Citat:
Ursprungligen postat av
tuffkatt
Frågar du mig? För att han inte står mig nära ideologiskt. Han representerar någon slags halvpopulistisk neokonservatism, och där står inte jag rent ideologiskt. Jag tror också att han skulle missgynna USA ur ett utrikespolitiskt perspektiv. Han är inte rätt person att förvalta rollen som supermakt.
Trump är den enda av presidentkandidaterna, tillsammans med Rand Paul, som på allvar vågat ifrågasätta Feds ekonomiska agenda och den konsensus som finns mellan demokrater och de republikaner som leddes av John Boehner gällande det ständiga lyftandet av skuldtaket. Med tanke på din Mises-signatur så borde det vara tilltalande.
Fördelen med Trump, trots andra brister såsom brister i inhiberingen, är att han kan driva en mer anti-interventionistisk agenda eftersom han inte står i skuld till investmentbanker, oljelobbyn, sionistlobbyn eller krigsindustrin genom att de donerat generösa kampanjbidrag. Trump, om han mot all förmodan skulle bli USAs president, skulle ha chansen att bli den "fredspresident" och anti-interventionist som USA så väl behöver.
Många anser att Bernie Sanders skulle bli en garant för fred och anti-interventionism men det köper inte jag. Bernie har inte gjort några uttalanden som tyder på detta utan han lär gå i Obamas fotspår och är dessutom en än mer utpräglad globalist än Obama. Globalist = interventionist och försvarare av dollarstandarden.
Donald Trump om Clinton och Syrien, Libyen (december 2015):
"She is the one that caused all this problem with her stupid policies," he railed. "You look at what she did with Libya, what she did with Syria. Look at Egypt. You look, she was truly, if not, one of the worst secretary of states in the history of the country," he continued. "She talks about me being dangerous; she's killed hundreds of thousands of people with her stupidity."
Bernie Sanders om Syrien och USAs agerande (oktober 2015):
“I support President Obama’s efforts to combat ISIS in Syria while at the same time supporting those in that country trying to remove the brutal dictatorship of Bashar Assad.”