2015-12-15, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grundiiig
Jag har följt konflikten sedan den startade dagligen och jag är född i Syrien och är så kallad "Pro-Assad".
Jag har besökt landet ett flertal gånger under konflikten. Jag är pro Assad för att jag anser honom vara bäst för landet nu, självklart anser jag dock att när kriget är slut att han ska kliva av i en övergångsperiod på 2-3år och jag är inte ensam om att tycka detta. De mer utbildade och civiliserade människorna jag träffat på i Syrien när jag har varit på besök (Damascus och Latakia) har oftast haft samma åsikt, men de unga har mer eller mindre tenderat att luta sig mot att Assad är det bästa som finns.
Ang att Assad dödar civila är tragiskt men landet är i krig och i krig dör folk, tyvärr. Självklart så vill inte armén döda/skada civila då utan deras stöd så hade kriget varit förlorat för länge sen. Sedan så glömmer folk att soldaterna är människor och de skulle aldrig gå med på att mörda sitt egna folk.

Till min fråga;
Senaste månaderna har det gått väldigt bra för SAA anser jag, det var väldigt länge sen det gick så här bra enligt min åsikt. Mer och mer börjar bli rött på kartan och man ser resultat av de ryska bombningarna. Men spiken i kistan skulle vara att Iran skickar marksoldater, detta hade kunnat avsluta kriget otroligt mycket snabbare. Varför gör de inte det?
Sunt inlägg. Alla sunt tänkande och kännande människor, både i Syrien och i Sverige, måste givetvis föredra Assadsidan framför Isis, Al-Nusra och andra terrorister.

Ang. din fråga finns det rykten om att Iran snart kommer att skicka marksoldater i större omfattning till Syrien: https://twitter.com/EjmAlrai/status/676476349960298497

Att de inte gjort de tidigare kan mycket väl förklaras av att de inte velat störa de känsliga förhandlingarna med USA som viktigaste motpart om att upphäva sanktionerna mot Iran. Så fort avtalet (JCPOA) är cementerat kommer saken i ett annat läge.
Citera
2015-12-15, 23:24
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Nya avslöjanden om Turkiets band med IS. IS har tagit emot materiel från Turkiet för att tillverka saringas, smugglingen blev ett rättsfall, som hastigt lades ner. Nu har en parlamentsledamot i Turkiet väckt frågan i parlamentet.
Alla minns väl kemvapen-attackerna i Syrien, som president al-Assad blev anklagad för.

https://www.rt.com/news/325825-sarin-gas-syria-turkey/
Det finns flera besvärligheter i en sådan anklagelse.

Först och främst är det enligt oppositionella partiet i Turkiet. De kan ha som syfte att misskreditera den sittande regeringen. Det behöver inte vara så, men ska ha det i baktanke.

För det andra, ISI fanns inte i Damaskus vid det tillfället som attacken skedde, inte heller al-Nusra för den delen. Området var dessutom omringat av regeringen, så frågan är hur någon ska ha kunnat smuggla in raketer som bara Syriska regimen har och den mängd saringas som krävdes utan att upptäckas, men också tillverka det helt ostört.

För det tredje, saringas går inte att göra vart som helst och hur som helst. Det kräver mycket omtanke vid hantering av saringas och miljön måste i princip vara felfri för att kunna tillverka effektiv saringas. Det är inte omöjligt att göra hemgjord saringas, men i sådana fall får vi en väldigt ineffektiv saringas, och detta kan intygas av attacken i Tokyas tunnelbana. https://sv.wikipedia.org/wiki/Saringasattacken_i_Tokyo

Slutligen, enligt Assadregimen var det Liwa al-Islam som låg bakom det. Det är inte något som är officiellt erkänt, men vid en intervju refererade Assad till klippet där det påstås vara flera ur Liwa al-Islam som skjuter samma dag och tid och skriker att de ska avfyra kemvapen mot Assad. Klippet är fejkat, men det skulle i vart fall säga emot Assads anklagelse.
Citera
2015-12-15, 23:28
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Tror knappast det är Israel som håller al-Nusra i schack. Om Nusra utför en massaker mot druser i södra Syrien lär alla drus-klaner i Suwayda enas om att kriga mot rebellerna på SAAs sida. Förtillfället är dom ganska splittrade.

För några månader sedan startade Southern Front och al-Nusra en offensiv mot Brigade 52 och Thalah Airbase, som ligger på gränsen till Suwayda. Detta räckte för druserna att bli oroliga och mobiliseras. Slutade med att rebellerna avslutade offensiven i ett tidigt stadie.
Det har du rätt i, och det är därför syriska druser blev massakrerade samt att Israel hotade med att intervenera efter påtryckningar ifrån israeliska druser.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/israel/11681860/Israel-threatens-military-intervention-in-Syrias-civil-war.html
Citera
2015-12-15, 23:36
Medlem
Citat:
Jag har följt konflikten sedan den startade dagligen och jag är född i Syrien och är så kallad "Pro-Assad".
Jag har besökt landet ett flertal gånger under konflikten. Jag är pro Assad för att jag anser honom vara bäst för landet nu, självklart anser jag dock att när kriget är slut att han ska kliva av i en övergångsperiod på 2-3år och jag är inte ensam om att tycka detta. De mer utbildade och civiliserade människorna jag träffat på i Syrien när jag har varit på besök (Damascus och Latakia) har oftast haft samma åsikt, men de unga har mer eller mindre tenderat att luta sig mot att Assad är det bästa som finns.
Ang att Assad dödar civila är tragiskt men landet är i krig och i krig dör folk, tyvärr. Självklart så vill inte armén döda/skada civila då utan deras stöd så hade kriget varit förlorat för länge sen. Sedan så glömmer folk att soldaterna är människor och de skulle aldrig gå med på att mörda sitt egna folk.

Till min fråga;
Senaste månaderna har det gått väldigt bra för SAA anser jag, det var väldigt länge sen det gick så här bra enligt min åsikt. Mer och mer börjar bli rött på kartan och man ser resultat av de ryska bombningarna. Men spiken i kistan skulle vara att Iran skickar marksoldater, detta hade kunnat avsluta kriget otroligt mycket snabbare. Varför gör de inte det?

Iran skickar indirekt redan soldater, det är till stor del på grund av dessa soldater som SAA har lyckats få övertaget igen. Iran har skickat in (tusentals?) soldater från sina proxy-organisationer, såsom Hezbollah och olika irakiska PMUs (t.ex, Kata'ib Hezbollah). Det rapporteras att ännu fler krigare från shiamiliser är på väg till Aleppo just nu.

På grund av dessa förstärkningar har SAA lyckats att starta flera nya offensiver, och gör stora framsteg på tre fronter samtidigt. Norra Latakia, sydöstra Aleppo och Södra Aleppo. I södra Aleppo rapporteras det om att majoriteten av de som strider är från just irakiska shiamiliser.

Varför Iran inte har skickat mer egna soldater är nog på grund av att det inte finns ett jättestort stöd för en sån operation hos folket i Iran. Men jag antar att tongångarna är lite annorlunda nu när Ryssland har blandat sig i konflikten, plus att SAA har börjat göra framsteg igen.
Citera
2015-12-15, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det är ingen ursäkt att hänvisa till att det är "krig och människor därför dör", vilket de gör. Men det är därför den humanitära rätten utvecklades. Den utvecklades för att se till att krig blir "humanare" genom att begränsa metoder och vapen samt definiera grupper som anses vara skyddade ifrån militära attacker. Dessutom erkänner folkrätten utrymme för att civila dödsfall oundvikligen kommer att ske, men att dessa ska vara i proportion till den militära nyttan (proportionalitetsprincipen). https://en.wikipedia.org/wiki/Proportionality_(law)

Tyvärr är det något som inte finns i Assads ordbok. Hans regim är medveten om att den existerar (de är ju kända för att anklaga Israel för folkrättsbrott), men den är inte intressant eftersom den strider mot hans mål, vilket är överlevnaden av hans regim till vilket pris som helst, även om det innebär att begå folkrättsbrott.

IS är också människor, men de har inga problem med att döda sunniter? Tvivelaktigt argument.

Men vad har de för alternativ när fienden gömmer sig bakom civila? Terroristerna måste bort för att kriget ska ta slut = mindre människor dör..

Så din lösning på konflikten är att Assad kliver av? Har extremt svårt att se hur landet skulle klara sig genom det. Man behöver en stark ledare i krig

Lite kuriosa, har bekanta som blivit kidnappade av FSA, inte av isis, al-nusra osv utan av den moderata Fria syriska armén.. (5 personer vid olika tillfällen) Dessa har varit vanliga civila utan anknytningar till regeringen eller SAA...
Citera
2015-12-15, 23:52
Medlem
Verkar som att samtalen i Moskva mellan Putin och Kerry ledde till något stort. USAs åsikt "Assad must go" har ändrats till "Assad's stay could be indefinite". Allt beroende på vad det syriska folket vill.

Citat:
U.S. Secretary of State John Kerry on Tuesday accepted Russia's long-standing demand that President Bashar Assad's future be determined by his own people, as Washington and Moscow edged toward putting aside years of disagreement over how to end Syria's civil war.

http://abcnews.go.com/International/wireStory/kerry-moscow-talks-syria-ukraine-35770084
Citera
2015-12-16, 00:09
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Men vad har de för alternativ när fienden gömmer sig bakom civila?

Gå in med marktrupper och röja hus för hus. Det enda sättet fienden kan äventyra civila i i det läget är att kidnappa en och fösa framför sig genom alla eldstrider, och eftersom det finns färre krigare än civila, så får man vid detta tillfälle endast en död civil per död terrorist.

Citat:
Terroristerna måste bort för att kriget ska ta slut = mindre människor dör..

Jag har redan föreslagit att vi dränker hela Syrien i Cyanid och dödar ALLA, så att alla som flytt därefter kan komma tillbaks och ta tillbaks sitt land.
Förslaget möttes av hård kritik.

Citat:
Lite kuriosa, har bekanta som blivit kidnappade av FSA, inte av isis, al-nusra osv utan av den moderata Fria syriska armén.. (5 personer vid olika tillfällen) Dessa har varit vanliga civila utan anknytningar till regeringen eller SAA...

Kidnappningar har varit en god inkomstkälla för de flesta stridande parter i denna konflikt. Även Assad's armé sysslar med kidnappningar för att få in pengar.

Får jag fråga, betalade ni någon lösensumma för att få tillbaks era bekanta?
Citera
2015-12-16, 00:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Verkar som att samtalen i Moskva mellan Putin och Kerry ledde till något stort. USAs åsikt "Assad must go" har ändrats till "Assad's stay could be indefinite". Allt beroende på vad det syriska folket vill.

http://abcnews.go.com/International/wireStory/kerry-moscow-talks-syria-ukraine-35770084

Här är samma story från AP:

Assad can stay, for now: Kerry accepts Russian stance

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/E/EU_RUSSIA_US?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT &CTIME=2015-12-15-18-01-49

"The United States and our partners are not seeking so-called regime change," Kerry told reporters in the Russian capital after meeting President Vladimir Putin.

Ett genombrott om det stämmer. Kanske det trots allt kan bli fred i Syrien.
Citera
2015-12-16, 00:18
Medlem
tourniquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/E/EU_RUSSIA_US?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT &CTIME=2015-12-15-18-01-49

"The United States and our partners are not seeking so-called regime change," Kerry told reporters in the Russian capital after meeting President Vladimir Putin.

Skönt att höra att det går mot fred. Men förstår inte hur man kan få till en vapenvila då man krigar mot mestadels terrorister? Vapenvila med vem?
Citera
2015-12-16, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Nusra gick ju ut för ett par dagar sen och sa att dom aldrig kommer acceptera någon uppgörelse. Så alla jihadister lär slåss tills dom har tappat allt land dom kontrollerar.
Citera
2015-12-16, 00:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tourniquet
Skönt att höra att det går mot fred. Men förstår inte hur man kan få till en vapenvila då man krigar mot mestadels terrorister? Vapenvila med vem?

Även om FSA fallit sönder och flera grupper anslutit sig till den av al-Nusra styrda Army of Conquest, så finns det fortfarande en del grupper kvar som inte är islamister. En del av dessa strider redan med kurderna inom SDF mot ISIS.

Jag skulle kunna tänka mig att en vapenvila skulle kunna omfatta regimen, kurderna och andra icke-islamister, och att man sedan gemensamt fokuserar på att krossa ISIS, al-Nusra & Co med flygstöd från både Ryssland och USA.
Citera
2015-12-16, 00:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Nusra gick ju ut för ett par dagar sen och sa att dom aldrig kommer acceptera någon uppgörelse. Så alla jihadister lär slåss tills dom har tappat allt land dom kontrollerar.

Självfallet måste terroristerna - både ISIS och al-Qaida (al-Nusra) - krossas innan det blir fred. Men om USA nu är med på att det och inte "regimbyte" är målet har ju förutsättningarna för att det ska lyckas ökat rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in