Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2015-12-15, 22:15
Medlem
BuzzMeekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Trump neokonservativ? Han är väl snarare den minst neokonservativa av alla republikanska kandidater. De uttalanden han gjort om amerikansk utrikespolitik har andats pragmatism, samtal och begränsad interventionism, dvs neokonservatismens motsats.

Korrekt, men genom mediernas försorg så har folk matats med uppfattningen att det är precis tvärtom.
2015-12-15, 22:20
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuzzMeeks
Korrekt, men genom mediernas försorg så har folk matats med uppfattningen att det är precis tvärtom.
Jag har inte sett den beskrivningen i media, men den kanske finns. Vad jag tror ligger bakom är snarare Trumps grandiosa personlighetsdrag som gör att en del, utan att lyssna på vad han säger, tror att han kommer starta krig för att visa att han är störst, bäst och vackrast. Jag har sett den tankegången i tråden bl.a.

Sanningen om Trump tycks ju vara den exakt motsatta, som många andra påpekat. Trump är den minst farliga av de olika kandidaterna, inklusive Clinton. Den minst neokonservativa.
2015-12-15, 22:23
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuzzMeeks
Har de? Det har jag verkligen missat, men det vittnar i så fall om en otroligt märklig användning av termen neokonservativ.
2015-12-15, 22:25
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Nu när Rand Pauls chanser är borta så hoppas jag på Ted Cruz. Visst finns det ett gap i opinionsmätningarna upp till Trump, men i realiteten så tror jag att det räcker med en stabil motkandidat för att konkurrera ut Trump.
Om någon är en neokonservativ AIPAC-puppet så är det fan Ted Cruz. Du har noll koll på politik.

Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Frågar du mig? För att han inte står mig nära ideologiskt. Han representerar någon slags halvpopulistisk neokonservatism, och där står inte jag rent ideologiskt. Jag tror också att han skulle missgynna USA ur ett utrikespolitiskt perspektiv. Han är inte rätt person att förvalta rollen som supermakt.
Trump är inte neokonservativ för fem öre, kolla hur han pissar på George W. Bush här:

TRUMP "Bush worst president ever":
https://www.youtube.com/watch?v=j6N8l8DMu3M

Och Dubya var fan den största neokonservativa lakejen i amerikansk historia. Allt Trump förutspådde i den intervjun blev verklighet senare med ISIS, och den intervjun är från 2005 eller något.
2015-12-15, 22:35
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Trump är inte neokonservativ för fem öre, kolla hur han pissar på George W. Bush här:

TRUMP "Bush worst president ever":

Och Dubya var fan den största neokonservativa lakejen i amerikansk historia. Allt Trump förutspådde i den intervjun blev verklighet senare med ISIS, och den intervjun är från 2005 eller något.
Väldigt intressant! Tack för länken. Här visar ju Trump att han varit äkta en lång tid. Ju mer jag ser av Trump desto mer fattar jag varför [censur] hatar honom så mycket.
2015-12-15, 22:50
Medlem
BuzzMeekss avatar
Citat:
Har de? Det har jag verkligen missat, men det vittnar i så fall om en otroligt märklig användning av termen neokonservativ.
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Jag har inte sett den beskrivningen i media, men den kanske finns. Vad jag tror ligger bakom är snarare Trumps grandiosa personlighetsdrag som gör att en del, utan att lyssna på vad han säger, tror att han kommer starta krig för att visa att han är störst, bäst och vackrast. Jag har sett den tankegången i tråden bl.a.

Sanningen om Trump tycks ju vara den exakt motsatta, som många andra påpekat. Trump är den minst farliga av de olika kandidaterna, inklusive Clinton. Den minst neokonservativa.

I framställan - inte som etikett - där stereotypen av en ondsint, farlig och galen neo-con dyker upp (som en McCain eller Cheney). De silar bort hans uttalanden om hur USA bidragit till att skapa IS, hur Turkiet öppet stödjer IS, hur USA hamnat på fel sida om det förnuftiga i samband med den arabiska våren, hur han skall skapa fred med Putin, hur produktionen och jobben skall komma tillbaka till USA m m. Och likt hur den nutida demoniseringen av meningsmotståndare går till så har det mest skrivits om hur han (ett axplock från DN de senaste tre månaderna): hånar handikappade journalister, hotar världsfreden genom att tillfälligt neka muslimer tillträde till USA, hur Anonymous ser Trump som ett större hot än IS, hur Trump ljugit om sitt svenska ursprung, hur Pentagon ser ett hot i Trump, hur golfsporten tar avstånd från Trump, att Trump skrämmer barn i Mexico, hur Trump "till och med" skrämmer det egna partiet, Trump hyllar Saddam och Khadaffi, Trump i strid med svenska Vattenfall...

Trump framställs som en modern Caligula och för den inte initierade och enbart rubrikläsandes, och enbart DN-läsandes, nyhetsläsaren så blir det kanske självklart att tänka sig att Trump är en reinkarnation av Hitler.
Senast redigerad av BuzzMeeks 2015-12-15 kl. 22:56.
2015-12-15, 22:53
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

Intressant klipp.

Också tydligt att Rand Paul kandiderar till vicepresidentposten under den anti-neokonservative Trump. Om han hade hållit den här linjen tydligt under de senaste fyra åren så hade han varit i en bättre position i racet. Trots att han inte gjorde det så hoppas jag på Paul som vice.

https://twitter.com/CNNPolitics/status/676874924011687936
2015-12-16, 01:29
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Trump neokonservativ? Han är väl snarare den minst neokonservativa av alla republikanska kandidater. De uttalanden han gjort om amerikansk utrikespolitik har andats pragmatism, samtal och begränsad interventionism, dvs neokonservatismens motsats.

Termen jag sökte var nykonservatism och inte niokonservatism, även om den termen inte är helt ackurat. Det är svårt att överhuvudtaget sätta en etikett på Trump. Du har helt rätt i att Trumps anti-interventionism, i likhet med Rand Paul, exkluderar honom från den stora skaran neokonservativa i USA. Faktum kvarstår dock att han är väsentligt mer konservativ än vad Rand Paul är, som är det naturliga valet för mig.
Senast redigerad av tuffkatt 2015-12-16 kl. 01:36.
2015-12-16, 02:08
Medlem
Joosas avatar
Är det 2:30 svensk tid som gäller?
2015-12-16, 02:29
Medlem
Någon med länk till debatten?
2015-12-16, 04:25
Medlem
Vad menar Trump med att stänga ner delar av internet? Geografiska positioner? Muslimer får inte använda internet? Eller vissa websidor ska stängas ner?

En annan fråga är i vilken mån har Trump självkontroll? Det talas om att han är megaloman men det innebär en viss form av galopperande självuppskattning och brist på kontroll. Så frågan är om han fullkomligt har kontroll på sig själv eller om han är en bomb på väg att sprängas i bitar? Så? Vilket verkar mest troligt?
2015-12-16, 04:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pirol
Vad menar Trump med att stänga ner delar av internet? Geografiska positioner? Muslimer får inte använda internet? Eller vissa websidor ska stängas ner?

En annan fråga är i vilken mån har Trump självkontroll? Det talas om att han är megaloman men det innebär en viss form av galopperande självuppskattning och brist på kontroll. Så frågan är om han fullkomligt har kontroll på sig själv eller om han är en bomb på väg att sprängas i bitar? Så? Vilket verkar mest troligt?

Hur det än går för Trump i detta så har han gjort enorm reklam för sitt imperium. En clown som kommer försvinna nästa år till någon annan kandidat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in