2015-12-12, 10:27
Medlem
TheBasterds avatar
Vad har ni för not att dricka kring nyår? Förra året drack jag Mikkeller Nelson Sauvignon, och söker en liknande Bière de Champagne för i år. Förslag?
Citera
2015-12-12, 10:36
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Det kan vara så att någon kund har beställt, men inte hämtat ut varan. Händer att kunder beställer varor som vägras hämta ut.

Absolut, så är det garanterat. Min poäng var att när det händer så får inte butiken ställa ut varorna på hylla och sälja dem utan de måste skickas tillbaka till importören. Så var det åtminstone förut, och jag tror att det fortfarande är så i normala fall. SB:s sortimentsmodell tillåter inte att man blandar in BS-artiklar och säljer dem med det ordinarie sortimentet.
Citera
2015-12-12, 12:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Absolut, så är det garanterat. Min poäng var att när det händer så får inte butiken ställa ut varorna på hylla och sälja dem utan de måste skickas tillbaka till importören. Så var det åtminstone förut, och jag tror att det fortfarande är så i normala fall. SB:s sortimentsmodell tillåter inte att man blandar in BS-artiklar och säljer dem med det ordinarie sortimentet.
Jag har då och då funnit en del som ligger i beställningssortimentet, så det verkar ju inte vara helt mot reglementet. Hur är det med den lilla del av produktutbudet den lokala butiken får bestämma över själv? I princip så spelar det ju ingen roll ur vilket sortiment de artiklarna tas, det är ju ändå utanför butikens tilldelade sortiment så att säga.

Edit: Jag roade mig med att söka på Systembolagets sida och det verkar finnas en hel del från beställningssortimentet ute i butikerna, så nog är det tillåtet iaf.
Senast redigerad av zepofan 2015-12-12 kl. 12:09.
Citera
2015-12-13, 12:04
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBasterd
Vad har ni för not att dricka kring nyår? Förra året drack jag Mikkeller Nelson Sauvignon, och söker en liknande Bière de Champagne för i år. Förslag?

Rodenbach Vintage om du får tag på den, kan mycket väl finnas flaskor kvar ute i butikerna (har inte sökt). Två olika ölstilar, visst, men gillar man syran och fruktigheten i NS så rekomenderar jag denna med. Mer åt körsbärs/vinägersyra ska tilläggas dock
Citera
2015-12-14, 10:05
Medlem
Jag köpte några flaskor "Fuller's Past Masters 1910 Double Stout". Sparas och njutas av till nyår.
Citera
2015-12-14, 11:50
Medlem
-RW-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBasterd

Malheur dark brut kanske kan vara något? Inte för att jag vet hur liknande den är, har inte testat den själv ännu men var och hämtade ut en flaska förra veckan.
Citera
2015-12-16, 19:27
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Du behöver något med mer riv i, precis som att du hade behövt ett kraftigare vin om det var det du skulle dricka. En bra tumregel är IMO: ju smakrikare mat desto smakrikare dryck. Gå på något med lite mer humlebett i, t ex en Poppels IPA eller APA.
Är det verkligen så? Jag tycker tvärtom. Till kryddstark mat dricker jag helst ljus lager/pilsner. Samma sak till kött och fisk om man vill smaka råvarorna så mycket som möjligt. Till pasta eller andra "mildare" mat gillar jag däremot IPA eller till och med "belgoöl".
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
Svängde av en slump in på bolaget vid Kungens Kurva. Där hittade jag till min stora förvåning och glädje St. Bernardus Abt 12 på hyllan, otroligt bra öl och en personlig favorit sen länge, inmundigade den tillsammans med några torkade dadlar.
Mycket god. Gillar även deras "dubbel" Prior 8.
Citera
2015-12-16, 19:41
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Är det verkligen så? Jag tycker tvärtom. Till kryddstark mat dricker jag helst ljus lager/pilsner. Samma sak till kött och fisk om man vill smaka råvarorna så mycket som möjligt. Till pasta eller andra "mildare" mat gillar jag däremot IPA eller till och med "belgoöl".

Man får skilja på kryddstark och smakrik mat. Kryddstark (som i het, eller kryddig) behöver friska och alkoholsvaga öl, annars kommer alkoholhettan att reagera med kryddan och förstärka båda delarna på ett rätt obehagligt sätt. När det däremot gäller smakrik mat av europeiskt snitt (mustiga grytor, gräddiga och feta såser, mörkt kött, etc.) så krävs det i regel lite kraftigare öl för att möta upp de smakerna. Humlebeska kan funka ungefär som tanniner i ett kraftigt rödvin tillsammans med feta såser och dylikt och mjuka upp helheten. Självfallet kan man även dricka en lätt, ljus lager till sådan mat, men det blir mera en rätt neutral måltidsdryck att skölja ner maten med snarare än att det kompletterar och harmonierar med maten.

På motsvarande sätt kan det hända att ölen kör över smakerna i mildare rätter om man kombinerar dem med kraftiga, alkoholstarka öler. Oftast är det dock inga större problem åt det hållet eftersom öl saknar tanniner och har inte samma densitet som tyngre viner. I min värld motsvarar oftast en IPA, även en dubbel sådan på uppåt 8-9% vol., ett ganska lätt vitt vin om man ska dra jämförelser med vin (vilket faller sig naturligt, inte minst eftersom mänskligheten har väldigt lång erfarenhet av att kombinera mat och vin på en mycket hög nivå).

My $0,2
Citera
2015-12-16, 20:10
Medlem
För mig som inte gäller läsk eller annat sött slisk så har ett härligt substitut till julmust mejslats fram under ett långt och välhumlat liv:

Carnegie Porter.

För mig är det den perfekta ölen till julskinkan. Efter det lite stingiga och salta sillbordet, där en tjeckisk pilsner smakar bäst, tycker jag portern bryter av och ger lite lätt sötma. Välbehövligt efter en stabbig julmiddag!

Jag har provat andra portersorter och stout, men gillar Carnegie bäst i det här sammanhanget. Tydligen är jag inte den ende, för butikshyllan brukar vara tom så här före jul. Som tur är plockade jag åt mig de 10 sista som fanns på mitt system i helgen.

Jag har också ett dråpligt minne från ca 20 år sedan då jag lyckades få med mig Carnegie 3,5 från Bolaget. Antagligen blev någon ICA-butik välsignad med de starkare flaskorna av misstag! Tyvärr fick jag inte byta mitt köp, men de slank ner ändå.

Har ni någon relation till Carnegie eller annan porter?
Citera
2015-12-17, 02:14
Medlem
Aktuells avatar
Hej alla!

Julen är som bekant på ingång och i samband kommer även födelsedagen för en av de största ölälskarna jag känner, nämligen min far.

I år tänkte jag ge honom just en öl i present. Helst något som knappt går att få tag på i Sverige och som han således inte har druckit. Även gärna lite exklusivt. Jag har tillgång till hans Untappd så att veta vad han druckit är enkelt åtminstone.

Kikade lite på Goose Islands nyare släpp men de verkar helt slut. Har ni något förslag, ska ju givetvis gå att frakta till Sverige också., Trots en duglig kunskap står det helt still för min del.

Tack på förhand!
Citera
2015-12-17, 02:46
Medlem
Hade nöjet att smaka en rent fantastisk Stout. . En svensktillverkad dessutom..
Sotholmens extra Stout. Tillfällig tydligen men kanske går att få tag på fortfarande. .
Kan vara den bästa riktigt starka Stout jag smakat tror jag.

http://www.systembolaget.se/dryck/ol/sotholmen-extra-stout-1171903

Mvh

Edit. Verkar som det finns EN flaska i Västerås! !! Lycka till ... den är värd besväret..
Senast redigerad av DwWU 2015-12-17 kl. 02:52.
Citera
2015-12-17, 02:57
Medlem
Quorthons avatar
Druckit besk och potent IPA till kryddstark indisk mat förut och det var ingen trevlig upplevelse. En fruktig och lätt pale ale hade vart bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in