Citat:
Ursprungligen postat av
depla
Tja kanske det. Vad vet jag?
Känner mig inte som nåt offer. Livet kan vara tufft för det.
Kände väl som alla andra med Lisas familj och Lisa själv. Sen gick dagarna och hon hittades inte. Sök förstärktes men ingen Lisa.
Sen hittades hon och NB med bror och fru greps på sin arbetsplats.
Det hela kändes helt fel och lite väl snabba misstankar utan grund.
Jag var nog inte ensam om att känna så.
Det gjorde även GW mfl.
Den känslan har hållit i sig och jag har försökt förstå varför någon skulle agera som NB eftersom det strider mot sunt förnuft att mörda i dagsljus på sin arbetsplats och sen stanna kvar och låta sig gripas på samma arbetsplats. Finns ingen logik i det. Ännu konstigare blir det med tiden.
Nu är han inte bara misstänkt mördare, han är också planerande sexaulstrypsadist.
Och fun får åka hem trots dna på offrets trosor men NB omhäktas och allt hålls hemligt. Osv osv.
Jag känner ingen samhörighet med NB men jag kan oroa mig för hans öde. Jag vet också
vad människor med makt kan göra och alla kan göra fel.
Saker som sker bakom stängda dörrar ska tåla att granskas tycker jag.
Kanske ville jag mest av allt försöka förstå varför Lisa mördades över huvudtaget. Intressset för NBs skuld eller ej kom med tiden.
NB, AB och IB togs in för förhör, de greps inte. Att polisen ville höra dessa var det ju flera anledningar till, b.la att NB försökt få Missing People att inte söka åt byssjan till och därefter hittades Lisas kropp just där.
Sedan fann man ju NB:s DNA på flera ställen som kan kopplas till mordet, b.la på hennes kläder, röret där hon hängdes och snörstumpar som användes vid mordet.
Visst strider det mot sunt förnuft att mörda i dagsljus, på sin arbetsplats och sen stanna kvar.
Men, då pratar vi om normalt sunt förnuft. Jag har efter det här fallet läst ganska mycket om andra liknande fall och jag kan säga att NB:s agerande tyder på ett mycket normalt förnuft sett utifrån en sexualsadists perspektiv och också utifrån vissa andra typer av sexmord.
Att utföra handlingen på en plats man väl känner till ger både spänning, men också trygghet - GM kan området. Att det var just i ladan och dagsljus ger spänning och därmed större tillfredsställelse.
Var ju också en slump att det just blev Lisa. Han såg ett tillfälle och tog det.
Sådana här sexualsadister går omkring med en massa ångest och tvångstankar där endast själva dådet kan befria dem och ge den ultimata tillfredsställelsen. Är en fantasi som mal i hjärnan mer och mer, till slut tappar han impulskontrollen. Fantasi blir till verklighet. Under dådet är han maximalt fokuserad men efteråt tänker han inte riktigt lika mycket, då vill han bara göra sig av med grejer, vill ej ha kvar något som kan koppla honom till offret.
Genom alla förhör märker man hur AB och IB reagerar känslosamt.
Det gör inte NB. Han försöker bara lämna tillrättalagd information i syfte att verka oskyldig.
Är stor skillnad i hur dessa tre berättar saker. Jag tycker att det framgår psykopatiska, manipulerande drag hos NB.
Från början när dessa tre togs in till förhör visste man ju inte mycket men längre fram fick man ju veta att det fanns bevis i form av DNA och annat, men man fick ändå väldigt lite information.
Att det var "sekretess", d.v.s yppandeförbud, var ju en självklarhet då fallet fick så stor uppmärksamhet i media. Yppandeförbudet hjälper ju b.la till så inte vittnen som ska höras kan påverkas men också moraliskt riktigt med tanke på integritet för LH och familjen då mordet hade så mycket hemska detaljer.
När jag läste FUP blev jag överraskad över vilken otroligt omfattande och noggrann utredning det var, b.la bara hur många personer som hörts. Jag blev också överraskad över hur stark bevisning det fanns mot NB, visste det fanns DNA-spår men inte så mycket och på så olika ställen.
Jag blev också mycket tagen av att läsa detaljerna om mordet, hade inte i min fantasi trott att det var så vidriga detaljer som det var. Jag blev också mycket ledsen och uppgiven av att titta på bilderna på Lisas kläder, som smutsats av NB:s hantering och besudlats med hans blod.
Han har ju faktiskt signerat mordet med sitt eget blod.