2015-12-16, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Men kruxet är ju att i det här fallet så har man ju ingen anledning att tro på honom.
Bevisen talar sitt tydliga språk, han är skyldig till det han har anklagats för.
Vad som gäller för andra människor i andra situationer avhandlas inte i den här tråden.
Han har inte kunnat förklara ett enda av de argument som polis och åklagare har presenterat.
Därför finns ingen anledning att tro på honom. Det räcker inte med att säga jag förstår inte,jag
vet inte och jag har aldrig träffat flickan. Det är ingenting som gör honom trovärdig.
Är det så svårt att förstå detta? Det är helt glasklart i mina ögon i alla fall.

Joo denna kritik har väl också framförts i media.

Men om han nu är oskyldig vad vill du då att han ska säga? Vad kan man säga?

Vad hade du gjort i NBs skor.

Vad man än säger så vänds det väl mot en?

Finns det för övrigt någon mordåtalad som blivit dömd i tingsrätt men friad i hovrätt?

Går det annat än rent teoretiskt?

Vågar domstol ändra dom för mord?

Det måste ju se märkligt ut för allmänheten.

Först håller bevis sedan gör de inte det.

Ungefär som att myndighet inte får ifrågasätta annan myndighets beslut... även om det nu på pappret ska ske en ny prövning ( i alla fall utåt sätt.)
2015-12-16, 03:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Precis. Hon kände sig helt trygg.

Även om hon inte presenterats för NB tror jag hon var medveten om hans existens. NBs huvudsakliga arbetsplats låg "granngårds" med hennes arbetsplats. Både NB och hans bror var dessutom påtagligt synliga på taket till ladan hela dagarna. Ingick därmed naturligt i bygden.

En bygd hon betraktade som trygg.

Jag har för mig att Cafe Ägarinnan i en intervju sade att bröderna ibland fikade på Cafet: ???
2015-12-16, 03:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, men den mest troliga. LHs pappa var redan tidigt inne på just detta, att någon "lurat" Lisa över vägen. Tyvärr verkar han ha haft rätt.

Ockhams rakkniv.
Källa på att han sagt det?
2015-12-16, 04:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av depla
Joo denna kritik har väl också framförts i media.

Vad hade du gjort i NBs skor.

Vad man än säger så vänds det väl mot en?

Finns det för övrigt någon mordåtalad som blivit dömd i tingsrätt men friad i hovrätt?

Ungefär som att myndighet inte får ifrågasätta annan myndighets beslut... även om det nu på pappret ska ske en ny prövning ( i alla fall utåt sätt.)

Han är inte oskyldig. Bevis, brist på alibi och vittnen talar för att han är skyldig.
Vad jag skulle ha gjort i hans ställe?
Det är lite svårt att sätta sig in i hans ställe eftersom jag inte har för vana att döda folk.
I nuläget så är det inget han kan göra åt saken mer än att erkänna möjligtvis.
Och för de anhörigas skull berätta varför han gjorde det och exakt hur det gick till.
Hade han kunnat bevisa sin oskuld med alibin m.m så hade naturligtvis domstolen tagit detta
på allvar och hade tagit med det i beräkningen när dom avgjorde hur han skulle dömas.
Nu har han inte kunnat förklara någonting och då är det kört för honom. Det finns säkerligen fall
där man dömts till mord i tingsrätten som sedan har ändrats i hovrätten. Det vet säkert andra
här på Fb och kan ge exempel på detta. Det kan väl komma fram uppgifter i hovrätten som gör att man kan döma annorlunda naturligtvis. Finns det andra omständigheter än de som kommit fram
i lägre distans så är hovrätten naturligtvis tvungen att ta hänsyn till detta. I det här fallet så
är det säkerligen inte aktuellt att det blir några ändringar av domen. Och du behöver inte vara
rädd för att det bara är på papperet man gör en ny bedömning. Det finns inget som talar för att
man sätter dit personer för mord för att dom är utlänningar och fattiga hantverkare. Det går inte
till så i svenska rättsväsendet. Blir han dömd till livstid även i hovrätten så är det bara ett bevis
på att han är skyldig och ingenting annat.
2015-12-16, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Källa på att han sagt det?

Han kan ha gjort på samma sätt som med den joggande kvinnan. Att han gick fram och frågade efter vägen till någon plats och att han övertalade henne att visa på en karta han hade. Och kanske hon intalade sig att det kan inte vara farligt eftersom han jobbar här osv eller så kände hon nånstans att det var obehagligt men slog bort tanken...pga osäkerhet...mm på nåt sätt måste han ju fått henne dit. Och tror mer på att det gått till så än att han tvingat med henne via hot från mobilen. Tror detta var en del av hans fantasi; att först lyckas vinna förtroendet, för att sedan plötsligt attackera. Att det blev en del av en effekt han var ute efter.
2015-12-16, 05:30
Bannlyst
Citat:
Kanske är det lättare att bry sig om andra utsatta om man själv vet hur det är att stå helt ensam mot världen. Nog så jag kände att NB gjorde. Sen letade jag mig hit. Känns viktigt för mig att någon vågar tro på NB förrutsättningslöst. Agera utifrån hans perspektiv. Se på åtalet utifrån honom.

Kan inte tänka mig ett värre straff än att bli oskyldigt anklagad för mord. Livet blir aldrig detsamma inte ens om man går fri.

Seriöst, det här låter lite väl tungt för dig att bära. Är det du och NB mot hela världen?
Eller, är det hans utsatthet som mordåtalad du kan associera med?
Då handlar det ju inte ens om att du försöker diskutera mordet på Lisa Holm.
Det handlar om att du känner igen känslan av att vara ensam mot hela världen och med utgångspunkt av detta så bekämpar du din egen känsla av utsatthet, om och om igen. Det handlar inte om NB eller mordet på Lisa Holm. Det handlar om dig själv.
2015-12-16, 05:50
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Håller inte med. De två exempel jag gav var helt olika.

Tjejen hade planerar googlat, tagit med såg o hammare medan tandläkaren sköt båda fogdarna i ryggen hemma på gräsmattan i panik.

Det är därför jag har lite svårt för studier av det här slaget.

Forskare vill alltid visa på samband innovativa teorier om ditt och datt som ska förklaras trots att mängder av fall som ligger utanför studien går på tvärs med deras teori.

Man får ta allt man läser med en nypa salt. Det finns såklart ett vinstintresse i att vara sensationell och slå alla med häpnad.

Smalt ämne. Då bör man vara särskilt skeptiskt.

Ämnet är inte alls så smalt mätt i världsmåttstock, vilket du inte kan ha undgått, dina exempel till trots. Kunskapsprocessen handlar om induktion-empiri-slutsats i en oändlig slinga där nya rön läggs till forskningens objekt. Sanningen med sort S är alltid någonting provisoriskt för att tala med Propper. Det här vet du också - eller?

Jag har noterat att du i dina senaste inlägg kommer allt mer ut på tunn is. Du får svårare och svårare att hålla ihop dina fragment av antiteser. Jag frågar dig också - vad driver dig? Är det bara ren skär trots att inte läsa FUP:en? Din enda ursäkt förefaller vara en trots som hör adolescenen till. Ingen undgår den i en någotsånär normal personlighetsutveckling.

Jag misstänker du blir triggad av människor som ger sig ut för att veta, men här handlar det om en vanföreställning med några få undantag. Alltså lutar det åt något personligt korståg. Dina antagonister är inte dumma och skulle det visa sig att vi haft fel och du rätt står vi inför en sensation då NB faktiskt mot alla odds (vetenskap och beprövad erfarenhet) har haft en otur av aldrig skådat slag. Men jag och många med mig tvivlar.

Btw så bygger jag mina slutsatser på klinisk praktik där jag bl a mött rituellt mord och pedofili, och prostituerade som utsatts för sadistiska övergrepp dock inte något i närheten av tragedin i Blomberg. Om jag suttit i rätten hade jag nog önskat mig en RPU, men det var absolut inte påkallat under rådande omständigheter som inkluderade en mycket mager personutredning. Jag vill med andra ord som övriga veta mer.

Jag vill dock ge dig rätt på en punkt. Ingen människa är född ond men katastrofala störningar kan ske i utvecklingen vilket kan resultera i de mest bestialiska mord med och utan sexuella inslag.

Testa FPU:n
2015-12-16, 06:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Ämnet är inte alls så smalt mätt i världsmåttstock, vilket du inte kan ha undgått, dina exempel till trots. Kunskapsprocessen handlar om induktion-empiri-slutsats i en oändlig slinga där nya rön läggs till forskningens objekt. Sanningen med sort S är alltid någonting provisoriskt för att tala med Propper. Det här vet du också - eller?

Jag har noterat att du i dina senaste inlägg kommer allt mer ut på tunn is. Du får svårare och svårare att hålla ihop dina fragment av antiteser. Jag frågar dig också - vad driver dig? Är det bara ren skär trots att inte läsa FUP:en? Din enda ursäkt förefaller vara en trots som hör adolescenen till. Ingen undgår den i en någotsånär normal personlighetsutveckling.

Jag misstänker du blir triggad av människor som ger sig ut för att veta, men här handlar det om en vanföreställning med några få undantag. Alltså lutar det åt något personligt korståg. Dina antagonister är inte dumma och skulle det visa sig att vi haft fel och du rätt står vi inför en sensation då NB faktiskt mot alla odds (vetenskap och beprövad erfarenhet) har haft en otur av aldrig skådat slag. Men jag och många med mig tvivlar.

Btw så bygger jag mina slutsatser på klinisk praktik där jag bl a mött rituellt mord och pedofili, och prostituerade som utsatts för sadistiska övergrepp dock inte något i närheten av tragedin i Blomberg. Om jag suttit i rätten hade jag nog önskat mig en RPU, men det var absolut inte påkallat under rådande omständigheter som inkluderade en mycket mager personutredning. Jag vill med andra ord som övriga veta mer.

Jag vill dock ge dig rätt på en punkt. Ingen människa är född ond men katastrofala störningar kan ske i utvecklingen vilket kan resultera i de mest bestialiska mord med och utan sexuella inslag.

Testa FPU:n

Personligt korståg - JAPP!

Att inte vilja ta in bevis och fakta för att istället försöka synkronisera med NB, stå på hans sida. Den person som alla bevis pekar mot, den person som är den mest "utsatta" av alla, att stå på NB:s sida i kampen mot "hela världen", rättsväsendet, ja allting - är nog det som är själva grejen för alternativteoretikerna och inte att försöka förstå eller att komma med en trovärdig förklaring på alternativt händelseförlopp. Handlar inte ens om NB som person, att man skulle bry sig om honom, han är bara en symbol. Handlar bara om att vara emot det där andra, det som experter, rättsväsende och "alla andra" säger. Det handlar om dem själva.
2015-12-16, 06:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Seriöst, det här låter lite väl tungt för dig att bära. Är det du och NB mot hela världen?
Eller, är det hans utsatthet som mordåtalad du kan associera med?
Då handlar det ju inte ens om att du försöker diskutera mordet på Lisa Holm.
Det handlar om att du känner igen känslan av att vara ensam mot hela världen och med utgångspunkt av detta så bekämpar du din egen känsla av utsatthet, om och om igen. Det handlar inte om NB eller mordet på Lisa Holm. Det handlar om dig själv.

Tja kanske det. Vad vet jag?
Känner mig inte som nåt offer. Livet kan vara tufft för det.

Kände väl som alla andra med Lisas familj och Lisa själv. Sen gick dagarna och hon hittades inte. Sök förstärktes men ingen Lisa.

Sen hittades hon och NB med bror och fru greps på sin arbetsplats.

Det hela kändes helt fel och lite väl snabba misstankar utan grund.

Jag var nog inte ensam om att känna så.
Det gjorde även GW mfl.

Den känslan har hållit i sig och jag har försökt förstå varför någon skulle agera som NB eftersom det strider mot sunt förnuft att mörda i dagsljus på sin arbetsplats och sen stanna kvar och låta sig gripas på samma arbetsplats. Finns ingen logik i det. Ännu konstigare blir det med tiden.

Nu är han inte bara misstänkt mördare, han är också planerande sexaulstrypsadist.

Och fun får åka hem trots dna på offrets trosor men NB omhäktas och allt hålls hemligt. Osv osv.

Jag känner ingen samhörighet med NB men jag kan oroa mig för hans öde. Jag vet också

vad människor med makt kan göra och alla kan göra fel.

Saker som sker bakom stängda dörrar ska tåla att granskas tycker jag.

Kanske ville jag mest av allt försöka förstå varför Lisa mördades över huvudtaget. Intressset för NBs skuld eller ej kom med tiden.
2015-12-16, 08:46
Bannlyst
Citat:
Tja kanske det. Vad vet jag?
Känner mig inte som nåt offer. Livet kan vara tufft för det.

Kände väl som alla andra med Lisas familj och Lisa själv. Sen gick dagarna och hon hittades inte. Sök förstärktes men ingen Lisa.

Sen hittades hon och NB med bror och fru greps på sin arbetsplats.

Det hela kändes helt fel och lite väl snabba misstankar utan grund.

Jag var nog inte ensam om att känna så.
Det gjorde även GW mfl.

Den känslan har hållit i sig och jag har försökt förstå varför någon skulle agera som NB eftersom det strider mot sunt förnuft att mörda i dagsljus på sin arbetsplats och sen stanna kvar och låta sig gripas på samma arbetsplats. Finns ingen logik i det. Ännu konstigare blir det med tiden.

Nu är han inte bara misstänkt mördare, han är också planerande sexaulstrypsadist.

Och fun får åka hem trots dna på offrets trosor men NB omhäktas och allt hålls hemligt. Osv osv.

Jag känner ingen samhörighet med NB men jag kan oroa mig för hans öde. Jag vet också

Kanske ville jag mest av allt försöka förstå varför Lisa mördades över huvudtaget. Intressset för NBs skuld eller ej kom med tiden.

NB, AB och IB togs in för förhör, de greps inte. Att polisen ville höra dessa var det ju flera anledningar till, b.la att NB försökt få Missing People att inte söka åt byssjan till och därefter hittades Lisas kropp just där.
Sedan fann man ju NB:s DNA på flera ställen som kan kopplas till mordet, b.la på hennes kläder, röret där hon hängdes och snörstumpar som användes vid mordet.

Visst strider det mot sunt förnuft att mörda i dagsljus, på sin arbetsplats och sen stanna kvar.
Men, då pratar vi om normalt sunt förnuft. Jag har efter det här fallet läst ganska mycket om andra liknande fall och jag kan säga att NB:s agerande tyder på ett mycket normalt förnuft sett utifrån en sexualsadists perspektiv och också utifrån vissa andra typer av sexmord.

Att utföra handlingen på en plats man väl känner till ger både spänning, men också trygghet - GM kan området. Att det var just i ladan och dagsljus ger spänning och därmed större tillfredsställelse.
Var ju också en slump att det just blev Lisa. Han såg ett tillfälle och tog det.

Sådana här sexualsadister går omkring med en massa ångest och tvångstankar där endast själva dådet kan befria dem och ge den ultimata tillfredsställelsen. Är en fantasi som mal i hjärnan mer och mer, till slut tappar han impulskontrollen. Fantasi blir till verklighet. Under dådet är han maximalt fokuserad men efteråt tänker han inte riktigt lika mycket, då vill han bara göra sig av med grejer, vill ej ha kvar något som kan koppla honom till offret.

Genom alla förhör märker man hur AB och IB reagerar känslosamt.
Det gör inte NB. Han försöker bara lämna tillrättalagd information i syfte att verka oskyldig.
Är stor skillnad i hur dessa tre berättar saker. Jag tycker att det framgår psykopatiska, manipulerande drag hos NB.

Från början när dessa tre togs in till förhör visste man ju inte mycket men längre fram fick man ju veta att det fanns bevis i form av DNA och annat, men man fick ändå väldigt lite information.
Att det var "sekretess", d.v.s yppandeförbud, var ju en självklarhet då fallet fick så stor uppmärksamhet i media. Yppandeförbudet hjälper ju b.la till så inte vittnen som ska höras kan påverkas men också moraliskt riktigt med tanke på integritet för LH och familjen då mordet hade så mycket hemska detaljer.

När jag läste FUP blev jag överraskad över vilken otroligt omfattande och noggrann utredning det var, b.la bara hur många personer som hörts. Jag blev också överraskad över hur stark bevisning det fanns mot NB, visste det fanns DNA-spår men inte så mycket och på så olika ställen.
Jag blev också mycket tagen av att läsa detaljerna om mordet, hade inte i min fantasi trott att det var så vidriga detaljer som det var. Jag blev också mycket ledsen och uppgiven av att titta på bilderna på Lisas kläder, som smutsats av NB:s hantering och besudlats med hans blod.
Han har ju faktiskt signerat mordet med sitt eget blod.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-12-16 kl. 08:48.
2015-12-16, 08:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
...
...

En relevant fråga med ett tydligt svar:
Visst frias mord-dömda i HR. Jag har inga siffror här och nu, men ett fall om året är väl en försiktig uppskattning (att ställas i proportion till de c:a 100 fall av dödligt våld vi har per år i Sverige).
Det mest kända fallet är givetvis Christer Pettersson som fälldes i TR för mordet på vår statsminister, men friades i HR. Här är ett annat fall:
http://www.expressen.se/gt/fick-livstid-for-mord--friad-i-hovratten-i-dag/
Här är ett fall av dråp med friande dom i HR:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20669189.ab
Så nog "vågar" HR fria.

En väsentlig detalj är dock att CP fälldes av en oenig TR där juristdomarna ville fria. Eftersom NB fälldes av en enig TR är hans rent statistiska chanser betydligt mindre. Det framgår inte av länkarna ovan om TR var enig eller int i de båda fallen. Någon ABK-räv kanske har ett sådant fall med enig TR och frikännande av HR i minnet?
Senast redigerad av farbror_barbro 2015-12-16 kl. 08:56.
2015-12-16, 09:54
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:

Har man på ett trovärdigt sätt förklarat varför detta strikta yppandeförbud var nödvändigt över huvud taget? Jag läser inte vad tabloidpressen skriver så det kan ju tänkas att jag missat någon intervju med ÅK eller utredare.

Det är ju en del som höjt sina röster och uttryckt sin oro för rättssäkerheten i denna tråd. Inte nödvändigtvis för att NB är oskyldig utan för hur fallet hanterats. Många hävdar någon form av skicklighet från ÅK sida. Jag ser tyvärr inte den utan snarare tur.

Som det ser ut i mina ögon så handlar ju yppandeförbudet inte om någon konspiration utan om sedvanligt lite halvslappt kommunalt egenmäktigt hanterande. ÅK såg direkt att detta kommer dra ut på tiden och att det fanns ett gigantiskt intresse. Semestertider stundade och hans personliga semester var i fara om han inte genast lade locket på. Vem vill ha halva Sveriges befolkning och hela Sveriges presskår i hasorna under semestern? Inte en lugn stund. Nej bättre att besluta om yppandeförbud för den egna fridens skull. Att bevisa detta är ju ungefär lika fruktsamt som att försöka bevisa att en polis begått tjänstefel.

Utan yppandeförbud så hade ju massor av annan information kunnat komma in. Klargörande kring incidenten med joggerskan t.ex. Kanske hade fler liknande incidenter rapporteras och NB kunnat knytas mer tydligt till ett mönster eller så kanske han friats helt och en annan man identifierats som den som frågade vägen. Det finns egentligen inget som rapporteras kring den incidenten som tyder att det är något annat än en icke svensktalande man som frågar efter vägen. Det är mordet på Lisa som gör incidenten intressant i ett sammanhang. TR valde ju iofs att bortse från hela denna incident men med allmänhetens tips hade det kunna sett annorlunda ut.

Man kan argumentera att nu hade ÅK tur att SHs initiala magkänsla var korrekt med tanke på den tekniska bevisning som till slut anlände till ÅK och utredare. Hade den däremot uteblivit så hade de ju suttit rejält i skiten med ett ganska tungt drev i hasorna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in