2015-12-15, 22:10
Medlem
ZuparNs avatar
Ryssland och USA närmar sig i varandra

Kerry klargjorde att USA är redo att samarbeta med Ryssland för att förgöra IS. Kerrys förhoppning är att det rysk-amerikanska samarbetet ska lägga grunden för ett eldupphör i Syrien ”inom kort”.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/kerry-och-putin-mottes-om-syrien

Det de tycks vara oense om är Assads framtid.

Intressant att Ryssland och USA närmar sig varandra i en konflikt som varit alldeles för utdragen.
Frågan är dock om USA:s nästa regering kommer ha samma hållning som denna? Republikanerna har inte direkt velat gå i Obamaadministrationen utrikespolitiska linje.
Citera
2015-12-15, 22:21
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Ryssland och USA närmar sig i varandra

Kerry klargjorde att USA är redo att samarbeta med Ryssland för att förgöra IS. Kerrys förhoppning är att det rysk-amerikanska samarbetet ska lägga grunden för ett eldupphör i Syrien ”inom kort”.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/kerry-och-putin-mottes-om-syrien

Det de tycks vara oense om är Assads framtid.

Intressant att Ryssland och USA närmar sig varandra i en konflikt som varit alldeles för utdragen.
Frågan är dock om USA:s nästa regering kommer ha samma hållning som denna? Republikanerna har inte direkt velat gå i Obamaadministrationen utrikespolitiska linje.
Den enda i GOP som kan tänkas samarbeta med Ryssland är Trump. Har sämre koll på hur Hillary uttalat sig i frågan, men kan tänka mig att hon går i neokonservativt ledband.
Citera
2015-12-15, 22:28
Medlem
Jag har följt konflikten sedan den startade dagligen och jag är född i Syrien och är så kallad "Pro-Assad".
Jag har besökt landet ett flertal gånger under konflikten. Jag är pro Assad för att jag anser honom vara bäst för landet nu, självklart anser jag dock att när kriget är slut att han ska kliva av i en övergångsperiod på 2-3år och jag är inte ensam om att tycka detta. De mer utbildade och civiliserade människorna jag träffat på i Syrien när jag har varit på besök (Damascus och Latakia) har oftast haft samma åsikt, men de unga har mer eller mindre tenderat att luta sig mot att Assad är det bästa som finns.
Ang att Assad dödar civila är tragiskt men landet är i krig och i krig dör folk, tyvärr. Självklart så vill inte armén döda/skada civila då utan deras stöd så hade kriget varit förlorat för länge sen. Sedan så glömmer folk att soldaterna är människor och de skulle aldrig gå med på att mörda sitt egna folk.

Till min fråga;
Senaste månaderna har det gått väldigt bra för SAA anser jag, det var väldigt länge sen det gick så här bra enligt min åsikt. Mer och mer börjar bli rött på kartan och man ser resultat av de ryska bombningarna. Men spiken i kistan skulle vara att Iran skickar marksoldater, detta hade kunnat avsluta kriget otroligt mycket snabbare. Varför gör de inte det?
Citera
2015-12-15, 22:38
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du har skrivit 8 000 inlägg, men ändå är du oförmögen till att tänka källkritiskt. Jag har sagt det tidigare, men du repeterar exakt det som dina idoler säger och skriver, utan som helst självständigt tänkande.

Artikel har hämtat det ur intervjuen med Morning Joe https://www.youtube.com/watch?v=ixLinp_T-WQ. Han nämner inte Israel, alltså är det en ren påhitt ifrån dina, uppenbarligen, väldigt partiska och felaktiga källor.

Ta den här http://kurs.webbstjarnan.se/kurs/kallkritik/ - du behöver den.
Humanlife citerar ofta farsnews.
Några av farsnews tidigare "scoop":
Citat:
In April 2013, the agency carried a story claiming a 27-year-old Iranian scientist had invented a time machine that allowed people to see into the future.
...
In January 2014, the agency re-posted a news article that suggested U.S. security policy is being driven by "Tall White Aliens" that the U.S. inherited from Adolf Hitler.
Det är på den nivån det är tyvärr.
Citat:
Ursprungligen postat av zummar
]
Den usa ledda koalitionen behöver boots on the ground och detta kommer utgöras av saudi ledda sunniter. Till skillnad från Yemen så kommer den usa ledda koalitionen hantera luftrummet och där har du skillnaden. Det är vad jag tror och som sagt så pekar mycket på detta.

Vi får helt enkelt vänta och se.
Du behagar skämta. USA är hatobjekt #2 efter shia, om inte #1. Förutom kanske Israel... eller menar du kanske sunniterna som kallar sig kurder som finns i ISIS, FSA och YPG?
Citera
2015-12-15, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag skrev att en del av FSA strider med SAA mot terroristerna. FSA är inte SDF, så vitt jag har förstått.
Putin har sagt det några gånger och här bekräftas det av militären:

(FB) Konflikten i Syrien

Om man betänker att
1. FSA från början var en löst sammansatt paraplyorganisation av många grupper med olika intressen,
2. att stora delar av FSA mer eller mindre konkurrerades ut av bl a al-Nusra,
3. att kriget har hållit på väldigt länge och
4. att SAA vinner tillbaka mark, så är det inte märkligt alls att delar av FSA väljer att samarbeta med SAA mot terroristerna.

Det du skriver om är fredsavtalet som tecknades för al-Waer utanför Homs. Att de rebeller som valde att stanna skulle gå med i NDF och försvara området. Alla al-Nusra krigare kördes iväg med buss till Norra Hama/Idlib. Liknande uppgörelser har gjorts tidigare.

Så det du säger är extremt missvisande.
Citera
2015-12-15, 22:50
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grundiiig
Men spiken i kistan skulle vara att Iran skickar marksoldater, detta hade kunnat avsluta kriget otroligt mycket snabbare. Varför gör de inte det?

För att det enda sättet Iran kan få soldater att skicka iväg idag är genom tvångsrekrytering av bland annat Afghaner. TVångsrekryterade soldater har ingen stridsvilja och ger upp så fort tillfälle ges.

De tänker lite som Du med andra ord, som hellre bor i Trygga Sverige än joinar din hemarmé och hjälper till att försvara Ditt Land.
Citera
2015-12-15, 22:50
Medlem
Citat:
Du har skrivit 8 000 inlägg, men ändå är du oförmögen till att tänka källkritiskt. Jag har sagt det tidigare, men du repeterar exakt det som dina idoler säger och skriver, utan som helst självständigt tänkande.

Artikel har hämtat det ur intervjuen med Morning Joe https://www.youtube.com/watch?v=ixLinp_T-WQ. Han nämner inte Israel, alltså är det en ren påhitt ifrån dina, uppenbarligen, väldigt partiska och felaktiga källor.

Ta den här http://kurs.webbstjarnan.se/kurs/kallkritik/ - du behöver den.

Att Israel hjälper IS är ganska långsökt. Men han har faktiskt en liten poäng. Israel har vårdat både FSA rebeller och al-Nusra (AQ) krigare på sina sjukhus. Även detta är en typ av stöd.
Citera
2015-12-15, 22:51
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grundiiig
Ang att Assad dödar civila är tragiskt men landet är i krig och i krig dör folk, tyvärr. Självklart så vill inte armén döda/skada civila då utan deras stöd så hade kriget varit förlorat för länge sen. Sedan så glömmer folk att soldaterna är människor och de skulle aldrig gå med på att mörda sitt egna folk.
Det är ingen ursäkt att hänvisa till att det är "krig och människor därför dör", vilket de gör. Men det är därför den humanitära rätten utvecklades. Den utvecklades för att se till att krig blir "humanare" genom att begränsa metoder och vapen samt definiera grupper som anses vara skyddade ifrån militära attacker. Dessutom erkänner folkrätten utrymme för att civila dödsfall oundvikligen kommer att ske, men att dessa ska vara i proportion till den militära nyttan (proportionalitetsprincipen). https://en.wikipedia.org/wiki/Proportionality_(law)

Tyvärr är det något som inte finns i Assads ordbok. Hans regim är medveten om att den existerar (de är ju kända för att anklaga Israel för folkrättsbrott), men den är inte intressant eftersom den strider mot hans mål, vilket är överlevnaden av hans regim till vilket pris som helst, även om det innebär att begå folkrättsbrott.

IS är också människor, men de har inga problem med att döda sunniter? Tvivelaktigt argument.
Citera
2015-12-15, 23:01
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Att Israel hjälper IS är ganska långsökt. Men han har faktiskt en liten poäng. Israel har vårdat både FSA rebeller och al-Nusra (AQ) krigare på sina sjukhus. Även detta är en typ av stöd.
Javisst har Israel gjort det, men, även om detta inte förmodligen är huvudsyftet, arbetar Röda Korset på samma sätt. Ska vi också betrakta Röda Korset som en organisation som stöttar terrorism?

I Syrien finns det en hel del druser, vilka Israel även har i Golanhöjderna (tror att majoriteten av soldaterna i Golanhöjderna skyddas av druser). Syriska byar med druser har hamnat under al-Nusras kontroll, och för att tillförsäkra drusernas säkerhet har Israel valt att visa välvilja gentemot Nusra vid gränser genom att vårda eventuella stridande. Dock har detta upphört och och sjukvården vid gränsen pågår inte längre.

http://www.timesofisrael.com/for-israel-a-druze-dilemma/

Om Israel verkligen ville få bort Assad hade de gjort mer än att hjälpa stridande med vård vid gränsen till Syrien.
Citera
2015-12-15, 23:07
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri

Faktiskt inte. Det är lag på att skadade fiendesoldater skall ges både vård och mat.
Vi är många som tycker att dessa lagar är förkastliga och hindrar oss i kampen mot IS, men tydligen så är dessa krigslagar något som alla civiliserade länder skrivit under på i nuläget och där det krävs extensiv lobbying och många katastrofer innan ändringar kan komma på tal.

Sorgligt, eftersom det enda som i slutändan kan döda fanatiska krigares stridsmoral är att skadeskjuta dem så illa att de blir oförmögna att strida samtidigt som man förnekar dem att dö i striden. Att dö av törst medan man krälar med ambågarna mot närmsta fältsjukhus lär inte leverera någon plats i Paradiset direkt.
Citera
2015-12-15, 23:07
Medlem
Citat:
Det är ingen ursäkt att hänvisa till att det är "krig och människor därför dör", vilket de gör. Men det är därför den humanitära rätten utvecklades. Den utvecklades för att se till att krig blir "humanare" genom att begränsa metoder och vapen samt definiera grupper som anses vara skyddade ifrån militära attacker. Dessutom erkänner folkrätten utrymme för att civila dödsfall oundvikligen kommer att ske, men att dessa ska vara i proportion till den militära nyttan (proportionalitetsprincipen). https://en.wikipedia.org/wiki/Proportionality_(law)

Tyvärr är det något som inte finns i Assads ordbok. Hans regim är medveten om att den existerar (de är ju kända för att anklaga Israel för folkrättsbrott), men den är inte intressant eftersom den strider mot hans mål, vilket är överlevnaden av hans regim till vilket pris som helst, även om det innebär att begå folkrättsbrott.

IS är också människor, men de har inga problem med att döda sunniter? Tvivelaktigt argument.

Innan SAA startar en ny offensiv bombas alltid områdena i fråga med flygblad, på dessa flygblad står det att civilbefolkning bör lämna. Till exempel skedde detta ca. 1 vecka innan offensiven i södra Aleppo startade.

FSA/JaF/JaI är ökända för att ibland bomba städer såsom Damaskus och Aleppo urskiljningslöst med artilleri, inför dessa attacker varnas aldrig civilbefolkningen och det leder alltid till många civila dödsoffer. Oftast är SyAAFs flygbombningar av rebellfästen svar på dessa bombningar. Hur som helst, det är inget som rättfärdigar flygattacker mot städer.
Citera
2015-12-15, 23:18
Medlem
Citat:
Javisst har Israel gjort det, men, även om detta inte förmodligen är huvudsyftet, arbetar Röda Korset på samma sätt. Ska vi också betrakta Röda Korset som en organisation som stöttar terrorism?

I Syrien finns det en hel del druser, vilka Israel även har i Golanhöjderna (tror att majoriteten av soldaterna i Golanhöjderna skyddas av druser). Syriska byar med druser har hamnat under al-Nusras kontroll, och för att tillförsäkra drusernas säkerhet har Israel valt att visa välvilja gentemot Nusra vid gränser genom att vårda eventuella stridande. Dock har detta upphört och och sjukvården vid gränsen pågår inte längre.

http://www.timesofisrael.com/for-israel-a-druze-dilemma/

Om Israel verkligen ville få bort Assad hade de gjort mer än att hjälpa stridande med vård vid gränsen till Syrien.

Tror knappast det är Israel som håller al-Nusra i schack. Om Nusra utför en massaker mot druser i södra Syrien lär alla drus-klaner i Suwayda enas om att kriga mot rebellerna på SAAs sida. Förtillfället är dom ganska splittrade.

För några månader sedan startade Southern Front och al-Nusra en offensiv mot Brigade 52 och Thalah Airbase, som ligger på gränsen till Suwayda. Detta räckte för druserna att bli oroliga och mobiliseras. Slutade med att rebellerna avslutade offensiven i ett tidigt stadie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in