2015-12-18, 08:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borderline123
Jag e lite skeptiskt färgat av en utbildning jag precis hoppat av på rätt låg nivå (högskolenivå dock), i rätt osköna ämnen med tydliga pseudo-vibbar och lärare med överensstämmande intellektuella brister som lite förvånande ofta framträdde med sån tydlighet att det skulle gett vem som helst lite oroskänslor allt (det va en klinisk utbildning). Men ETT JÄVLA TJAT OCH HETS var det kring det vetenskapliga idealet och metoden hela tiden - mycket pga att t ex "omvårdnad" är ett "vetenskapligt" område som relativt nyligen börjat få fäste i den akademiska världen. Det finns förstås då ett slags hävdelsebehov av sin vetenskapliga nytta, behov och giltighet - dels pga att de säkert mobbas rätt skoningslöst på vissa ställen av etablerade discipliner som den medicinska vetenskapen (vilket de borde för området är skräp rakt igenom kan jag intyga, släng ut dem ur den akademiska gemenskapen med huvudet före gärna så att ståndpunkten mot en överdriven popularisering av vetenskapens verksamhet som kommer rasera dess finess totalt annars genom att öppna alla fönster och dörrar för apflocken som hittat sin nya ego-tripp i akademiska spår som är så jävla dagisverksamhet så det visslar om det men ger dem master degree hit och PhD dit, till höger och vänster så de till slut verkligen tror de representerar en relevant akademisk tillgång.. nåväl, låt dem hållas, bättre det än att knarkar ner sig som en själv.)

Det var alltså ett evigt tjöt om vetenskapligt förhållningssätt blaha blaha jag behövt utstå sista halvåret, och i sig låter detta rätt sunt eg, speciellt då man vill lyfte den akademiska nivån hos klientelet i kursen som sällan kunde bruka språket utan uppenbart grammatiska fel och stavfel lite här och där i allt som skrevs. Lite känslan hos "Mahayana", dvs i den stora vagnen ska alla med, varenda jävla en och det är fint! Det är dock en utopisk strävan då folk inte har den utvecklingspotential man forcerar fram sanningen i idag. Man kan utvecklas mycket det kan man, men det är ju knappast som om "utveckling" är nåt precist liksom. Finns hur mycket sätt som helst att analysera ner alla aspekter hos en persons utveckling och när det gäller vissa bitar som rör just intellektet och vissa av dess dimensioner vi inte behöver låtsas att vi vet så mycket om här - när det gäller detta och därtill närbesläktade "tänkandet" vilket väl som begrepp går in i det föregående, så står det helt enkelt rätt klart att detta vältrande i vetenskapsteorin inte gjorde nån smartare där utan blev modet bara som indoktrinerades för att fungera mekaniskt mer eller mindre (tyvärr med fasligt låg logisk tillämpning på hela skolan vill jag mena, så om du tycker jag är misstänksamt skeptisk - som att jag hade fördomar mot sånt jag inte begrep bättre - så beror det på den väldigt obefintliga reella begåvning i hela denna miljö, t o m bland lärare som "doktorerat").

Jag fick en bitter smak av alla ideal jag i efterhand föreställer mig har stor finess och bärkraft i sökandet efter sann kunskap. Men om discipliner som "omvårdnad", vilka saknar existensberättigande i min värld, börjar bygga sina självuppfyllande teoretiska ramverk, där ordet teori får det att låta alltför avancerat egentligen, då det bara är väldigt mycket intetsägande text som ändå säger nåt, men där den objektiva frukten som faktiskt resulterar utanför snårskogen, knappt har betydelse om ens någon alls... då klarnar det snart vilken cirkus hela etablissemanget i detta fall egentligen kunde sägas likna (bättre än riktig vetenskap, behöver inte förklara detta efter hela min utläggning här om vad som inte är räknas dit). Störde mig exceptionellt på hur man liksom lite började med en slags vetenskapsteoretisk mall och sen försökte fylla ut den utifrån den egna pseudo-disciplinen så att resultatet skulle visa på vilken otroligt kvalificerad disciplin som låg högskolan till ära att ha som huvudämne. Snarare skulle jag betrakta det hela som det mest tydliga moderna exemplet på ett projekt som visar att vetenskapen - dess filosofi, teori och ideal - inte passar dagisbarn alls, då de behöver lära sig lite mer praktiskt handlag och vore betydligt mer välinvesterad utbildningsomläggning eftersom hur gärna än lärarkåren såg framtiden i det klientel jag gick med - hur bra det till slut skulle bli när man utgick ifrån forskning och kunde arbeta som en forskare själv i sitt dagliga kliniska arbete, nästan - så är detta helt orealistiskt, ingen som vill då det är ett jävla pseudolära hela jävla "vårdvetenskapen" och alla känner detta starkt men vet inte vad detta innebär eller funderar mer över det (en dålig känsla uppkommer dock långt innan man kognitivt kan ger beskrivningar och resonemang kring nåt felaktigt, tur är väl det..), tydligen är det ju både resurs- och tidsbrist (kanske räknas som samma..) samt för få platser och alltså för många sjuka.. helt idiotiskt mycket av "teorin" de matade in som de själva behärskade dåligt, inte riktigt verkade inse att de gjorde osv. Apmänniskor är apmänniskor och min poäng är att de inte bara befläckar vetenskapsbegreppet - genom att det höjs till en nivå av hängiven dyrkan bland bland varenda en som till slut lärde sig läsa och skriva, så blir det ju samma religiösa grej lite som tidigare eftersom det som avgör utvecklingsnivå inte är vad vi lärt de trögare apmänniskorna är rätt världsbild och modell som kan ge optimera vår skärpa när vi söker djupare och djupare - de fattar inte detta mer än nåt annat inlärt, bibeln eller vetenskap kvittar för populasen och jag tror vi är många här som nånstans inser detta faktum men håller tillbaka lite för att tidsandan är väldigt noga med en annan av vår tids allra mest skrattretande illusioner som helt klart är fel men ingen får ge minsta ticks som antydan att det bara är nåt alla lärt sig "är sant" liksom. Just det, haha, ALLA MÄNNISKOR ÄR JU LIKA VÄRDA!

Säger inte emot, för det finns inget relevant att säga emot i första skedet. Man måste skilja på människor som liksom jag själv inte håller med i allt så, i de som säger emot för att det mer grundar sig i uteslutande identitetskänslor när de säger emot och bildar kontrovers, kanske för att göra det, och den andra varianten som faktiskt utvecklats och börjar riva upp den illusoriska tapeten (dock gärna utan att göra detta till en ännu större illusion och kanske försvinna från verkligheten mer än apmänniskorna som går nere på gatan..). Bägge dessa typer säger emot, visst, och på detta sätt förenas dom under begreppet "revoltör", men deras delade egenskaper är just bara detta vilket är helt onödigt att söka gemenskap i - grejen är att den första sorten jag nämnde är ofta lika dum som flocken i övrigt och man spikar sig själv i stortån om man tar för givet att deras lite mera djupgående tänkande lett dem till avvikande synsätt, men kanske är det inte så svart och vitt som jag lägger fram det då många säkert börjat tänka lite grann av de jag åsyftar. På samma sätt kan jag ju inte heller förneka att det i viss mån "gör min identitet" att låta nedvärderande och sitta här och skriva romaner i flashbacks religionsforum i redigt pundarmode sen ett par dar tillbaka.

Finns inget vare sig tragiskt eller häftigt som jag ser det, däremot en jävla tendens hos folk att veta vad de ska tänka när de får vissa input-värden - apmänniskorna som befolkar planeten (alla människor alltså) är nog mer automatiserade idag än nånsin tidigare.. Tänker att man bättre visste sin plats på åkern förr och att vissa ägnade sig åt att tänka, andra att plöja, och att denna ordning gav en otrolig harmoni, men resultatet blev sällan harmoniskt pga att krig hela tiden, samt noll teknik så att folk ändå svalt fast alla jävlar ägnade sig åt att införskaffa mat mer eller mindre. Om folk förpassas till åkern helt sonika blir emellertid problemet att många på åkern är väldigt intellektuella eller har potential till att utveckla sitt tänkande till höga höjder och många som utses att tänka visst inte hade optimala förutsättningar - ah, precis som förr då det rådde klassamhälle i en mer definitiv bemärkelse än idag (då klassamhället mycket har att göra med dumma vs smarta apmänniskor och förstås hur mycket stryk man fick när man var liten, men ingen kan säga möjligheterna inte är enormt mycket större idag än 1500-talet, speciellt Sverige.. gratis skola liksom!).

Nej, ibland kan man leka med visionen lite om en ordning som varken innebär en tillbakagång till medeltida härskarstrukturer eller dagens fullständiga oordning (menat i en djupare mental mening, staten funkar ju fint och så, inget inbördeskrig sista tiden heller, folk är rätt nöjda - eller de vet att de är det, men men behöver inte vara det för det, så som vi lär oss fungera nuförtiden).

Inte för att jag vill kritisera dina psykosociala spekulationer (dina inlägg håller hög intellektuell kvalitet), men du börjar komme bort från ämnet.
Citera
2015-12-18, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Naturligvis inte på dina pseudo-epistemiska premisser ... som du tydligt har demonstrerat du inte kan legitimera. Så du predikar bara om dom istället.

Hahah! That's the alternative you have... Predika eller bevisa, verkar dock tveksamt vilket av dom som ger flest anhängare i längden, just nu är det bevisgrejen.. man borde alternera.

Vetenskapen e klart "smartast"/förnuftigast eftersom dess ambition helt är att utgöra idealet för ett system som på ett så bra, transparent och givetvis logiskt konsekvent vis plockar fram sanning som i någon mening faller i den "logiska" klassen där alla annat får heta "dogm". Väsentlig skillnad här givetvis, den logiska beror mindre eller inte alls på vad nån bestämmer från början ska gälla - dogm-klassen är sanning bara om man accepterar riktigheten i sånt som sägs. Ifråga om Gud kan inte vetenskapen säga nåt direkt om man förstår gudsbegreppet lite bättre, däremot finns massor folk sagt genom tiderna som inte är sanning alls eftersom folk bara lurat andra att det var sant varefter det senare visat sig att det inte alls var så, genom att man logiskt på något sätt kunna se klarare - således kan vetenskapen rasera allt som är fel, och skapa ny kunskap, men bara en dåre för för sig att Gud - Vetenskap direkt motsätter sig varann utöver alla de illusioner ni gör er själva om begreppen i denna tråd, have fun!
Citera
2015-12-18, 08:51
Medlem
Citat:
Inte för att jag vill kritisera dina psykosociala spekulationer (dina inlägg håller hög intellektuell kvalitet), men du börjar komme bort från ämnet.

Händer hela tiden. Är dock inte ämnet som avgör kvalitén i genomgående oklara utläggningar jag själv och andra här sysslar med (som vissa tar på större allvar än andra, vissa tror ska resultera i nåt efter 1600 sidor lång tråd) - bra litteratur kan behandla vilket ämne som helst när som helst! Tycker du jag åstadkommit nåt vettigt, eller bara visar hur meningslöst man kan slösa bort tid?

Visst, drar iväg rejält ibland, kanske bör betänkas...
Citera
2015-12-18, 09:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borderline123
Hahah! That's the alternative you have... Predika eller bevisa, verkar dock tveksamt vilket av dom som ger flest anhängare i längden, just nu är det bevisgrejen.. man borde alternera.

Vetenskapen e klart "smartast"/förnuftigast eftersom dess ambition helt är att utgöra idealet för ett system som på ett så bra, transparent och givetvis logiskt konsekvent vis plockar fram sanning som i någon mening faller i den "logiska" klassen där alla annat får heta "dogm". Väsentlig skillnad här givetvis, den logiska beror mindre eller inte alls på vad nån bestämmer från början ska gälla - dogm-klassen är sanning bara om man accepterar riktigheten i sånt som sägs. Ifråga om Gud kan inte vetenskapen säga nåt direkt om man förstår gudsbegreppet lite bättre, däremot finns massor folk sagt genom tiderna som inte är sanning alls eftersom folk bara lurat andra att det var sant varefter det senare visat sig att det inte alls var så, genom att man logiskt på något sätt kunna se klarare - således kan vetenskapen rasera allt som är fel, och skapa ny kunskap, men bara en dåre för för sig att Gud - Vetenskap direkt motsätter sig varann utöver alla de illusioner ni gör er själva om begreppen i denna tråd, have fun!

Jag är helt medvetande om nödvändigheten av en logisk, metafysisk, epistemisk inklusion i "ekvationen" ... vilket du faktisk borde ha observerat (med tanke på ditt klara intellektuella perspektiv).
Citera
2015-12-18, 10:06
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt

Nja, jag tänker mest att det finns inget behov att människan från början skulle skapa en gud. Naturfenomen exempelvis som tidigare inte haft - har fått - sina förklaringar. 'Russells tekanna' tål alltid att tryckas på.
Alla är ateister tills dess att barnet pekar mot himlen och föräldern säger - där är gud.
Det här är ett intressant ämne jag inte djupdykt i. Men vi kan börja med att fråga oss varför vi historiskt sett har utgått ifrån att Gud eller gudar finns? Ditt och många andras svar är att det var ett sätt att försöka förstå naturen. Den dåtida människan såg att åskan mullrade och behövde göra den begriplig så de gav den en gudomlig orsak. Nu när vetenskapen förklarat hur åskan och andra naturkrafter fungerar behöver vi inte längre tro på någon Gud eller gudar.

Men detta bygger på ett i mina ögon anakronistisk tänkande. Vi utgår ifrån att de vill beskriva naturen likt oss men att de bara saknar metoden (vetenskapen) och kunskapen att göra så. Vad de istället primärt var intresserade av var inte att förklara naturen i tidsbundna kausala orsaker utan att förklara varför ex. åskan har en verklighet (som måste särskiljas från orsaken). Verkligheten får ett ting eller fenomen genom sin vertikala kontakt med det transcendenta vilket var det Verkliga enligt dem och inte den empiriskt observerbara världen runt omkring oss. Verkligheten i sig är alltså av en översinnlig natur och allt som existerar gör just det genom att existera genom den Högsta Verkligheten, utanför den har den ingen existens.

Det som existerar gör så även som "idéer" i det Verkligas "medvetande", vissa idéer kan kombineras och bli antropomorfa i en gud, denna gud kan då representera en del av kosmos som ex. en åskgud. Genom kontakten med det transcendenta skapas ordning. Denna ordning upprätthålls genom riter, tradition och religion, utanför ordningen finns bara kaos som kan representeras av ex. de titanska krafterna i grekisk mytologi.

För att förstå det religiösa tänkande måste vi överge det moderna tänkandet. Det är lättare sagt än gjort. Deras "vertikala" tänkande har gått förlorat för den moderna människan, kvar finns bara det tidsbundna "horisontella" naturalistiska tänkandet som inte klarar av att förstå det transcendenta.
Citat:
Sedan så är den vetenskapliga metoden den bästa - eller kanske minst sämsta (om man vill vara "fyndig) - metoden vi har.
Den bäste metoden inom vad bör man fråga sig? Den vetenskapliga metoden är bäst när det kommer till det som är vetenskapligt bevisbart, men allt faller inte inom vetenskapens empiriska sfär och för det som faller utanför måste vi använda andra verktyg för att ernå kunskap - filosofi, metafysik etc.

Vi kan inte enbart sätt vår tillit till att vetenskapen är den enda (jag är medveten om att du sade den bästa) metoden för att beskriva verkligheten för vetenskapen vilar på filosofiska premisser vi inte kan förneka. Filosofin föregår vetenskapen och måste vara ett mer grundläggande verktyg för att nå sann kunskap. Bara en sådan sak att vetenskapen reducerar verkligheten till det blott kvantitativa och att det kvalitativa (färg, smak, mening etc.) bara är subjektiva bifenomon är ett godtyckligt filosofiskt antagande som inte kan bevisas vetenskapligt.

En strikt vetenskaplig världsbild där det bortom-vetenskapliga inte tilldelas någon betydelse är en snäv världsbild där man, oftast omedvetet, begränsat verkligheten till det vetenskapen kan ge belägg för, där stelnar nyfikenheten och en materialistisk dogmatism uppstår då man är blind inför sina egna godtyckliga begränsningar - det är en religiös fundamentalism i sekulär skepnad.

För att återgå till din kommentar, vetenskapen är den bästa metoden om vi vill kunna nå den kunskap vi behöver för att t.ex. asfaltera en väg men inte för att närma oss Sanningen. Sanningen är kvalitativ, simpel och En, den kan inte nås genom ett ackumulerande av fakta.
Senast redigerad av Myein 2015-12-18 kl. 10:09.
Citera
2015-12-18, 13:09
Medlem
upperkatts avatar
Myein

Då har vi olika definitioner av 'sanning'.
Färg - smak - mening - bör också kunna (fortsätta att) kvantifieras.

Agree to disagre?
Citera
2015-12-18, 13:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Det här är ett intressant ämne jag inte djupdykt i. Men vi kan börja med att fråga oss varför vi historiskt sett har utgått ifrån att Gud eller gudar finns? Ditt och många andras svar är att det var ett sätt att försöka förstå naturen. Den dåtida människan såg att åskan mullrade och behövde göra den begriplig så de gav den en gudomlig orsak. Nu när vetenskapen förklarat hur åskan och andra naturkrafter fungerar behöver vi inte längre tro på någon Gud eller gudar.

Men detta bygger på ett i mina ögon anakronistisk tänkande. Vi utgår ifrån att de vill beskriva naturen likt oss men att de bara saknar metoden (vetenskapen) och kunskapen att göra så. Vad de istället primärt var intresserade av var inte att förklara naturen i tidsbundna kausala orsaker utan att förklara varför ex. åskan har en verklighet (som måste särskiljas från orsaken). Verkligheten får ett ting eller fenomen genom sin vertikala kontakt med det transcendenta vilket var det Verkliga enligt dem och inte den empiriskt observerbara världen runt omkring oss. Verkligheten i sig är alltså av en översinnlig natur och allt som existerar gör just det genom att existera genom den Högsta Verkligheten, utanför den har den ingen existens.

Det som existerar gör så även som "idéer" i det Verkligas "medvetande", vissa idéer kan kombineras och bli antropomorfa i en gud, denna gud kan då representera en del av kosmos som ex. en åskgud. Genom kontakten med det transcendenta skapas ordning. Denna ordning upprätthålls genom riter, tradition och religion, utanför ordningen finns bara kaos som kan representeras av ex. de titanska krafterna i grekisk mytologi.

Tackar för den historiska summering av teologisk mönstersökande. Det finns säkert dom som behöver att få detta förtydligat (trots att ämnet redan är genomältat).

Citat:
För att förstå det religiösa tänkande måste vi överge det moderna tänkandet.

Inte "vi" ... DU. Speak for yourself.

Citat:
Deras "vertikala" tänkande har gått förlorat för den moderna människan, kvar finns bara det tidsbundna "horisontella" naturalistiska tänkandet som inte klarar av att förstå det transcendenta.

OM det nu finns något transcendentalt att förstå, och vad detta i så fall är.

Citat:
Den bäste metoden inom vad bör man fråga sig? Den vetenskapliga metoden är bäst när det kommer till det som är vetenskapligt bevisbart, men allt faller inte inom vetenskapens empiriska sfär och för det som faller utanför måste vi använda andra verktyg för att ernå kunskap - filosofi, metafysik etc.

Vi kan inte enbart sätt vår tillit till att vetenskapen är den enda (jag är medveten om att du sade den bästa) metoden för att beskriva verkligheten för vetenskapen vilar på filosofiska premisser vi inte kan förneka. Filosofin föregår vetenskapen och måste vara ett mer grundläggande verktyg för att nå sann kunskap. Bara en sådan sak att vetenskapen reducerar verkligheten till det blott kvantitativa och att det kvalitativa (färg, smak, mening etc.) bara är subjektiva bifenomon är ett godtyckligt filosofiskt antagande som inte kan bevisas vetenskapligt.

En strikt vetenskaplig världsbild där det bortom-vetenskapliga inte tilldelas någon betydelse är en snäv världsbild där man, oftast omedvetet, begränsat verkligheten till det vetenskapen kan ge belägg för, där stelnar nyfikenheten och en materialistisk dogmatism uppstår då man är blind inför sina egna godtyckliga begränsningar - det är en religiös fundamentalism i sekulär skepnad.

För att återgå till din kommentar, vetenskapen är den bästa metoden om vi vill kunna nå den kunskap vi behöver för att t.ex. asfaltera en väg men inte för att närma oss Sanningen.

Och det finns kanske också dom som behöver att få förtydligat, att empirin ensam inte kan leda till en bra verklighets-sökande/-beskrivande metodologi. (Filosofisk) rationalism behövs också.

Också redan ofta nämnd.

Citat:
Sanningen är kvalitativ, simpel och En, den kan inte nås genom ett ackumulerande av fakta.

Ja, och nu när du förhoppningsvis är klar med att presentera dina semi-plattityder, märks det att du egentligen har försökt att bygga ett underlag för ett kommande resonemang (iofs inget fel i det, trots att du bara presenterar självklarheter).

Så nu återstår det att se om du har tänkt dig att idisla på din tills vidare strandade privat-epistemologi, eller om du har något mer substantiellt att erbjuda.
Citera
2015-12-18, 14:54
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Borderline, ja.. du drar iväg slightly off topic och går ner på konkret vård/omvårdnad med platsbestämda dilemman eller hur? de moraliska preferenserna som man DÄR.. dit du refererar.. håller där, var du stöter på en massa pseudofierade hypotetiska situationer, men kanske överpretentiöst uppstådda glapp, när det kommer till den empiriskt förväntade logiken, som du verkar efterlysa.. men det gör alla. på olika sätt, i och med.. socialt hårt hållna , ibland oftare.. rigida mallar. som karriärism, i sig, udnerhåller.. allt är inte empiriskt ombesörjt, bara för att det råkar komma in i empirisk box, det är jag helt enig om.

Mycket spillmaterial, som man kan ta upp, och försöka recykla.. inte för någotr särskilt ändamål, mer än att pröva.. med lite tur.. går det så går det, kan man förhöja det självklart logiska, att tolkas till annat, så sker det, för att man har råd , man ser det som relevant, utifrån att i övrigt uppenbart inte se att tid behövs för annat, varpå förädling.. ju är industriell hantering av produktion, produktionens självaste överlevnadsstrategiska "måste".

Men guds existens i detta? kanske där en religiöst betingad vårdenhet, bl.a hospice.. brukar ha religiösa förtecken inskrivna, i utlovandet av bästa möjliga omvårdnad. drav.. det pretentiösa.. att kunna ge den behövande.. en push in i terminala skedet.. jag vet inte , men jag tippar på att det handlar om att du ska ses som ett.. med den DU, ska föra in dit hen/hon.. VILL. Därför är omvårdnaden, att ses som hur, du upptager den behövandes vilja, att klara av att hänga på det.. och få en härlig suck tillbaka, inte ett frågetecken.. där behövanden ska.behöva-undra.varför du omvårdar si och så och där med det , och så tiden.. vad tiden gör med en timme, som behövanden så gärna vill komma åt, för att neutralisera t.ex ångest. dödsångest och hur den svarar på ett hejsan.. är ju inget som en akademisk linje.. kan ha på förhand inberäknat, men kanske det vill ge sken av att jodå.. allt är där, men ska vara där, dvs din religiösa nerv, kan i omvårdnaden komma att bli hårdvaluta. Därför.

Citat:
lite mera.. i samma nu-spretar vi lite off topic, i moraliska preferensens utmark..
utvecklingspotential man forcerar fram sanningen i idag. Man kan utvecklas mycket det kan man, men det är ju knappast som om "utveckling" är nåt precist liksom. Finns hur mycket sätt som helst att analysera ner alla aspekter hos en persons utveckling och när det gäller vissa bitar som rör just intellektet och vissa av dess dimensioner vi inte behöver låtsas att vi vet så mycket om här - när det gäller detta och därtill närbesläktade "tänkandet" vilket väl som begrepp går in i det föregående, så står det helt enkelt rätt klart att detta vältrande i vetenskapsteorin inte gjorde nån smartare där utan blev modet bara som indoktrinerades för att fungera mekaniskt mer eller mindre
Citat:
(tyvärr med fasligt låg logisk tillämpning på hela skolan vill jag mena, så om du tycker jag är misstänksamt skeptisk - som att jag hade fördomar mot sånt jag inte begrep bättre - så beror det på den väldigt obefintliga reella begåvning i hela denna miljö, t o m bland lärare som "doktorerat").
Citat:
Jag fick en bitter smak av alla ideal jag i efterhand föreställer mig har stor finess och bärkraft i sökandet efter sann kunskap. Men om discipliner som "omvårdnad", vilka saknar existensberättigande i min värld, börjar bygga sina självuppfyllande teoretiska ramverk, där ordet teori får det att låta alltför avancerat egentligen,
... man kan se det ur flera vinklar... med eller utan erfarenhet.
Citat:
ALLA MÄNNISKOR ÄR JU LIKA VÄRDA!
Inte ens religionsteoretiker, vilka håller religionspsykologiska föreläsningar, i kortform el seglivad långform.. påstår detta, däremot vet man att olika smärtor, i olika skeden av vårdprocesser, kan dra in gud.. som en s.k "parameter" , tyvärr är det så och därmed.. är den sociala människan sedd som flockdjuret med samma behov och samma värde, ur spel. Eftersom den religiösa tolkningen, ALLTID börjar med ett mervärde.. som går utöver den medicinska individen.

Citat:
Finns inget vare sig tragiskt eller häftigt som jag ser det, däremot en jävla tendens hos folk att veta vad de ska tänka när de får vissa input-värden - apmänniskorna som befolkar planeten (alla människor alltså) är nog mer automatiserade idag än nånsin tidigare..
.. mm ja det ligger en hel del i det du säger faktiskt.
Citat:
Tänker att man bättre visste sin plats på åkern förr och att vissa ägnade sig åt att tänka, andra att plöja, och att denna ordning gav en otrolig harmoni, men resultatet blev sällan harmoniskt pga att krig hela tiden, samt noll teknik
Holy macaroni , hur kommer du in på skola vård och omsorg... ? i tråd som denna.. känner du det som att vidskepelsen funnit väg in i empirin?

har detta med din kontakt med religiösa fundamentalister att göra? så vi får liksom lite förklaring till din mycket långa , längre än mina mes outspaced tangentknackande och så långa att t.o.m jag med f.d ordmattor... känner att här.. var det något som måste.ha-hänt, men så säger du att : du hoppar av??

vad hände, dispyter av take it or leave it-kaliber i klimatet? i någon slags vårdprocess, du icke för ditt liv, kunnat se som relevant, att du skulle t.ex börja behöva knäppa händerna eller smyga in bakvägen på viss tid..? så ingen tolkare kunnat misstolka eller vad egentligen är orsak till denna din mega-inlaga.. som ska ses som ett led i gud sedd eller osedd och obarmhärtigt "överspelad" , eller skulle du sätta dig att i tenta orda gud, som empiriskt bevisad? eller fick du med fortsatt omdömesgillt betyg, säga.. nja, guden är inte, bevisad? eller detta, blev typ.. tabu där i det platsbestämda klimatet, du oroas över?

utifrån... att.. omvårdnaden, gått och börjat följa religiös praxis? jag fattar nog inte riktigt ska sägas, och då är jag ändå vän av folk som levererar lite, om så ordmattor som slår emot en som en vägg,

i övrigt, kan rakt av, dela dina reflektioner lite här och var..om så att de tycks vara starkt situations.knutna och jag inte vet vad jag sitter och bejakar med att ge dig favör..

i att det ofta lilla, anspråkslösa sett som underförstått att inte allt, är allomgivet att förses med akademisk statisk produktionsetiketterad omvårdnad, att det dessvärre mycket väl blivit produktionsbaserat, i t.ex med vilken-andemening man ombesörjer rörelsens sekvenser, att ha ständigt påkopplad reflektion... som ska kunna problematiseras och utgöra forskningsunderlag.

Dvs dokumentation, av varenda sensomotoriskt kännande handling, i återkopplingen mot vad.. mot människan... eller mot produktionen eller mot den presumtivt senarekomna forskningsetableringen, i hur många fler momentum av spontan underförstått logisk karaktär, som att förstå att en handlingens akt, kan tillses på femton tusen "sätt", att därför .. se det som vedergällande konsensus, att omvårdnads.moraliskt.. dra in handlingsmoral, till forskningstekniskt MÖJLIGT, att låta en naturligt logisk akt, underkastas moraliskt preventiv, forskningsåtgärd.. för att det är möjligt, inte nödvändigtvis för att det är relevant, eller gagnande den vårdkrävande eller kanske enbart den, som vill ha mer, och mer och allt sublimare taktil omvårdnad, så länge produktionsivern, ständigt kan och vill givetvis optimera.. det lilla att bli det stora, det självklara att ses som att ha potentiellt utrymme för ett vidgande, men inte säkert för att det vidgar eller å något sätt medvetandegör moralisk preferens, utan för att det finns så stora forskaranslag, och där tillgångarna är så vidlyftigt tilltagna att man ev. inte längre förstår hur, man ska fördela de resurserna... och istället försöker förstora det som mår bra av att ses som fortsatt SJÄLVSKRIVET erfarenhetsbaserat, som GIVET dynamiskt.. som givet.. ömsesidigt och inte envägskommunikativt.. som t.ex omvårdnad och compliance... där det säkert finns enheter, som ensidigt, målsökande studerar uteslutande det och enbart de momenten, så som all industriell produktion, en gång började tidsmäta.. att då är ANSATSEN.. i sig, ett värde.. den tangerar din moraliska preferens, den behöver genomgå moralisk etisk försäkran, om att din vilja, är forskningens vilja. Det är här etiken om t.ex den etniska traumans orsak och rot, ska försöka i sig, bli ditt ansvar.. att kunna fullfölja , men för att du ska fullkomna det, strävan att fullända.. där svagheten själv inte förmår.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-12-18 kl. 15:17.
Citera
2015-12-18, 14:55
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Agree to disagre?
Sure
Citera
2015-12-18, 14:58
Medlem
Honey.B.Blues avatar
forts, RE Borderline, med sin förträffliga tempo och drive, du får mycket sagt.

++

Jag är i stort sett också enig i det du framför, men ser att du drabbats av liknande frustrationskaos, som alltid blir när pretentiös industrialiserad akademisk överanalys, till slut kan hoppa på hjärnan, t.ex kan man ha haft med moraliska pekpinnar från förr att göra med, som försöker bevisa sig, ha haft... egentligen.. s.k goda intentioner, bevisligen saknade kompetensen, men går bakvägen via akademiska ingången istället, och påbörjar där, en lätt sagt övertolkning... av det enkla, som kräver inget annat än sunt förnuft och fattningsförmåga att hantera en själavård, , på tusen olika sätt, beroende på var det gör ont, hur det gör ont, frekvensen.. styrkan i smärtan och så vidare, att det icke på förhand kan skapas statisk poängfixerade system, jo det går men.. jösses, det kan lika starkt som ambitionen är i sin början kanske god, tyvärr spåra ur till fjantighet.

och härmed gav jag mig in i den moraliska betnkligheten i .. den vårdande ömmande människans preferenser, t.ex att du har med oliktänkande att göra... dem som övertolkar en handlingens handling, att behöva hesitera.. och reflekteras över i två kanske tre terminer.. löpande, som vanligt på bekostnad av betydligt svårare frågor, som på riktigt... kan både vända smärta till smärtfrihet, liksom skapa istället nya trauman. så omvårdnad.. det är de äldre stammarnas, vilja och begär oftast, där deras gamla trospraxis, står på spel.

och så är pedagogisk överföring, ofta befinnande sig i en egen, ambitionsnivå.. av motivationshöjande.. "försök -åtminstonde.förstå-anda" , men är det nu så att religiösa aspekter skulle in, då är det OTROLIGT så mkt svårare.. att riktigt viga sin tid åt sådant finlir, i know.

så ofta, helt i frånvaro.. av dagens VAD göra.. du gör det, t.ex BÖJER DIG NER, står inte och reflekterar huruvida det rä etiskt försvarbart, att ... böja sig ner, i ett tillstånd som du kan med kliniska ögat, på 0,1 sekund, omedelbart.. förstå, att etiska reflexen, den är konstruerad, den är aldrig där som ett givet underlag, att tjäna som ett akademiskt forskningsfält, men allt går att konstruera.. en artificiellt skapad medicinteknisk protes, låt säga... kan ha, föregåtts av flera års ältande i huruvida individen FÖRTJÄNAT, sådan medicinteknisk åtgrd, lika väl.. som ämnen om eutanasi.. vad kräver eutanasi... vilken omvårdnad, bör föregå ett beslut om passiv fortsatt konservativ behandling osv.

tusen åter tusen momentum, där en sekund.. i rätt el fel för den önskande individen som vill växa eller enbart stå kvar i sin illusion, alltid kan ha i sin tur, tusen åter tusen erinringar, att vilja sättas på pränt, för att "därmed bevisa sig enl evidensens emellanåt övertolkarpretentiösa beviskrav" , så länge det kommer till DIN intention, i vad du vill.. frågan, vad vill du? när du tar ett steg mot annan individ..

... vad vill man, av att mäta annan individ, med helt annan referens och bakgrund, i vad som är etiskt korrekt.. och hur var och en idag ges rätt att uttrycka sin EGEN.. tolkning, och kan komma med religiös apaketets kader av argumentation, att föras rakt in i etik och moral, hur lika, allt ska få lov att bli, men i samma andetag, hur olika.. det samtidigt ska få bli, eller inte få lov att bli, beroende på produktionslinje.. vad är det som ska produceras.. din, annans, elelr forskningens pågående fas...

jösses, jag är lika pantad i spörsmål som berör det som icke är särskilt lämpat att tvistas om, att om-vårda.. eller istället låta ord flöda.. i den dokumentationsapparat som tekniskt sett, definierar redan efter helt egna ramverk med helt egna maskinella programmeringar och därtekniska justeringar, så klart.. att då redan en liten förändring i programmen, kan motsvarande tänkt i handlingens konkret unika moment, se ut att motsvara någonting som inte har med verklighet att göra alls, därför är teknik bra,.. IT-teknik med mannövrerade hjälpprogram är bra, men när det kommer till moral, etik.. och rätt/fel.. kan det vara farligt att släppa de levande återkopplingar som ska vara i mänsklig interaktion. Hur nu detta som sagt har med Gud att göra.. har med andras gudsuppfattning, konkret var det tror!! att gud -måste-in. och medagera.

det blir komplext, utifrån att människor i kris, kan tänkas överaktivera och intensifiera sin tro, varpå det krävs av dig, att du erkänner pseudoargument och hanterar kvasi, som konkret logiskt.
Citera
2015-12-18, 15:02
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Inte "vi" ... DU. Speak for yourself.
Det gäller alla, vår moderna weltanschauung är inkapabel till att förstå religiöst tänkande vilket resulterar i diverse psykomateriella reduktionistiska förklaringsmodeller. Vill man förstå religion på djupet måste man tänka bortom vårt vedertagna sätt att tänka och fördjupa sig i esoteriska tankebanor.
Citera
2015-12-18, 15:50
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Det gäller alla, vår moderna weltanschauung är inkapabel till att förstå religiöst tänkande vilket resulterar i diverse psykomateriella reduktionistiska förklaringsmodeller. Vill man förstå religion på djupet måste man tänka bortom vårt vedertagna sätt att tänka och fördjupa sig i esoteriska tankebanor.
Nej, du leker med det logiskt knslomssiga förankrandet, för att försöka tränga ut den inkännande logiken.

Det finns inget vi, där religiös upplevelsebaserad KÄNSLA.. som tar sin sats ur vad om inte redan förarbetad ambition, att försöka tolka in, de primära och också sekundära behoven, att alltid.. omfatta, också den mest sekteristiska upplevelsen.. som allom given, att det ej är allom givet, är själva första kriteriet, om att det kan handla om sekteristiska begär, med starkare religionsfundamentalistiska och därmed ONÖDIGT, dvs ej förankrade... BEGÄR.

Att begära, att ej lida.. är en sak, som jag ser som tämligen självklar. Men om man fortsätter på det tema som "Borderline" presenterat, så framkommer fler dimensioner i det som logiskt förankrad, inkännande konsensus.. mycket väl kan komma till kriterie, där det kan finnas och du kan du ev reta dig på att detta om igen ska behöva tas upp, men.. :

konspirationsetisk problematisering, är INTE något ALLMÄNT, helt av sig självt, givet.. därav att det där "vi" , måste ses som en exkluderande handling/åtgörd/bemötande.. som tar sats ur ÖNSKAN, att jag får.detJAG.. men jag med min egna.. livssyn och därmed syn på lidande.. får mig till godo.

Att leva med religion in i alla livets innebörder, socialt.. på fritid, på arbete, familjärt, politiskt osv, har alltid en begränsning, när religionstolkad reell och i realtid pågående verklighet, stöter sig med den illusionsbaserade Tolkningen.. man kan alltid tolka ett päron, att egentligen vara ett äpple, särskilt om päronet har en icke päronaktig form.. så kan man få ett bemötande.. att kunna tolkas till kränkande, NÄRHELST.. mötet inte har båda eller alla parter, på samma tolkningsnivå...

Så det är lidandet och hur långt man är beredd att definiera jag får inte mina religiösa önskningar uppfyllda.. att börja definieras som ett lidande, i medicinsk bemärkning - det var det som "Borderline tangerade , i sitt långa utlägg... dvs rättigheten, att överallt, oavsett i vilkenmedicinsk kontext, framhålla sig att vara lidande, enär ens religiösa moraliska önskan om att alla ska in i ens egenskapade gudssyn och gudens närvaro att til varje pris, behöva följas, utifrån att man är behövande patient.

Men som du säger, varje individ är en patient, både presumtiv, liksom den kommer av ren ålderssvaghet, att en dag.. kunna komma i klammer med den erbjudna vården och omsorgen, som antingen ges för mycket.. eller inte ges alls.

och hur den harmonierar, med din egen.. inte alla andras.. tolerans av t.ex mer sekteristiskt fullfjädrade exklusiva selektiva exkludering.. i dne människosyn som för det första, den religiöse individem i motsats till den humanistiske individen, förväntat sig.. att dra vinst av.

Så sjukdomsvinst och vinsten med att anamma en påstådd trosövertygelse.. är inte sådär klockren, det var det som var kritiken... att finliren. i de pedagogiserande passagerna, kan vara något svårsmält, sett till vad som egentligen syftas till.

ÄR det födelse, stälningstaganden i vad som ernjuds rent medicinskt, men besvikelsen över att inte få det som en inge genomgående upplyst, kanske föreställde sig att den skulle automatiskt få? elelr begravning.. är det svårartade förlopp.. och som vanligt, vad får det kosta, i livsförlust eller livskvalitetsförlist resp, tillgagna sig längre liv.. leller säkerställandet, av särbehandling och med det.. första tjing, på allt som är nytt och kliniskt överprövat garanterat att inte kunna skada.

Skade-effekter.. och lidandets egen problematik.. är som vanligt vetenskapsfilosofiskt.. och att då religionsfilosofiska etiska preferenser, lägger in en kil, som ska ses som ALLAS skyldighet, att dra igenoom? nja.. mkt, mkt osäker på det.

hmanvärdet i sig, är inte sååå illa ställt, men du kanske tycker att det är otillräckligt, isf har du större begär än den gemene mannen på jorden, en stor majoritet av levande.. har inte ens uppnått fullbordat humanvärde, utan får istället stå till tjänst, att utgöra material att fylla de religiösa betingade begären, att man vill ses som så speciell.. att måste överskrida humanistiska kriterierna.

T.ex att begära... systematisk rätt, att omskära en medicisnkt biologiskt funktionellt organ, det kan vara vilket organ som helst. som religiös tolkning,.. inte ser som dugligt, för när man lever med tron att gud vet bäst, då överskrider man det mänskliga förnuftet men att göra det, in i medicintekniska förlopp, som en abort t.ex är.. och börja kritiskt moralisera en familjemedlem.. eller att processa i t.ex att en behandling som består av aborterande.. därför.. av moraliska skäl, ska kunna antastas.. med det där "VI" .. måste.. göra OSS, kapabla.. att antaga den religiösa slutsatsförmågan om respektive handling, sedd som felaktig eller rättrådig, att det måste isf förstås att därmed inte ge individen förstahandsrätt och beslutsrätt... att gå emot den religiöst kollektiviserade etiska riktlinjen, det kan blir kontroversiellt redan innan en handling öht tar form eller innan ett instrument öht berör de som är tilltänkt, att "acceptera" kollektivets, beslutsunerlag.

En sond in i näsan.. för att kollektivet inte ser att individen tillmötesgår de relgiiöst ställda kraven, i att inte intaga viss kost som man ser som smutsig, att den kan därför hamna i kliniska dilemman.

En som utvecklar anorektiskt levnadsmönster, utifrån att den som du säger, måste eller behöver ställa religiösa tolkningen i främsta rummet.. jag ser inte att det finns "vi måste", eftersom i detta sammanhang, skriver du vi.. och menar samtliga.

Tillräcjligt många.. har inte ens de dilemman, som relgiiöst mer fundamentalistiskt moralistiskt starkare ställda krav, ålägger mäniskor, att på daglig basis.. kanske skämmas över, eller att det stjäler deras livsrum, med rätten att fatta beslut, att inte ens tänka i religiösa banor, det är en SJÄLVSKRIVEN mänsklig rättighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in