Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Ett trist fenomen (personangreppen). Har du synpunkter på förslagen att rätta till problemen som tagits upp i denna tråd?
Ja någon föreslog att dela upp det i åtminstone två delar, fler tror jag blir för tunt underlag, en del skulle då vara "religionskritik" och en del kunde vara "religion tro och utövande " den delen kunde ju också innefatta religionsvetare.
Då får ju de troende chansen att VÄLJA om de vill gå i försvarsställning för sin tro, eller om de bara vill diskutera allmänt sinsemellan.
Klart att en del religionskritik skulle hamna i delen för tro, men det skulle kanske ha en mer civiliserad karaktär.
Den andra lösningen är ju hårdare moderering men det är inget jag är för rent allmänt, och jag vet inte om det finns resurser för det heller, eller ens om det går att komma åt problemet så.
Jag menar det skulle ju bara bli mer censur i slutänden, och säkert skulle det bli massor av klagomål om censurerade inlägg till förmån för religösa fanatiker osv.
Det är ju ungefär liknande problem som paranormal delen har. De flesta som är kunniga inom området har inget intresse av att bevisa något för någon, men 80% av de som skriver där hetsar bara om "vad har du för bevis på att du verkligen såg detdär? "
Det slutar oftast med att fenomenet blir förklarat som sömnparalys, och att de som är intresserade av att diskutera paranormala fenomen säger "jag är inte intresserad av att diskutera bevis, utan fenomenet som sådant" och sen struntar i att skriva.
Lösningen skulle vara fler intelligenta och kuniga skribenter rent allmänt antar jag.... Men det är en nåd att stilla bedja om. Så för att göra en lång historia kort, jag har ingen lösning, men det är många bra förslag här men jag vet inte hur många som skulle funka i praktiken.
Vad tycker du skulle funka bäst?
Edit: Jag antar att fler i religionsdelen vill övertyga andra än de i paranormaldelen