2015-12-17, 17:37
Medlem
Myeins avatar
Ponera att det finns en ö med bara blinda människor, plötsligt får en av dessa människor förmågan att se! Men när han påstår att han besitter en kunskapsförmåga de andra saknar och försöker förklara det för dem skrattar de bara åt honom, "det där kan vi inte verifiera, vi kan inte känna din s.k. 'syn' eller höra den!" Hur ska man kunna kommunicera något för andra som själva aldrig upplevt det? Att en väg är stängd för andra betyder inte att den är det för alla. Att något inte kan kommuniceras gör det inte falskt.
Citera
2015-12-17, 17:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Ponera att det finns en ö med bara blinda människor, plötsligt får en av dessa människor förmågan att se! Men när han påstår att han besitter ett kunskapsorgan de andra saknar och försöker förklara det för dem skrattar de bara åt honom, "det där kan vi inte verifiera, vi kan inte känna din s.k. 'syn' eller höra den!" Hur ska man kunna kommunicera något för andra som själva aldrig upplevt den? Att en väg är stängd för andra betyder inte att den är det för alla. Att något inte kan kommuniceras gör det inte falskt.

Icke desto mindre vilar bevisbördan på denna ponerade seende.
Citera
2015-12-17, 17:43
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Fast någonstans måste väl beviskedjan grundas i axiom? Ögat kan inte se seendet, örat kan inte höra hörseln. För den seende är synen axiomatisk, han kan inte bevisa sin syn för de blinda.

Att alltid fråga efter bevis sätter en i en oändlig regress. Det kan bli en enkel utväg för den som inte är intresserad av att förstå.
Citera
2015-12-17, 17:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Fast någonstans måste väl beviskedjan grundas i axiom?

Ja, men din allegori är ljusår från att vara axiom-producerande.
Citera
2015-12-17, 18:15
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Att alltid fråga efter bevis sätter en i en oändlig regress. Det kan bli en enkel utväg för den som inte är intresserad av att förstå.
Hur menar du? Jag anser att man alltid bör vara intresserad av bevis.
En teori måste vara falsifierbar för att den ska kunna anses vara en teori.

Vad menar du med 'förstå'?

Sluta aldrig ifrågasätta.
Citera
2015-12-17, 18:54
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Hur menar du? Jag anser att man alltid bör vara intresserad av bevis.
En teori måste vara falsifierbar för att den ska kunna anses vara en teori.

Vad menar du med 'förstå'?

Sluta aldrig ifrågasätta.
Jag menar att bevisen vilar på premisser.

Påståendet - det finns mat i kylskåpet - kan jag verifiera genom att öppna kylskåpsdörren och se om mat finns där. I den meningen utgår jag ifrån att synen är en giltig metod för att avgöra sanningshalten i påståendet. Det finns alltså en premiss underliggande i mitt bevis.

Vetenskapen i sig grundas på filosofiska antaganden som själva inte kan bli vetenskapligt bekräftade. Vetenskapen kan inte bevisa sig själv.
Citera
2015-12-17, 20:35
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ponera att det finns en ö med bara blinda människor, plötsligt får en av dessa människor förmågan att se! Men när han påstår att han besitter en kunskapsförmåga de andra saknar och försöker förklara det för dem skrattar de bara åt honom, "det där kan vi inte verifiera, vi kan inte känna din s.k. 'syn' eller höra den!" Hur ska man kunna kommunicera något för andra som själva aldrig upplevt det? Att en väg är stängd för andra betyder inte att den är det för alla. Att något inte kan kommuniceras gör det inte falskt.
Detta skulle inte vara svårt att testa. Men hur väljer en god gud ut vilka som får förmåga att se?
Citera
2015-12-17, 20:45
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borderline123
Konstruktivt förtydligande, uppskattas! Precis, transparens och förmågan att oavsett kritik kunna behålla en öppet förhållningssätt till möjligheten att det man redan åstadkommit kan behöva revideras och då även vara kapabel till detta med så lite behov av att tillgodose sin stolthet som möjligt utmärker ett föredömligt vetenskapligt sinnelag.

Mm, visst håller den empiriska bevismodellen generellt höga krav på reproducerbarhet, förutsägbarhet osv. men min egna känsla är att denna modell likväl kan ge till synes robusta resultat som senare visar sin skevhet i nytt ljus, typiskt pga förutsättningarna för beviset placerade tillämpligheten för dess resultat inte helt i fas med verkligheten som sådan utan mer i linje med den, förvisso realistiska och intuitiva osv. men lite för snabba uteslutning av det en viss stel uppfattning hypotetiskt utesluter utan närmare orsak än just denna "anda" av att förneka allt som ej går att direkt spåras i materiell bemärkelse. Nackdelen som jag ser det blir att det föreligger en risk för att fördröja utvecklingen av teoretiska modeller som kanske måste förstås djupare och mera ingående innan några empiriska belägg går att identifiera i första ledet, hänger du med? Lite luddigt formulerat av mig detta, menar inte att vi ska börja tro på änglar och demoner bara för att det motbevis inte kan presenteras, men det här med medvetandet t ex.. väldans långtgående trams psykologin utvecklar när inget koncept som typ "ande" tillåts existera och man måste bygga människans kognitiva modell utifrån helt mekanistiska principer..

Jo, det finns ingen enkel väg. Vill man komma nära en "sanning" måste det vara möjligt att testa och verifiera resultaten. Och du har helt rätt i att hypoteser kan visa sig vara fel. Men även de fallen är framsteg inom vetenskapen och således en styrka. Det vi har iom vetenskapen är ett system, en metod som successivt låter oss finna nya kunskaper. Men jag vet inte om jag hänger med riktigt. Utveckla gärna om det går
Citera
2015-12-17, 20:56
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:

Påståendet - det finns mat i kylskåpet - kan jag verifiera genom att öppna kylskåpsdörren och se om mat finns där. I den meningen utgår jag ifrån att synen är en giltig metod för att avgöra sanningshalten i påståendet. Det finns alltså en premiss underliggande i mitt bevis.

Vetenskapen i sig grundas på filosofiska antaganden som själva inte kan bli vetenskapligt bekräftade. Vetenskapen kan inte bevisa sig själv.
Ja, de vilar på premisser. Men premisserna bör försöka hållas så få som möjligt och gärna enbart bestå av sådant som är grundläggande för att kunskap öht ska kunna formas. Att vi alla delar samma värld oberoende av oss observatörer exempelvis. Så länge axiomen ger utrymme att hitta kunskap i det system, den version av verkligheten vi upplever, fungerar de ju i den verklighet som vi upplever. En dator som fungerar för mig skulle fungera för dig. Att vi är del av och delar en objektiv verklighet är en förutsättning för att kunskap ska kunna nås. Detta axiom verkar vara konsistent, i den verklighet vi uppfattar och vilken eventuell alternativ verklighet vore av intresse?
Citera
2015-12-17, 21:10
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Om inte annat kan man väl bevisa att vi håller Gud vid liv genom att prata om honom fler tusen år senare.
Ett hett ämne som aldrig tycks falla i glömska
Ok, menar du att Tomten och Russels tekanna också finns, eftersom vi pratar om dem?
Citera
2015-12-17, 21:30
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Detta skulle inte vara svårt att testa. Men hur väljer en god gud ut vilka som får förmåga att se?
Det behöver inte nödvändigtvis vara en extern kraft som delar ut en sådan förmåga utan det kan finnas metoder där man själv hjälper till att ta fram den. Men det förutsätter att man är öppen för en sådan förmågas potentiella existens.
Citera
2015-12-17, 21:32
Medlem
upperkatts avatar
Citat:

Synen är dock inte alltid perfekt - hallucinationer är att bra exempel på detta.
...Dock antar jag att du bara använde det som exempel - egentligen håller jag med dig om det mesta.

Samtidigt är det rimligt att anta att "n+1" gäller, alltså att om solen "går upp" idag, kommer den också att gå upp imorgon. Detta också eftersom det har skett så många gånger.

Mjo, samtidigt ter det sig väldigt orimligt att exempelvis Peanos axiom någon gång skulle motbevisas.

Lite mer OnT,
så krävs det inte mer än 'Russell's teapot' som förklaring
Citat:
Ursprungligen postat av Bertrand Russell, 1952
Many orthodox people speak as though it were the business of sceptics to disprove received dogmas rather than of dogmatists to prove them. This is, of course, a mistake. If I were to suggest that between the Earth and Mars there is a china teapot revolving about the sun in an elliptical orbit, nobody would be able to disprove my assertion provided I were careful to add that the teapot is too small to be revealed even by our most powerful telescopes. But if I were to go on to say that, since my assertion cannot be disproved, it is intolerable presumption on the part of human reason to doubt it, I should rightly be thought to be talking nonsense. If, however, the existence of such a teapot were affirmed in ancient books, taught as the sacred truth every Sunday, and instilled into the minds of children at school, hesitation to believe in its existence would become a mark of eccentricity and entitle the doubter to the attentions of the psychiatrist in an enlightened age or of the Inquisitor in an earlier time.

eller

Citat:
Ursprungligen postat av Bertrand Russell, 1958
I ought to call myself an agnostic; but, for all practical purposes, I am an atheist. I do not think the existence of the Christian God any more probable than the existence of the Gods of Olympus or Valhalla. To take another illustration: nobody can prove that there is not between the Earth and Mars a china teapot revolving in an elliptical orbit, but nobody thinks this sufficiently likely to be taken into account in practice. I think the Christian God just as unlikely.

Bevisbördan ligger på de som påstår något (exempelvis att 'Gud' existerar). Eftersom dess eventuella existens inte har kvantifierats, bör man anta att en gud inte existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in