2017-11-01, 12:09
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QueerSchilvia
Bank Norwegian är lika snorkiga mot sina kunder som moderbolaget Norwegian Air Shuttle är.

Kan du utveckla?
Citera
2017-11-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Själv så kör jag med Ferratum nu för resor och handel i utländsk valuta eftersom det inte är några avgifter för valutaväxling eller uttag om jag håller mig till 4 uttag på en månad.

Har du använt det för uttag utomlands?
Hur fungerar det, flyttas pengar från ditt SEK-konto (och växlas) till tex ditt EURO-konto? Eller dras det direkt från ditt SEK-konto vid uttag utomlands?
Citera
2017-11-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS
Är det ofta det inte går att betala med amex?

Jo tex matbutiker, lågprisbutiker etc brukar inte ta emot det. Så det går ju inte att enbart ha ett Amex.
Citera
2017-11-02, 09:35
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Har du använt det för uttag utomlands?
Hur fungerar det, flyttas pengar från ditt SEK-konto (och växlas) till tex ditt EURO-konto? Eller dras det direkt från ditt SEK-konto vid uttag utomlands?
Inte riktigt än men tog ut i SEK när jag bara hade euro och då växlades det automatiskt över till mitt SEK-konto, har också handlat i euro från Aliexpress som drog direkt från mitt EURO-konto som jag hade satt in med bra kurs från Skandiabanken.
Skall till Danmark i nästa vecka så då kommer jag ta ut där, öppnade ett DKK-konto nu innan men tänkte testa nån gång hur det blir om jag handlar i en valuta som det inte går att öppna konto för.
Citera
2017-11-02, 09:57
Medlem
Citat:
Inte riktigt än men tog ut i SEK när jag bara hade euro och då växlades det automatiskt över till mitt SEK-konto, har också handlat i euro från Aliexpress som drog direkt från mitt EURO-konto som jag hade satt in med bra kurs från Skandiabanken.
Skall till Danmark i nästa vecka så då kommer jag ta ut där, öppnade ett DKK-konto nu innan men tänkte testa nån gång hur det blir om jag handlar i en valuta som det inte går att öppna konto för.

Okej, håll koll på växlingarna och kolla vad de tar i spread och vad som blir billigast. Dvs antingen att växla först och föra över till respektive valutakonto eller att låta de växla i samband med uttaget.

Jag öppnade precis konto och kollade deras app och när man skulle växla va det inbakade valutaspreadar på ca 0,6 % per håll. Dvs växling SEK->EUR kostar 0,6 % och tillbaka kostar det 0,6 % till.

Jag har dock inte hittat någon info på deras sida om att de tar valutaspread, de stoltserar ju överallt att det är kostnadsfritt...
Citera
2017-11-02, 13:41
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Jag har dock inte hittat någon info på deras sida om att de tar valutaspread, de stoltserar ju överallt att det är kostnadsfritt...
Nu vet inte jag vilken källa du har till valutakursen men MasterCard lägger på en viss spread själva så det behöver inte vara Ferratum som ger dig påslag, det har varit samma sak med Santander som jag kört med nu innan där det inte heller skall vara valutapåslag.
Du kan kolla in om Monzo och Revolut ger dig bättre kurs som kör med liknande upplägg.
Citera
2017-11-02, 23:01
Medlem
Citat:
Nu vet inte jag vilken källa du har till valutakursen men MasterCard lägger på en viss spread själva så det behöver inte vara Ferratum som ger dig påslag, det har varit samma sak med Santander som jag kört med nu innan där det inte heller skall vara valutapåslag.
Du kan kolla in om Monzo och Revolut ger dig bättre kurs som kör med liknande upplägg.

Mastercards spread är ju minimal, långt ifrån 1 %..
Jag tittade i Ferratumbanks-app under fliken "Currency converter". Där köper man Euro för 9,867 och säljer för 9,671 spot är just nu 9,789. Dvs 0,8 % högre köpkurs och 1,2 % lägre säljkurs. Skulle gissa på att deras spread är 1 % (de ligger lite snett nu men valutakurserna rör ju på sig hela tiden..).

Lite OT men måste man använda deras app för att komma åt tjänsterna? Hittar ingenstans hur man loggar in via datorns webbläsare. Känns väldigt handikappat..

Just nu kör jag Santanders gamla kort som slutat ges ut och där är det Mastercards verkliga kurs och inte några påslag.
Citera
2017-11-03, 18:26
Medlem
Daviddinkelsson85s avatar
Finns det något kreditkort med 0 procent ränta? Tex jag handlar för 10 000 kr som ska betalas 1 månad senare.
Citera
2017-11-04, 13:24
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Mastercards spread är ju minimal, långt ifrån 1 %..
Jag tittade i Ferratumbanks-app under fliken "Currency converter". Där köper man Euro för 9,867 och säljer för 9,671 spot är just nu 9,789. Dvs 0,8 % högre köpkurs och 1,2 % lägre säljkurs. Skulle gissa på att deras spread är 1 % (de ligger lite snett nu men valutakurserna rör ju på sig hela tiden..).

Lite OT men måste man använda deras app för att komma åt tjänsterna? Hittar ingenstans hur man loggar in via datorns webbläsare. Känns väldigt handikappat..

Just nu kör jag Santanders gamla kort som slutat ges ut och där är det Mastercards verkliga kurs och inte några påslag.
Ferratum verkar vara sämre än vad Santander var men ändå bättre än hos många andra banker som brukar ta avgifter och påslag och handlar man i euro så behöver man inte köra på deras dåliga kurs.
Får bli att man kollar in Monzo framöver men man behöver sätta in ca 1000 kr i pund första gången ...Revolut kunde inte jag registrera mig hos.

Ferratum kör bara med mobilappen nu men hade inloggning tidigare från hemsidan.
Citera
2017-11-04, 14:30
Medlem
Citat:
Ferratum verkar vara sämre än vad Santander var men ändå bättre än hos många andra banker som brukar ta avgifter och påslag och handlar man i euro så behöver man inte köra på deras dåliga kurs.
Får bli att man kollar in Monzo framöver men man behöver sätta in ca 1000 kr i pund första gången ...Revolut kunde inte jag registrera mig hos.

Ferratum kör bara med mobilappen nu men hade inloggning tidigare från hemsidan.

Kan du bekräfta att de siffrorna jag hänvisar till även gäller vid köp med mastercardet? Oavsett om du växlar före köp eller låter de växla åt dig vid köpet?
Citera
2017-11-04, 18:47
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daviddinkelsson85
Finns det något kreditkort med 0 procent ränta? Tex jag handlar för 10 000 kr som ska betalas 1 månad senare.

Ja, typ alla kort. Under förutsättning att du betalar i tid och enligt villkoren.
Citera
2017-11-04, 18:49
Medlem
daniils avatar
Citat:
Jo tex matbutiker, lågprisbutiker etc brukar inte ta emot det. Så det går ju inte att enbart ha ett Amex.

Fel, det är väl i stort sett bara på Willys jag inte kan betala med Amex. Seg jävla butik på att ansluta sig.
Däremot på deras systerbutik Hemköp fungerar det fint.

I nuläget kan jag betala med Amex överallt förutom på min lokala pizzeria och på Willys.

Men ett backupkort är ju alltid bra att ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in