2015-11-28, 08:27
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekh
Såg att det har berörts lite i tråden men skulle vilja ha ett förtydligande. Det gäller uttag utomlands med Coop Medmera mera och räntan som påförs direkt från uttaget. Ett tips har då varit att sätta in mer pengar på kortet än vad man har kredit.

Ponera att jag har 30 000 i kredit och sätter över 10 000 extra så att jag totalt sett har 40 000 på kortet inkl. kredit. Om jag då skulle t.ex. skulle handla på kortet för 10 000 kr och sedan ta ut en summa pengar i bankomat, blir det ränta på uttaget då? Eller är kortet så pass smart att den tar det första köpet på 10 000 kr på krediten och det efterföljande uttaget på de extra 10 000 som jag fört över?

Nä, den kommer att plocka dina "riktiga" pengar först. Nu brukar man ju inte ta ut så mycket kontanter att räntan hinner bli mer än nån krona, det är ju värre med de där satans avgifterna på 35kr man ryker på, på vissa kort. Nu verkar dock inte COOP ha den styggelsen.

En tanke kan vara att skaffa ett maestrokort från din vanliga bank för kontantuttag om du är riktigt gniden. Maestro brukar oftast vara gratis.
Senast redigerad av Grasstomouth 2015-11-28 kl. 08:29.
Citera
2015-11-29, 20:16
Medlem
Supers avatar
När det gäller att få ut maximalt med poäng så kan man betala alla sina räkningar kostnadsfritt med sitt Coop-kort på Betalo vilket gör att du får poäng 2 gånger om du exempelvis betalar AmEx-räkningen med Coop-kortet på Betalo
Citera
2015-11-29, 20:34
Medlem
Superstefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Super
När det gäller att få ut maximalt med poäng så kan man betala alla sina räkningar kostnadsfritt med sitt Coop-kort på Betalo vilket gör att du får poäng 2 gånger om du exempelvis betalar AmEx-räkningen med Coop-kortet på Betalo
Kan du verkligen betala en kreditkortsräkning med Betalo?
Citera
2015-12-19, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superstefan
Kan du verkligen betala en kreditkortsräkning med Betalo?
Det ska ju vara spärrat, men när jag betalde räkningar via Betalo förra året då hade dom missat att spärra betalningar till mitt ena kreditkort

btw. OKQ8 sänker sin bonus till 0.3% undrar om Shell kommer göra samma sak.
utomlands kör jag alltid Santander, och i Sverige också när dom har kampanj, just nu 3% cash back
Citera
2015-12-19, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valhall300
utomlands kör jag alltid Santander, och i Sverige också när dom har kampanj, just nu 3% cash back

Var hittar du 3% cash back hos santander? Är det nån specialdeal för er som redan har kortet? Jag surfade nyss in på deras hemsida och hittar inte ett enda ord om nån bonus öht.
Citera
2015-12-20, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sirveaux
Var hittar du 3% cash back hos santander? Är det nån specialdeal för er som redan har kortet? Jag surfade nyss in på deras hemsida och hittar inte ett enda ord om nån bonus öht.
dom brukar ha kampanjer med jämna mellanrum. dom har haft:
5% cash back på alla resor (resebyrå, tåg buss, SL kort (ej köpta på Pressbyrån...) upp till 1000kr tillbaka (denna gällde hela 2014 har jag för mig)
betala räkningar gratis med Betalo (sommaren 2014)
3% cashback på allt upp till 1000kr tillbaka (under några månader förra året, för att "fira namnbytet")
just nu november-december 3% cashback på allt, upp till 500kr tillbaka.

denna kampanjen har jag inte sett någon extern reklam för, dom skickade information om den i oktober fakturan, för några veckor sedan skickade dom ett mejl där dom påminde om den, den är för att "få fart på julhandeln" Den varar nog för kort tid för att nya kunder ska hinna utnyttja den något vidare
Senast redigerad av Valhall300 2015-12-20 kl. 10:04.
Citera
2015-12-27, 13:07
Medlem
Ska skaffa mig ett kort till resa ifall det kortet jag har nu blir stulet eller sluta fungera så kan det vara bra att ha ett extra.
Vill komma undan så billigt som möjligt vid kontant uttag som drar pengar direkt från kontot helst utan ränta vid uttag.
Vad använder ni? Vilket kort skulle kunna passa mig?
Senast redigerad av hurgorjag 2015-12-27 kl. 13:12.
Citera
2015-12-27, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hurgorjag
Ska skaffa mig ett kort till resa ifall det kortet jag har nu blir stulet eller sluta fungera så kan det vara bra att ha ett extra.
Vill komma undan så billigt som möjligt vid kontant uttag som drar pengar direkt från kontot helst utan ränta vid uttag.
Vad använder ni? Vilket kort skulle kunna passa mig?

Billigt som möjligt är det sämsta alternativet. Välj ett kort med bra försäkring.

https://www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort-plus/

0% växlingsavgift och helt ok reseförsäkring.

Annars kolla AmEx grön eller gold.
Citera
2015-12-27, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Billigt som möjligt är det sämsta alternativet. Välj ett kort med bra försäkring.

https://www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort-plus/

0% växlingsavgift och helt ok reseförsäkring.

Annars kolla AmEx grön eller gold.
Ränta från dag 1 vid uttag och reseförsäkring får man väl ifrån annat håll också?
Ska ta en titt på Amex
Citera
2015-12-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ränta från dag 1 vid uttag och reseförsäkring får man väl ifrån annat håll också?
Ska ta en titt på Amex

Varför ska du ta ut pengar när det inte är något påslag ?
Citera
2015-12-27, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Varför ska du ta ut pengar när det inte är något påslag ?
Kanske inte är överallt i asien man kan betala med kort, känns lite tryggare med att inte hålla på att dra kortet i barer och andra ställen.
Citera
2015-12-27, 15:20
Medlem
Citat:
Kanske inte är överallt i asien man kan betala med kort, känns lite tryggare med att inte hålla på att dra kortet i barer och andra ställen.

Du använder ditt bankkort vid automater och tar ut pengar.
Använd https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/locate-an-atm.html för att kolla upp säkra bankomater.

Sedan drar du ditt Santander kort överallt där Mastercard accepteras. Skulle du scimmas så är det inte dina pengar som försvinner. Du betalar ju en faktura som du själv måste godkänna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in