Citat:
Ursprungligen postat av
Germanofil
Är det verkligen så? Jag tycker tvärtom. Till kryddstark mat dricker jag helst ljus lager/pilsner. Samma sak till kött och fisk om man vill smaka råvarorna så mycket som möjligt. Till pasta eller andra "mildare" mat gillar jag däremot IPA eller till och med "belgoöl".
Man får skilja på kryddstark och smakrik mat. Kryddstark (som i het, eller kryddig) behöver friska och alkoholsvaga öl, annars kommer alkoholhettan att reagera med kryddan och förstärka båda delarna på ett rätt obehagligt sätt. När det däremot gäller smakrik mat av europeiskt snitt (mustiga grytor, gräddiga och feta såser, mörkt kött, etc.) så krävs det i regel lite kraftigare öl för att möta upp de smakerna. Humlebeska kan funka ungefär som tanniner i ett kraftigt rödvin tillsammans med feta såser och dylikt och mjuka upp helheten. Självfallet kan man även dricka en lätt, ljus lager till sådan mat, men det blir mera en rätt neutral måltidsdryck att skölja ner maten med snarare än att det kompletterar och harmonierar med maten.
På motsvarande sätt kan det hända att ölen kör över smakerna i mildare rätter om man kombinerar dem med kraftiga, alkoholstarka öler. Oftast är det dock inga större problem åt det hållet eftersom öl saknar tanniner och har inte samma densitet som tyngre viner. I min värld motsvarar oftast en IPA, även en dubbel sådan på uppåt 8-9% vol., ett ganska lätt vitt vin om man ska dra jämförelser med vin (vilket faller sig naturligt, inte minst eftersom mänskligheten har väldigt lång erfarenhet av att kombinera mat och vin på en mycket hög nivå).
My $0,2