2015-12-16, 12:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Jag är intresserad av en bredare debatt där inte alla diskussioner handlar om huruvida religiösa utsagor är sanna eller falska.

Men det är inte det du säger i realiteten.
Citera
2015-12-16, 12:04
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Så du vill ha trådar där ifrågasättande är förbudet?
Nej inte alls. Det jag vill är att trådar vars utgångspunkt inte är ett ifrågasättande ska få fortsätta vara det utan att de reduceras till en sådan diskussion. Trådar som kritiserar religion ska självfallet få finnas. Se mitt exempel på en sådan tråd i inlägget till Bogomil.
Citera
2015-12-16, 12:04
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men det är inte det du säger i realiteten.
Vad du tycker du om detta?
Citat:
Om vi tar ett exempel - Två personer vill diskutera Guds natur, vilka egenskaper kan vi tillskriva Gud frågar de sig. Vore det inte bättre om de kunde få göra det utifrån sitt religiösa antagande att Gud existerar utan skeptikerns intrång? Ett intrång som bara kommer att styra debatten i samma riktning som i alla andra trådar. Skulle inte debatten på religionsforumet breddas och fler diskussionsvinklar komma till tals än nu?
Citera
2015-12-16, 12:08
Medlem
Citat:
Nej inte alls. Det jag vill är att trådar vars utgångspunkt inte är ett ifrågasättande ska få fortsätta vara det utan att de reduceras till en sådan diskussion. Trådar som kritiserar religion ska självfallet få finnas. Se mitt exempel på en sådan tråd i inlägget till Bogomil.

Ok.... så en tråd som börjar med: "Gud finns jag har träffat honom. Inget ifrågasättande av det för det är sant." skal få stå oemotsagd?
Citera
2015-12-16, 12:10
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Ok.... så en tråd som börjar med: "Gud finns jag har träffat honom. Inget ifrågasättande av det för det är sant." skal få stå oemotsagd?
En sådan tråd saknar diskussionsunderlag och borde stängas. Det finns trådar där kritik ska få förekomma men samtidigt trådar där sådan kritik är off-topic och där borde det inte accepteras.
Citera
2015-12-16, 12:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad du tycker du om detta?

Citat:
Om vi tar ett exempel - Två personer vill diskutera Guds natur, vilka egenskaper kan vi tillskriva Gud frågar de sig. Vore det inte bättre om de kunde få göra det utifrån sitt religiösa antagande att Gud existerar utan skeptikerns intrång? Ett intrång som bara kommer att styra debatten i samma riktning som i alla andra trådar. Skulle inte debatten på religionsforumet breddas och fler diskussionsvinklar komma till tals än nu?

Har jag redan svarat på.
Citera
2015-12-16, 12:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns trådar där kritik ska få förekomma ...

Citat:
... men samtidigt trådar där sådan kritik är off-topic

Och dessa är?
Citera
2015-12-16, 12:19
Medlem
Citat:
En sådan tråd saknar diskussionsunderlag och borde stängas. Det finns trådar där kritik ska få förekomma men samtidigt trådar där sådan kritik är off-topic och där borde det inte accepteras.

Du är mer korkad än jag trodde...
Citera
2015-12-16, 12:23
Medlem
Fenixnewborns avatar
Citat:
Det finns trådar där kritik ska få förekomma men samtidigt trådar där sådan kritik är off-topic och där borde det inte accepteras.
Lycka till med skapandet av en sluten religionstråd med separat inloggning enbart för legitimerade vidskepliga
Citera
2015-12-16, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
You got it.

Naturligvis "stör" religiös énvägs-propaganda mig.

Du har en poäng.

Om man inte tillät kritik på metanivå skulle alla ämnen svämma ut samt så skulle det bli omöjligt att skilja vad man får och inte får kritisera.
Ändock måste en viss nivå faktiskt hållas.
En diskussion om Joh. Upp.bok skulle vara lämpligt att påpeka de historiska betänkligheter med denna bok.
Men det blir OT om religionsdiskussioner ska avhandla sådant som "gud finns inte, bibeln är nonsens" VARJE gång ett religionsvetenskapligt ämne diskuteras. Tycker du att det bidrar till diskussion? Det finns redan dedikerade trådar för detta.

Kanske ha en klistrad tråd om regler för religionsdiskussion där det bestäms att det inte är Topic att behandla "huruvida Gud finns" i varje annan tråd.

Sen är det förstås inte en svartvit uppdelning. Men om man iaf sätter upp ramar så slipper man kanske det antiteistiska spammandet.
Citera
2015-12-16, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Du har en poäng.

Om man inte tillät kritik på metanivå skulle alla ämnen svämma ut samt så skulle det bli omöjligt att skilja vad man får och inte får kritisera.
Ändock måste en viss nivå faktiskt hållas.
En diskussion om Joh. Upp.bok skulle vara lämpligt att påpeka de historiska betänkligheter med denna bok.
Men det blir OT om religionsdiskussioner ska avhandla sådant som "gud finns inte, bibeln är nonsens" VARJE gång ett religionsvetenskapligt ämne diskuteras. Tycker du att det bidrar till diskussion? Det finns redan dedikerade trådar för detta.

Kanske ha en klistrad tråd om regler för religionsdiskussion där det bestäms att det inte är Topic att behandla "huruvida Gud finns" i varje annan tråd.

Sen är det förstås inte en svartvit uppdelning. Men om man iaf sätter upp ramar så slipper man kanske det antiteistiska spammandet.

Hur slipper man det teistiska spammandet?
Med en sticky?
Citera
2015-12-16, 16:55
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Men kan det inte vara så att kritiken mot skribenten beror på en brist på exempelvis belägg, saklighet osv?

Jag måste dock erkänna att jag inte förstår vad du menar med, "diskutera religion på en högre nivå"? Man ska väl alltid försöka hålla en hög nivå i alla trådar om religion? Alltså vara saklig, hålla sig till ämnet, belägga påståenden osv?

Men vad menar du med högre nivå? Ska vissa människors åsikter förbjudas i just den delen? Eller är det helt enkelt så att du vill ha som någon slags bloggfunktion där de religiösa budskapet kan spridas och inte får ifrågasättas? Jag får den känslan? Flashback-evangeliet kanske? Är det intressant?

Med högre nivå menar jag självklart att idiotförklaringar i var och varannan kommentar är låg dagisnivå.
Kritik kan man ge och bör man ge men på ett konstruktivt sätt.
Personligen gillar jag att ta del av allas tankar och sätt att se på religion.
Oavsett om det är rätt eller fel ur olika perspektiv samt skrifter.
Självklart skall religion få ifrågasättas. Därför tycker jag att det skulle få en egen avdelning så att säga.
Som det ser ut nu blir varenda diskussionsfråga inom religion sönderspammade av dreglade och barnsliga ateister och galningar samt troll.
Går ej att föra intressanta och tänkvärda diskussioner.
Blir ungefär som kalle ankas julfirande där den störande hackspetten dyker upp med arabaraarabarahadia.
Tycker att just religionforumet är stagnerat.
Samma tugg. Du är idiot, du hamnar i helvetet osv.
Tröttnat på forumsdelen. Fast jag är intresserad av just religion och ur allas perspektiv.
Tycker inte det kommer fram genom idiotförklaringar.
I religion finns inte mer belägg än just skrifterna.
Det är väl ändå det som skall belysas.
Diskuteras och vändas ut och in på.
Själv avskyr jag när man pratar med bibel citat men en del vill det.
Blogg? Nej men diskussioner .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in