Citat:
Ursprungligen postat av
Trumpetflugan
Det du gör är att hitta på saker. Någon form av intelligens som krävs för att inse att gud existerar och säger att det krävs en öppenhet för att nå denna intelligens. Detta är rätt "jaw dropping" och väldigt förmätet. Extremt förmätet.
Men kom då ihåg att gud är ett namn, att säga skriva och påstå att "det är gud" är enbart ett etiketterande, precis som människan alltid försöker sig på definition, t.ex definieras ämnen med olika namn..personer med namn,..men när det kommer till upplevelsevärlden.. säger det sig självt att det inte finns en enda indikation på att en människas påstående om att den nått gud, är sann.. för det finns isf en gud för varje individ, enligt den förklaringen som Myein, avgivit.
Detta utifrån att varje mäniskas inre värld.. kan sägas vara hennes egna universum, så som din känsla är din egen, den är självklart sann, men din slutsats om vad du erfor.. kan vara förljugen, den kan ha uppstått av okunskap av annat, som skulle helt förändra ivern att omedelbart hävda att det "var gud" , det kan vara av omognad, av stark vilja att hävda sig men mest av allt..
.. de vill (dem som vill in i religiositet, som ger högre social status inom många kulturer) vill med ordalag visa sig
uppfylla.. ... ledarskiktens dekret, om hur man ordar den gud, som ledarskikten KRÄVER, för att de ska erkänna människan, som en värdig förståndig individ.
T.ex skulle jag inom några timmar, troligtvis stenas eller få tungan avskuren eller låsas in och kraftigt bespottas och många , många många .. med mig.
Utifrån att inte glida in i det begärliga maktkoncentratets behov av jasägare, gärna helst mer innantilläsande, då det som Myein skrev, är ett mer el mindre plagiat.. och innantilläsning, han/ho utgår ifrån att modern människa, dvs nutida levande.. inte förstår utifrån att tänka i två dimensioner, men vad som ses.. är det framställningen av en toppriden religiös läras tänkesätt, som avslöjar avsaknaden av de dimensioner, som bl.a empiriker tänker och känner med, detta vill kanske myein inte ta till sig, för det skulle isf inte ses att den religiösa tankestrukturen, som de underkastas.. att vara exklusiv, för den är ett plagiat.
Bl.a Bogo märkte också snabbt, vad nyplatonistiskt imiterande är, man rotar i antika dåtida lådor, och försöker med det, finna argument att kritisera det man inte ens förstår.
Att empiri med sans och vett.. självklart inte är att se liv som platt manifestation, följdaktligen krävs djupare förståelse än enbart känna-med-materien.. som jag tycker att myein försökte säga.
Att materielisten har emotionell bindning till materien, men det om något är ett kraftigt ad hoc med strawman.. man behöver se ner på vad som befattar sig med det, som sedan de religiösa försöker berida, att ha varit feel, för att verklighetsflykterna ju så sjlvklart, aldrig producerar något livsviktigt, att känna-sig -upp-till-vad man påstår.. ska vara gud, kan lika gärna vara att man slumrat några timmar, men rotar i gamla skrifter, och komemr på att det ju kan nämnas till att jag-känner-gud och därmed är en högt stående individ, nåja.
Sjlvhävdandet, är inget nytt under solen.
men dt var inte Myein, jag ville kritisera... tvärtom, det är den lata inställningen som är förmäten, som du säger, ignoransens lata buk med ständiga bukfyllor, rapar mest ut gas.. så som luften som de namnar till "gud" är en utandning.. det saknas för mycket, namnet gud, i sig.. är alltså en mänsklig utandning, så som man säger .. ååh.. som kan skrivas med versal och därmed, bli något såå speciellt. : Ååh
ååh.. tyder på en fascination, man dväljer i sann solipsistisk anda. och vill icke för livet, erkänna att man självförhärligar, sedan.. in i inbördes beundran.
men skriver för mkt om detta uppenbara. det är en gammal diskussion det här.