2015-12-18, 20:29
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Översatte ditt inlägg till Svenska.
Tror inte han kommer få bara 5 år, då har försvarsadvokaten trollat. 12 år känns rimligt, dock verkar det som att det kanske kan bli rättspsykiatrisk vård.

Tyvärr tror jag att det blir fängelse...
Citera
2015-12-18, 20:44
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe

Tyvärr tror jag att det blir fängelse...
Vi har ju väldigt dålig insyn i rättegången: är det försvarsadvokatens vilja att psykundersökningen ska tas om eller är det tingsrättens? Jag vet inte hur sånt här fungerar.
Citera
2015-12-18, 20:55
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Vi har ju väldigt dålig insyn i rättegången: är det försvarsadvokatens vilja att psykundersökningen ska tas om eller är det tingsrättens? Jag vet inte hur sånt här fungerar.
Det var nog försvarsadvokaten, tror jag?

I början, när den här möjligheten diskuterades av "experter" i media, så har jag för mig att dom sa att det var försvarets sak att begära ny undersökning. Nån här får rätta mig om jag har fel. Mitt minne sviker mig ibland...
Senast redigerad av ReedMe 2015-12-18 kl. 20:57.
Citera
2015-12-18, 20:59
Medlem
5549s avatar
Citat:
Det var nog försvarsadvokaten, tror jag?

I början, när den här möjligheten diskuterades av "experter" i media, så har jag för mig att dom sa att det var försvarets sak att ansöka om ny undersökning. Nån här får rätta mig om jag har fel. Mitt minne sviker mig ibland...
Ja ok, det låter logiskt. Får hoppas att stoltheten inte ligger i vägen för en annorlunda bedömning, eller bättre - att undersökningen görs av helt andra psykologer än tidigare. Det kanske till och med är ett krav?
Citera
2015-12-18, 21:05
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ja ok, det låter logiskt. Får hoppas att stoltheten inte ligger i vägen för en annorlunda bedömning, eller bättre - att undersökningen görs av helt andra psykologer än tidigare. Det kanske till och med är ett krav?
Har du läst inlägg 8343 av LKVN? Hen tycks ha ganska god koll på hur det funkar. Det verkar mest handla om att läsa igenom pappren från den gamla undersökningen. Och sen en rättspsykiatriker som har nåt timslångt samtal med Kristoffer.

Så hur ska någon kunna göra en annan bedömning på dom premisserna?
Citera
2015-12-18, 21:15
Medlem
5549s avatar
Citat:
Har du läst inlägg 8343 av LKVN? Hen tycks ha ganska god koll på hur det funkar. Det verkar mest handla om att läsa igenom pappren från den gamla undersökningen. Och sen en rättspsykiatriker som har nåt timslångt samtal med Kristoffer.

Så hur ska någon kunna göra en annan bedömning på dom premisserna?
Ok, men skumt. Jag trodde det gällde en helt ny bedömning av en annan personal. Om jag vill göra en omvärdering av min lägenhet så träffar jag inte samma mäklare på en snabb fika liksom.

Dock kan jag väl sträcka mig till att det vore lite underligt om olika personal kom fram till helt andra slutsatser, det skulle visa på att resultatet nästan enbart beror på vem man pratar med.

Kan vi inte bara slänga in Kristoffer i en ugn?
Citera
2015-12-18, 21:23
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ok, men skumt. Jag trodde det gällde en helt ny bedömning av en annan personal. Om jag vill göra en omvärdering av min lägenhet så träffar jag inte samma mäklare på en snabb fika liksom.

Dock kan jag väl sträcka mig till att det vore lite underligt om olika personal kom fram till helt andra slutsatser, det skulle visa på att resultatet nästan enbart beror på vem man pratar med.

Eller stoppa ner honom i ett svart hål; ett sånt där som finns i rymden, som inte går att fly från. Ja, jösses, vad ska det bli av den här grabben. Jag är rädd för att hans oförargliga uppsyn kommer att göra människor i hans närhet slapphänta.

Jag tror inte att Kristoffer kan kontrollera sig. En kraftfull medicinering skulle kanske få honom orörlig i kroppen.
Citera
2015-12-18, 22:48
Medlem
Kan tänkas att Kristoffer har samma drag som en s.k disorganized seriemördare.
Finns många rutor att ticka av på den listan om man utgår ifrån fupen och hans agerande.

Synd att rättegången sker bakom stängda dörrar, speciellt när det mest är till hänsyn för GM.
Citera
2015-12-19, 00:01
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:

Haha. Hade varit väldigt nöjd bara vi från första början hade gett fan i att ha livstidsförbud för vuxna människor som är under 21. Men det är jag det. :P
Citera
2015-12-19, 00:50
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naale
Kan tänkas att Kristoffer har samma drag som en s.k disorganized seriemördare.
Finns många rutor att ticka av på den listan om man utgår ifrån fupen och hans agerande.

Synd att rättegången sker bakom stängda dörrar, speciellt när det mest är till hänsyn för GM.
http://www.expressen.se/nyheter/idas-foraldrars-kritik-mot-rattegangen/

"– Vi föräldrar kan rent objektivt se och förstå syftet med lyckta dörrar men det är provocerande och svårt att som anhörig förstå att man tar hänsyn till den man som dödat min dotter, säger pappan."
Citera
2015-12-19, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
http://www.expressen.se/nyheter/idas-foraldrars-kritik-mot-rattegangen/

"– Vi föräldrar kan rent objektivt se och förstå syftet med lyckta dörrar men det är provocerande och svårt att som anhörig förstå att man tar hänsyn till den man som dödat min dotter, säger pappan."

Precis så!
Kunde inte sagt det bättre själv.
Kan tyckas att man skulle ta mer hänsyn till brottsoffret och anhöriga, och deras önskan i detta fall.
Speciellt när GM har erkänt sin handling ( till en vis del i alla fall )
Sveriges rättsväsen levererar igen.
Citera
2015-12-19, 11:03
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naale
Precis så!
Kunde inte sagt det bättre själv.
Kan tyckas att man skulle ta mer hänsyn till brottsoffret och anhöriga, och deras önskan i detta fall.
Speciellt när GM har erkänt sin handling ( till en vis del i alla fall )
Sveriges rättsväsen levererar igen.

Det är så oändligt sorgligt hela skiten. Har svårt att ens tänka på Idas familj som sitter där i rättssalen och lyssnar på vittnesmål och beskrivningar. Den totala meningslösheten.

Sen tänker jag på KA:s familj som inte verkar vara där. Det är också tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in