hans personlighet är. Jag tror han är en person vars hela liv i stort sett är en teaterföreställning där det gäller att framstå som så normal som möjligt och dölja de mörka tankar och drifter som ockuperar hans sinne. Man ska inte undervärdera honom när det gäller hans förmåga att förställa sig, så här såg hans "schema" ut för kvällen:
- Middag med familj
- Sms med kompis
- Leta offer i skogen
- Mörda och våldta okänt offer
- Snabbt litet samtal med farsan
- Pinnar ner i halsen på avlidet offer
- Täcka över offer med pinnar
- Hemåt, försök inte bli sedd
- Duscha, umgås med familj
- Sedan flyter en dryg månad förbi innan gripande
Allt detta utan att någon märker något som helst avvikande beteende, killen är nog mer slipad än de flesta på att förställa sig. Detta bör tas med i beräkningarna när man läser förhören. Förhörsledaren och medhjälpare måste dessutom ta hänsyn både till självmordstankar, diagnoser, att KA är inskriven på psyk när dessa förhör äger rum. Jag tror KA är väl medveten om dessa faktum och utnyttjar de till sin fördel så väl han kan. Jag skulle verkligen vilja se hans reaktion som man kan läsa om när de visar honom bilder på Idas kropp, detta händer i sista förhöret om jag minns rätt. Känner mig rätt säker på att han spelar teater.
Citera
2015-12-09, 03:17
Medlem
Jag läste att han genomförde RPU i Göteborg. Stämmer det? Var?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in